Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lastenvahti jäi kiinni lasten aivopesusta

Ap
27.09.2020 |

Meillä 4v kaksoset ja perhetuttumme täysi-ikäinen tytär pyydellyt lukuisia kertoja päästä hoitamaan heitä. Emme tunne häntä juurikaan vaikka vaikuttaa mukavalta. Emme alkuun ottaneet ehdottelua vastaan koska meillä ei varsinaista lastenvahtitarvetta kun lapsilla päiväkoti arkisin ja sukulaisiakin jotka mielellään hoitavat tyttäriämme emmekä muutenkaan taloudellisessa tilanteessamme kykenisi maksamaan kunnollista lastenhoitopalkkiota. Tämä tyttö on sanonut ettei rahaa tarvitse lastenhoidosta, haluaa vain hoitaa heitä. Alkoi mennä erikoiseksi kun hän oli pyytänyt vanhemmaltaan puolisoni numeron ja soitteli iltamyöhäänkin pyydellen uudestaan hoitaa lapsiamme ja ilmoitti muuttaneensa muutaman sadan metrin päähän voiden tulla luokse koska vaan. Mieheni vastasi että lastenhoitoasiat kannattaa kysyä minulta että hän ei lastenvahtikeikkoja sovi ja antoi sitten neidin numeron minulle. Perhetuttumme alkoi painostaa lastenvahtikeikkariksi tyttärensä ottamista kahvitellessa sanoen tyttärensä olevan allapäin kun ei saa puuhailla lastemme kanssa. Siispä sovimme viikkoa myöhemmälle viikonlopulle ajan että perhetutun tytär tulee vahtimaan kaksosia sillä välin kun me vanhemmat olemme viettämässä vuosipäivää ravintolassa. Päivä meni hyvin ja lapset olivat iloisina takaisin tullessamme kehuen lastenvahtia maasta taivaisiin. Tämä lastenvahtineiti pyyti jos voisi tulla leikittämään lapsia uudestaan ja sovimme seuraavalle viikolle uuden parin tunnin lastenvahtimiskeikan. Tästä tuli lopulta tapa että kerran-kaksi viikossa hän vahti lapsia muutaman tunnin kerrallaan kun lapset sitä toivoivat ja tämä tyttö kanssa halusi tulla hoitokeikoille kysyen tarkasti aikataulujamme että koska kumpikin meistä vanhemmista töissä, kotona tai muissa menoissa.
Tänään illalla tulin töistä kotiin. Olin puolen päivän aikaan tehnyt lastenvahdin kanssa läpsystä vaihdon lasten hoitamisen osalta kun menin iltavuoroon. Lasten isä tuli omasta menostaan iltapäivällä jolloin hoitoaika päättyi. Tyttäret kehuivat isälleen ylistäen lastenvahtia taas maasta taivaisiin. Illalla kotiin tultuani toinen kaksosista kehui minua jolloin toinen kaksonen älähti "Älä äitiä kehu, siitä ei saa pisteitä!". Ihmettelin luonnollisestikin että mistä kyse jolloin sanoivat etteivät voi kertoa koska muuten pisteet nollautuvat. Sanoin siihen että tällä kertaa pisteet tuplaantuvat jos kertovat jolloin lapset innoissaan kertoivat kuinka lapsenvahdista olevilla kehuilla saa pisteitä kun kehuu vanhemmille. Isille lapsenvahdista kehumalla saa 2 pistettä ja äidille häntä kehumalla saa yhden pisteen. Kolme pistettä saa sillä jos saa vanhemmat järjestämään uuden hoitokerran. Jos kertoo kisasta muille pisteet nollautuvat. Eniten pisteitä saanut on kehunaattori joka saa seuraavalla näkemiskerralla karkkia.
Jäi tästä salakisasta outo olo ja kysyisin onko muille tämä kehunaattori tuttu juttu ja mistä tämä perhetutun tyttären hoitointo lapsiamme kohtaan voisi johtua?

Kommentit (210)

Vierailija
141/210 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa erittäin omituiselta. Kannattaa luottaa omiin vaistoihisi. Jos sinulla on epämukava olo, niin älä enää käytä häntä lapsenvahtina. Jos ottaa yhteyttä, sano selkeästi mutta ystävällisesti että ei kiitos, ei ole tarvetta. Jos ottaa yhteyttä aggressiivisesti tai hänen perheensä asiasta kyselee, voit sanoa että et koe oloasi mukavaksi hänen kanssaan etkä aio asiasta enää keskustella. 

Vierailija
142/210 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehunaattoriin asti ihan hyvä. Maltillinen provokirjoitus, mutta twisti oli epäuskottava.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/210 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ööööh, tuliko sulle ollenkaan mieleen, että saattaisin lukea samaa palstaa....................

Selvisikö jo, oliko tämä viesti oikeasti lastenhoitajalta?

