Suuttuisitko jos vanhemmat jättäisivät vain sinut perinnöttä?
En nyt tarkemmin ala koko tarinaa selittämään, mutta tilanne se että minä olen aina ollut kiltti, kunnollinen, hyväkäytöksinen, ja veljeni taas vähän reppana ja elämänhallintaongelmainen.
Isäni soitti tässä taannoin ja kertoi että aikovat tehdä testamentin jossa minut suljetaan ulos kokonaan ja kaikki menee veljelle. Kun vähän ihmettelin että mitä ihmettä, isä lohdutti että voithan sitten hakea sitä lakiosaa, koita nyt ymmärtää että veli tarvitsee perintöä paljon enemmän.
Eli ei ole riitaa, välit ihan ok, minä ja veli ei olla mitenkään eri planeetalta varallisuuden/työn osalta, mutta onhan se kiistatta lapsuudesta asti ollut selvää että veli on rakkaampi.
Mua tää loukkaa. Onko ylireagointia vai suuttuisitko sinäkin? Olen siis 41 ja veli kaksi vuotta nuorempi.
Kommentit (203)
Meillä on perheessä ehkä vähän samankaltainen tilanne.
Veljeni tulee saamaan isäni perinnön. Tai siis se hoidetaan nimelliskaupalla ennen isäni kuolemaa. Sillä tavalla veljeni välttää perintöverot yms.
Ymmärrän, että isäni haluaa tehdä näin. Se tosin tarkoittaa, että minä en saa mitään.
En ole suuttunut asiasta, koska koen, että isälläni tulee olla oikeus tehdä omaisuudelleen, mitä haluaa.
Autan isääni normaalisti, mutta olen kuitenkin hänestä kauempana kuin veljeni. Ehkäpä veli auttaa enemmän.
Itse pyrin ajattelemaan sen niin, että se ei ole minun rahaani. En usko, että isäni välittää veljestäni eri tavalla.
Varakkaat perilliset ne on ahneita ps koja se on nähty. Rahaa on, ettei pa skalle taivu, mutta nuoremmilta on viety kavaluudella heidän oikea osansa. Raha ei ahneelle riiktä eikä mikään omaisuus.
Kuolema kuittaa heidätkin. Raukat poloiset.
Mun vanhempani ovat testamentanneet omaisuutensa minulle. Sisko on rapajuoppo, jolla on muutama lapsi huostassa. Varmaan on paljon ulosotossa. En tiedä, osaako vaatia sitten aikanaan lakiosuutta. Toivon, ettei.
Vierailija kirjoitti:
Veljeni tulee saamaan isäni perinnön. Tai siis se hoidetaan nimelliskaupalla ennen isäni kuolemaa. Sillä tavalla veljeni välttää perintöverot yms.
No ei vältä. Jos sen siirrettävän omaisuuden arvo on merkittävästi kauppahintaa suurempi, niin loput on lahjaa, ja siitä maksetaan lahjavero. Pienimmällä verorasituksella pääsee, kun siirtää omaisuutta vähitellen verovapaan lahjan kokoisina yksiköinä, ja loput perintönä.
Äidit diggaa pojistaan ja isät tyttäristään. Tough luck, kumpi menee manan majoille ensin. Tilanteet kärjistyy, let me tell you ja muuttuu päinvastaisiksi, riippuen mummin käy.
Meidän perheessä perinnöt oli jo siirretty suosikkilapselle ennen vanhempien kuolemaa. Oli ihana yllätys perinnönjakotilanteessa, kun sai tämän tiedon, ettei mitään jaettavaa ole. Suosikkilapsi on samanlainen narsisti kuin vanhemmatkin olivat eli varmaan meni jako oikein. Mitään onnea tämä raha ei ole suosikille tuonut, maailmassa on paljon tärkeämpiäkin asioita, onneksi. Useat ihmiset kuvittelevat olevansa turvassa, kun tilileillä lojuu paljon rahaa, mutta valitettavasti asiat eivät mene maailmassa niin. Sairaudet, avioerot ja etenkin kuolema iskevät keneen tahansa, pankkitilin saldosta huolimatta. Rakkaus on maailman suurin voima.
