Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koiraihmiset hoi! Ehdottakaa rotua!

Vierailija
28.09.2020 |

Eli tarkoituksena ottaa uusi koira. Edellisen pois menosta aikaa 7 vuotta ja kaipuu on suuri.
Minulla on kokemusta kahdesta keskikokoisesta koirasta, toinen oli sekarotuinen noutaja (tekisin mitä vain että saisin samanlaisen) ja toinen sekopäinen Englannin springeri. 😊
Haluaisin ison koiran, en ole pikkukoirien ystävä ollut koskaan joten ainakin 10-15kg on painoa oltava. (Liian iso ei voi olla että mahtuu autoon)
Tässä asioita jotka vaikuttavat:
-omakotitalo kaupungissa
- kaksi ala-asteikäistä lasta
- mökkeilyä, metsässä samoilua jatkuvasti
- pitäis mahtua 4 henkilön kanssa autoon mökkkreissulla. Toinen auto on kyllä farmari.
- haluan harrastaa koiran kanssa mutten mitenkään vakavamielisesti.
-lapset toisilla vanhemmillaan osan viikkoa joten aikaa on.
-lenkkeilen paljon, myös hölkkää harrastan muuman lenkin viikossa
-olen aika ronski joten ei herkkiä rotuja
-toivon että mökillä pysyis pihalla eikä karkailis koko ajan niinkuin tuo springerini. 😊
- vahtiakin sais mutta jatkuvaa haukkujaa en enää halua.
Toivon positiivisia kommentteja. Koirista siis hyvä käsitys ja kokemus, tuntuu vaan että olen jo alkanut liikaa syynäämään rotuja. Muutama toki jo itsellänikin mielessä.

Kommentit (88)

Vierailija
41/88 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites vehnäterrieri?

Mäkin olin tulossa ehdottamaan vehnää! Mun kahden vehnän kokemuksella ihan super!

Vierailija
42/88 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

shapendoes ! ihanii ja ei pelkoa karkaamisesta, kkarvaa ei paljoo lähe, oppivat nopeesti, lapsirakkaita ym !!! nimim kahden omistaja

Mutta ap sanoi harrastavansa metsälenkkejä. Eikö tämä koiran karva nimenomaan vedä sisäänsä kaikki neulaset, risut ja männynkävyt?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/88 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään allergiavapaata en siis etsi, ei ole tarvetta ja ainahan koira allergisoi.

Toki olis kivaa ettei karvaa kauheesti lähde mutta luonne on monin verroin tärkeämpi asia.

Snautseriakin olen ajatellut mutta miettinyt ovatko ne sähköjäniksiä. 😁 En tunne yhtäkään. Corgit ovat ihania ja niitä tunnen, meillä on kuitenkin paljon portaita ja ruumiinrakenne ei ehkä paras mahdollinen metsässä samoiluun. Ap

Vierailija
44/88 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tanskalais-ruotsalainen pihakoira: paino vaihtelee 7-14 kg välimaastossa, sosiaalinen luonne, näppärä koko, helppohoitoinen turkki ja perusterve rotu. Käytetty rottien hävittäjänä maatiloilla, joten tykkää kuopsutella pihamaassa eri öttiäisten perässä mutta ei lähde riistan perään (koulutuksestakin kiinni). Pihakoiralla ei ole terrierimäistä terävyyttä.

Vierailija
45/88 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vesikoirat on usein säikkyjä ja herkkänahkaisia. Bordercolliella taitaa olla liikaa paimennusviettiä teidän makuun. Ovat kyllä energisiä ja reippaita sekä älykkäitä.

Juu mä luulen että vesikoirat on liian herkkiä ja tunnen muutaman bordercollienkin.

Bordercolliet toimii kuin ihmisen mieli mutta jotenkin ne eivät ole kemialtaan minun koiria, vaikea selittää. 😁

Sheltit ja Colliet myös pois laskuista. Ap

Jos ei bordercollie tai colliet nappaa, niin miten olis hovawart. On kanssa toimelias ja älykäs koira. Käytetään paljon mm. rauniokoirina.

Vierailija
46/88 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Belgianpaimenkoira groenendael on helppo ja nartuilla ei ole niin pitkiä karvoja kuin uroksella. Todella tottelevainen ja helposti koulutettava. Ovat myöskin todella aktiivisia ja suojelee koko perhettä.

Hankin grontun itselleni ensimmäiseksi omaksi koiraksi. En ole pettynyt <3

Vierailija
47/88 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskikokoinen villakoira? 

