Suuttuisitko jos vanhemmat jättäisivät vain sinut perinnöttä?
En nyt tarkemmin ala koko tarinaa selittämään, mutta tilanne se että minä olen aina ollut kiltti, kunnollinen, hyväkäytöksinen, ja veljeni taas vähän reppana ja elämänhallintaongelmainen.
Isäni soitti tässä taannoin ja kertoi että aikovat tehdä testamentin jossa minut suljetaan ulos kokonaan ja kaikki menee veljelle. Kun vähän ihmettelin että mitä ihmettä, isä lohdutti että voithan sitten hakea sitä lakiosaa, koita nyt ymmärtää että veli tarvitsee perintöä paljon enemmän.
Eli ei ole riitaa, välit ihan ok, minä ja veli ei olla mitenkään eri planeetalta varallisuuden/työn osalta, mutta onhan se kiistatta lapsuudesta asti ollut selvää että veli on rakkaampi.
Mua tää loukkaa. Onko ylireagointia vai suuttuisitko sinäkin? Olen siis 41 ja veli kaksi vuotta nuorempi.
Kommentit (203)
Tuollaiset perheet missä on despootti vanhemmat, alistetut lapset ja vieläpä se että yhtä lasta suositaan törkeästi, ovat TODELLA yleisiä suomessa, varsinkin siis siinä ikäluokassa että ne vanhemmat on boomereita.
Todellakin suuttuisin. Mun vanhemmat voisivat tehdä juuri noin, koska ajattelevat, että sen pitää saada, joka enemmän tarvitsee.
Te jotka sanotte ketjussa että laittaisitte välit poikki - oletteko OIKEASTI valmiita siihen jos teille tehtäisiin noin? Tilanteessa että olisi teillä omia lapsia ja sitten välit isovanhempiin menisi poikki? Helppo on aina sanoa mutta tosipaikan tullen vaikea toteuttaa.
Onneksi velat ei enää periydy.
M47
Vierailija kirjoitti:
Todellakin suuttuisin. Mun vanhemmat voisivat tehdä juuri noin, koska ajattelevat, että sen pitää saada, joka enemmän tarvitsee.
Mulla isosisar tulee saamaan kaiken juuri siksi kun enemmän tarvitsee. Ei ole koulutusta, ollut jo pitkään työtön, kohta viisikymppisenä terveys alkaa prakaamaan.
Minä olen ahkeruudella, opintolainalla ja säästäväisyydellä kouluttanut itseni ja päässyt hyvään työhön.
Ärsyttää tuo ajattelu että ahkeraa sitten rangaistaan ja laiskaa palkitaan. Munhan olisi siis ”kannattanut” olla työtön ja kouluttautumatta.
Asian voisi nähdä niinkin että ahkeraa arvostettaisiin, ja voisi luottaa että se ei tuhlaa rahoja viinaan ja tupakkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seiskakymppinen, sairas isäni peri miljoonan, ja nyt istuu rahakasan päällä kuin roope ankka. Jatkuvasti soittelee ja kertoo mitkä rahastot ja osakkeet on tuottaneet mitenkin. Samalla muistuttaa, että ”sinä et sitten saa tästä mitään”, on tehnyt testamentin lapsenlapsille. Hyvä niin, mutta miksi pitää ilkeillä? Raha ei sovi kaikille.
Sinuna ehdottomasti vaatisin lakiosaa. Onko monta sisarusta?
Meitä rintaperillisiä on kaksi ja lastenlapsia neljä. Annan mieleläni perintöosuuteni lapsilleni, mutta isän ilkeily vaan harmittaa. Narsisti mikä narsisti.
Vierailija kirjoitti:
Te jotka sanotte ketjussa että laittaisitte välit poikki - oletteko OIKEASTI valmiita siihen jos teille tehtäisiin noin? Tilanteessa että olisi teillä omia lapsia ja sitten välit isovanhempiin menisi poikki? Helppo on aina sanoa mutta tosipaikan tullen vaikea toteuttaa.
