Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koiraihmiset hoi! Ehdottakaa rotua!

Vierailija
28.09.2020 |

Eli tarkoituksena ottaa uusi koira. Edellisen pois menosta aikaa 7 vuotta ja kaipuu on suuri.
Minulla on kokemusta kahdesta keskikokoisesta koirasta, toinen oli sekarotuinen noutaja (tekisin mitä vain että saisin samanlaisen) ja toinen sekopäinen Englannin springeri. 😊
Haluaisin ison koiran, en ole pikkukoirien ystävä ollut koskaan joten ainakin 10-15kg on painoa oltava. (Liian iso ei voi olla että mahtuu autoon)
Tässä asioita jotka vaikuttavat:
-omakotitalo kaupungissa
- kaksi ala-asteikäistä lasta
- mökkeilyä, metsässä samoilua jatkuvasti
- pitäis mahtua 4 henkilön kanssa autoon mökkkreissulla. Toinen auto on kyllä farmari.
- haluan harrastaa koiran kanssa mutten mitenkään vakavamielisesti.
-lapset toisilla vanhemmillaan osan viikkoa joten aikaa on.
-lenkkeilen paljon, myös hölkkää harrastan muuman lenkin viikossa
-olen aika ronski joten ei herkkiä rotuja
-toivon että mökillä pysyis pihalla eikä karkailis koko ajan niinkuin tuo springerini. 😊
- vahtiakin sais mutta jatkuvaa haukkujaa en enää halua.
Toivon positiivisia kommentteja. Koirista siis hyvä käsitys ja kokemus, tuntuu vaan että olen jo alkanut liikaa syynäämään rotuja. Muutama toki jo itsellänikin mielessä.

Kommentit (88)

Vierailija
61/88 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No miksei ihan vaan labbis? Itselläni on labradoodle ja rotuna voin kyllä suositella, mutta kasvattajat on ihan sekopäitä ja ahneita persreikiä, etten voi suositella heitä.

Ei kaikki kasvattajat. Itselläni ollut 30 vuotta labradoreja. En tosin itse kasvata.

Vierailija
62/88 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taakse vöihin mahtuu vähän isompikin koira, kun askartelee jotain keskipenkin eteen, niin että koira saa maata naama menosuuntaan. Vaikea selittää... Eli siis takakeskipenkin edessä olevan jalkatilan päälle jonkinlainen koroke, jotta koira saa maata persus selkänojaa vasten ja etutassut ja pää tuulilasia kohden. En tiedä, myydäänkö tähän mitään valmiina.

Kiitos! En tullut edes ajatelleeksi! Tämä on hyvä idea! Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/88 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata ottaa koiraa. Koirat on vähä-älyisten ja itsekkäiden juttuja.

Vierailija
64/88 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä farmarissa takakontissa häkki joka vie noin 2/3 takatilasta. 1/3 voi pakata sitten ihmisten mökkitavaroita. Ja lapset takapenkillä. Hyvin mahtuu siis tuollainen 20kg lapinkoira.

Vierailija
65/88 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noutaja tai sitten paimenkoiraryhmästä jokin. Valkoinen paimenkoira voisi esim olla hyvä. Täyttää koko vaatimukset, turkki ei ole hankala, on aktiivinen ja tottelevainen, mutta ei vaadi samalla tavalla jatkuvasti jotakin, kuten vaikka belgi tai bordercollie. Jos haluat uuden sekarotuisen noutajan, niin miksi et ottaisi sellaista? Rotukoiran metsästäminen on omanlaisensa työ, samalla vaivalla metsästät tuollaisenkin pennun 😊 Mun ihanne olisi paimankoira/noutaja, silloin tällöin sellaisia on tarjolla.

Valkoinen paimenkoira on kyllä kooltaan valtava ja tuntemani yksilöt vielä pahempia sähliä kuin kultaiset noutajat..

Lapinkoiraa ehdottaisin minäkin ja väitän ettei todellakaan ole mikään räksyttäjärotu. Sopivasti vahti ja täydellinen ulkoilu- ja lenkkeilykaveri..

