Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suuttuisitko jos vanhemmat jättäisivät vain sinut perinnöttä?

Vierailija
29.09.2020 |

En nyt tarkemmin ala koko tarinaa selittämään, mutta tilanne se että minä olen aina ollut kiltti, kunnollinen, hyväkäytöksinen, ja veljeni taas vähän reppana ja elämänhallintaongelmainen.

Isäni soitti tässä taannoin ja kertoi että aikovat tehdä testamentin jossa minut suljetaan ulos kokonaan ja kaikki menee veljelle. Kun vähän ihmettelin että mitä ihmettä, isä lohdutti että voithan sitten hakea sitä lakiosaa, koita nyt ymmärtää että veli tarvitsee perintöä paljon enemmän.

Eli ei ole riitaa, välit ihan ok, minä ja veli ei olla mitenkään eri planeetalta varallisuuden/työn osalta, mutta onhan se kiistatta lapsuudesta asti ollut selvää että veli on rakkaampi.

Mua tää loukkaa. Onko ylireagointia vai suuttuisitko sinäkin? Olen siis 41 ja veli kaksi vuotta nuorempi.

Kommentit (203)

Vierailija
101/203 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseäni harmitti kun vanha mummoni kuoli niin isäni piti koko 700 000euron perinnön itsellään vaikka hänellä oli jo suuri velaton omakotitalo, kaksi velatonta arvokasta loma-asuntoa, kaksi velatonta autoa, velaton vene, iso osakesalkku, metsää, hyvä eläke ja korkea elintaso ja ikää 65v.

Me kaksi reilu kolmekymppistä isäni tytärtä pienten lasten kanssa oltais voitu mielellään ottaa edes asuntolainan käsirahaksi 25 000e/naama että oltais päästy omaan ettei tarttis olla vuokralla ja että lapset pääsisi viettämään lapsuuttaan vähän parempaan ympäristöön mutta ei käy. Olen jo tämän asian hyväksynyt. Itse aion oman perintöni siirtää suoraan lapsilleni kun sen aika on.

Tätäpä juuri tarkoitin kun aina käsketään käyttää varat itseensä eikä jättää perinnöksi. Vaan kylläpä heille itselleen perinnöt kelpaa.

Vierailija
102/203 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häiriköin nyt vähän ap:n ketjua, mutta minulla on ongelma, minkä vuoksi testamentin laadinta on viivästynyt. Koska ei ole omia lapsia, jätän perintöä kummilapsille. Toinen on vielä pitkään vanhempiensa holhonnan alla, toinen nuori aikuinen. Vanhempi ei tule perimään paljoakaan vanhemmiltaan. Pikkuinen taas on varakkaasta perheestä ja tulee perimään satoja tuhansia/ miljoonan tms. Haluaisin jättää lähes kaiken tälle vanhemmalle ja köyhemmälle, mutta pelkään että se loukkaisi tätä toista. Toisaalta tuntuu hullulta antaa sinne joku ylimääräinen sata tuhatta, mikä hukkuisi vaan muuhun rahaan, kun toiselle se on oikeasti tarpeen.

Paras olla kuolematta pitkään aikaan.

Mistä se nuorempi saisi tietoonsa että perintö on mennyt vanhemmalla kummilapselle? Vai onko molemmat sisarustesi lapsia? Itse antaisin vain vanhemmalle kummilapselle ja juurikin tarpeellisuuden takia.

Nuoremman äiti on paras ystäväni, ollaan siis paljon tekemisissä.

Parhaitakaan ystäviä tai heidän lapsiaan ei kutsuta perunkirjoitukseen. Eli ei ongelmaa.

Tunnen erään vanhan lapsettoman parin, heiltä asiaa kysellään jo suoraan, koska kuilema alkaa olla ajankohtainen.

Se olisi kyllä 100% varmaa, että näille kyselijöille en jättäisi mitään tai jättäisin jotain arvotonta roskaa tyyliin "ämpäri kannella".