Aktiivinen rotu ja ei lähde karvaa.

Vierailija
48/88 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tanskalais-ruotsalainen pihakoira: paino vaihtelee 7-14 kg välimaastossa, sosiaalinen luonne, näppärä koko, helppohoitoinen turkki ja perusterve rotu. Käytetty rottien hävittäjänä maatiloilla, joten tykkää kuopsutella pihamaassa eri öttiäisten perässä mutta ei lähde riistan perään (koulutuksestakin kiinni). Pihakoiralla ei ole terrierimäistä terävyyttä.

Mä tunnen yhden tällaisen, joka on aivan hillitön karkailija. Se on sen verran pieni, että livahtaa aidatulta kotipihaltaan omille teilleen. Ovat joutuneet hankkimaan gps-pannan.

Vierailija
49/88 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tota lapinporokoiraa en ole aiemmin harkinnut vaikkarodun tiedänkin.

Olen mieltänyt sen olevan liikaa ns. Työkoira.

Pitää tutustua tarkemmin.

Lähteeköhän näistä hirmuisesti karvaa?

Mun sekarotuisessa oli myös Hyskya ja vaikka hänellä oli lyhyekö karva, varmaan samanlainen kuin porokoiralla karvaa lähti aivan hirveästi. 😁 No tietty sitä aina lähtee enkä sen takia jätä koiraa ottamatta. Ap

Lähtee karvaa aivan hitosti. Jo tuolla ylempänä ehdotettu vesikoira ois tuoltakin kannalta hyvä, niistä ei paljon lähde.

Karvaa lähtee karvanlähtöaikana ja harjatessa, mutta ei juuri muuten. Lisäksi karva on pehmeää ja pitkää ja se irtoaa tupottain, eikä imeydy tekstiilien sisään. Tuttavalla on rotikka, ja heidän koti on ihan järkky aina. Niitä paksuja jouhia on lattiat ja vaatteet täynnä. Mattoja eivät pidä lainkaan. Meillä on matot lattioilla, eikä irtokarvaa ei näy missään, ei edes vaatteissa, koska koirasta ei irtoa karvaa silittäessä. Tämä oli meillä yksi rodunvalintakriteeri. Mattoja imuroidessa karvaa kyllä löytyy, joten hyvä imuri on pop! Jos täysin karvaamattoman koiran haluaa, niin lappalaisrodut ei sovellu, mutta vaikkapa noutajaan verrattuna nämä on kyllä äärimmäisen helppoturkkisia. Ruokavalion täytyy toki olla kunnossa niin kuin jokaisella koiralla, enkä suosittele sterkkaamaan/kastroimaan koiraa ilman hyvää terveydellistä syytä, sillä hormoniturkki ei ole helppo.

Paimensukuisen lapinkoiran omistajana komppaan tätä (kurkkaa AP josko tämä "muunnos" lapinkoirasta miellyttäisi). Omasta lähtee keväällä kun tiputtelee pohjavillansa selkeitä tuppoja tai harjattaessa. Muuten meillä ei ole koskaan vaatteet karvaisina ja koira saa tulla sohvallekin joka on pysynyt siistinä.

Haukkumiseen: tuo ei louskuta turhia. Ainoat tilanteet missä haukku irtoaa (pl. harrastukset joissa sitä halutaan, esim. haku) on kaverien kanssa leikkiessä ns. jahtausleikki jossa paimenhaukku aktivoituu tai jos joku erehtyy ottamaan pallon käteen eikä meinaa heittää sitä tarpeeksi nopeasti. (Tämänkin komennushaukun saisi koulutettua pois, mutta enemmän se on meistä ihmisistä kiinni kun aina mökillä kuitenkin heittää vaikka koira haukkuisi...)

Vierailija
50/88 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mopsi on ihq <333333333

Et taida tietää millaisia kärsimyksiä mopseilla on. Huomaa kyllä ettet ole koiraihminen.

Vierailija
51/88 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vehnätertieriä en ole harkinnut mutta Kerryä vakavasti kylläkin.

Hovawart on aika iso, muuten kiinnostava.

Pihakoira on liian pieni, tunnen muuten yhden aivan ihanan yksilön. 😊 Hirvee valinnanvaineus. Sprinkkua kun en ota ja samaa sekarotuista ei saa.