No mä vastaan sulle ihan samaan sävyyn: hemmetin typeriä räksyjä jokainen tuntemani lapinkoira. Ei niiden kanssa voi harrastaa mitään, kun äly ja käyttöominaisuudet ei riitä ja karvaa on kaikkialla. Ei voi pitää edes irti, kun ei ole sen vertaa koulutettavissa.

Aivan sama kokemus. Kolme kylällä ja terrosisoi karkailullaan koko kylää. Ne jotka on kiinni räksyttää hela tiden.

Vierailija
66/88 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noutaja tai sitten paimenkoiraryhmästä jokin. Valkoinen paimenkoira voisi esim olla hyvä. Täyttää koko vaatimukset, turkki ei ole hankala, on aktiivinen ja tottelevainen, mutta ei vaadi samalla tavalla jatkuvasti jotakin, kuten vaikka belgi tai bordercollie. Jos haluat uuden sekarotuisen noutajan, niin miksi et ottaisi sellaista? Rotukoiran metsästäminen on omanlaisensa työ, samalla vaivalla metsästät tuollaisenkin pennun 😊 Mun ihanne olisi paimankoira/noutaja, silloin tällöin sellaisia on tarjolla.

Valkoinen paimenkoira on kyllä kooltaan valtava ja tuntemani yksilöt vielä pahempia sähliä kuin kultaiset noutajat..

Lapinkoiraa ehdottaisin minäkin ja väitän ettei todellakaan ole mikään räksyttäjärotu. Sopivasti vahti ja täydellinen ulkoilu- ja lenkkeilykaveri..

No mä vastaan sulle ihan samaan sävyyn: hemmetin typeriä räksyjä jokainen tuntemani lapinkoira. Ei niiden kanssa voi harrastaa mitään, kun äly ja käyttöominaisuudet ei riitä ja karvaa on kaikkialla. Ei voi pitää edes irti, kun ei ole sen vertaa koulutettavissa.

Lapinkoiria on nykyään niin valtava määrä ja niitä päätyy paljon ihan tumpuloille ihmisille, joten se vaikuttaa varmasti sinunkin arvostelukykyyn mitä tuleen rotuun. Toki totta on se, että niistä ei huippuja tule oikein missään, mutta itse näin (lapinporokoira) harrastajana sanoisin, että aktiivisia lapinkoiraharrastajia on ja heillä on kyllä koirat ihan toista luokkaa kuin nuo sinun kuvailemasi koirat. Ne paimentavat, kisaavat tokossa, agissa, pysyvät irti ja ovat erinomaisia perhekoiria. Itse en tosin siitä huolimatta ole vaihtamassa lapinkoiriin, tykkään vaan näistä porokoirista enemmän.

Vierailija
67/88 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin liikunnallisena ja mökkeilevänä suosittelisin samaa koirarotua jonka valitsisin mikäli hankkisin koiran. Suomenpystykorva.

Vierailija
68/88 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs islanninlammaskoira?

Tämä on vieras rotu. Villakoirat ovat myös mielestäni minulle liian herkkiä.

Sitten toinen kysymys. Miten kuljetatte koiraa autossa ja mikä rotu?

Meillä tosiaan 4 välillä 5kin henkeä autossa ja tehdään mökkireissuja. Kahdellakin autolla voidaan liikkua mutta aina se ei ole järkevää/mahdollista.

Vanhat koirat kulki takapenkillä vöissä. Mietin mahtuuko sinne lasten lisäksi minkämoinen yksilö. Ap

Suosittelen issikkaa, jos lapinkoira on vaihtoehto. Nopea oppimaan, avoin ja ystävällinen, moottoria löytyy vaikka mihin harrastamiseen. Paljon samaa kuin lapinkoirassa niin ulkonäöltään kuin luonteeltaankin, mutta aktiivisempi, miellyttämisenhaluisempi ja vähän pienempi. Terve ja pitkäikäinen rotu. Löytyy myös lyhytkarvaisena versiona. Voi olla herkkähaukkuinen.

