Lastenvahti jäi kiinni lasten aivopesusta
Meillä 4v kaksoset ja perhetuttumme täysi-ikäinen tytär pyydellyt lukuisia kertoja päästä hoitamaan heitä. Emme tunne häntä juurikaan vaikka vaikuttaa mukavalta. Emme alkuun ottaneet ehdottelua vastaan koska meillä ei varsinaista lastenvahtitarvetta kun lapsilla päiväkoti arkisin ja sukulaisiakin jotka mielellään hoitavat tyttäriämme emmekä muutenkaan taloudellisessa tilanteessamme kykenisi maksamaan kunnollista lastenhoitopalkkiota. Tämä tyttö on sanonut ettei rahaa tarvitse lastenhoidosta, haluaa vain hoitaa heitä. Alkoi mennä erikoiseksi kun hän oli pyytänyt vanhemmaltaan puolisoni numeron ja soitteli iltamyöhäänkin pyydellen uudestaan hoitaa lapsiamme ja ilmoitti muuttaneensa muutaman sadan metrin päähän voiden tulla luokse koska vaan. Mieheni vastasi että lastenhoitoasiat kannattaa kysyä minulta että hän ei lastenvahtikeikkoja sovi ja antoi sitten neidin numeron minulle. Perhetuttumme alkoi painostaa lastenvahtikeikkariksi tyttärensä ottamista kahvitellessa sanoen tyttärensä olevan allapäin kun ei saa puuhailla lastemme kanssa. Siispä sovimme viikkoa myöhemmälle viikonlopulle ajan että perhetutun tytär tulee vahtimaan kaksosia sillä välin kun me vanhemmat olemme viettämässä vuosipäivää ravintolassa. Päivä meni hyvin ja lapset olivat iloisina takaisin tullessamme kehuen lastenvahtia maasta taivaisiin. Tämä lastenvahtineiti pyyti jos voisi tulla leikittämään lapsia uudestaan ja sovimme seuraavalle viikolle uuden parin tunnin lastenvahtimiskeikan. Tästä tuli lopulta tapa että kerran-kaksi viikossa hän vahti lapsia muutaman tunnin kerrallaan kun lapset sitä toivoivat ja tämä tyttö kanssa halusi tulla hoitokeikoille kysyen tarkasti aikataulujamme että koska kumpikin meistä vanhemmista töissä, kotona tai muissa menoissa.
Tänään illalla tulin töistä kotiin. Olin puolen päivän aikaan tehnyt lastenvahdin kanssa läpsystä vaihdon lasten hoitamisen osalta kun menin iltavuoroon. Lasten isä tuli omasta menostaan iltapäivällä jolloin hoitoaika päättyi. Tyttäret kehuivat isälleen ylistäen lastenvahtia taas maasta taivaisiin. Illalla kotiin tultuani toinen kaksosista kehui minua jolloin toinen kaksonen älähti "Älä äitiä kehu, siitä ei saa pisteitä!". Ihmettelin luonnollisestikin että mistä kyse jolloin sanoivat etteivät voi kertoa koska muuten pisteet nollautuvat. Sanoin siihen että tällä kertaa pisteet tuplaantuvat jos kertovat jolloin lapset innoissaan kertoivat kuinka lapsenvahdista olevilla kehuilla saa pisteitä kun kehuu vanhemmille. Isille lapsenvahdista kehumalla saa 2 pistettä ja äidille häntä kehumalla saa yhden pisteen. Kolme pistettä saa sillä jos saa vanhemmat järjestämään uuden hoitokerran. Jos kertoo kisasta muille pisteet nollautuvat. Eniten pisteitä saanut on kehunaattori joka saa seuraavalla näkemiskerralla karkkia.
Jäi tästä salakisasta outo olo ja kysyisin onko muille tämä kehunaattori tuttu juttu ja mistä tämä perhetutun tyttären hoitointo lapsiamme kohtaan voisi johtua?
Kommentit (210)
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa vaan siltä, että 18-vuotiaan harkintakyky on pettänyt sillä tavalla kuin sen ikäisellä pettää. Todennäköisesti hän on vain kovasti halunnut jatkaa keikkoja. Keskustele suoraan. Ghostaaminen ja keikkojen lopettaminen erilaisiin tekaistuihin syihin vedoten on huono juttu, koska kyllähän tuon ikäisen tulevan ammattilaisen pitää oppia, että epärehellisyydestä jää kiinni, ja että työt jatkuvat rehellisyydellä ja omien taitojen näyttämisellä eikä huijaamalla. Kun luotto on mennyt niin lopetat hänen lastenhoitoapujensa käyttämisen.
