Miksi keittiö on nykyisin yhtä kuin tiskipöytä ja liesi olohuoneen seinustalla?
Mihin katosivat erilliset, ovelliset keittiöt, joissa ei tarvinnut kokkailla pepun kolahdellessa sohvaan?
Kommentit (674)
Jätän vain tämän tähän, katsokaa kohta keittiö.
https://www.is.fi/menaiset/vapaalla/art-2000006652600.html
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on sellainen välimuoto eli osittain seinä keittiön ja olohuoneen välillä, mutta ruokapöytä on tietysti ihan keittiön vieressä avotilassa, joten esim. jouluna kun on vieraita ja valmistelee ruokia, on kaikki valmistusvälineen ym. systeemit mitkä eivät mahdu tiskikoneeseen, esillä. Ja kyllä, ärsyttävää katsoa elokuvaa, kun tiskikone pauhaa eikä saa edes ovea kiinni. Onneksi ei sentään mahdolliset sotkut näy sinne sohvelle.
Ihmettelen myös näitä ihan uusimpia ratkaisuja, joissa keittiö on yhdellä seinällä eikä mihinkään suuntaan oikein jää järkevää tilaa sijoittaa ruokapöytää ja olohuoneen sohvaa. Jossain pienemmissä asunnoissa on ikkunoita ja oviaukkojakin joka suunnalla ihan epäloogisesti.
Ihanaa olisi sellainen pohja, jossa keittiö ja arkiruokapöytä samassa ja sitten olohuone ja isompi ruokapöytä näitä kunnon illanistujaisia varten.
Ihmettelen teidän ajatuksia, nykyään tiskikone on hiljainen, jos viitsii hiukan nähdä vaivaa. Eikä maksa yhtään enempää kuin muutkaan perus hyvälaatuiset koneet. Omassa avokeittiössä ei huomaa onko kone päällä vai ei, ellei se näyttäisi punaista valotäplää lattiassa päällä ollessaan. Tosin likaveden poistamisen käynnistyessä, kone päästää vaimean "huokaus-äänen", mutta ei sitäkään kuule ellei ole aivan koneen lähituntumassa.
Meillä uusittiin keittiöön juuri kaikki, kyllä niistä hiukan ääntä kuuluu. Oletko miettinyt, että kuulosi voi olla alentunut? Siksi sinua ei häiritse. Kyllä minä ainakin kuulen, vaikka parasta (kalleinta) ostettiin.
On sitten mennyt muutamalta vieraaltakin kuulo, kun ovat ihmetelleet, että etkö sinä laittanutkaan astianpesukonetta päälle. Olin laittanut, mutta kun se on hiljainen - valimstajakin on nimennyt/mainostaa Silent.
Ihanaa, menen kylään ja puhumme.... astianpesukoneesta. Huvittavia nämä puolustelut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on sellainen välimuoto eli osittain seinä keittiön ja olohuoneen välillä, mutta ruokapöytä on tietysti ihan keittiön vieressä avotilassa, joten esim. jouluna kun on vieraita ja valmistelee ruokia, on kaikki valmistusvälineen ym. systeemit mitkä eivät mahdu tiskikoneeseen, esillä. Ja kyllä, ärsyttävää katsoa elokuvaa, kun tiskikone pauhaa eikä saa edes ovea kiinni. Onneksi ei sentään mahdolliset sotkut näy sinne sohvelle.
Ihmettelen myös näitä ihan uusimpia ratkaisuja, joissa keittiö on yhdellä seinällä eikä mihinkään suuntaan oikein jää järkevää tilaa sijoittaa ruokapöytää ja olohuoneen sohvaa. Jossain pienemmissä asunnoissa on ikkunoita ja oviaukkojakin joka suunnalla ihan epäloogisesti.
Ihanaa olisi sellainen pohja, jossa keittiö ja arkiruokapöytä samassa ja sitten olohuone ja isompi ruokapöytä näitä kunnon illanistujaisia varten.
