A-studio: mellakoivat kiekkovieraat
Mitä mieltä olitte ohjelmasta?
Vaikka tuomitsenkin mellakan, olen sitä mieltä, että ohjelman anarkistit olivat älyllisesti huimasti korkeammalla kuin kaksi keskustelukumppaniaan, jotka vaikuttivat olevan aivan pihalla koko jutusta.
Kommentit (189)
37 kysyy myös, että mitä rauhanomaisia ja demokraattisia keinoja kuusamolaisilla olisi vielä käytettävissään kaivosjättiä vastaan, kun adressit, lailliset mielenosoitukset, kansalaisaktivismi (ts. tiedon levittäminen netissä) sekä äänestämällä vaikuttaminen on käytetty?
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 22:34"]
Noloja pellejä, toinen ei edes nimeään kehdannut sanoa. Ja uhkaili luokkasodalla. Kaikki pitäisi saada vissiin elämässä tarjottimella.
[/quote]
Niin, toiset saavat toiset ei. Miksi ei voi vaatia tasapuolisuutta?
Luokkajako, joo. Mutta se alkoi kiakkovieraiden rettelöinnin alettua. Asettivat itsensä roskaväen luokkaan!
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 10:29"]
Luokkajako, joo. Mutta se alkoi kiakkovieraiden rettelöinnin alettua. Asettivat itsensä roskaväen luokkaan![/quote]
Ai kun 400 ihmisestä kourallinen otti yhteen poliisin kanssa? Oletko aivan varma, ettei mielipiteesi "roskaväen rettelöinnistä" perustu poliisin ja tiedotusvälineiden antamaan kuvaan mellakasta? Olitko itse paikalla katsomassa "roskaväkeä"? Miksi rauhanomaisesti mieltään osoittaneet ovat "roskaväkeä" myös? Riittääkö maiharit jalassa ja huppu päässä "roskaväen" merkiksi?
Se persu oli asiallinen, se sentään tunnusti Suomessa olevan eriarvoisuutta ja epäkohtia. Kokoomuslainen vain jauhoi kuinka sellaista ei ole olemassakaan, no ei ehkä hänen takapihalla sitten.
Ne anarkistit olivat noloja, se miespuolinen oli todella pimeän oloinen, ei nostanut katsettaan ollenkaan eikä osannut argumentoida mitään mitenkään. Se opiskelijatyttö puhui ristiin rastiin omien sanomistensa kanssa: kaikki on kiinni siitä mihin perheeseen syntyy. Itse oli kuitenkin duunariperheestä ja akateeminen opiskelija. Miten se sitten on mahdollista jos synnyinperheen tuloluokka on kohtalonomainen juttu?
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 10:31"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 10:29"]
Luokkajako, joo. Mutta se alkoi kiakkovieraiden rettelöinnin alettua. Asettivat itsensä roskaväen luokkaan![/quote]
Ai kun 400 ihmisestä kourallinen otti yhteen poliisin kanssa? Oletko aivan varma, ettei mielipiteesi "roskaväen rettelöinnistä" perustu poliisin ja tiedotusvälineiden antamaan kuvaan mellakasta? Olitko itse paikalla katsomassa "roskaväkeä"? Miksi rauhanomaisesti mieltään osoittaneet ovat "roskaväkeä" myös? Riittääkö maiharit jalassa ja huppu päässä "roskaväen" merkiksi?
[/quote]
En ollut paikalla. Mielestäni kuitenkin ilkivalta, ikkunoiden, ajoneuvojen yms. rikkominen ja ihmisten ja eläinten kimppuun käyminen ei edistä asiaa millään tavalla. Se on täysin idioottimaista. Enkä miellä sitä rauhanomaiseksi mielenosoitukseksi. Kiakkovieraat itse lanseerasivat käsitteen luokkajako tässä rettelöinnissä, siksi ovat mielestäni roskasakkia. Minullakin on nääs mielipiteen vapaus.
Mielenosoituksia sinänsä en vastusta. Vapaassa maassa niihin on oikeus. Niin kauan kun ketään ei vahingoiteta.