Outoa olettaa, että kyselijät olisivat perinnön perässä. Minä ainakin oletan, että ovat ihan vain uteliaita, meneekö perintö Greenpeacelle tai Amnestylle tai onko ihminen ajatellut koko asiaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/203 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No puolethan he saa antaa vaikka kodittomille kissoille. Mutta kyllä saattaisin ilmoittaa et veli hoitaa sitten jatkossa ja lopunajan kaikki asianne. Ei sisaruksia sais asettaa eri asemaan.

Vierailija
104/203 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Loukkaantuisin.

Voit riitauttaa testamentin ja vaatia itsellesi puolet peruukirjoitustilaisuudessa,. Todennäköisesti se ei mene läpi. Pidä kuitenkin huoli että saat lakiosan.

Tai menee, kun ap kertoo tuon syyn, miksi testamentti on tehty. Mutta hyvällä tsäkllä se sun ongelmainen veljesi kippaa ennen vanhempiasi, niin tämä korjaantuu sillä. Ja itse löisin kanssa kyllä avustushanan vanhempiin päin kiinni ihan saman tien.  

Mitenkäs se muuten menee jos testamentissa ainoa edunsaaja kuolee ennen perinnönjättäjää ja mitään kakkosvaihtoehtoa tälläisen tapauksen varalle ei ole kirjattu testamenttiin? Meneekö se sitten perintökaaren mukaisesti? Kuollut ei kai peri joten se osuus ei automaattiseti siirry hänen mahdollisille lapsilleen ja ap saisi edelleen vain lakiosan.

Vierailija
105/203 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omilla rahoillaan saa toki tehdä mitä haluaa. Itse vaadin lakiosan kun se päivä koittaa. Ja siitä on turha kenenkään hernettä vetää nenään koska lain mukaan mennään.

Vierailija
106/203 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on loukkaavaa siksi, että sinut pakotetaan hakemaan sellainen osa, joka sinulle laillisesti kuuluu. Olisivathan he voineet tehdä testamentin, jossa saat sen lakiosan ja veljelle muut, mutta loukkaantuisin kyllä siitäkin. Jos vanhempani sulkisivat meidät kaikki pois ja jättäisivät esim. lapsenlapsille tai lahjoittaisivat hyväntekeväisyyteen, niin tämän ymmärtäisin mutta en toisen lapsen suosimista. Muista, että jos vanhempasi maksavat veljellesi suuria hankintoja tai kuittaavat velkoja, voidaan sitä mahdollisesti katsoa ennakkoperinnöksi joka vähennetään hänen osuudestaan.

Vierailija
107/203 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä, paljon on tullut hyviäkin vinkkejä. Huomasin itsekin että liian kiltti ja ”tittelevainen” olen ollut, ja kun joku ehdotti että välit poikki niin heti tuli mieleen että hui, en uskalla. Siksi kun vanhemmat raivostuu.

Tietyllä tapaa pelkään vanhempiani koska meidän lasten on aina pitänyt alistua, totella, miellyttää ja olla ilmaisematta tunteita, mielipiteitä, ja pahin kaikesta - olemaan riitaisia. Mitään eriäviä mielipiteitä ei vanhemmat oikein suvaitse.

Jos nyt nostan tästä äläkän niin on mahdollista että vanhemmat laittaa välit poikki minuun. Sitten olen vielä enemmän yksin ja kaiken ulkopuolella.

Varmaan joudun hammasta kiristellen sietämään tämän paskan, ja katsomaan miten kaikkea todennäköisesti aletaan veljelle siirtämään jo nyt. Varmaan siksi kertoivatkin jo nyt että on sitten ihan ookoo siirrellä mökkiä ym veljen nimiin.

Suututtaa.

Vierailija
108/203 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kävi niin, että vanhemmat sanoivat alkavansa jakamaan perintöä pikkuhiljaa ns. pöydän alta.