Vierailija
69/88 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin liikunnallisena ja mökkeilevänä suosittelisin samaa koirarotua jonka valitsisin mikäli hankkisin koiran. Suomenpystykorva.

Metsästyskoira ei-metsästävälle?

Vierailija
70/88 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti kukaan kasvattaja ei myy ei metsästävälle.

Vierailija
71/88 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään hurjan metsästysviettistä koiraa en "uskalla" ottaa. Tutustumiseni perusteella Kiharakarvainen noutaja mielyttää luonteensa puolesta eniten ja Kerry. Kihara on vaan aika kookas ja Kerry taas ei niin kaunis.

Tuota Lapinporokoiraa aloin nyt miettiä, tai ainakin selvitän sen.

Myös Appezelin paimenkoira vaikuttaa kuvauksen perusteella mulle täydelliseltä mutta en ole vielä tutustunut eläviin yksilöihin. 😁

Ap

Vierailija
72/88 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mikään rotu koska kakaraperhe ei tarvitse koiraa. Luulevat vaan että koira on lelu.

Vierailija
73/88 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

entäs Irlanninterrieri? Itse ollaan ottamassa sellaista ensi keväänä.

Vierailija
74/88 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitään hurjan metsästysviettistä koiraa en "uskalla" ottaa. Tutustumiseni perusteella Kiharakarvainen noutaja mielyttää luonteensa puolesta eniten ja Kerry. Kihara on vaan aika kookas ja Kerry taas ei niin kaunis.

Myös Appezelin paimenkoira vaikuttaa kuvauksen perusteella mulle täydelliseltä mutta en ole vielä tutustunut eläviin yksilöihin. 😁

Ap

Appenzellinpaimenkoirat on tosi nättejä, mutta valitettavasti luusto-ongelmat taitaa olla tosi yleisiä. Ihan tikkusuorat takajalkojen kulmaukset on olleet niillä yksilöillä jotka olen tavannut, että ei mikään ihmekään että lonkat kärsii.

Vierailija
75/88 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsekinpaimenkoira voisi olla myös passeli, mutta valitettavasti rodun terveystilanne ei ole vielä kovin hyvä. Käsittääkseni kuitenkin parantumaan päin.

Vierailija
76/88 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Appenzellinpaimenkoirat on tosi nättejä, mutta valitettavasti luusto-ongelmat taitaa olla tosi yleisiä. Ihan tikkusuorat takajalkojen kulmaukset on olleet niillä yksilöillä jotka olen tavannut, että ei mikään ihmekään että lonkat kärsii.

Jos appenzelli miellyttää niin vilkaise myös entlebuchin paimenkoira.

Vierailija
77/88 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tämä taitaa olla aika iso rotu?

Irlanninterrieri on liian vilkas vaikka en rotua kovin hyvin tunnekkaan.

Tsekinpaimenkoira myöskin vieras.

Ehkä mä vielä jonkun keksin vaikka tuntuu suurelta tämä valinnan vaikeus. 😊

Ap

Vierailija
78/88 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Aa eipä ollutkaan liian iso, pitää tutustua! Ap

Vierailija
79/88 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksei ihan vaan labbis? Itselläni on labradoodle ja rotuna voin kyllä suositella, mutta kasvattajat on ihan sekopäitä ja ahneita persreikiä, etten voi suositella heitä.

Ei kaikki kasvattajat. Itselläni ollut 30 vuotta labradoreja. En tosin itse kasvata.

Labradoreissa varmasti onkin ihan normaaleja. Labradoodlejen kasvattajat sen sijaan toimii kuin joku mafia.

Vierailija
80/88 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen lämpimästi espanjanvesikoiraa. Älykäs keskikokoinen koira. Rakastaa luonnossa samoilua ja liikkumista. Uskollinen perhekoira moneen käyttöön. Mutta kannattaa valita kasvattaja tarkkaan!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kolme