Nää vasemmalla heiluvat hihhulit voivat muuttaa Kiinaan, Kuubaan tai vaikka Pohjois-Koreaan, niin ei ole luokkaeroja niin paljoa. Tai no joo, poliittinen eliitti kyllä, mutta saisivat taisaista kurjuutta kavereitten kanssa.
Suomessa JOKAISELLA on mahdollisuus koulutukseen, asuntoon ja aika tavalliseen elämään, jos itse ei lyö lekkeriksi. Perse koulun penkkiin ja opiskelemaan sieltä hillumasta!! Tai työnhakuun: reippaasti vain oppisopimuspaikkaa kyselemään tai Mäkkäristä tai siivousfirmasta tai autokorjaamolta. Kyllä työtä löytyy, jos sitä haluaa etsiä vain aktiivisesti. Mutta jos sosiaalietuudet ovat ainoat, mikä kiinnostaa, niin...
Työväenluokasta minäkin, vielä evakoiden jälkeläinen toisessa polvessa. Ei meillä mitään ole ollut tai mitään ole jäänyt, mutta samasta asemasta lähteneistä kavereistanikaan ei kukaan ole työtön, vaikka joillakin lähtökohtiin on lisämausteena vielä juoppo isä. Karjalaiset ovat tottuneet siihen, että itse on tehtävä tai ei pärjää. Ei muuta kuin potku persauksille näille mellakoitsijoille ja kitisijöille. Jokainen on oman onnensa seppä, tehkää järkevää työtä elämänne eteen niin autatte yhteiskuntaakin parhaiten.
Nää vasemmalla heiluvat hihhulit voivat muuttaa Kiinaan, Kuubaan tai vaikka Pohjois-Koreaan, niin ei ole luokkaeroja niin paljoa. Tai no joo, poliittinen eliitti kyllä, mutta saisivat taisaista kurjuutta kavereitten kanssa.
Suomessa JOKAISELLA on mahdollisuus koulutukseen, asuntoon ja aika tavalliseen elämään, jos itse ei lyö lekkeriksi. Perse koulun penkkiin ja opiskelemaan sieltä hillumasta!! Tai työnhakuun: reippaasti vain oppisopimuspaikkaa kyselemään tai Mäkkäristä tai siivousfirmasta tai autokorjaamolta. Kyllä työtä löytyy, jos sitä haluaa etsiä vain aktiivisesti. Mutta jos sosiaalietuudet ovat ainoat, mikä kiinnostaa, niin...
Työväenluokasta minäkin, vielä evakoiden jälkeläinen toisessa polvessa. Ei meillä mitään ole ollut tai mitään ole jäänyt, mutta samasta asemasta lähteneistä kavereistanikaan ei kukaan ole työtön, vaikka joillakin lähtökohtiin on lisämausteena vielä juoppo isä. Karjalaiset ovat tottuneet siihen, että itse on tehtävä tai ei pärjää. Ei muuta kuin potku persauksille näille mellakoitsijoille ja kitisijöille. Jokainen on oman onnensa seppä, tehkää järkevää työtä elämänne eteen niin autatte yhteiskuntaakin parhaiten.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 10:40"]
Tai työnhakuun: reippaasti vain oppisopimuspaikkaa kyselemään tai Mäkkäristä tai siivousfirmasta tai autokorjaamolta. Kyllä työtä löytyy, jos sitä haluaa etsiä vain aktiivisesti. Mutta jos sosiaalietuudet ovat ainoat, mikä kiinnostaa, niin...[/quote]
Tampereella, jossa mellakka tapahtui, on työttömyys ja nuorisotyöttömyys muuta maata korkeammalla. Täällä ei ole töitä ja sitä kehuttua sosiaaliturvaakin joudutaan hakemaan ja jonottamaan laittoman pitkän kaavan mukaisesti.
