Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koiraihmiset hoi! Ehdottakaa rotua!

Vierailija
28.09.2020 |

Eli tarkoituksena ottaa uusi koira. Edellisen pois menosta aikaa 7 vuotta ja kaipuu on suuri.
Minulla on kokemusta kahdesta keskikokoisesta koirasta, toinen oli sekarotuinen noutaja (tekisin mitä vain että saisin samanlaisen) ja toinen sekopäinen Englannin springeri. 😊
Haluaisin ison koiran, en ole pikkukoirien ystävä ollut koskaan joten ainakin 10-15kg on painoa oltava. (Liian iso ei voi olla että mahtuu autoon)
Tässä asioita jotka vaikuttavat:
-omakotitalo kaupungissa
- kaksi ala-asteikäistä lasta
- mökkeilyä, metsässä samoilua jatkuvasti
- pitäis mahtua 4 henkilön kanssa autoon mökkkreissulla. Toinen auto on kyllä farmari.
- haluan harrastaa koiran kanssa mutten mitenkään vakavamielisesti.
-lapset toisilla vanhemmillaan osan viikkoa joten aikaa on.
-lenkkeilen paljon, myös hölkkää harrastan muuman lenkin viikossa
-olen aika ronski joten ei herkkiä rotuja
-toivon että mökillä pysyis pihalla eikä karkailis koko ajan niinkuin tuo springerini. 😊
- vahtiakin sais mutta jatkuvaa haukkujaa en enää halua.
Toivon positiivisia kommentteja. Koirista siis hyvä käsitys ja kokemus, tuntuu vaan että olen jo alkanut liikaa syynäämään rotuja. Muutama toki jo itsellänikin mielessä.

Kommentit (88)

Vierailija
81/88 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksei ihan vaan labbis? Itselläni on labradoodle ja rotuna voin kyllä suositella, mutta kasvattajat on ihan sekopäitä ja ahneita persreikiä, etten voi suositella heitä.

Labradoodle on sekarotuinen. 

Olen tuo suomenlapinkoiraa/länsigöötanmaanpystykorvaa ehdottanut ja halusin vielä sanoa sen verran, että kannattaa katsella noita 5-ryhmän koiria muutenkin. Siis pystykorvia ja alkukantaisia rotuja. Etenkin pohjoismaiset pystykorvat lienevät melko terveitä. On muutkin, mutta poikkeuksia tietenkin löytyy. Kiinanpystykorvat mm. alkavat olla aika ryppyisiä siellä nallenaamansa alla.

Joo on sekarotuinen, mutta esim. omalla koirallani on ihan sukutaulut. Eiköhän se rotukin jossain vaiheessa virallisteta. Kahden rodun risteytyksillä on joka tapauksessa laajempi geeniperimä, eivät ole niin sisäsiittoisia. Ihan hyvä että tulee uusia rotuja ja joitain vanhoja sairaita rotuja voitaisiin mielestäni lakata kasvattamasta.

"Labradoodleja" en suosittele ottamaan ihan silläkään, että niillä on kohtuuttomat kauppasopimukset. Myydään monella tonnilla (edes rotukoirat eivät maksa niin paljoa), ja sopimuksissa vaaditaan leikkaamaan tiettyyn ikään mennessä. Tiä sitten onko tämä keino välttää kilpailua  vai mikä. Mutta on kuin joku uskonlahko jossa normaalit pelisäännöt ei päde.

Tämä juuri. Itselläni on labradoodle ja aivan ihana koira, mutta en halua enempää tukea tätä toimintaa. Seuraavaksi koiraksi ottaisin itse varmaan vesikoiran.

Vierailija
82/88 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitään hurjan metsästysviettistä koiraa en "uskalla" ottaa. Tutustumiseni perusteella Kiharakarvainen noutaja mielyttää luonteensa puolesta eniten ja Kerry. Kihara on vaan aika kookas ja Kerry taas ei niin kaunis.

Tuota Lapinporokoiraa aloin nyt miettiä, tai ainakin selvitän sen.

