Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kehtaako nelivuotiasta kuljettaa rattaissa?

Vierailija
10.12.2013 |

Näillä keleillä (eteläsuomen) se olisi kaikkein nopeinta ja  kätevintä, mutta laittaa nyt nelivuotiasta roikaletta rattaihin...? Matkaa yli kilsa..

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en kehtaisi..ei käytettt enää 3vuotiaallakaan rattaita vaan sai kävellä itse.

Vierailija
22/47 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kehtaa. Me joudumme lähtemään aamulla päiväkotiin ja töihin klo 6 enkä halua aikaistaa sitä yhtään sen vuoksi että lapsi kävelisi rattaissa istumisen sijaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No me oltiin ulkomaan reissulla ja käveltiin siellä paljon. Välillä oli 5 kk rattaissa välillä 3-vuotias, kun ei jaksanut kävellä tai halusi nukkua. Ei käyny pienessä mielessäkään, että se jota kuta olisi voinut häiritä. Joten anna mennä vaan!

Vierailija
24/47 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedättekö, multa varmaan puuttuu joku häpeäpalikka päästä, mutta ikinä ei ole tullut mieleenkään, ettenkö kehtaisi laittaa lasta rattaisiin. Mitä ihmeen kehtaamista siinä on?  Mulle pitää aivan aidosti nyt selittää tämä asia. 

Ja toinen mikä ihmetyttää, on se että ulkopuoliset, tuntemattomat ihmiset on kommentoineet rattaiden käyttöä. Minä en ole ikinä saanut mitään kommenttia, vaikka siis meillä viisivuotiaskin on ollut sisarusrattaissa. 

Vierailija
25/47 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu lapsesta ja matkan tarkoituksesta. Jos lapsesi vielä esimerkiksi karkailee tai repii kaupasta kaiken hyllyltä niin sitten laita vaan. Pääsääntöisesti en enää sitä tekisi, mutta ajoittain on mielestäni ihan ok jos se säästää omia hermojasi. :)

Meidän 4v. kävelee itse pitkiä matkoja ja kuuntelee/tottelee aika hyvin, rattaat jätin pois siinä 3.5v. paikkeilla. 2v.kin jo haluaisi itse kävellä ja jaksaisikin, ongelma on karkailu ja että halutaan pysähtyä katsomaan joka ikistä kiveä. Eli esim. kaupunki- tai kauppareissuilla on vielä ehdottomasti vaunuissa. 

Vierailija
26/47 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n tapauksessa (ja yleensä, jos on kova kiire, lapsi ei jaksa kävellä sairauden takia tms.) ymmärrän rattaat. Mutta kaverini istuttaa neljävuotiastaan (tammikuun alussa 5) rattaissa joka kauppareissulla. siis kauppakeskuksessakin. Lapsi joutuu istumaan rattaissa, koska ei usko puhetta ja karkailee. Olen sanonut, että anna karata, kyllä hätääntyy, kun kukaan ei tulekaan perään. Mutta kyseessä on ns. curling-vanhemmat. Minusta näyttää aivan naurettavalta, että iso tyttö istuu rattaissa. Itse asiassa en tuntenut työkaveriani kaupassa, kun tiesin hänen lastensa iät ja näin rattaita työntävän naisen, joka näytti työkaveriltani. :) Vasta, kun hän tuli luokseni, tajusin, että se on hän.

Vierailija
27/47 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

4-v ehkä hätätapauksessa voisi mennä rattaissakin, mutta todella ihmettelen näitä 5-6 vuotiaita lapsia rattaissa kuljettavia. Viettekö te koululaisetkin rattailla kouluun?

Vierailija
28/47 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi karkaa ja siinä on useampi pieni huolehdittavana, niin kyseessä ei ole curling vaan järjenkäyttö. Toisilla lapsilla on vahvempi itsesuojeluvaisto kuin toisilla. Ei isompia tarvinut näin kauaa rattaissa pukkailla, mutta tämä pienin on ihan eri maata ja kaikkien kannalta on järkevämpää ja etenkin turvallisempaa, että pienimmäinen on rattaissa.

Terveisin se viiden lapsen kanssa liikkuva ja kohta viisi vuotiasta rattaissa kuskaava

Vierailija
29/47 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ne opi jos ei vanhemmat neuvo.

Rattaisiin tunkeminen ei ole opettamista. Vanhemmuus  nyt ei kovin helppoa ole :)

Vierailija
30/47 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 17:30"]Eihän ne opi jos ei vanhemmat neuvo.

Rattaisiin tunkeminen ei ole opettamista. Vanhemmuus  nyt ei kovin helppoa ole :)

[/quote]

Voi luoja sentään kun joillain on mustavalkoinen maailmankuva :D aina näitä vastakkainasetteluja joka ikisessä asiassa maailman tappiin saakka. Eihän se rattaitten käyttö tarkoita toki sitä, että vanhempi luulee vanhemmuuden olevan helppoa eikä opeta tai neuvo lastaan. Sussiunaa tätä äitien toisilleen syytämää ehdotonta ohjeistusta. Enkä puhu nyt vain ja ainoastaan tästä asiasta ja lainaamastani kommentista. Taas vain ajatus asiasta heräsi näiden kommenttien myötä.

