Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suuttuisitko jos vanhemmat jättäisivät vain sinut perinnöttä?

Vierailija
29.09.2020 |

En nyt tarkemmin ala koko tarinaa selittämään, mutta tilanne se että minä olen aina ollut kiltti, kunnollinen, hyväkäytöksinen, ja veljeni taas vähän reppana ja elämänhallintaongelmainen.

Isäni soitti tässä taannoin ja kertoi että aikovat tehdä testamentin jossa minut suljetaan ulos kokonaan ja kaikki menee veljelle. Kun vähän ihmettelin että mitä ihmettä, isä lohdutti että voithan sitten hakea sitä lakiosaa, koita nyt ymmärtää että veli tarvitsee perintöä paljon enemmän.

Eli ei ole riitaa, välit ihan ok, minä ja veli ei olla mitenkään eri planeetalta varallisuuden/työn osalta, mutta onhan se kiistatta lapsuudesta asti ollut selvää että veli on rakkaampi.

Mua tää loukkaa. Onko ylireagointia vai suuttuisitko sinäkin? Olen siis 41 ja veli kaksi vuotta nuorempi.

Kommentit (203)

Vierailija
61/203 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sitä mieltä, että kenenkään ei tarvitsisi jättää jälkeensä mitään perintöä. Halutessaan jokainen voi kuluttaa omat rahansa. Jos jotakin perintöä kuitenkin jää, niin kyllä tuossa ap:n tilanteessa on aika härskiä jos toiselle lapsista halutaan jättää enemmän. Suuttuisin tietysti. En rahojen takia, vaan oikeudenmukaisuuden. Sotii minun oikeustajuani vastaan tuo.

Vierailija
62/203 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häiriköin nyt vähän ap:n ketjua, mutta minulla on ongelma, minkä vuoksi testamentin laadinta on viivästynyt. Koska ei ole omia lapsia, jätän perintöä kummilapsille. Toinen on vielä pitkään vanhempiensa holhonnan alla, toinen nuori aikuinen. Vanhempi ei tule perimään paljoakaan vanhemmiltaan. Pikkuinen taas on varakkaasta perheestä ja tulee perimään satoja tuhansia/ miljoonan tms. Haluaisin jättää lähes kaiken tälle vanhemmalle ja köyhemmälle, mutta pelkään että se loukkaisi tätä toista. Toisaalta tuntuu hullulta antaa sinne joku ylimääräinen sata tuhatta, mikä hukkuisi vaan muuhun rahaan, kun toiselle se on oikeasti tarpeen.

Paras olla kuolematta pitkään aikaan.

Mistä se nuorempi saisi tietoonsa että perintö on mennyt vanhemmalla kummilapselle? Vai onko molemmat sisarustesi lapsia? Itse antaisin vain vanhemmalle kummilapselle ja juurikin tarpeellisuuden takia.

Nuoremman äiti on paras ystäväni, ollaan siis paljon tekemisissä.

Tämä ratkaisee asian. Kukaan ei oleta että kummilapsi (joka ei ole sukua) perisi mitään joten mitään aihetta loukkaantumiseen ei ole.

Ketään virallisia perijöitä ei ole, ei sisaruksia, ei sisarusten lapsia,ei vanhempia.

Loukkaantuminen voisi tulla siitä, että jos kummius on peruste testamentille, toinen saa ja toinen ei tai saa vain vähän.

Henkilökohtaisesti en loukkaantuisi koska oletuksena on silti ollut että ei peri mitään eikä kummiksi ole pyydetty jotta perisi. Pitäisin tärkeämpänä että kummilapseen on pidetty yhteyttä elinaikana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/203 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Hyppisin riemusta koska ei jäisi korvessa oleva omakotitalo vaivoikseni.

Vierailija
64/203 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä vielä, en ole RAHAN perään vaan oikeudenmukaisuuden ja välittämisen - vaikka perintöä olisi vaan 1000e niin silti tuntuisi pahalle että kaikki annetaan veljelle. Inhottavaa että testamentti on sillä sanamuodolla että minut on suljettu ulos kokonaan. Sitten itse pitää ”riidellä” jotta saisi edes lakiosan.

Olen verisesti loukkaantunut mutta yritän salailla ja olla normaali. Vanhemmat raivostuu jos tunteitaan näyttää tai eriävää mielipidettä tuo esiin.

Tuollaisten luonnehäiriöisten vanhempien kanssa ei tarvitse olla tekemisissä. Eikä sinun todellakaan tarvitse olla kiltti ihmisille, jotka eivät arvosta sinua yhtään.

Vierailija
65/203 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En suuttuisi koska vuokralla asuvien vanhempien perintö on niin arvoton. Toisaalta hyväkin ettei tule mitään ongelma-omistusasuntoa jonka kanssa saa tapella vuosia.