Ihmettelen teidän ajatuksia, nykyään tiskikone on hiljainen, jos viitsii hiukan nähdä vaivaa. Eikä maksa yhtään enempää kuin muutkaan perus hyvälaatuiset koneet. Omassa avokeittiössä ei huomaa onko kone päällä vai ei, ellei se näyttäisi punaista valotäplää lattiassa päällä ollessaan. Tosin likaveden poistamisen käynnistyessä, kone päästää vaimean "huokaus-äänen", mutta ei sitäkään kuule ellei ole aivan koneen lähituntumassa.
Meillä uusittiin keittiöön juuri kaikki, kyllä niistä hiukan ääntä kuuluu. Oletko miettinyt, että kuulosi voi olla alentunut? Siksi sinua ei häiritse. Kyllä minä ainakin kuulen, vaikka parasta (kalleinta) ostettiin.
On sitten mennyt muutamalta vieraaltakin kuulo, kun ovat ihmetelleet, että etkö sinä laittanutkaan astianpesukonetta päälle. Olin laittanut, mutta kun se on hiljainen - valimstajakin on nimennyt/mainostaa Silent.
Voi hitto, lopeta jo tuo itsesi nolaaminen, olen nauranut sinulle vesi silmissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa, menen kylään ja puhumme.... astianpesukoneesta. Huvittavia nämä puolustelut.
Samaa nauroin, nää menee nyt kylläinen poskettomiksi nää puolustelut, puoleen ja toiseen.
Ja jos keittiökalusteet, niukat sellaiset,eivät ole olohuoneessa, niin sitten eteiskäytävässä vastapäätä vaatenaulakkoa. On kiva lähteä liikkeelle kaupungile, kun takki lemahtaa paistetuille silakoille tai lihapullille. Monissa käytävissä ei todellakaan ole tilaa ovellisille naulakoille. Olohuonekin on usein niin ahdas, ettei siellä ole kunnon paikkaa ruokapöydälle. Ja siinä kun juoksutat kuumia ruokia pöytään samalla kun tenavat pyörivät jaloissa, niin onnettomuus ei ole kaukana.
Vierailija kirjoitti:
joku mainitsi, että kiva on paloitella neljännes hirveä avokeittiössä. Kiva on avokissa myös sieniä ja mustikoita perata... etenkin, jos on se pikkarainen krs-taloasunto, jossa mahdollisesti vielä vaalean kangassohvan joutuu laittaa ihan lähelle sitä takaseinän toimintakeskusta ja onnistuu roiskuttamaan mustikkaa soffalle saakka.
Avokeittiö ehdottomasti, tulee siivottua sotkut samantien pois, tiskit koneeseen yms.
Asian vierestä:
Sienistä mullat ja muut roskat pois jo poimiessa ja kun halkaisee sienet, jää madotkin metsään. Ei tarvitse kotona putsata, eikä nakata puolia roskiin.
Mustikassa ollessani poimin vain marjat, en koneella lehtiä ja varpuja. Kotona suoraan pakastusrasioihin...
Avokeittiö= uusavuttoman ruoanlämmityssokkeli. Asiasta sikseen. Rakennuttaja säästää melkoisesti kun ei tehdä kunnon keittiötä, jossa on laskutilaa, kaappeja. Nämä asuntojen avosokkelit ovat myös sellaisessa tilassa, ettei pysty edes itse rakentamaan lisää kaappeja: on oviaukkoa, ikkunaa, jne. Illalla et voi laittaa tiskikoneita päälle, kun meluaa kuuloetäisyydellä. Entäpä sitten järjestys, kaikki tavarat näkyvillä, ei saa laitettua kaikkia piiloonkaan, kun ei ole riittävästi säilytystiloja.
Tuusulan asuntomessuilta on jäänyt myyntiin rivitaloasuntoja 81-111m2, joissa ei ole kunnon keittiöitä, ruoanlämmityssokkelit olohuoneen toisessa nurkassa.
Asiantuntijan mietteet iltasanomista.
Heh!
1. Ne avoimet tilat
Moni asunnon ostaja päättää lisätilaa kaivatessaan ensi töikseen kaataa ”ylimääräiset” seinät. Melvas huomauttaa, että eritoten lapsiperheissä se voi myöhemmin kaduttaa.