Itse olen edelleen yliopisto-opiskelija ja silti tyytymätön yhteiskuntaan. En omaan asemaani (olen kiitollinen ilmaisesta opiskelusta ym.), vaan yhteiskunnan yleiseen kehityssuuntaan, jossa hyvinvointivaltiota ajetaan systemaattisesti alas samalla kun suurpääoman omistajat ja elinkeinoelämän vaikuttajat haalivat itselleen politiikan kautta entistä enemmän valtaa ja pääomaa. Minulla ei ole mitään yksittäisen henkilön varallisuutta tai työnteolla rikastumista vastaan, vaan minä vastustan sitä, että ihmisen arvo ja vaikutusvalta tässä yhteiskunnassa perustuu omaisuuden määrälle ja suhteille. Johan teidän puheet "roskaväestä" osoittavat sen, ettei mellakoitsijoilla ole mielestänne mitään arvoa kun olivat kaikki "humalaisia sossupummeja" - vaikka paikalla oli työssäkäyviä ihmisiä ja opiskelijoita.
[/quote]
Itse asiassa siellä oli poliittisiin aatteisiin sitoutumatontakin porukkaa. Joiden ainoa päämäärä oli päästä riehumaan. Harmi että pieni porukka koulupudokkaita tai mitä lie vesittivät koko mielenosoituksen, nythän kaikki mielenosoituksessa olleet on leimattu ikkunanhajoittajiksi ja vasemmisto ja vihreät nimenomaan. Vielä ei tietääkseni ole kukaan todistanut että ne jotka alkoivat rettelöimään olisivat olleet millään poliittisen sanoman asialla, halusivat varmaan olla vaan kovia jätkiä.
Niin kuin tuo ressukka tuossa a-talkissa. Luuletteko että tuolla välähtää sen vertaa että se edes tajuaa mitä on oikeisto tai vasemmisto tai tulonsiirto. Joo, marxin ajatuksia yläasteen historiantunnilta se luetteli siinä soveltamatta nyky-yhteiskuntaan mitenkään. Sitä ei vielä voida sanoa ajatteluksi, saati poliittiseksi sellaiseksi.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 10:39"]
Mielestäni kuitenkin ilkivalta, ikkunoiden, ajoneuvojen yms. rikkominen ja ihmisten ja eläinten kimppuun käyminen ei edistä asiaa millään tavalla. Se on täysin idioottimaista.[/quote]
Luitko ollenkaan antamaani esimerkkiä tuolta ylempää? Miten laillisin vaikuttamiskeinoin toimiminen on auttanut esimerkiksi kuusamolaisten taistelussa australialaista kaivosjättiä vastaan? Oletko edes kuullut tästä asiasta? Muistatko tältä vuodelta kovin montaa laillista ja rauhallista mielenosoitusta, joilla olisi ollut vaikutusta esimerkiksi yhtään mihinkään? Tai jotka olisivat päässeet edes lehtiin saakka?
Olisiko koko mellakasta edes puhuttu, jos siellä ei oltaisi rikottu muutamaa Stockmannin (siinäpä varsinainen Suomen itsenäisyyden symboli... eiku) ikkunaa ja tapeltu poliisin kanssa? Kuka sitä enää edes muistaisi? Ei uutisissa olla puhuttu siitä, kuinka tapahtuma alkoi räpillä ja grillaamisella Tammelantorilla, hyvässä hengessä. Jos se olisi ollut koko tapahtuman sisältö niin siitä ei oltaisi puhuttu yhtään missään.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 10:51"]
Tai työnhakuun: reippaasti vain oppisopimuspaikkaa kyselemään tai Mäkkäristä tai siivousfirmasta tai autokorjaamolta. Kyllä työtä löytyy, jos sitä haluaa etsiä vain aktiivisesti. Mutta jos sosiaalietuudet ovat ainoat, mikä kiinnostaa, niin...[/quote]
Tampereella, jossa mellakka tapahtui, on työttömyys ja nuorisotyöttömyys muuta maata korkeammalla. Täällä ei ole töitä ja sitä kehuttua sosiaaliturvaakin joudutaan hakemaan ja jonottamaan laittoman pitkän kaavan mukaisesti.