Mun tapauksessa kyse on kuitenkin liki puolesta miljoonasta, ei siis iso perintö mutta jonkunlainen. Ap

Jaahas, eli provohan tämä siis olikin, kun puolen miljoonan perintö on vaan ”jonkunlainen”.

Vähän yritystä seuraavalla kerralla!

Vierailija
66/203 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä vielä, en ole RAHAN perään vaan oikeudenmukaisuuden ja välittämisen - vaikka perintöä olisi vaan 1000e niin silti tuntuisi pahalle että kaikki annetaan veljelle. Inhottavaa että testamentti on sillä sanamuodolla että minut on suljettu ulos kokonaan. Sitten itse pitää ”riidellä” jotta saisi edes lakiosan.

Olen verisesti loukkaantunut mutta yritän salailla ja olla normaali. Vanhemmat raivostuu jos tunteitaan näyttää tai eriävää mielipidettä tuo esiin.

Minusta tuntuu että sinä et saa oikeudenmukaisuuden etkä välittämisen tunnetta vaikka saisitkin puolet perinnöstä. Olet kuullut useampaan kertaan että veljesi on tärkeämpi jne. Lopeta salailu ja ala tuoda mielipiteitäsi esille. Vanhempien raivostuminen on heidän ongelmansa.

Vierailija
67/203 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkeä provo.

Vierailija
68/203 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tuosta pitäisi suuttua? Ne on heidän omia rahojaan ja tekevät niillä mitä haluavat. En kyllä ymmärrä mitä järkeä on jättää perintöä joillekin siipeilijöille jos pystyy itse tuhlaamaan ne omaksi iloksi.

Vierailija
69/203 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häiriköin nyt vähän ap:n ketjua, mutta minulla on ongelma, minkä vuoksi testamentin laadinta on viivästynyt. Koska ei ole omia lapsia, jätän perintöä kummilapsille. Toinen on vielä pitkään vanhempiensa holhonnan alla, toinen nuori aikuinen. Vanhempi ei tule perimään paljoakaan vanhemmiltaan. Pikkuinen taas on varakkaasta perheestä ja tulee perimään satoja tuhansia/ miljoonan tms. Haluaisin jättää lähes kaiken tälle vanhemmalle ja köyhemmälle, mutta pelkään että se loukkaisi tätä toista. Toisaalta tuntuu hullulta antaa sinne joku ylimääräinen sata tuhatta, mikä hukkuisi vaan muuhun rahaan, kun toiselle se on oikeasti tarpeen.

Mistä se nuorempi saisi tietoonsa että perintö on mennyt vanhemmalla kummilapselle? Vai onko molemmat sisarustesi lapsia? Itse antaisin vain vanhemmalle kummilapselle ja juurikin tarpeellisuuden takia.

Minä en välttämättä antaisi kummallekaan. Ei kummilapsille tarvitse perintöä jättää, ei, vaikka itse olisi lapseton. Jos vanhempi on holhouksen alainen niin tarvitseeko hän rahaa? Tarkoitan, että jos hän ei ymmärrä rahasta mitään ja on ihan yhtä onnellinen esim. jossain laitoksessa tai hoidossa niin älä jätä hänelle.

Jätä rahasi jollekin ihan vieraalle, tai jollekin rakkaalle ystävälle. Tai vaikka taloyhtiölle :) Tai yhdistykselle. Kodittomille ja hylätyille lemmikeille. Syöpätutkimukseen. Lähiseudun lapsille. Ensikotitoimintaan.

Jos kuitenkin päädyt kummilapseen niin jätä vain sille tarvitsevalle. En usko, että toinen välittää yhtään, jos on tulossa isoja rahoja muualtakin. Ja jos ahneuttaan välittää, eikä ymmärrä toisen isompaa tarvetta, niin sekin on ihan oikein :)

Vierailija
70/203 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En suuttuisi koska vuokralla asuvien vanhempien perintö on niin arvoton. Toisaalta hyväkin ettei tule mitään ongelma-omistusasuntoa jonka kanssa saa tapella vuosia.

Mun tapauksessa kyse on kuitenkin liki puolesta miljoonasta, ei siis iso perintö mutta jonkunlainen. Ap

Jaahas, eli provohan tämä siis olikin, kun puolen miljoonan perintö on vaan ”jonkunlainen”.

Iso perintö on 5-10 milj.

Joku 500000 on keskikokoa eikä iso, siinä on ehkä ok talo ja mökki. Ihan normaali.

Vierailija
71/203 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tuosta pitäisi suuttua? Ne on heidän omia rahojaan ja tekevät niillä mitä haluavat. En kyllä ymmärrä mitä järkeä on jättää perintöä joillekin siipeilijöille jos pystyy itse tuhlaamaan ne omaksi iloksi.

