Uskaltaisitko ottaa vastaan uuden työn, jos siinä on KOEAIKA?
Minulle tarjottiin aivan unelmatyötä toisesta firmasta, vakituista, mutta siinä olisi 4 kuukauden koeaika. Olen ollut vanhassa vakityössäni kolme vuotta, tosin nyt kaksi viimeistä äitiyslomalla ja hoitovapaalla. En oikein haluaisi palata sinne parin kuukauden päästä, kun mm. pomo on vaihtunut ja olen kuullut paljon negatiivista yms.
Nyt ois aivan mahtava homma tarjolla, mutta uskallanko ottaa vastaan tuon koeajan vuoksi? Kun lapsikin on pieni ja joutuu perhepäivähoitoon ja mitäs jos hän on aluksi kipeänä ja joudun olemaan töistä pois, niin miten tuon koeajan aikana työnantaja mahtaa suhtautua mahdollisiin poissaoloihin? Voiko koeaikana siis irtosanoa vaikka vain siksi, että lapsi on paljon kipeä?
Kommentit (45)
täysin sekoja!
Lähes joka paikassahan tuo koeaika on nykykäytäntö! Minä esim. en ole saanut vielä yhtään (edes määräaikaisia, vaikutisista nyt puhumattakaan) työpaikkaa ilman koeaikaa. Ja ihan vain tavallinen työterkka olen. Kertaakaan ei kyllä ole ollut edes uhkana, etten olisi saanut työpaikkaan jäädä.
Tämä väärä tieto tulee esiin vähän väliä. Todellinen syy täytyy olla ja se täytyy ilmoittaa. Syyksi ei riitä lapsen sairastaminen tai työntekijän sairastaminen.
Koeaika on ihan yleinen käytäntö. Itse koen, että se hyödyttää kumpaakin osapuolta. Jos uusi työ onkin jostain kumman syystä ihan kauheaa, voi sieltä lähteä koeajan puitteissa nopeasti. Työantajan puolelta koeaika on hyvä jos esim. työntekijä paljastuukin alkoholistiksi tms. Koeaikapurku on nopea tehdä eikä siinä vaadita kovin paljon selityksiä.
Tiedän ainakin, että toimihenkilöitä palkataan usein siten, että irtisanotaan koeajan viimeisellä viikolla. Ei tarvitse maksaa kuin koeajan palkka ja saavat työntekijän siksi aikaa kun tahtovat. Yhdelle tutulleni tämä tehtiin kolmesti peräkkäin. Eikä ukon työnteossa mitään vikaa ole, tiedän, että muut työnantajat ovat antaneet vain ruusuisia palautteita.
ja koeaikana ei irtisanota vaan työsopimus puretaan.
Työsuhteen päättymisen syyksi todetaan koeaika, ei siinä sen kummempaa. Sitten jos epäillään syyksi jotakin laitonta syytä kuten raskaus ja purkaminen riitautetaan niin silloin työnantajan sitää voida esittää joku pätevä syy.
Katso lakia. Syy täytyy ilmoittaa ja syyn täytyy olla todellinen.
Koeajan kuluessa työsopimus voidaan molemmin puolin purkaa. Työsopimusta ei saa kuitenkaan purkaa 2 luvun 2 §:n 1 momentissa tarkoitetuilla tai muutoinkaan koeajan tarkoitukseen nähden epäasiallisilla perusteilla. Työnantaja ei myöskään saa purkaa työsopimusta laiminlyötyään tämän pykälän 3 momentissa säädetyn ilmoitusvelvollisuutensa.
että lapsia kun on, ne kyllä sairastuvatkin ja sitten olen poissa työstä. Tai mieheni on. Ei ole ollut ikinä mitään ongelmia. Tietävät pienen lapsen äidin palkatessaan, että riski poissaoloihin on.
Yleensä vielä juuri tuo 4 kk. En ole koskaan kuullut irtisanomisesta koeaikana, kuin esimerkiksi sellaisessa tilanteessa, että työntekijä on käytännössä valehdellut osaamistaan ja antanut itsestään täysin väärän kuvan uudelle työnantajalle.
Tällaisissa tapauksissa olen kuullut irtisanomesesta, eli työntekijä ei oikeasti olekaan tajunnut työtehtävästä yhtään mitään. Neljässä kuukaudessa sen huomaa.