Itse olen edelleen yliopisto-opiskelija ja silti tyytymätön yhteiskuntaan. En omaan asemaani (olen kiitollinen ilmaisesta opiskelusta ym.), vaan yhteiskunnan yleiseen kehityssuuntaan, jossa hyvinvointivaltiota ajetaan systemaattisesti alas samalla kun suurpääoman omistajat ja elinkeinoelämän vaikuttajat haalivat itselleen politiikan kautta entistä enemmän valtaa ja pääomaa. Minulla ei ole mitään yksittäisen henkilön varallisuutta tai työnteolla rikastumista vastaan, vaan minä vastustan sitä, että ihmisen arvo ja vaikutusvalta tässä yhteiskunnassa perustuu omaisuuden määrälle ja suhteille. Johan teidän puheet "roskaväestä" osoittavat sen, ettei mellakoitsijoilla ole mielestänne mitään arvoa kun olivat kaikki "humalaisia sossupummeja" - vaikka paikalla oli työssäkäyviä ihmisiä ja opiskelijoita.
[/quote]
Ei kannata yleistää. Ei kai kukaan ole väittänyt, että kaikki paikalla olleet rähisivät? Ikävä kyllä osa teki niin ja vesitti sillä mahdollisesti hyvätkin tarkoitukset. Koko ajatus siis kääntyi itseään vastaan.
Enkä usko, että kukaan täällä voi väittää, että Suomessa on kaikki hyvin. Ei todellakaan ole. Suomessa on kuitenkin paljon hyvää ja heikommistakin pidetään huolta (ainakin johonkin rajaan asti) ja kaikilla halukkailla on mahdollisuus kouluttautua ja sitä myöten päästä parempaan elämään kiinni. Kaikista ei toki tule rikkaita tai kauniita silti.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 10:57"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 10:39"]
Mielestäni kuitenkin ilkivalta, ikkunoiden, ajoneuvojen yms. rikkominen ja ihmisten ja eläinten kimppuun käyminen ei edistä asiaa millään tavalla. Se on täysin idioottimaista.[/quote]
Luitko ollenkaan antamaani esimerkkiä tuolta ylempää? Miten laillisin vaikuttamiskeinoin toimiminen on auttanut esimerkiksi kuusamolaisten taistelussa australialaista kaivosjättiä vastaan? Oletko edes kuullut tästä asiasta? Muistatko tältä vuodelta kovin montaa laillista ja rauhallista mielenosoitusta, joilla olisi ollut vaikutusta esimerkiksi yhtään mihinkään? Tai jotka olisivat päässeet edes lehtiin saakka?
Olisiko koko mellakasta edes puhuttu, jos siellä ei oltaisi rikottu muutamaa Stockmannin (siinäpä varsinainen Suomen itsenäisyyden symboli... eiku) ikkunaa ja tapeltu poliisin kanssa? Kuka sitä enää edes muistaisi? Ei uutisissa olla puhuttu siitä, kuinka tapahtuma alkoi räpillä ja grillaamisella Tammelantorilla, hyvässä hengessä. Jos se olisi ollut koko tapahtuman sisältö niin siitä ei oltaisi puhuttu yhtään missään.
[/quote]
Mitä näillä keinoin sitten saavutettiin?
En jaksanut lukea teidän kaikkia kämätyksiänne, mutta minusta hauskinta koko jutussa on, kuinka onnistuttiin sohaisemaan muurahaispesää. Sai av-mammatkin moneksi päiväksi touhotettavaa. Poroporvarillisia sievistelijöitä Jenni Haukion tapaan. Hyvää viihdettä! :D
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 10:54"]
Itse asiassa siellä oli poliittisiin aatteisiin sitoutumatontakin porukkaa. Joiden ainoa päämäärä oli päästä riehumaan. Harmi että pieni porukka koulupudokkaita tai mitä lie vesittivät koko mielenosoituksen, nythän kaikki mielenosoituksessa olleet on leimattu ikkunanhajoittajiksi ja vasemmisto ja vihreät nimenomaan.[/quote]
Suomalaiset ovat täysiä idiootteja, jos eivät ymmärrä että "paremman väen tavarataloksi" profiloituneen suuryhtiö Stockmannin sekä pankin ikkunoiden rikkomisella on kenties jokin symbolinen merkitys. Mutta ei hätää, kyllä tekin sen syvemmän merkityksen tajuatte jos oikein yritätte asiaa ajatella.