– Lapsiperheille on helpompaa, että on erikseen keittiö, jossa on ruokapöytä. Keittiön sotku on asia, jonka harvoin halutaan leviävän olohuoneeseen.
Jos tila on avoin, siihen voidaan saarekkeella ja korotetulla reunalla tuoda hieman jakoa. Melvas kertoo tehneensä näin esimerkiksi puolikorkeilla kirjahyllyillä.
2. Kahden kerroksen olohuone
Melvas puhuu leikkisästi espoolaisomakotitaloista, joissa tilan tuntua on lisätty avaamalla olohuoneen katto toiseen kerrokseen.
– Nämä kahden kerroksen olohuoneet ovat haastavia. Kalusteiden mittasuhteet eivät mitenkään täsmää, Melvas nauraa.
Hän kertoo olleensa ratkomassa myös sitä, mitä tehdään monen metrin korkuiselle valkealle seinäpinnalle. Sen koristelu on haastavaa.
– Taide on kallista, mutta yksi lehti siinä seinän koristeena on vähän orvon näköinen. Isot valkoiset tilat vaativat isoja asioita.
3. Saunan lasinen seinä
Avaruus on tämän hetken hitti, ja sitä halutaan myös saunatiloihin. Trendikäs remppaaja asentaa lasin koko saunan ja pesuhuoneen väliseksi seinäksi.
Tällainen ratkaisu löytyi myös Melvaksen aiemmasta kodista. Se oli kompromissi.
– Meillä mieheni sai tehdä nämä valinnat, ja minä siunasin. En itse tykkää, että koko seinä on lasia, mutta ratkaisin sen niin, että seinä oli osittain kaakeloitu.
Yksi suuri haaste lasiseinässä on hankala puhtaanapito. Tämän vahvistaa Kuopiossa toimiva sisustussuunnittelija Emilia Åman.
– Jos lasia ei jokaisen pesun jälkeen muista puhdistaa lastalla, kalkki alkaa pikkuhiljaa kertyä lasin pinnalle.
Enemmän kuin keittiöstä raivoaminen minua ihmetyttää se, että keskustelijat haluavat käyttää neliönsä tv:n katseluun. Oikeastiko? Sitäkö varten olohuone on?
Rale kirjoitti:
Avokeittiö= uusavuttoman ruoanlämmityssokkeli. Asiasta sikseen. Rakennuttaja säästää melkoisesti kun ei tehdä kunnon keittiötä, jossa on laskutilaa, kaappeja. Nämä asuntojen avosokkelit ovat myös sellaisessa tilassa, ettei pysty edes itse rakentamaan lisää kaappeja: on oviaukkoa, ikkunaa, jne. Illalla et voi laittaa tiskikoneita päälle, kun meluaa kuuloetäisyydellä. Entäpä sitten järjestys, kaikki tavarat näkyvillä, ei saa laitettua kaikkia piiloonkaan, kun ei ole riittävästi säilytystiloja.
Tuusulan asuntomessuilta on jäänyt myyntiin rivitaloasuntoja 81-111m2, joissa ei ole kunnon keittiöitä, ruoanlämmityssokkelit olohuoneen toisessa nurkassa.
Näin esimerkin tällaisesta ratkaisusta eräässä uudisasunnossa. Lopputulos oli lähinnä hämmentävä. Asunto oli aika iso kolmio, mutta keittiö oli kuin jostain yksiöstä. Se oli tosiaan omituisesti ahdettu nurkaan sillä tavalla, että keittiötä olisi myös vaikeaa jatkaa, jos siitä haluaisi suuremman. Ottaen huomioon asunnon koon ja sen että siihen luultavasti muuttaa perhe, niin voisin kuvitella että keittiön laajentamiselle voisi olla tarvettakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi rakas Hyacint!