Myös Appezelin paimenkoira vaikuttaa kuvauksen perusteella mulle täydelliseltä mutta en ole vielä tutustunut eläviin yksilöihin. 😁

Ap

Appenzellinpaimenkoirat on tosi nättejä, mutta valitettavasti luusto-ongelmat taitaa olla tosi yleisiä. Ihan tikkusuorat takajalkojen kulmaukset on olleet niillä yksilöillä jotka olen tavannut, että ei mikään ihmekään että lonkat kärsii.

Hupsista, nyt taisit kyllä sortua p:n puhumiseen. Siis miten LONKAT kärsii, jos POLVISSA on vikaa? Ettei vaan se heikko kohta löytyisi sittenkin sieltä polvista itsestään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/88 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitään hurjan metsästysviettistä koiraa en "uskalla" ottaa. Tutustumiseni perusteella Kiharakarvainen noutaja mielyttää luonteensa puolesta eniten ja Kerry. Kihara on vaan aika kookas ja Kerry taas ei niin kaunis.

Myös Appezelin paimenkoira vaikuttaa kuvauksen perusteella mulle täydelliseltä mutta en ole vielä tutustunut eläviin yksilöihin. 😁

Ap

Appenzellinpaimenkoirat on tosi nättejä, mutta valitettavasti luusto-ongelmat taitaa olla tosi yleisiä. Ihan tikkusuorat takajalkojen kulmaukset on olleet niillä yksilöillä jotka olen tavannut, että ei mikään ihmekään että lonkat kärsii.

Jos appenzelli miellyttää niin vilkaise myös entlebuchin paimenkoira.

Tämä taitaa olla aika iso rotu?

Irlanninterrieri on liian vilkas vaikka en rotua kovin hyvin tunnekkaan.

Tsekinpaimenkoira myöskin vieras.

Ehkä mä vielä jonkun keksin vaikka tuntuu suurelta tämä valinnan vaikeus. 😊

Ap

Tsekkiläinen näyttää vähän saksanpaimenkoiralta, mutta on pienempi (ja mielestäni paljon kauniimpi). Hyvin palvelualtis ja aktiivinen.

Vierailija
84/88 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tämä taitaa olla aika iso rotu?

Irlanninterrieri on liian vilkas vaikka en rotua kovin hyvin tunnekkaan.

Tsekinpaimenkoira myöskin vieras.

Ehkä mä vielä jonkun keksin vaikka tuntuu suurelta tämä valinnan vaikeus. 😊

Ap

Tsekkiläinen näyttää vähän saksanpaimenkoiralta, mutta on pienempi (ja mielestäni paljon kauniimpi). Hyvin palvelualtis ja aktiivinen.

Tuo Tsekkiläinen vaikuttaakin hyvin mielekiintoista. Mietin vaan saatavuutta, onkohan pentuja olleenkaan tulossa 2 vuoden sisällä. Ap

Vierailija
85/88 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa liittyä facebookin roturyhmiin, jos et jo olekin. Saat tietoa mm. pentutilanteesta. Tsekinpaimenkoiran pentuja on tosiaan melko huonosti saatavilla tällä hetkellä. En tiedä, riittääkö 2 vuotta odotteluun.

Vierailija
86/88 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unkarinvizsla, meillä on kahdesta viszlasta kokemusta, ovat lempeitä ja innokkaita liikkujia.

Vierailija
87/88 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vesikoirat on usein säikkyjä ja herkkänahkaisia. Bordercolliella taitaa olla liikaa paimennusviettiä teidän makuun. Ovat kyllä energisiä ja reippaita sekä älykkäitä.

Kelpie on kyllä ihanampi ja no kyllä kaikin puolin täyspäisempi.😍

Vierailija
88/88 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Aa eipä ollutkaan liian iso, pitää tutustua! Ap

Taisin kirjoittaa vähän huonosti, meinasin yleisemmin, että kaikkien sveitsinpaimenkoirien (bernit, grossit, entlebuchit, appenzellit) terveystilanne on melko huono. Kivoja koiria, mutta entlebucheilla taitaa olla vielä huonommat lonkat kuin appenzelleillä. 

t. Appenzellien terveysongelmista kirjoittanut

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yhdeksän