Samaten "ihmisten" eli tässä tapauksessa poliisin kimppuun käyminen oli ilmiselvää, koska poliisi on kapitalistisen järjestelmän käyttämä väkivaltakoneisto, jolla hallitsevan luokan valtaa ylläpidetään. Poliisit olivat jo valmiiksi paikalla mellakkavarusteissa, eivät he olleet siellä viattomina työtään tekemässä vaan valmistautuneena puolustamaan juhlia väkivallan keinoin "roskaväeltä". Hevoset olivat ikävänä välikappaleena, niiden paikka ei olisi ollut siellä.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 10:59"]Mitä näillä keinoin sitten saavutettiin?[/quote]
Valtavasti mediahuomiota. Ja siinä samalla mahdollisesti uusia anarkismista kiinnostuneita henkilöitä toimintaan mukaan. Minä suhtauduin tapahtumaan pienellä varauksella ja olin jopa hieman pettynyt itse mellakkaan (mielestäni siellä olisi pitänyt toimia joko koko porukan voimin tai ei ollenkaan), mutta jälkipuinti on vahvistanut käsityksiäni siitä, että suomalaisten arvot ovat oikeistolaistuneet ja että suuri osa kansasta on täysin sokeaa sekä sivistymätöntä.
Minä olin muutama vuosi takaperin erilaisissa mielenosoituksissa. Kaikki oli kiltisti, tuloksena tosiaan söpö pikkuartikkeli mm. Hesariin. Muistan turhautumisen tunteen tuolloin. Että silleen.
No siinä onkin se pointti, että niissä maissa, missä asiat on oikeasti huonosti, ihmisiä tulee mielenosoituksiin satoja tuhansia. Ja ne saavat huomiota. Ja usein muutostakin aikaan. Se, että kaikilla mittareilla maailman yksi parhaista hyvinvointivaltioista on sellainen, että suuri enemmistö ei näe mitään mieltä nousta barrikaadeille, ei ole median vika, eikä hevosten kiduttaminen onneksi sitä muuta.
Minä lähden tästä nyt töihin, että voin maksaa veroni. Näin pääsee mahdollisesti joku huono-osainen tai "huono-osainen" osoittamaan mieltään ja vaatimaan saataviaan. Jääkää te tänne parantamaan maailmaa.
t.pienipalkkainen duunari
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 09:11"]
Onhan niillä vasemmistoliitto ja vihreät hallituksessa. Itkisivät edustajilleen, että haluavat muutosta.[/quote]
Kenellä "niillä"? Mistä lähtien Vasemmistoliitto ja varsinkaan Vihreät ovat edustaneet anarkisteja?
Ja lisäksi: anarkismi ei pyri toimimaan nykyisen poliittisen järjestelmän sisällä vaan vastustamaan sitä. Siksi laiton mielenosoitus; siksi väkivalta poliisia vastaan (poliisilaitos on nykyisen järjestelmän ylläpitämisen mahdollistava väkivaltakoneisto); siksi demokratian ja eduskunnan vastustus. Eikö teillä ole vähäisintäkään yleissivistystä yhteiskunnallisista asioista ja poliittisista liikkeistä?
Edustuksellinen demokratia ei toimi - antamani esimerkki (kaivosjätti Kuusamossa) kuvaa hyvin sitä, kuinka nykyisen järjestelmän "äänestämällä voit vaikuttaa"-slogan on paskapuhetta. Siellä on äänestetty edellisissä kunnanvaaleissa edustajistoon kaivosta vastustava enemmistö, mutta kaivosprojekti etenee järkähtämättä eteenpäin valtuuston ja kuntalaisten mielipiteistä huolimatta. Vain australialaisen kaivosyhtiön intresseillä on merkitystä, viis luonnonsuojelualuista ja paikallisista elinkeinoista. Suomi ei ole itsenäinen eikä demokraattinen.
Mutta siitä vaan, työntäkää päänne pensaaseen niin pääsette helpommalla.
- 37 -