Meillä ollaan välittömiä ja puhutaan ajankohtaisista asioista ja ilmiöistä. Jotkut ovat niin läheisiä, että keskustelemme myös ruoanlaitosta, siivouksesta, vapaa-ajan tekemisistä, joidenkin kanssa käydään säännöllisesti jopa yhteisillä riennoilla/tapahtumissa. Yhden kanssa käymme säännöllisesti pelaamassa tennistä jne. Uskokaa mitä haluatte, faktat on kuitenkin faktoja.
isännän kanssa lähdetään eri aikoihin töihin. Hän on luonteeltaan aamunvirkku ja minä aamuntorkku. On ihanaa, kun hän aamiaiselle mennessään sulkee perässään keittiönoven ja minä saan herätä omassa tahdissani ja rauhassa ja tietysti mieheni saa sitten viettää omanlaistaan aamua. Meillä on myös leipäkone ja kun sitä pidetään päällä, on kiva, että voi sulkea keittiön oven ettei tarvitse kuunnella sitä kolinaa. Keittiömme seinän takana on naapurin olohuone, on mukavaa, kun naapurin olohuoneäänet eivät kuulu meille. Koska keittiö on erillisikeittiö, siellä on myös seinäpintaa keittiökaapeille. Samoin sitten jos kesällä tehdään lämmintä ruokaa, voi pitää keittiön ovea kiinni, niin se ruoanlaitosta tuleva lämpö ei leviä muualle asuntoon kovinkaan helposti. Runsaasti tuoksuvien ruokien kanssa on niinikään mukava laittaa keittiön ovi kiinni ja estää hajujen leviämistä. Samoin jos joku tarvitsee erillistä rauhallista työtilaa, sen saa keittiöstä. Oli muuten tarpeen keväällä, kun olimme molemmat etätöissä ja välillä luonamme sitten käi sisarukseni lapsia, he kun olivat varanneet meiltä rauhallisa lukutilaa, kun omassa kodissaan ei sellaista ollut.
Meillä tulee seuraavassakin kodissa olemaan erilliskeittiö, sen verran paljon siitä pidämme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästetään tilaa ja kalliita neliöitä.
Sekä tehdään kokkaamisesta sosiaalinen tilanne sen sijaan, että yleensä vaimo piiloutuu yksin keittiöön kokkaamaan perheen tai vieraiden viihtyessä olohuoneessa.
No tämä vaimo ei ole kovinkaan kummoinen kokki, ja ruoanlaitto vaatii aika paljon keskittymistä, ettei ruoasta tule yhtä aikaa raakaa ja pohjaan palanutta (kyllä, se on tapahtunut). En hyväksy kenenkään olla keittiössä yhtä aikaa kuin laitan ruokaa, pelkkä paikallaolokin häiritsee liikaa saati kommentointi. Olkkarissa kaveriporukan keskellä kokkaaminen olisi täydellinen painajainen, kaverit todennäköisesti katoaisivat viimeistään ruoan nähdessään, jos en olisi siihen mennessä stressaantuneisuuttani räjähtänyt niin että välit menisivät pysyvästi poikki...
Vierailija kirjoitti:
Aapeen keittiössä on varmaan usein paloiteltu hirveä keittiössä ja selkä mutkalla pyllistelty marjojen kanssa metikössä. Kotoista ja rentoa meininkiä, kyllä siinä kaikki viihtyy.
Ja sinä "valmistat" aterian kaatamalla kuumaa vettä nuudelien päälle. Kyllä pysyy olkkarin keittopiste siistinä!
Vierailija kirjoitti:
Enemmän kuin keittiöstä raivoaminen minua ihmetyttää se, että keskustelijat haluavat käyttää neliönsä tv:n katseluun. Oikeastiko? Sitäkö varten olohuone on?
Esimerkiksi. Jos on televisio, niin kaipa se on sitä varten että sitä katsotaan. Vai onko se teillä koriste? Itse katson televisiota samalla kun neulon tai virkkaan. Mitä vikaa siinä on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi rakas Hyacint!