Minä olen ainoa sisarus, jolla ei ole lapsia ja minulle sanottiin suoraan, että minähän en siis mitään ennakkoperintöä tarvitse, koska asun muutenkin yksin eikä minulla ole vanhemmille lapsenlapsia. Muut sisarukset tarvitsevat kuulemma kaikkea paljon enemmän, koska täytyyhän lastenlapsilla olla hyvät olot.

Miehen suvussa taas sisarussarjan nuorimmainen on lapseton sinkku ja nälkäisimmin perinnön perään.

Ikääkin tyypillä on jo 50+ v, ei voi kuin ihmetellä hänen touhujaan.

Vierailija
109/203 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä, paljon on tullut hyviäkin vinkkejä. Huomasin itsekin että liian kiltti ja ”tittelevainen” olen ollut, ja kun joku ehdotti että välit poikki niin heti tuli mieleen että hui, en uskalla. Siksi kun vanhemmat raivostuu.

Tietyllä tapaa pelkään vanhempiani koska meidän lasten on aina pitänyt alistua, totella, miellyttää ja olla ilmaisematta tunteita, mielipiteitä, ja pahin kaikesta - olemaan riitaisia. Mitään eriäviä mielipiteitä ei vanhemmat oikein suvaitse.

Jos nyt nostan tästä äläkän niin on mahdollista että vanhemmat laittaa välit poikki minuun. Sitten olen vielä enemmän yksin ja kaiken ulkopuolella.

Varmaan joudun hammasta kiristellen sietämään tämän paskan, ja katsomaan miten kaikkea todennäköisesti aletaan veljelle siirtämään jo nyt. Varmaan siksi kertoivatkin jo nyt että on sitten ihan ookoo siirrellä mökkiä ym veljen nimiin.

Suututtaa.

Mitä tuosta saat itsellesi? Miksi käyttäydyt noin? Olet vihainen ja sinua kohdellaan väärin, silti hakeudut yhä uudelleen tuollaiseen ympäristöön? Olet ilmeisesti kuitenkin aikuinen?

Vierailija
110/203 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tietää että on jätetty perinnöttä niin kannatta heti ensimmäisen vanhemman kuoltua vaatia perinnönjako. Jos jättää perintönsä kuolinpesään jakamatta, seuraavien vuosien aikaan se kuolinpesä tyhjenee suosikkilapsen taskuun. Ja sit kun viimeinen vanhempi kuolee ja sekin jättänyt sut perinnöttä, käy niin ettei lakiosaa ehkä enää olekaan.

Vierailija
111/203 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suututtaa.

Mitä tuosta saat itsellesi? Miksi käyttäydyt noin? Olet vihainen ja sinua kohdellaan väärin, silti hakeudut yhä uudelleen tuollaiseen ympäristöön? Olet ilmeisesti kuitenkin aikuinen?

SINÄet nyt ymmärrä millaista on dysfunktionaalisessa perheessä. Olet itse selvästi hyvien vanhempien lapsi ja vapaa ilmaisemaan itseäsi vanhemmille. Kaikilla ei ole ollenkaan noin.

Vierailija
112/203 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä perintö? 70+ vanhemmat asuvat vuokralla kerrostalossa. Heillä on velkoja. Ei ole omaisuutta. Nettoeläke yht. 1900.

Vierailija
113/203 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi loukkaavaa ja menisi välit poikki. Hoidattakoon asiansa veljellä jatkossa. Muista vaatia lakiosasi heti, kun jompi kumpi kuolee, että joutuvat jakamaan pesän.

Vierailija
114/203 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistille tyypillistä on valita suosikkilapsi (kultalapsi) ja inhokki (syntipukki) ja usein vielä niin että se syntipukkiroolin saava lapsi on se kiltein ja kunnollisin. Ja liki aina se syntipukki jää perinnöttä, se perinnönjako on narsistin haluama nöyryytys lapselle.