Vierailija
31/47 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ny kai voi vielä, mitäs se muille sen enempää kuuluu...

Sellanen tilanne kun täällä päin tapahtu että äiti vei poikaansa rattaissa vielä kouluun

ainakin 1-2 luokalla niin se on jo vähän liikaa :D

Vierailija
32/47 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä oppimista on siinä, että lapsen jalat ovat lyhyet, ja aikuiselle lyhyehköt matkat voivat olla lapselle, varsinkin päiväkotipäivän jälkeen, pitkiä? Kasvaako ne lapsen jalat kun sanon sille, että oleppa nyt reipas? Vai onko tähän joku muu taikasana?

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 17:30"]

[/quote]

Vierailija
33/47 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 17:35"]

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 17:30"]Eihän ne opi jos ei vanhemmat neuvo.

[/quote]

Voi luoja sentään kun joillain on mustavalkoinen maailmankuva :D aina näitä vastakkainasetteluja joka ikisessä asiassa maailman tappiin saakka. Eihän se rattaitten käyttö tarkoita toki sitä, että vanhempi luulee vanhemmuuden olevan helppoa eikä opeta tai neuvo lastaan. Sussiunaa tätä äitien toisilleen syytämää ehdotonta ohjeistusta. Enkä puhu nyt vain ja ainoastaan tästä asiasta ja lainaamastani kommentista. Taas vain ajatus asiasta heräsi näiden kommenttien myötä.

[/quote]

Enpä nyt tiiä mustavalkoisesta maailmankuvasta :) Yksin minäkin kuljen neljän lapsen kanssa, yksi oli kova karkailemaan, mutta vaunuihin en laittanut. Hermothan siinä meni välillä, mutta lopetti kun huomasi ettei se tule pääsemään helpolla :)

Mutta toisaalta, mikäs minä olen muita neuvomaan. En vain ymmärrä miksi pitää lapsi heti tunkea rattaisiin. Iso lapsi joka ihan satavarmasti oppisi kulkemaan nätisti kaupassakin.

Vierailija
34/47 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 17:38"]

Mitä oppimista on siinä, että lapsen jalat ovat lyhyet, ja aikuiselle lyhyehköt matkat voivat olla lapselle, varsinkin päiväkotipäivän jälkeen, pitkiä? Kasvaako ne lapsen jalat kun sanon sille, että oleppa nyt reipas? Vai onko tähän joku muu taikasana?

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 17:30"]

[/quote]

[/quote]

Juu kuule kasvaa taikaiskusta ;) Ennemmin ihmettelen tuota, että pitää kaupassa kuskata isoa lasta rattaissa. Kilometrin mittainen matkakin on kyllä lyhyt minun mielestäni. Ja lasteni mielestä. Jopa 2v kävelee pitkän päivänkin jälkeen tuon matkan.

Vähän pistää miettimään, että antaako vanhemmat sen lapsen kävellä vai työntävätkö heti vaunuihin jotta itse pääsisivät helposti ja nopeasti kotiin?

Vierailija
35/47 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 17:39"][quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 17:35"]

[/quote]

[/quote]

Enpä nyt tiiä mustavalkoisesta maailmankuvasta :) Yksin minäkin kuljen neljän lapsen kanssa, yksi oli kova karkailemaan, mutta vaunuihin en laittanut. Hermothan siinä meni välillä, mutta lopetti kun huomasi ettei se tule pääsemään helpolla :)

Mutta toisaalta, mikäs minä olen muita neuvomaan. En vain ymmärrä miksi pitää lapsi heti tunkea rattaisiin. Iso lapsi joka ihan satavarmasti oppisi kulkemaan nätisti kaupassakin.

[/quote]

Varmasti oppii, jokainen jossain vaiheessa, mutta tilanteita on olemassa, jolloin aika ja paikka eivät ole sopivia opettamiselle. Ja henkilökohtaisesti itse laitan sen karkailijan rattaisiin kun olemme esimerkiksi suuren kaupungin vilkkaassa keskustassa tai ihmispaljouden seassa, jonne lapsi hukkuu hyvin nopeasti. Toisenlaisissa tilanteissa sitten kävelee itse.

Kannanottoni koskee lapsen rattaissa kuljettamista ja on se, että ensinnäkin se ei ole muiden asia, onko rattaita ai ei ja että on olemassa tilanteita, jolloin se on järkevää :) aamuisin en säännöllisesti ole lapsia joutunut viemään minnekään, mutt epäilemättä aikaiset kiireiset aamut voisivat olla yksi rattaita vaativista tilanteista :)

Vierailija
36/47 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 17:39"][quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 17:35"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Varmasti oppii, jokainen jossain vaiheessa, mutta tilanteita on olemassa, jolloin aika ja paikka eivät ole sopivia opettamiselle. Ja henkilökohtaisesti itse laitan sen karkailijan rattaisiin kun olemme esimerkiksi suuren kaupungin vilkkaassa keskustassa tai ihmispaljouden seassa, jonne lapsi hukkuu hyvin nopeasti. Toisenlaisissa tilanteissa sitten kävelee itse.