Meillä ollaan välittömiä ja puhutaan ajankohtaisista asioista ja ilmiöistä. Jotkut ovat niin läheisiä, että keskustelemme myös ruoanlaitosta, siivouksesta, vapaa-ajan tekemisistä, joidenkin kanssa käydään säännöllisesti jopa yhteisillä riennoilla/tapahtumissa. Yhden kanssa käymme säännöllisesti pelaamassa tennistä jne. Uskokaa mitä haluatte, faktat on kuitenkin faktoja.
No nyt meni jollakulla hermoon ihan tosissaan.
Naurettava!
Faktahan on että avokeittiö on syvältä, tosi syvältä.
Ekaan taloon sen nuoruuden typeryydestä teimme. Just sen kaksi vuotta katsoimme, myimme pois, yks typerä osti ja nyt on OIKEA keittiö. Ruoanlaittoa harrastavan unelma, perhe nauttii, ystävät nauttii ja ne ”vieraat” nauttii. Olkkari on sitten löhöämistä, kirjoja, lautapelejä ja oplasellaisia ja joskus leffoja varten. Se EI ole keittiö. Onneksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän kakkosasunnossa eräässä suurkaupungissa ulkomailla on tällainen otsikossa kuvailtu. Onhan se kiva katsella telkkaria sohvalla samalla kun kumppani ruskistaa kyljyksiä ja tiskikone hurisee vieressä. Not.
Minusta tiskikoneen hurina on ihana, kotoisa ääni. Olen aistiyliherkkä, mutta tiskikoneen ääni ei minua häiritse. Siitä tulee tunne, että on siivottu ja kodissa on ihanan puhdasta. Voihan noissa olla erojakin volyymissa - voin kuvitella että se kuitenkin häiritsisi jos olisi todella kovaääninen.
Tykkään myös siitä että kun ruokaa laitetaan, niin se näkyy ja kuuluu. Ruoka ei vain ilmesty jostain valmiina, vaan sen valmistusprosessi on itsessään elämys. Valmistuvan ruuan tuoksu on ihana, erityisesti jos sitä ruokaa valmistaa joku muu kuin itse. :) Ruskistuvan ruuan tirinä pannulla, aineksien pilkkominen leikkuulaudalla, tällaiset äänet ovat minulle arjen luksusta.
On toki myös kamalan hajuisia ruokia, kuten munuaiset ja maksa, mutta niitä en kuitenkaan tykkää syödä eikä niitä siis minun kodissani tarvitse haistella. Kaikki mitä syön on myös mieluisaa haisteltavaa.
t. 28
Pidän kovasti kalaruuista, mutta ei kala raakana kovin hyvältä tuoksu mielestäni. Kilon kun perkaa muikkuja, niin haisee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulevat taas muotiin kyllä. Jos nyt rakennettaisi niin tulisi erillinen keittiö avomallisen sijasta.
Omaan naapurustoon on valmistunut kolme omakotitaloa tämän kesän aikana. Kaikissa avokeittiö. että koska tämä sinun "nyt" mahtaa olla?
Minkä tasoisia taloja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi. Jos on televisio, niin kaipa se on sitä varten että sitä katsotaan. Vai onko se teillä koriste? Itse katson televisiota samalla kun neulon tai virkkaan. Mitä vikaa siinä on?
Ei mitään, minä katson töllöstä leffoja, sarjoja jne, myös suoratoistona. Joskus istumme ja juomme viiniä ja lätisemme, joskus tanssimme, joskus naimme jne. Onneksi ruoka kuitenkin laitetaan keittiössä, jossa arkisin myös syödään, juhlat erikseen, silloin katamme nk. ruokkissaliin kuten teinit sitä nimittää.
Meillä on iso keittiö ja olkkari, ne on yhtä tilaa, mutta takkamuuri vähän erottaa, eli ovat kuitenkin vähän niinkuin erillisiäkin. Tykkään kyllä, meillä on muutenkin avaraa, vähemmilläkin neliöillä on tilan tuntua ja koko perhe pörrää tässä keittiö-olohuoneessa aika paljon. Mutta oon kyllä katsonut näitä ihan uusia taloja, että keittiö on niin onneton, että syödäänkö perheessä vain jotain mikroaterioita.