Ap

Vierailija
52/88 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

totta et männyn neulasset tarttuu shapendoesin turkkiin mutta helposti saa harjattua ja irtokarvaa ei lähde...Shapendoes rotu siis. meillä metsä lenkeillä niitä toki tulee

Vierailija
53/88 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun sekarotuisessa oli myös Hyskya ja vaikka hänellä oli lyhyekö karva, varmaan samanlainen kuin porokoiralla karvaa lähti aivan hirveästi. 😁 No tietty sitä aina lähtee enkä sen takia jätä koiraa ottamatta. Ap

Poroissa vaihtelu on poikkeuksellisen suurta. Jos rotuun päädyt, valitse rauhallisten ja miellyttämisenhaluisten vanhempien pentueen rauhallisin narttu, niin ei ole paha rasti. Saat elämäsi koiran. :) Turkki on ihan superhelppo! Ei lapinkoirankaan turkki ole vaikea, mutta porolla helppous on vielä omalla tasollaan.

Koirapuistokoiria nämä ei välttämättä ole. Urokset ei yleensä tykkää vieraista uroksista, eikä nartutkaan usein välitä toisista nartuista.

Vierailija
54/88 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs islanninlammaskoira?

Vierailija
55/88 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokin keskikokoinen- tai suurnautseri, vinttikoira, labbis, novascotian noutaja.

Vierailija
56/88 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs islanninlammaskoira?

Tämä on vieras rotu. Villakoirat ovat myös mielestäni minulle liian herkkiä.

Sitten toinen kysymys. Miten kuljetatte koiraa autossa ja mikä rotu?

Meillä tosiaan 4 välillä 5kin henkeä autossa ja tehdään mökkireissuja. Kahdellakin autolla voidaan liikkua mutta aina se ei ole järkevää/mahdollista.

Vanhat koirat kulki takapenkillä vöissä. Mietin mahtuuko sinne lasten lisäksi minkämoinen yksilö. Ap

Vierailija
57/88 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän 2 shapendoesia ovat takapenkillä vöissä ja tämä rotu ei iso, narttuja meillä ja toinen on matalampi mitä toinen..hyvin käyttäytyvät matkalla

Vierailija
58/88 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksei ihan vaan labbis? Itselläni on labradoodle ja rotuna voin kyllä suositella, mutta kasvattajat on ihan sekopäitä ja ahneita persreikiä, etten voi suositella heitä.

Labradoodle on sekarotuinen. 

Olen tuo suomenlapinkoiraa/länsigöötanmaanpystykorvaa ehdottanut ja halusin vielä sanoa sen verran, että kannattaa katsella noita 5-ryhmän koiria muutenkin. Siis pystykorvia ja alkukantaisia rotuja. Etenkin pohjoismaiset pystykorvat lienevät melko terveitä. On muutkin, mutta poikkeuksia tietenkin löytyy. Kiinanpystykorvat mm. alkavat olla aika ryppyisiä siellä nallenaamansa alla.

Joo on sekarotuinen, mutta esim. omalla koirallani on ihan sukutaulut. Eiköhän se rotukin jossain vaiheessa virallisteta. Kahden rodun risteytyksillä on joka tapauksessa laajempi geeniperimä, eivät ole niin sisäsiittoisia. Ihan hyvä että tulee uusia rotuja ja joitain vanhoja sairaita rotuja voitaisiin mielestäni lakata kasvattamasta.

"Labradoodleja" en suosittele ottamaan ihan silläkään, että niillä on kohtuuttomat kauppasopimukset. Myydään monella tonnilla (edes rotukoirat eivät maksa niin paljoa), ja sopimuksissa vaaditaan leikkaamaan tiettyyn ikään mennessä. Tiä sitten onko tämä keino välttää kilpailua  vai mikä. Mutta on kuin joku uskonlahko jossa normaalit pelisäännöt ei päde.

Vierailija
59/88 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keväällä lähtee ihan hirveesti alusvillaa, mutta muuten helppohoitoinen turkki. On todella hyvä harrastuskoira, tottelee hyvin ja nopea oppimaan. Riittää keskittymiskykyä.

Eri

Vierailija
60/88 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taakse vöihin mahtuu vähän isompikin koira, kun askartelee jotain keskipenkin eteen, niin että koira saa maata naama menosuuntaan. Vaikea selittää... Eli siis takakeskipenkin edessä olevan jalkatilan päälle jonkinlainen koroke, jotta koira saa maata persus selkänojaa vasten ja etutassut ja pää tuulilasia kohden. En tiedä, myydäänkö tähän mitään valmiina.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kaksi