Kannanottoni koskee lapsen rattaissa kuljettamista ja on se, että ensinnäkin se ei ole muiden asia, onko rattaita ai ei ja että on olemassa tilanteita, jolloin se on järkevää :) aamuisin en säännöllisesti ole lapsia joutunut viemään minnekään, mutt epäilemättä aikaiset kiireiset aamut voisivat olla yksi rattaita vaativista tilanteista :)

Vierailija
37/47 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 17:47"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

En minä vain ymmärrä siltikään noin ison lapsen laittoa rattaisiin edes isossa paikassa :) Meillä on vain yksi karkailija ja siksi onkin helppoa olla ilman rattaita. Tai siis oli vain yksi. Sekin lopetti tosiaan. Tiedä sitten miten pienin tulevaisuudessa käyttäytyy :)

Mutta ne rattaat. Eihän se minulle kuulu vaikka joku kuskaakin, mutta ei minun tartte sitä ymmärtää :) Miten edes saatte sen sinne rattaisiin? En ole koskaan päässyt keneltäkään kysymään, koska tutuista ei kukaan ole laittanut isoa istumaan enkä oudoilta ala kyselemään :)

Vaikka oudot ovatkin minulta kyselleet miten oikein olen saanut nuo lapset käyttäytymään kaupassa. Se oli outo tilanne.

Vierailija
38/47 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

En minä vain ymmärrä siltikään noin ison lapsen laittoa rattaisiin edes isossa paikassa :) Meillä on vain yksi karkailija ja siksi onkin helppoa olla ilman rattaita. Tai siis oli vain yksi. Sekin lopetti tosiaan. Tiedä sitten miten pienin tulevaisuudessa käyttäytyy :)

Mutta ne rattaat. Eihän se minulle kuulu vaikka joku kuskaakin, mutta ei minun tartte sitä ymmärtää :) Miten edes saatte sen sinne rattaisiin? En ole koskaan päässyt keneltäkään kysymään, koska tutuista ei kukaan ole laittanut isoa istumaan enkä oudoilta ala kyselemään :)

Vaikka oudot ovatkin minulta kyselleet miten oikein olen saanut nuo lapset käyttäytymään kaupassa. Se oli outo tilanne.

[/quote]

Niin. Tilanteita ja ajattelutapoja on erilaisia. Minä en kuvittelisikaan, että antaisin alle metrin mittaisen nelivuotiaani kulkea vapaana keskustassa kotikaupungissamme, jossa asukkaita kaksi miljoonaa.

Ja vastauksena kysymykseesi, niin hyvin helposti lapsen sinne rattaisiin saa. Itse kiipeää. Ja kokoa on tosiaan se vajaa metri ja 15kg, eli hyvin mahtuu. Tiedänpähän ainakin, että hieman pienenee epätodennäköisyys, että itsekin joutuisin lukemattomien muiden vastaavanlaosten sekaan kiinnittelemään ilmoitusta kadonneesta lapsesta.

Ja sivuhuomautuksena, kyllä nämä kaikki käyttäytyä osaavat, siitä olen minäkin kommentointia saanut. Täällä on hyvin tavallista vieraiden tulla juttelemaan lapsista.

Vierailija
39/47 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

39 korjaa epäselvää lausetta. Hieman pienenee todennäköisyys, eikä epätodennäköisyys. Vaikka uskonkin, että ymmärsitte tarkoitukseni huolimattoman kirjoittamisen seasta :)

Vierailija
40/47 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä en ole ikinä ymmärtänyt, miksi olisi noloa kuljettaa lasta rattaissa, mutta pulkassa vetäminen olisi ok (jos ei olla edes pulkkamäkeen menossa). Samalla tavalla niissä istua törötetään. Meillä kumpikin lapsi on aika pitkään istunut rattaissa, välillä toki kävellytkin, ja hyviä kävelijöitä niistä on tullut. On eri asia käydä lapsen kanssa vapaa-ajalla ihanalla säällä ihastelemassa kaiken maailman kantoja ja ruohoja kuin päivästä toiseen säästä riippumatta talsia samaa matkaa kohtuullisessa kiireessäkin. En ymmärrä, miten joku kehtaisi sanoa rattaissa istuvan vanhemmalle mitään kritiikkiä, mistä sen tietää, vaikka lapsi olisi sairas? Olen jotain 4-5-vuotiasta vienyt rattaissa terveyskeskukseen, kun ei ole voinut kävellä, mutta ei se tauti välttämättä lapsesta kauas loista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän seitsemän