Tämä oli selkeä provo.

Vierailija
72/203 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selkeä provo.

Ei ole. Narsististen vanhempien normisettiä.

T. Myös perinnöttä jätetty ja omaisuutta siirretään suosikkilapselle jo vanhempien elinaikana (talo, mökki jne)

Vierailija
73/203 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parhaitakaan ystäviä tai heidän lapsiaan ei kutsuta perunkirjoitukseen. Eli ei ongelmaa.

Tunnen erään vanhan lapsettoman parin, heiltä asiaa kysellään jo suoraan, koska kuilema alkaa olla ajankohtainen.

Se olisi kyllä 100% varmaa, että näille kyselijöille en jättäisi mitään tai jättäisin jotain arvotonta roskaa tyyliin "ämpäri kannella".

Vierailija
74/203 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en välttämättä antaisi kummallekaan. Ei kummilapsille tarvitse perintöä jättää, ei, vaikka itse olisi lapseton. Jos vanhempi on holhouksen alainen niin tarvitseeko hän rahaa? Tarkoitan, että jos hän ei ymmärrä rahasta mitään ja on ihan yhtä onnellinen esim. jossain laitoksessa tai hoidossa niin älä jätä hänelle.

Jätä rahasi jollekin ihan vieraalle, tai jollekin rakkaalle ystävälle. Tai vaikka taloyhtiölle :) Tai yhdistykselle. Kodittomille ja hylätyille lemmikeille. Syöpätutkimukseen. Lähiseudun lapsille. Ensikotitoimintaan.

Jos kuitenkin päädyt kummilapseen niin jätä vain sille tarvitsevalle. En usko, että toinen välittää yhtään, jos on tulossa isoja rahoja muualtakin. Ja jos ahneuttaan välittää, eikä ymmärrä toisen isompaa tarvetta, niin sekin on ihan oikein :)

Siis se toinen nuorempi on vielä pitkään ala-ikäinen ja siksi vanhempiensa holhouksen alainen. Kumpikaan ei ole vähä-älynen. Näin ainakin itse ymmärsin.

Vierailija
75/203 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porvoolaista perinnönjakoa!!!

0/5

Vierailija
76/203 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iso perintö on 5-10 milj.

Joku 500000 on keskikokoa eikä iso, siinä on ehkä ok talo ja mökki. Ihan normaali.

Keskimääräinen perintöosuus on 80 000e eli kyllä tuo on isommanpuoleinen perintö. Se tekee 250 000e per perijä. 80% perijöistä perii alle 50 000e.

Vierailija
77/203 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuntuu että sinä et saa oikeudenmukaisuuden etkä välittämisen tunnetta vaikka saisitkin puolet perinnöstä. Olet kuullut useampaan kertaan että veljesi on tärkeämpi jne. Lopeta salailu ja ala tuoda mielipiteitäsi esille. Vanhempien raivostuminen on heidän ongelmansa.

Tai vielä parempaa. AP voisi ottaa vanhempiinsa reilun hajuraon, ei käy enää tapaamassa eivä vastaa enää puheluihin. Ei tarvitse enää miettiä, että miten sitä olisi niin ettei ärsytä omia vanhempia mielipiteillään ja olemassa olollaan.

Vierailija
78/203 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo törkeän epäoikeudenmuksista! Sinulla on oikeus loukkaantua. Itse katkaisisin heti välit.

Vierailija
79/203 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parhaitakaan ystäviä tai heidän lapsiaan ei kutsuta perunkirjoitukseen. Eli ei ongelmaa.

Tunnen erään vanhan lapsettoman parin, heiltä asiaa kysellään jo suoraan, koska kuilema alkaa olla ajankohtainen.

Se olisi kyllä 100% varmaa, että näille kyselijöille en jättäisi mitään tai jättäisin jotain arvotonta roskaa tyyliin "ämpäri kannella".

Tämä olisi hyvä. Kyselijät kutsuttaisiin perinnönjakon ja silmät kiiluen saapuisivat paikalle vain saadakseen tietoonsa että perintö on yhdelle salaattiottimet, toiselle valaisin ja kolmannelle kaksi heinäseivästä.

Vierailija
80/203 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kävi niin, että vanhemmat sanoivat alkavansa jakamaan perintöä pikkuhiljaa ns. pöydän alta.

Minä olen ainoa sisarus, jolla ei ole lapsia ja minulle sanottiin suoraan, että minähän en siis mitään ennakkoperintöä tarvitse, koska asun muutenkin yksin eikä minulla ole vanhemmille lapsenlapsia. Muut sisarukset tarvitsevat kuulemma kaikkea paljon enemmän, koska täytyyhän lastenlapsilla olla hyvät olot.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kahdeksan