Tämä. Tuon ikäisillä se harkintakyky alkaa jo kypsyä mutta niitä tyhmiä hetkiä tulee, kaikille. Tyttö ei ole varmaan ajatellut sitä miltä nuo hänen tekonsa saattavat kuulostaa väärässä kontekstissa. Itselle tuli teininä tutun lapsia vahtiessa kantapään kautta opittua se että lapset kuulee kaiken ja kertoo sen suodattamatta tai omana versionaan vanhemmille. Kivaa kun nuorempi juoksi heti ekana äidin helmoihin ja sanoi kovaan ääneen että lastenvahti vaan jutteli poikien kanssa puhelimessa ja kiroili. Totuus? Serkkuni oli soittanut siitä että ei voinutkaan kyyditä minua ja kavereitani yhteen tapahtumaan, ja sanoin että voihan hitsi. :D
Jos hänen isänsä onkin oikeasti sinun miehesi ja haluaa tutustua sisarpuoliinsa? T. Kauniit ja Rohkeat
Voisiko olla, että hän on yksinäinen? Onko kavereita, mitä tekee muuten vapaa-aikanaan?
Noin hulluja some-lapset ovat. Kaikesta saa pisteitä (plussia tai miinuksia) ja loppuarvosanan. Peliä se elämäkin on. Aina.
Vierailija kirjoitti:
Jos hänen isänsä onkin oikeasti sinun miehesi ja haluaa tutustua sisarpuoliinsa? T. Kauniit ja Rohkeat
Tuskin sentään mieheni 12-vuotiaana isäksi tullut :D
-ap
Vierailija kirjoitti:
Voisiko olla, että hän on yksinäinen? Onko kavereita, mitä tekee muuten vapaa-aikanaan?
Käsittääkseni kavereita on ja harrastuksiin kuuluu jonkun nuorten kerhon vetäminen
-ap
Vierailija kirjoitti:
Sinänsä en ihmettele jos joku haluaa olla kivojen lasten kanssa ilman korvausta. Nykyään ei ole helppoa saada viettää aikaa lasten kanssa, jos ei niitä satu olemaan jotenkin työn tai lähisuvun puolesta. Onhan lapset parhaimmillaan superihania.
Pyydä tyttö vielä kerran ja jääkin yllättäen itse kotiin niin että olet paikalla. Tarkkaile miten menee sitten. Lapset varmasti lipsauttavat pistejutun, katso mitä tyttö siihen sanoo.
Salaisuudet joita ei saa kertoa vanhemmille on huono juttu.
Hän on kuvaillut tyttäriämme ihaniksi
-ap
Vierailija kirjoitti:
Tyttöhän on täysikäinen, joten unelmatilanne miehellesi. Itse saattaisin langeta.
Tutki ukkos alusvaatteet illalla. Vastaus saattaa löytyä sieltä.
Eipä niissä salapoliisitutkittavaa ole, muutama hassu reikä jotka voisi pesun jälkeen paikata :D
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki noiden pisteiden myötä olen miettinyt onko perhetutun tytär ihastunut puolisooni kun minut ja mies oltiin pisteytetty eri tavoin
-apOccamin partaveistä käyttäen tuo varmaankin on todennäköisin selitys.
todennäköisempää on, että ap on vaan katkera kun sai vähemmän pisteitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki noiden pisteiden myötä olen miettinyt onko perhetutun tytär ihastunut puolisooni kun minut ja mies oltiin pisteytetty eri tavoin
-apOccamin partaveistä käyttäen tuo varmaankin on todennäköisin selitys.
todennäköisempää on, että ap on vaan katkera kun sai vähemmän pisteitä
Voi olla että vanhemmat eri luonteisia ja lastenlikka kokenut että kun lapset kehuu enempi isille niin isi kertoo lasten kertomat kehut äidille jolloin äiti lämpenee enemmän uusien keikkojen vastaanottamiseen kun mainostuskehua jokaiselta perheenjäseneltä
En tiedä pitäisikö tätä kommenttia tähän tehdä, mutta minua lapsena vahti useasti vanhempi serkkuni ja hän testasi minua osasinko pitää salaisuuksia. Sitten meillä oli omia menoja ja sitten lopulta serkku teki sellaisia asioita miksi olen käynyt vuosia terapiassa. Pedofiili voi olla myös nainen... Itse en todellakaan tuon jälkeen uskaltaisi jättää lapsia tämän tytön hoitoon. Koskaan kun ei voi tietää.