Ap raha on vain rahaa..
Älä laita rahan takia välejä poikki
Itsellä oli huono koti jossa hakattiin ja pidettiin nälässä.
Antaisin oikean käteni että olisi vanhemmat.
Ei raha saa ratkaista hoidatko vanhempiasi
Vierailija kirjoitti:
Ap raha on vain rahaa..
Sairaudet, avioerot ja etenkin kuolema iskevät keneen tahansa, pankkitilin saldosta huolimatta. Rakkaus on maailman suurin voima.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei vältä. Jos sen siirrettävän omaisuuden arvo on merkittävästi kauppahintaa suurempi, niin loput on lahjaa, ja siitä maksetaan lahjavero. Pienimmällä verorasituksella pääsee, kun siirtää omaisuutta vähitellen verovapaan lahjan kokoisina yksiköinä, ja loput perintönä.
Ei välttämättä. Kyllä rikkaat osaa tehdä omistusjärjestelyjä ja muita. En laittaisi tuon varaan mitään että joku verottaja kaikkeen tarttuisi. Muuttihan osa Suomalaisista rikkaista ulkomaillekin, että välttivät perintöverot. Kyllä niitä veronkiertäjiä on. Perustaa jonkun omaisuuden hoito fiman ja siirtää sen osakkeet lapselleen.
No siis tuohan on hyväksikäyttöä, jos vielä olettavat että sinä olet auttamassa aina. Päättele siitä.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan että yksikään välit poikki huutelija ei sitä sitten itse toteuttaisi kuitenkaan. Koska on pakko pitää sopu lastenlasten takia.
Miksi on? Jos mua ja mun lapsia kohdellaan huonosti, miksi on pakko pitää sopu? Ketä se palvelee? Ei ainakaan niitä lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin suuttuisin. Mun vanhemmat voisivat tehdä juuri noin, koska ajattelevat, että sen pitää saada, joka enemmän tarvitsee.
Mulla isosisar tulee saamaan kaiken juuri siksi kun enemmän tarvitsee. Ei ole koulutusta, ollut jo pitkään työtön, kohta viisikymppisenä terveys alkaa prakaamaan.
Minä olen ahkeruudella, opintolainalla ja säästäväisyydellä kouluttanut itseni ja päässyt hyvään työhön.
Ärsyttää tuo ajattelu että ahkeraa sitten rangaistaan ja laiskaa palkitaan. Munhan olisi siis ”kannattanut” olla työtön ja kouluttautumatta.
Asian voisi nähdä niinkin että ahkeraa arvostettaisiin, ja voisi luottaa että se ei tuhlaa rahoja viinaan ja tupakkaan.
Tämä riippuu varmaan siitä paljonko perintö on ja paljonko olet tienannut verrattuna työttömyyteen.
Sanotko siis että siskosi on laiska? Ei mulla ainakaan käy kateeksi siskoasi mutta näin se ajattelukulku näyttää menevän useallakin. Kadehditaan sitä joka saa euron ilmaiseksi vaikka itsellä olisi tuhatkertaisesti paremmin asiat. En tiedä onko muissa maissa sama tapa että huono-osaisi kadehditaan.
Vierailija kirjoitti:
Mun vanhempani ovat testamentanneet omaisuutensa minulle. Sisko on rapajuoppo, jolla on muutama lapsi huostassa. Varmaan on paljon ulosotossa. En tiedä, osaako vaatia sitten aikanaan lakiosuutta. Toivon, ettei.
Tässä sentään on järkeä. En minäkään haluaisi että mun rahat menee velkoihin.
Sinä huolehdit asioistasi, mutta veljesi ei, joten vanhemmat palkitsevat hänet tilanteesta?
Pitäisin tilannetta järjettömänä.
Etenkin, kun veli tulee tuhlaamaan myös yhteisten vanhempienne perinnön - ja pyytää seuraavaksi rahaa sinulta.