En se ollut minä. Olen käynyt hoitamassa suunnilleen samanikäisiä kaksosia heidän vanhempiensa pyynnöstä ja olen antanut heille pisteitä mm. lelujen keräämisestä, toisen huomioonottamisesta jne. Muutin myös äskettäin, joten hirveän moni asia täsmäsi Ap:n avaukseen. Olin kuitenkin perheen äitiin yhteydessä ja hän kielsi jyrkästi kirjoitelleensa asioistaan ikinä nettiin. En myöskään ole lähihoitaja, vaan opiskelen yliopistossa.

Käytitkö myös kehunaattori-termiä eli se joku yleisesti tiedossa oleva juttu eikä aloituksen tytön kehittämä? Jos niin onko pisteytys sama vai variaatio?

Joo, mulla oli samankaltainen termi käytössä. Siksi mulla menikin kylmät väreet, kun kuvittelin perheen äidin vähintäänkin seonneen:(

Oletko puhunut tästä jollekin "kaverille", joka voisi käyttää tätä lapselliseen trollailuun palstalla?

Enpä tiedä, mitä kautta tämä juttu on tänne päätynyt, mutten uskalla enää kaitsea kyseisen perheen lapsia. Tämä on liian puistattavaa ollakseen totta:( Toivon, että tämä avaus poistettaisiin.

Vierailija
144/210 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan provo kyseessä. Mutta jos olisi totta, niin en sen kummemmin pähkäilisi vaan ilmoittaisin asiallisesti ja jämäkästi sekä tytölle että tytön äidille, että tämä leikki on paljastunut ja että salaisuuksien luominen lasten ja aikuisten välille on ehdottomasti väärin samoin kuin vanhempien manipuloimiseen kannustaminen.

Teidän luoksenne ei ole enää asiaa lapsenvahdiksi ja tytön on tiedostettava että tällä tavoin ei toimita, jos meinaa vielä tulevaisuudessa työskennellä lasten kanssa. Jos tulee välirikko niin sitten tulee, itse en hyväksyisi tällaista käytöstä kaverinkaan lapselta.

En alkaisi säätää minkään salakuvaamisen kanssa, mutta kyselisin kyllä lapsilta tarkemmin, huomasivatko mitään outoa (esim että tyttö olisi kuvannut heitä), ja tarkistaisin onko kotoa hävinnyt jotain.

Olen täysin samaa mieltä ja itse kannustan myös puhumaan asiasta tytön ja mahdollisesti tämän äidinkin kanssa. Vieras tai puolituttu aikuinen ei saisi opettaa lapsille, että vanhemmilta on OK pitää salaisuuksia. Vaikka tällä nimenomaisella aikuisella olisikin puhtaat jauhot pussissa, tällainen toiminta voi pahimmillaan tehdä lapset alttiiksi hyv ä ksi kä y tön tai gr o oma amis en peittelylle. Tytön pitäisi ehdottomasti ymmärtää tämä jo ihan yleisesti, mutta erityisesti siinä tapauksessa että haluaa vielä jatkossa tehdä lastenhoitohommia.

Vierailija
145/210 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ööööh, tuliko sulle ollenkaan mieleen, että saattaisin lukea samaa palstaa....................

Selvisikö jo, oliko tämä viesti oikeasti lastenhoitajalta?

En se ollut minä. Olen käynyt hoitamassa suunnilleen samanikäisiä kaksosia heidän vanhempiensa pyynnöstä ja olen antanut heille pisteitä mm. lelujen keräämisestä, toisen huomioonottamisesta jne. Muutin myös äskettäin, joten hirveän moni asia täsmäsi Ap:n avaukseen. Olin kuitenkin perheen äitiin yhteydessä ja hän kielsi jyrkästi kirjoitelleensa asioistaan ikinä nettiin. En myöskään ole lähihoitaja, vaan opiskelen yliopistossa.

Käytitkö myös kehunaattori-termiä eli se joku yleisesti tiedossa oleva juttu eikä aloituksen tytön kehittämä? Jos niin onko pisteytys sama vai variaatio?

Joo, mulla oli samankaltainen termi käytössä. Siksi mulla menikin kylmät väreet, kun kuvittelin perheen äidin vähintäänkin seonneen:(

Oletko puhunut tästä jollekin "kaverille", joka voisi käyttää tätä lapselliseen trollailuun palstalla?

Enpä tiedä, mitä kautta tämä juttu on tänne päätynyt, mutten uskalla enää kaitsea kyseisen perheen lapsia. Tämä on liian puistattavaa ollakseen totta:( Toivon, että tämä avaus poistettaisiin.

Entäs palkaton hoitaminen ja jatkuva tyrkyttäytyminen?

Vierailija
146/210 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos omassa kotonaan ei saa kuvata, niin mitesnää nykyiset valvontakamerasopparit? Kaikilla ei ole niistä ilmoittavia kylttejä. Meidänkin tiellä useampi kamera jopa tallentaa yleisellä tiellä kävelijöitä.

Vierailija
147/210 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

18-vuotias on kuitenkin tosi nuori ja välillä saattaa harkintakyky pettää. Minusta asiasta tulisi keskustella, mutta tehdä se rennolla otteella siten ettei siitä tule mitään ristikuulustelua tai ettet nolaa tyttöä. Tytöllä on oppimisen paikka, mutta asia pitää tuoda esille napakasti mutta samalla empaattisesti.