Jos lapset ovat jo teinejä tai vanhempia, niin he osaavat ihan itse olla yhteydessä isovanhempiin.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, jos loukkaus on rittävän iso, Ja ap:n tapauksessa sanoisin, että näin on. Lapset kasvavat aikuisiksi ilman isovanhempia, Kaikilla niitä ei ole muutenkaan.
mä en laittaisi välejä poikki, koska siitä kärsisin jossain määrin itse. sen sijaan tekisin niin, etten auttaisi sitten tarvittaessa. auttamisestahan olisi minulle vain vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
mä en laittaisi välejä poikki, koska siitä kärsisin jossain määrin itse. sen sijaan tekisin niin, etten auttaisi sitten tarvittaessa. auttamisestahan olisi minulle vain vaivaa.
Sepä vaan sitten vaatii aikamoista pokkaa kieltäytyä että en auta kun en saa perintöäkään. Jos siis siihen asti oltu ihan väleissä kuitenkin.
Melkein helpompi olisi välit poikki.
Veikkaan että yksikään välit poikki huutelija ei sitä sitten itse toteuttaisi kuitenkaan. Koska on pakko pitää sopu lastenlasten takia.
Vierailija kirjoitti:
No vakavasti kyllä harkitsisin, että kannattaako vielä seuraavaakin sukupolvea altistaa tuollaiselle kiusaamiselle ja epäoikeudenmukaisuudelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo loukkaavaa. Lapsia pitää kohdella tasavertaisesti. Tietenkin sanot sitten perunkirjoituksessa, että haluat lakiosasi. Siihen asti veljesi rakkaampana saa hoitaa vanhempiesi asiat, kun he vanhenevat. Ja niitä kuule riittää. Sinä voit käydä joskus heidän luonaan kahvittelemassa, jos haluat.
Veli ei kyllä ala vanhuudenhoivaan ollenkaan, oletus se että minä olen se joka auttaa. Ap
Älä ole lammas
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo loukkaavaa. Lapsia pitää kohdella tasavertaisesti. Tietenkin sanot sitten perunkirjoituksessa, että haluat lakiosasi. Siihen asti veljesi rakkaampana saa hoitaa vanhempiesi asiat, kun he vanhenevat. Ja niitä kuule riittää. Sinä voit käydä joskus heidän luonaan kahvittelemassa, jos haluat.
Veli ei kyllä ala vanhuudenhoivaan ollenkaan, oletus se että minä olen se joka auttaa. Ap
Älä ole lammas
No en halua olla, mutta pelkään vanhempiani. Taustalla on varmaan lapsuudessa koettu rankka ja ankara kurittaminen. Vanhempia vastaan asettumisesta seuraa aina rangaistus, lapsena fyysinen, aikuisena henkinen väkivalta.
Suoraa konfliktia ei vaan voi tehdä, ymmärrän että monen on vaikea tätä ymmärtää, mutta ei vaan voi, sillä se k*stetaan aina moninkertaisella tuhovoimalla.
Tuo passiivinen välien hiipuminen ja vähitellen sivuun jättäytyminen taitaa olla ehdotetuista strategioista se paras. Harmittaa sekin sillä tässä samalla taitaa hiipua välit siihen veljeenkin. Ja sitten se vanhempi kumpi jää leskeksi, jää tosi yksin, sillä ei se veli soittele kuulumisia, osta joululahjoja tai ole samalla lailla ole huomaavainen kuin minä olen vanhemmille ollut. Ap
Onpas rahanahnetta porukkaa täällä. Sehän on heidän valintansa, enkä kyllä omia rakkaita vanhempiani hylkäisi sen vuoksi, etteivät LAHJOITA minulle rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Kasvatat selkärangan ja tästedes kun haluavat sinulta apua niin sanot vaan että veli kyllä auttaa. Lakiosa kuuluu sinulle, ja miksi tekisit ylimääräistä kun et saa sen enempää?