Vierailija kirjoitti:
Ap raha on vain rahaa..
Jos olet lukenut ketjua pidemmälle, huomaat ettei ne AP:n vanhemmat paljoa omia vanhempiasi kummempia ole...
Jos käyttävät eläessään itseensä niin se on minulle täysin ok, mutta jos tarkoituksella jätetään yksi lapsista ilman niin kokisin sen kyllä epäoikeudenmukaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, minä taas en ymmärrä ollenkaan. Jos oma lapsi on velkakierteessä ja ulosotossa, niin millainen ihminen näkee erikseen vaivaa sen eteen ettei se lapsi vaan saa uutta mahdollisuutta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, minä taas en ymmärrä ollenkaan. Jos oma lapsi on velkakierteessä ja ulosotossa, niin millainen ihminen näkee erikseen vaivaa sen eteen ettei se lapsi vaan saa uutta mahdollisuutta?
Riippu varmaan velkojen määrästä ja luonteesta ja siitä onko todennäköistä että hassaa perintörahatkin turhaan ja on kohta uudestaan ulosotossa. Eli kuten kommentoimassani kommentissa jossa sisko on rapajuoppo.
Juopoille ja narkeille en kyllä jättäisi mitään. Saattaisin tosin painottaa niille joille jätän että antakaa sitten myös kuiville päästyään heille osansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä, paljon on tullut hyviäkin vinkkejä. Huomasin itsekin että liian kiltti ja ”tittelevainen” olen ollut, ja kun joku ehdotti että välit poikki niin heti tuli mieleen että hui, en uskalla. Siksi kun vanhemmat raivostuu.
Tietyllä tapaa pelkään vanhempiani koska meidän lasten on aina pitänyt alistua, totella, miellyttää ja olla ilmaisematta tunteita, mielipiteitä, ja pahin kaikesta - olemaan riitaisia. Mitään eriäviä mielipiteitä ei vanhemmat oikein suvaitse.
Jos nyt nostan tästä äläkän niin on mahdollista että vanhemmat laittaa välit poikki minuun. Sitten olen vielä enemmän yksin ja kaiken ulkopuolella.
Varmaan joudun hammasta kiristellen sietämään tämän paskan, ja katsomaan miten kaikkea todennäköisesti aletaan veljelle siirtämään jo nyt. Varmaan siksi kertoivatkin jo nyt että on sitten ihan ookoo siirrellä mökkiä ym veljen nimiin.
Suututtaa.Mitä tuosta saat itsellesi? Miksi käyttäydyt noin? Olet vihainen ja sinua kohdellaan väärin, silti hakeudut yhä uudelleen tuollaiseen ympäristöön? Olet ilmeisesti kuitenkin aikuinen?
SINÄet nyt ymmärrä millaista on dysfunktionaalisessa perheessä. Olet itse selvästi hyvien vanhempien lapsi ja vapaa ilmaisemaan itseäsi vanhemmille. Kaikilla ei ole ollenkaan noin.
Ihminen on kuitenkin vapaa valitsemaan mitä tekee tällaisissa tilanteissa. Pakko ei ole jäädä.
Lapsettomalle perilliselle kuuluu myös lakiosa ja ilmeisesti vanhemmat tietävät sen, koska aikova "jakaa perintöä pöydän alta". Kirjaa nämä aina ylös kun kuulet asiasta ja jos mahdollista, hanki todisteita. Ota kuvia, äänitä, kirjaa tarkat päivämäärät ja summat.
Sitten kun heistä aika jättää niin esität nämä lakimiehesi avulla ennakkoperintönä. Yritä saada todiste myös tästä "pöydän alta" -suunnitelmasta, se on aika merkittävä. Jos he vaikka laittavat sähköpostia asiasta tai puhuvat siitä, äänitä se kännykällä.
Tuskinpa he ovat koko omaisuuttaan hivuttaneet lapsilleen siinä vaiheessa kun osakesalkku tipahtaa kädestä.