Vaikka olisi nannycam laiton, silti pidän sitä hyvänä ehdotuksena. Koska jos mitään ei tapahdu, saa siitä varmuuden ja mielenrauhan ja asia voidaan unohtaa eikä koko kamerasta tarvitse edes mainita.
Mutta jos tapahtuu jotain ikävää, sakot salakuvaamisesta on pieni hinta siitä, että esim hyväksikäyttäjä jää kiinni eikä pääse samanlaisiin hommiin enää uudestaan.
Kamerasta ei lasten kuullen kannata puhua eikä sitä kannata lasten nähden asentaa, sillä ne voivat ihan vaan asian jännittävyyden takia kertoa siitä innoissaan.
Jos videolla tapahtuu jotain epäilyttävää, siltikään ei tarvitse kertoa koskaan kuvaamisesta. Todennäköisesti lapsi kyllä kertoo kun kysyy. Jos videolla nåkyy vaikka varkaus, lapselta voi kysyä että "Kävikö lapsenvahti tämän lipaston laatikoilla?" Tai "Kävikö lapsenvahti meidän makkarissa?" ja jos videolla tapahtuisi jotain hyväksikäyttöä niin itseäni ei kyllä kiinnostaisi yhtään vaan soittaisin poliisit välittömästi riippumatta seurauksista itselleni.
Jos nannycamin laittomuutta edes pohtii, ei tilanne voi vaikuttaa ihan niin karmivalta kuin aloituksesra ehkä käy ilmi.
Voi myös olla että tyttö ei itse tajua vaikuttavansa creepyltä. Pitää muistaa että nuorilla on eri tapa ajatella, ja tuo "kehu pisteytys" juttu itselleni tuo mieleen lähinnä sen, kun pienenä leikin vanhempien serkkujen kanssa ja he keksivät minulle "hauskoja leikkejä" jotka oikeasti oli heidän puolestaan valehtelua että saavat tehdä mitä nyt teinit keskenään tekevät ja minä jätän heidät rauhaan.
Varuillaan pitää kyllä olla. On hyvö muistaa että äidin ei tarvitse selitellä ja pyydellä anteeksi jos joku saa hänet huolestumaan lasten turvallisuudesta. Lapsi ensin, sitten perhetuttujen välit ja tunteiden varominen. Usein myös epäilyttävät ihmiset loukkaantuvat kun heidän epäilyttävyydestaan sanoo, ja ovat itkua tihrustamassa niinkuin itse olisivat uhreja.
Tilanteen vakavuudesta riippuen vaihtoehdot on kamera tai kohtelias ja napakka ilmoitus että käytöksesi epäilyttää, ei kiitos. Tai sitten voi kysyä ihan suoraan ja koittaa keskustella, mutta jos lapsenvahti alkaa kiemurrella eikä tunnu ymmärtävän tai myöntävän käytöksensä outoutta teidän näkökulmasta niin heihei. Jo tuo jankuttaminen ja manipulointi kertoo, että mahdollisesti voi olla, että haluaa rakentaa luottamusta ja hiljalleen kartoittaa teidän omaisuutta, ja sitten muutaman hoitokerran jälkeen alkaa varastella. Etsiikö hän teiltä jotain mitä kehuilla ja salaisuuksilla voi peittää?
Vierailija kirjoitti:
Onko kotonanne kaikki arvotavarat tallella?
En ole huomannut mitään kadonneen
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
klo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ööööh, tuliko sulle ollenkaan mieleen, että saattaisin lukea samaa palstaa....................
Selvisikö jo, oliko tämä viesti oikeasti lastenhoitajalta?
En se ollut minä. Olen käynyt hoitamassa suunnilleen samanikäisiä kaksosia heidän vanhempiensa pyynnöstä ja olen antanut heille pisteitä mm. lelujen keräämisestä, toisen huomioonottamisesta jne. Muutin myös äskettäin, joten hirveän moni asia täsmäsi Ap:n avaukseen. Olin kuitenkin perheen äitiin yhteydessä ja hän kielsi jyrkästi kirjoitelleensa asioistaan ikinä nettiin. En myöskään ole lähihoitaja, vaan opiskelen yliopistossa.