Rahako siis ratkaisee pidetäänkö huolta vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häiriköin nyt vähän ap:n ketjua, mutta minulla on ongelma, minkä vuoksi testamentin laadinta on viivästynyt. Koska ei ole omia lapsia, jätän perintöä kummilapsille. Toinen on vielä pitkään vanhempiensa holhonnan alla, toinen nuori aikuinen. Vanhempi ei tule perimään paljoakaan vanhemmiltaan. Pikkuinen taas on varakkaasta perheestä ja tulee perimään satoja tuhansia/ miljoonan tms. Haluaisin jättää lähes kaiken tälle vanhemmalle ja köyhemmälle, mutta pelkään että se loukkaisi tätä toista. Toisaalta tuntuu hullulta antaa sinne joku ylimääräinen sata tuhatta, mikä hukkuisi vaan muuhun rahaan, kun toiselle se on oikeasti tarpeen.
Paras olla kuolematta pitkään aikaan.
Mistä se nuorempi saisi tietoonsa että perintö on mennyt vanhemmalla kummilapselle? Vai onko molemmat sisarustesi lapsia? Itse antaisin vain vanhemmalle kummilapselle ja juurikin tarpeellisuuden takia.
Nuoremman äiti on paras ystäväni, ollaan siis paljon tekemisissä.
Parhaitakaan ystäviä tai heidän lapsiaan ei kutsuta perunkirjoitukseen. Eli ei ongelmaa.
Tunnen erään vanhan lapsettoman parin, heiltä asiaa kysellään jo suoraan, koska kuilema alkaa olla ajankohtainen.
Se olisi kyllä 100% varmaa, että näille kyselijöille en jättäisi mitään tai jättäisin jotain arvotonta roskaa tyyliin "ämpäri kannella".
Tämä olisi hyvä. Kyselijät kutsuttaisiin perinnönjakon ja silmät kiiluen saapuisivat paikalle vain saadakseen tietoonsa että perintö on yhdelle salaattiottimet, toiselle valaisin ja kolmannelle kaksi heinäseivästä.
USA:ssa on tapana kirjata testamenttiin myös ne joille ei haluta jättää mitään, mutta tyyliin "jätän setä Donaldille 1 dollaria". Tämä siitä syystä, että muuten testamentistä pois jätetty/jätetyt voivat vaatia osuuttaan perustelemalla asiaa sillä että "minun unohdettiin kirjata testamenttiin". Niinpä heille jätetään nimellinen, mitätön perintö ja näin varmistetaan etteivät voi riitauttaa perinnönjakoa ;)
Ehkä vähän loukkaantuisin, mutta koska oma nettovarallisuus on isompi kuin vanhempien, niin aika sama.
Ei siis kyse periaatteesta, vaan siitä että mitä niin ikävää olen heidän mielestään tehnyt että pitäisi mut tehdä perinnöttömäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä ole lammas
No en halua olla, mutta pelkään vanhempiani. Taustalla on varmaan lapsuudessa koettu rankka ja ankara kurittaminen. Vanhempia vastaan asettumisesta seuraa aina rangaistus, lapsena fyysinen, aikuisena henkinen väkivalta.
Suoraa konfliktia ei vaan voi tehdä, ymmärrän että monen on vaikea tätä ymmärtää, mutta ei vaan voi, sillä se k*stetaan aina moninkertaisella tuhovoimalla.
Tuo passiivinen välien hiipuminen ja vähitellen sivuun jättäytyminen taitaa olla ehdotetuista strategioista se paras. Harmittaa sekin sillä tässä samalla taitaa hiipua välit siihen veljeenkin. Ja sitten se vanhempi kumpi jää leskeksi, jää tosi yksin, sillä ei se veli soittele kuulumisia, osta joululahjoja tai ole samalla lailla ole huomaavainen kuin minä olen vanhemmille ollut. Ap
Jos et muuhun pysty niin tee tämä. Jättäydy sivuun, älä pidä yhteyttä. Itse olisin niin ilkeä, että ostaisin veljelle aina lahjaksi halpaa viinaa - jos on siihen menevä ja toivoisin, että juo itsensä hautaan. Kamalaa, mutta totta sillä jos veljesi mielestä perintöasia menee nyt oikein niin hän on ihan samasta puusta veistetty kuin isäsi.
Meillä on lapsuuden perheessä omat ongelmansa, mutta omia tunteita on kyllä saanut ilmaista... tai no... en ole ktsellyt saako vai ei.
Eikö tuossa olisi jo hyvä hakeutua terapiaan, jotta pystyy irrotautumaan tuollaisesta ympäristöstä.