Koeaika on kuitenkin aivan normaali käytäntö, ja on hyvä molemmille osapuolille, joskin työntekijä kokee sen ehkä hieman sensitiivisemmin ja on yksilölle yleensä suurempi asia, kuin yritykselle.
Itse olen aina viimeisenä koeajan päivänä kysynyt pilke silmäkulmassa, että saanko vielä huomenna tulla töihin. Koskaan ei esimieheni ole ensin edes ymmärtänyt kysymystäni, mutta ovat aina hymyilleet, muistuttaessani koeajasta.
ja yrityksen lakiosasto nimenomaa on kieltänyt sanomasta koeajan purkamisen syyksi mitään muuta kuin koeaika sitten setvitään jos asia riitautetaan.
Syy työsuhteen purkamiseen on siis koeaika ja se riittää piste
Katso lakia. Syy täytyy ilmoittaa ja syyn täytyy olla todellinen.
Näin se vaan on lain mukaan. En ymmärrä miksi tuota täällä vänkätään. Laki on laki ja se on sama kaikille.
Koeaikana voidaan työsuhde purkaa ilman irtisanomisaikaa. Koeaikana voidaan työsuhde purkaa myös jos vaikkapa työntekijällä huomataan alkoholiongelma, hän jää saapumatta työpaikalle toistuvasti ym. Muutenhan tuollaisissa syissäkään ei voi automaattisesti irtisanoa vaan työnantajan täytyy tarjota mahdollisuutta parantaa tapansa.
En ole kuullut kenenkään normaalin työntekijän saaneen fuduja koeajalla. Koska he ovat sinut palkanneet ja nähneet sopivaksi ja tarpeelliseksi, lähtökohtaisesti sinut halutaan myös pitää. Tietysti kannattaa tiettyä varovaisuutta noudattaa työtehtävien suorittamisen suhteen, yrittää minimoida sairaslomat ja olla täsmällinen työajoissa. Ensimmäinen kuukausi on kriittisin, jolloin sinusta muodostetaan mielikuvat. Itse oli edellisessä työpaikassa 10 vuotta ja viime kesänä vaihdoin hommia. 4kk:n koeajalla aloitettiin. Normaalistikin teen työni ihan hyvin, mutta koeajalla tietysti yritin olla erityisen tarkka. Sairaslomallakin olin kerran kaksi päivää, mutta eihän se mikään ongelma ole, jollei sairaslomia ole joka viikko. Toinen työkaverini katkaisi jalkansa (leikattiin heti) koeajalla ja oli sairaslomalla 5 viikkoa. Syy oli poikkeuksellinen ja selvä, eli ei siinä sen ihmeempiä.
Tai jatka hoitovapaata mutta ilmoita todellinen syy miksi otat sitä hoitovapaata. Jos uusi työpaikka ei tunnu mukavalta niin voit palata vanhaan.
Onnistuisiko, jos jäisit hoitovapaalle ja menisit sitten kokeilemaan uutta työtä. Tosin lapsi pitäis saada hoitoon jollekkin sukulaiselle tms.
Näin se vaan on lain mukaan. En ymmärrä miksi tuota täällä vänkätään. Laki on laki ja se on sama kaikille.
t: luottamusmies
ennen kuin minut vakinaistettiin ja silti minulla oli 4kk koeaika.
Eiköhän tuo ole lähes jokaisessa työpaikassa.
Koeaikana tarvitaan syy irtisanomiseen. terv kollega
ennen kuin minut vakinaistettiin ja silti minulla oli 4kk koeaika.
Eiköhän tuo ole lähes jokaisessa työpaikassa.
vaihtoi työnantajaa, mutta työ pysyi samana ja silti 4kk koeaika.
Meilläkin lapset sairastivat paljon (2kpl aloitti samaan aikaan päiväkodissa), oltiin aika tasan pois töistä ja mitään kitinöitä ei kuulunut.
Erittäin hyvä poitti tuossa alussa, haluatko SINÄ olla töissä paikassa jossa lapsen sairastamista heti katsotaan kieroon?
Jokaisessa työpaikassani on ollut 4kk koeaika, enkä ole koskaan edes pelännyt saavani potkuja. Ihan normaali käytäntö on, todellakin kannattaa tarttua tilaisuuteen!!