Käytitkö myös kehunaattori-termiä eli se joku yleisesti tiedossa oleva juttu eikä aloituksen tytön kehittämä? Jos niin onko pisteytys sama vai variaatio?
Joo, mulla oli samankaltainen termi käytössä. Siksi mulla menikin kylmät väreet, kun kuvittelin perheen äidin vähintäänkin seonneen:(
Oletko puhunut tästä jollekin "kaverille", joka voisi käyttää tätä lapselliseen trollailuun palstalla?
Enpä tiedä, mitä kautta tämä juttu on tänne päätynyt, mutten uskalla enää kaitsea kyseisen perheen lapsia. Tämä on liian puistattavaa ollakseen totta:( Toivon, että tämä avaus poistettaisiin.
No manipuloitko lapsia ja sanot ettei saa kertoa tästä vanhemmille? Jos teet näin niin kyllä varmaan itsekin tiedostat että väärin on ja syystäkin saa tuntua pahalta. Josset taas toimi näin niin sitten ihan turha kantaa maailman tuskaa omilla harteilla.
En antaisi kyseisen lapsenvahdin jatkaa hommia enää vaan etsisin tarpeen vaatiessa jonkun toisen. Herättäisi aivan liikaa epäluottamusta tuollainen ap:n kuvailema käytös. Asiat ei mielestäni ole kovin monimutkaisia yleensä, ja tuossa kuvaillussa lastenvahdin käytöksessä on jotakin aivan liian epäilyttävää ja hämärää, vaikka kyse olisikin jostain "viattomasta", niin silti minusta olisi parempi etsiä joku rehellisempi henkilö hoitajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo tuttava joka lastenvahtia tyrkytti on ilmeisen kiinnostunut teidän elämästä, lapsenvahti sille kaiken kertoo. Sairaalloista uteliaisuutta? Pipipäitä mahtuu maailmaan.
Perhetuttu on kyllä kiinnostunut kuulumisistamme ja kyläillessä ottaa aina kännykamerakuvia kun haluaa muistoja päivästä
-ap
Annatko siis ottaa kuvia perheestäsi??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin sentään mieheni 12-vuotiaana isäksi tullut :D
-ap
No mut Kaunissaa ja rohkeissakin (ja Salkkareissa yms.) lapset vanhenee paljon nopeemmin kuin vanhemmat.
Tämä sama tyyppi kirjoittaa aina tänne provoja... Ei mene minulle läpi, selität asioita ihan liikaa.
Ei ole ilmaista lounasta eikä ilmaista lapsenvahtia.
Olen ollut lapsenvahtina 13-vuotiaasta ja aina on tärkeänä motiivina ollut raha. - Ei meillä saanut viikkorahaa vaan se piti tienata jostain. Lastenvahtikeikasta saatu palkka tuli tosi tarpeeseen.
Omat lapseni jakoivat mainoksia, mutta rahasta, ei rakkaudesta juuri siihen työhön. Itselläni on unelma-ammatti ja unelmatyö, mutta niin hoopo en ole, että sitä palkatta alkaisin tehdä.
Että ilmaiseksi tulee hoitamaan ja vielä muuttanut lähelle juuri teidän lastenne takia...
Tuolla tavalla alkavat kauhutarinat.
Jos tarinasi on tosi, ap, lopetat tuon ilmaisen lapsenvahdin työt.
Mikä on tärkeämpää,lasten turvallisuus vai epämääräiset tuttavat ja heidän todella oudot lapsensa?
Sinänsä en ihmettele jos joku haluaa olla kivojen lasten kanssa ilman korvausta. Nykyään ei ole helppoa saada viettää aikaa lasten kanssa, jos ei niitä satu olemaan jotenkin työn tai lähisuvun puolesta. Onhan lapset parhaimmillaan superihania.
Pyydä tyttö vielä kerran ja jääkin yllättäen itse kotiin niin että olet paikalla. Tarkkaile miten menee sitten. Lapset varmasti lipsauttavat pistejutun, katso mitä tyttö siihen sanoo.
Salaisuudet joita ei saa kertoa vanhemmille on huono juttu.