Suuttuisitko jos vanhemmat jättäisivät vain sinut perinnöttä?
En nyt tarkemmin ala koko tarinaa selittämään, mutta tilanne se että minä olen aina ollut kiltti, kunnollinen, hyväkäytöksinen, ja veljeni taas vähän reppana ja elämänhallintaongelmainen.
Isäni soitti tässä taannoin ja kertoi että aikovat tehdä testamentin jossa minut suljetaan ulos kokonaan ja kaikki menee veljelle. Kun vähän ihmettelin että mitä ihmettä, isä lohdutti että voithan sitten hakea sitä lakiosaa, koita nyt ymmärtää että veli tarvitsee perintöä paljon enemmän.
Eli ei ole riitaa, välit ihan ok, minä ja veli ei olla mitenkään eri planeetalta varallisuuden/työn osalta, mutta onhan se kiistatta lapsuudesta asti ollut selvää että veli on rakkaampi.
Mua tää loukkaa. Onko ylireagointia vai suuttuisitko sinäkin? Olen siis 41 ja veli kaksi vuotta nuorempi.
Kommentit (203)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin suuttuisin. Mun vanhemmat voisivat tehdä juuri noin, koska ajattelevat, että sen pitää saada, joka enemmän tarvitsee.
Mulla isosisar tulee saamaan kaiken juuri siksi kun enemmän tarvitsee. Ei ole koulutusta, ollut jo pitkään työtön, kohta viisikymppisenä terveys alkaa prakaamaan.
Minä olen ahkeruudella, opintolainalla ja säästäväisyydellä kouluttanut itseni ja päässyt hyvään työhön.
Ärsyttää tuo ajattelu että ahkeraa sitten rangaistaan ja laiskaa palkitaan. Munhan olisi siis ”kannattanut” olla työtön ja kouluttautumatta.
Asian voisi nähdä niinkin että ahkeraa arvostettaisiin, ja voisi luottaa että se ei tuhlaa rahoja viinaan ja tupakkaan.
Tuollaisessa asenteessakin kyllä vähän paistaa se ajatus että itse olisi ansainnut kaiken hyvänsä ja toinen kaiken huononsa ja sekin on aika mustavalkoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin suuttuisin. Mun vanhemmat voisivat tehdä juuri noin, koska ajattelevat, että sen pitää saada, joka enemmän tarvitsee.
Mulla isosisar tulee saamaan kaiken juuri siksi kun enemmän tarvitsee. Ei ole koulutusta, ollut jo pitkään työtön, kohta viisikymppisenä terveys alkaa prakaamaan.
Minä olen ahkeruudella, opintolainalla ja säästäväisyydellä kouluttanut itseni ja päässyt hyvään työhön.
Ärsyttää tuo ajattelu että ahkeraa sitten rangaistaan ja laiskaa palkitaan. Munhan olisi siis ”kannattanut” olla työtön ja kouluttautumatta.
Asian voisi nähdä niinkin että ahkeraa arvostettaisiin, ja voisi luottaa että se ei tuhlaa rahoja viinaan ja tupakkaan.Tuollaisessa asenteessakin kyllä vähän paistaa se ajatus että itse olisi ansainnut kaiken hyvänsä ja toinen kaiken huononsa ja sekin on aika mustavalkoista.
En ajattele niin, vaan siten että lasten ”onnistumisesta” riippumatta tulee olla PERINNÖNJAOSSA tasapuolinen lapsille. Muuten voi auttaa kyllä sitä jolla huonommin menee.
Vierailija kirjoitti:
Onpas rahanahnetta porukkaa täällä. Sehän on heidän valintansa, enkä kyllä omia rakkaita vanhempiani hylkäisi sen vuoksi, etteivät LAHJOITA minulle rahaa.
Ihanan pinnallista ymmärtämistä, kun jotku luulee että tässä olisi oikeasti rahasta kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asian voisi nähdä niinkin että ahkeraa arvostettaisiin, ja voisi luottaa että se ei tuhlaa rahoja viinaan ja tupakkaan.Tuollaisessa asenteessakin kyllä vähän paistaa se ajatus että itse olisi ansainnut kaiken hyvänsä ja toinen kaiken huononsa ja sekin on aika mustavalkoista.
No helvetti, totta hitossa se ahkera työllä ja opintolainalla ja koulutuksella elämässään pärjännyt on itse sen aikaansaanut. Kukas sitten, helinä-keiju?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No helvetti, totta hitossa se ahkera työllä ja opintolainalla ja koulutuksella elämässään pärjännyt on itse sen aikaansaanut. Kukas sitten, helinä-keiju?