Mun isä on kaltoinkohdellut, pahoinpidellyt, häpäissyt ja nöyryyttänyt mua koko elämäni ja perintökuvio on juuri tuo perinnöttä jättö. Isä vieläpä yritti sitä että en saisi edes lakiosaa koska olen ”vakavasti loukannut” häntä. Se vakava loukkaus on siis se että en enää halua köydä lapsuudenkodissani solvattavana ja uhkailtavana, pidän yhteyttä vain puhelimitse.

Eihän tuo oikeudessa päde, se vakava loukkaus pitäisi olla joku oikea tuomittu rikos tms, mutta vaikka ei pätisikään, niin onhan siinä tavoite saavutettu: loukata ja nöyryyttää omaa lasta mahdollisimman paljon. Näin ne narsistit toimii, haluavat vahingoittaa lastaan kaikin tavoin.

Tsemppihali kaikille joilla on narsistivanhempi.

Vierailija
115/203 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Loukkaantuisin.

Voit riitauttaa testamentin ja vaatia itsellesi puolet peruukirjoitustilaisuudessa,. Todennäköisesti se ei mene läpi. Pidä kuitenkin huoli että saat lakiosan.

Tai menee, kun ap kertoo tuon syyn, miksi testamentti on tehty. Mutta hyvällä tsäkllä se sun ongelmainen veljesi kippaa ennen vanhempiasi, niin tämä korjaantuu sillä. Ja itse löisin kanssa kyllä avustushanan vanhempiin päin kiinni ihan saman tien.  

Mitenkäs se muuten menee jos testamentissa ainoa edunsaaja kuolee ennen perinnönjättäjää ja mitään kakkosvaihtoehtoa tälläisen tapauksen varalle ei ole kirjattu testamenttiin? Meneekö se sitten perintökaaren mukaisesti? Kuollut ei kai peri joten se osuus ei automaattiseti siirry hänen mahdollisille lapsilleen ja ap saisi edelleen vain lakiosan.

Minä tekisin uuden testamentin tässä tilanteessa. Omassa testamentissa on kyllä kakkos- ja kolmosvaihtoehdot jopa. En halua siskoni perivän minua mitään kautta. 

Vierailija
116/203 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suututtaa.

Sinun kannattaa etsiä läheiset perheen ulkopuolelta. Panosta hyviin ystäviin ja vaikkapa puolison etsintään.

Yritä erillistää itsesi perheestäsi, vaikutat paljon fiksummalta ja tasapainoisemmalta kuin he ja saat kyllä parempaa seuraa.

Vierailija
117/203 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kusessa olisin perintöveron kanssa, joten voisi olla parempi näin.

Vierailija
118/203 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei suututtaisi, kun muuten menee se perintö ulosottoon. Ajattelin kieltäytyä perinnöstä muutenkin. 

Vierailija
119/203 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suututtaa.

ei tarvitse nostaa äläkkää, mutta "hiljainen tappo" on tässä paras. eli toimit vain omaksi parhaaksesi. olet tekemisissä vanhempiesi kanssa sen verran mitä itse haluat, mutta ei yhtään enempää. ja siinä vaiheessa, kun sitä apua alkavat tarvita, eivät ole enää niin voimakkaita, joten silloin on helppo jättää väliin ja elää vain omaa elämääsi.

Vierailija
120/203 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suututtaa.

SINÄet nyt ymmärrä millaista on dysfunktionaalisessa perheessä. Olet itse selvästi hyvien vanhempien lapsi ja vapaa ilmaisemaan itseäsi vanhemmille. Kaikilla ei ole ollenkaan noin.

Totta tuokin, mutta ap itse tuli av:lle asiaa puimaan. Tietysti hän voi tämänkin jälkeen jatkaa samalla linjalla, nöyränä ja katkerana, ja vastailla täällä "en uskalla, en uskalla", tai sitten hän voi oikeasti ottaa neuvoja vastaan (joo, jopa tältä hullupalstalta), ja alkaa muuttaa itseään. Ketään muuta kun ei voi muuttaa. Ei ole koskaan liian myöhäistä kasvaa ulos edes pahimmasta dysfunktionaalisesta perheestä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi seitsemän