Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskaltaisitko ottaa vastaan uuden työn, jos siinä on KOEAIKA?

Vierailija
02.08.2008 |

Minulle tarjottiin aivan unelmatyötä toisesta firmasta, vakituista, mutta siinä olisi 4 kuukauden koeaika. Olen ollut vanhassa vakityössäni kolme vuotta, tosin nyt kaksi viimeistä äitiyslomalla ja hoitovapaalla. En oikein haluaisi palata sinne parin kuukauden päästä, kun mm. pomo on vaihtunut ja olen kuullut paljon negatiivista yms.

Nyt ois aivan mahtava homma tarjolla, mutta uskallanko ottaa vastaan tuon koeajan vuoksi? Kun lapsikin on pieni ja joutuu perhepäivähoitoon ja mitäs jos hän on aluksi kipeänä ja joudun olemaan töistä pois, niin miten tuon koeajan aikana työnantaja mahtaa suhtautua mahdollisiin poissaoloihin? Voiko koeaikana siis irtosanoa vaikka vain siksi, että lapsi on paljon kipeä?

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
03.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

lainsäädännöllä (esim. tasa-arvolaki) olisi, jos koeikana voisi sitten työnantaja toimia ihan miten sattuu huvittamaan?

Tietenkin lait ja niiden noudattaminen on kaksi eri asiaa.

Vierailija
2/45 |
03.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

--

Ota nykyisestä työstäsi palkatonta vapaata ja mene uuteen työpaikkaan.

--

Tätähän julkisella hommataan. Otetaan vanhasta ensin palkatonta ja sitten vasta irtisanoudutaan, jos uusi työpaikka on ok. Musta käsittämätöntä. Työpaikan vaihtaminen on vaihtamista ja siinä otetaan riski. Ei todellakaan onnistuisi yksityisellä puolella. Jos menee, niin sitten menee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
03.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

lainsäädännöllä (esim. tasa-arvolaki) olisi, jos koeikana voisi sitten työnantaja toimia ihan miten sattuu huvittamaan?

Tietenkin lait ja niiden noudattaminen on kaksi eri asiaa.

Hehheh...

Vierailija
4/45 |
02.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

se vaan on niin ja yritettävä on :)

Vierailija
5/45 |
02.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit yrittää neuvotella että koeaikaa ei ole. Voisi olla hyvät mahdollisuudet kun kerran tarjosivat sinulle työtä.

Vierailija
6/45 |
02.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo neljä kuukautta on normaali.

Koeaikana työnantaja tai työntekijä voivat molemmat irtisanoa työsuhteen syytä ilmoittamatta. Kukaan vastuullinen työnantaja ei toki tätä tekisi lapsen sairastelun takia.

Vierailija
7/45 |
02.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

koeajallasi?

Vierailija
8/45 |
02.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pysty neuvottelemaan sitä pois. Lapsen isä on tällä hetkellä ulkomailla töissä, joten hän ei voi hoitaa sairasta lasta kotona, elikkä minun vastuulle se kyllä tässä tapauksessa jäisi (ellei mies satu olemaan pitkällä lomalla).

Onko siis tosiaan niin, että koeajalla voi irtisanoa ihan millä syyllä vaan, vaikka poissaoloilla lapsen sairauden takia? Olen sen verran varman päälle pelaaja, että taidan harkita vanhaan työhön jäämistä, jos näin tosiaan on.

ap

Vierailija
9/45 |
02.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mihinkään syrjintään, jota rekrytoinnissakaan ei saa harjoittaa (esim. perheellisyys). Niiden riitauttaminen on tietenkin aina raskasta ja asioiden toteennäyttäminen voi olla vaikeaa. Mutta isoimmat työnantajat tietää sen ja varoo käytöstään.

Vierailija
10/45 |
02.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kokeilla uutta mahdollisuutta ja jos natsaa, niin irtisanoudut aiemmasta työpaikastasi

Vierailija
11/45 |
02.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole mikään syy purkaa työsuhdetta edes koeaikana.

Olin itse töissä koeajalla, jolloin lapseni kaikkein eniten sairasti, mutta kukaan ei edes vihjaillut, että mahdanko pinnata.

Vierailija
12/45 |
02.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska silloin pääsee itsekin lähtemään nopeasti, jos ei viihdykään.

Koeaikana saa sanoa irti ilman sen kummempaa syytä. Lapsen sairastaminen ei ole moraalisesti hyvä syy, mutta toisaalta: haluaisitko olla työpaikassa jossa lapsen sairastamista ei pidetä hyväksyttävänä?

Vierailija
13/45 |
02.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseinen työnantaja on hyvämaineinen, enkä usko, että siellä katsottaisiin lapsen sairastelua negatiivisesti, mutta kun olen sen verran varman päälle pelaaja, niin kaikki tällaiset jutut aina mieityttää. En ole koskaan ennen ollut työpaikassa, jossa olisi koeaikaa.

Mukava tosiaan kuulla, jos koeaikana ei saa irtisanoa epäasiallisin perustein.

ap

Vierailija
14/45 |
02.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kartat tota koeaikaa. On siis vaan niin, että nykyään käytännössä kaikissa työpaikoissa on tuo koeaika. Mutta en mä ole koskaan kuullut, että ketään olisi epäasiallisin perustein irtisanottu koeajan vuoksi! Luulen, että pelkäät nyt ihan turhaan! Ota uusi duuni vastaan vaan!

Vierailija
15/45 |
02.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että minun silloisessa uudessa työssäni työsopimuskin kirjoitettiin vasta ekana työpäivänä, ja jouduin sanomaan itseni irti vanhasta työstä ennen sitä. Vähän arvelutti, mutta tuolla työpaikassa vain on kiireiden takia tapana tehdä soppari vasta ekana päivänä. Iso ja erittäin hyvämaineinen firma on.

Vierailija
16/45 |
02.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos uusi firma vaatii koeaikaa, se tarkoittaa, ettei siellä luoteta täysin sinun osaamiseesi. Saat jatkuvasti olla k..i sukassa sen neljä kuukautta. Mokata ei saa kertaakaan, tai se on menoksi.

Vierailija
17/45 |
02.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos uusi firma vaatii koeaikaa, se tarkoittaa, ettei siellä luoteta täysin sinun osaamiseesi. Saat jatkuvasti olla k..i sukassa sen neljä kuukautta. Mokata ei saa kertaakaan, tai se on menoksi.

Vierailija
18/45 |
02.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koeaikahan on hyvä juttu. Mietipä, jos duuni ei vastaa sun odotuksia, niin voit irtisanoa itsesi nopeasti!

Vierailija
19/45 |
02.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koeaika on ihan yleinen käytäntö!

Missä ihmeessä te olette töissä, jos teidän alalla tää koeaika on tuollainen peikko??

Vierailija
20/45 |
02.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä ei kantsi ottaa henkilökohtaisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yhdeksän