Menisikin elämä niin, että kaikille hyville ihmisille tapahtuisi kaikki hyvä ja huonoille huono :D
Uskomatonta, että jotkut luulevat tämän näin olevan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ajattele niin, vaan siten että lasten ”onnistumisesta” riippumatta tulee olla PERINNÖNJAOSSA tasapuolinen lapsille. Muuten voi auttaa kyllä sitä jolla huonommin menee.
Tästä olen samaa mieltä.
Suuttuisin. Ainoa asia, mitä heiltä odotan, on edes jokunen euro heidän kuukahtamisensa jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on perheessä ehkä vähän samankaltainen tilanne.
Veljeni tulee saamaan isäni perinnön. Tai siis se hoidetaan nimelliskaupalla ennen isäni kuolemaa. Sillä tavalla veljeni välttää perintöverot yms.
No ei vältä. Jos sen siirrettävän omaisuuden arvo on merkittävästi kauppahintaa suurempi, niin loput on lahjaa, ja siitä maksetaan lahjavero. Pienimmällä verorasituksella pääsee, kun siirtää omaisuutta vähitellen verovapaan lahjan kokoisina yksiköinä, ja loput perintönä.
Ei välttämättä. Kyllä rikkaat osaa tehdä omistusjärjestelyjä ja muita. En laittaisi tuon varaan mitään että joku verottaja kaikkeen tarttuisi. Muuttihan osa Suomalaisista rikkaista ulkomaillekin, että välttivät perintöverot. Kyllä niitä veronkiertäjiä on. Perustaa jonkun omaisuuden hoito fiman ja siirtää sen osakkeet lapselleen.
Sen holding-yhtiön arvo on sama kuin sen omistaman omaisuuden arvo. Eli tuollaisella tempulla ei perintöverotuksessa säästä mitään (holding-yhtiöllä tavoitellaan kyllä myös veroetua mutta ei perinnön yhteydessä).
Ulkomaille voi tietysti kuka tahansa muuttaa, ja silloin noudatetaan soveltuvaa lakia, en tiedä miten se tähän liittyy. Tuossahan puhuttiin perittävän omaisuuden siirtämisestä alihintaisella kaupalla. Ei siinä myyjän asuinvaltio vaikuta, jos ostaja on Suomessa.
Veropetosta voi tietysti aina yrittää, niin kuin mitä tahansa muutakin rikosta. Otin vain kantaa siihen, että tuollainen kaupaksi naamioitu perintö ei suinkaan vähennä vaan lisää verorasitusta.
Vierailija kirjoitti:
Mun vanhempani ovat testamentanneet omaisuutensa minulle. Sisko on rapajuoppo, jolla on muutama lapsi huostassa. Varmaan on paljon ulosotossa. En tiedä, osaako vaatia sitten aikanaan lakiosuutta. Toivon, ettei.
Muutama lapsi huostassa? Toivottavasti vanhempanne jotenkin keplottelisivat siskosi osuuden hänen lapsilleen. Käyttöoikeus aikusena rahoihin.
Välit poikki taitaa olla oikeasti AINOA ratkaisu sillä nehän menevät poikki joka tapauksessa, viimeistään kun perintöä jaetaan.
Mieheni veli peri kaiken. Maat ja mannut, talot ym. Ei tarvinnut maksaa sisarosuuksia( appeni aivopesi mieheni suostumaan tähän)
Ei heillä mitään riitaa ym. ollut, apella vain kiire sukupolvenvaihdokseen( maatila) ja onhan tämä perintöprinssi toki ollut aina suosikki.
Harmittaa epäoikeudenmukaisuus.
Omat vanhempani ovat onneksi oikeudenmukaisia, tasapuolisia.
Kannattaisi ehkä todeta vanhemmillesi, että tarvitsevat veljeäsi enemmän.Itse pistäisin välit poikki ja vaatisin sitten aikanaan lakiosaani.
Tiedän yhden vastaavanlaisen tempun. Kolmesta sisaruksesta yhdelle junailtiin talot ja metsät, osa omaisuudesta "myytiin" alihintaan tälle lempilapselle, loput tuli testamentin kautta. Yhdelle maksetaan mummon eläkkeestä asuntolainaa.
Se kaikkein auttavaisin tytär suljettiin kokonaan pois. Tytär pisti välit poikki koko sukuunsa, ei mennyt edes isänsä hautajaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli olisi ok myydä kaikki omaisuus ja lahjoittaa sille huonommin pärjäävälle lapselle rahana vaikka jokainen euro kunhan tekee sen eläessään? Perinnöksi jäisi sitten irtaimisto ja muutama euro tilille jotka voisitte perintönä jakaa?
Miksi ihmeessä testamentilla ei voi sitä lakiosaa jo määrätä ap:like, jos testamentin tekijä kehottaa sitä kuitenkin hakemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli olisi ok myydä kaikki omaisuus ja lahjoittaa sille huonommin pärjäävälle lapselle rahana vaikka jokainen euro kunhan tekee sen eläessään? Perinnöksi jäisi sitten irtaimisto ja muutama euro tilille jotka voisitte perintönä jakaa?
Verotuksellisesti ei ole yhtä kannattavaa. Lahjavero taitaa olla perintöveroa suurempi ja perintö on kokonaan verovapaata 20 000 asti.
Suuttuisin ja asettaisin ehdottomasti omat ehtoni:
- minulta ei pyydetä yhtään apua vanhuuden tuomiin vaikeuksiin, veli tai ostopalvelut saa auttaa.
- veli ei tule saamaan minulta mitään apua myöskään, ellei tajua vastustaa vanhempien älytöntä ja epätasa-arvoista perintösuunnittelua.
Soittaisin siis saman tien veljelle ja kysyisin suoraan onko suunnitelma hänestä reilu. Kertoisin, että olen todella loukkaantunut ja että hänen vastauksensa kertoo kaiken tarvittavan siitä, ollaanko mekään enää väleissä tämän jälkeen.
Vastauksista riippuen saattaisin jopa kieltäytyä koko perinnöstä ja "sanoutua irti" kuolinpesistä. Hoitakoot keskenään sitten.
T: suo, kuokka ja Jussi -meiningillä oman onnensa luonut sisukas muija, joka ei todellakaan katsele suvun perseilyä sen takia, että ovat sukua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verotuksellisesti ei ole yhtä kannattavaa. Lahjavero taitaa olla perintöveroa suurempi ja perintö on kokonaan verovapaata 20 000 asti.
No ei niitä tietenkään tilin kautta tai muuten todistettavasti lahjoiteta autettavalle.
Muutenkin tarkoitin lähinnä henkistä puolta. "Muuten voi auttaa sitä jolla huonommin menee" kunhan perinnönjaossa ollaan tasapuolisia oli se alkuperäinen väittämä mihin otin kantaa.
Eli isäsi on sitä mieltä että sinä pärjäät ja itse tiedät pärjääväsi sekä olet hyvä tyyppi. Veljesi taas kaipaisi enemmän apua elämän tyrskyissä ja jos päätät hakea lakiosaa niin tuossa tapauksessa se olisi puolet perinnöstä. Suomalaisten isä poika suhteissa tuo lienee melkein kehu, itse ottaisin omalta isältä tuon suurena kehuna. Homeloukusta joka meille jää, tuskin aiheuttaa muuta kuin laskuja.
Mulle ja siskolleni on ilmoitettu jo aikaa sitten, että emme peri mitään. Kaikki menee veljelle, joka on isän toisesta avioliitosta. Saas nähdä, miten ovat junailleet talot ja tavarat, jos niistä ei jää meille jämälapsille edes lakiosaa. En ole rahanahne, mulla on ihan riittävän hyvä palkka ja oma kämppä, mutta onhan se raastavaa, että isä tällä tavalla haluaa alleviivata, etteivät hänen lapsensa ole millään lailla samanarvoisia. No, tulee se kyllä esiin kaikessa muussakin, ei pelkästään tässä perintöspedeilyssä. Joskus mietin, että onko tämä hänen tapansa kostaa se, että äitimme aikoinaan jätti hänet. Tervettä.
Mieheni veli peri kaiken. Maat ja mannut, talot ym. Ei tarvinnut maksaa sisarosuuksia( appeni aivopesi mieheni suostumaan tähän)
Ei heillä mitään riitaa ym. ollut, apella vain kiire sukupolvenvaihdokseen( maatila) ja onhan tämä perintöprinssi toki ollut aina suosikki.
Harmittaa epäoikeudenmukaisuus.
Omat vanhempani ovat onneksi oikeudenmukaisia, tasapuolisia.