Suurimmassa osassa tämäntyyppisistä selkkauksista ei ole kyse mistään oikeasti pahasta tai pahantahtoisuudesta, vaan väärinkäsityksistä ja virhearvioinneista.

18-vuotias vasta opettelee työntekoa ja aikuisten maailmassa toimimista, ja sillä on paljon merkitystä miten tulee tuossa iässä kohdelluksi. Sinä olet aikuinen, joten käyttäydy kuten aikuinen. 18 v. ei ole vertaisesi tässä asiassa, joten nouse asioiden yläpuolelle äläkä ota mitään hirviöpomo-asennetta. Siitä ei hyödy kukaan.

Minusta kovasti kuulostaa siltä, että hän vain tavoittelee hyväksyntää, mikä on tuon ikäiselle ihan tyypillistä.

Tulee myös muistaa se, että lapset saattavat puhua kaikenlaista ja myös he saattavat värittää tai väärinymmärtää asioita. Itse ainakin olin höpötellyt pienenä vaikka mitä.

Vierailija
148/210 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

18-vuotias on kuitenkin tosi nuori ja välillä saattaa harkintakyky pettää. Minusta asiasta tulisi keskustella, mutta tehdä se rennolla otteella siten ettei siitä tule mitään ristikuulustelua tai ettet nolaa tyttöä. Tytöllä on oppimisen paikka, mutta asia pitää tuoda esille napakasti mutta samalla empaattisesti.

Suurimmassa osassa tämäntyyppisistä selkkauksista ei ole kyse mistään oikeasti pahasta tai pahantahtoisuudesta, vaan väärinkäsityksistä ja virhearvioinneista.

18-vuotias vasta opettelee työntekoa ja aikuisten maailmassa toimimista, ja sillä on paljon merkitystä miten tulee tuossa iässä kohdelluksi. Sinä olet aikuinen, joten käyttäydy kuten aikuinen. 18 v. ei ole vertaisesi tässä asiassa, joten nouse asioiden yläpuolelle äläkä ota mitään hirviöpomo-asennetta. Siitä ei hyödy kukaan.

Minusta kovasti kuulostaa siltä, että hän vain tavoittelee hyväksyntää, mikä on tuon ikäiselle ihan tyypillistä.

Tulee myös muistaa se, että lapset saattavat puhua kaikenlaista ja myös he saattavat värittää tai väärinymmärtää asioita. Itse ainakin olin höpötellyt pienenä vaikka mitä.

Jep ja lapset voivat itsekin keksiä tuollaisia ns. kilpailuja, jos ovat kilpailuhenkisiä. Ehkä ovat keksineet jonkun pisteytyksen ja tuo lapsenvahti on sitten mennyt siihen mukaan ja vähän monimutkaistanut sääntöjä ihan vain ajattelemattomuuttaan.

Vierailija
149/210 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muhvi kirjoitti:

Aina on jotain mätää jos joku haluaa hoitaa lapsia innokkaammin kuin lasten vanhemmat itse. Epäilen että lapsia lämmitellään valehtelemaan teille jostain syystä, joka ei kuitenkaan johda mihinkään hyvään.

Nannycamin ideana on saada varastelevat, pahoinpitelevät, hyväksikäyttävät tai muuten pahanteossa olevat lapsenvahdit kiinni itse teossa. Kannattaa kuitenkin ottaa selvää ensin miten lakipykälät salakuvaamisesta menevät, ettette joudu itse maksajiksi.

Olen asian tarkistanut erinäisistä syistä aiemmin ja kyllä, omassa kodissa saa kuvata, kunhan et kuvaa wc-tiloja. Kuvaamisesta ei tarvitse ilmoittaa, mutta se olisi kohteliasta. Omalla pihallakaan olevista kameroista ei tarvitse ilmoittaa, vaikka joillakin on asiasta käsitys, että pitäisi olla kameravalvonta-kyltti pihalla.

Vierailija
150/210 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän on todella kauhuelokuvasta.

Tyttö hän saattaa olla p*do. Älkää vähätelkö, kyllä nainenkin pystyy hirviötekoihin.

Vierailija
151/210 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

It kirjoitti:

Jos omassa kotonaan ei saa kuvata, niin mitesnää nykyiset valvontakamerasopparit? Kaikilla ei ole niistä ilmoittavia kylttejä. Meidänkin tiellä useampi kamera jopa tallentaa yleisellä tiellä kävelijöitä.

No kas kun sitä yleistä tietä saa kuvat JOS ei kuvassa ole tiestä sellaista aluetta, jossa näkyy kuka menee ja tulee jostain toisesta asunnosta.

Mutta siis edelleen miksi luulet, että näitä "Alueella nauhoittava kameravalvonta" kylttejä on...?

Vierailija
152/210 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tää siis yleistä että ihmiset jatkaa provoilijan leikkiä ja keskustelu etenee vaikka olisikin kuinka selvä feikki :D

Vierailija
153/210 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritän miettiä kuinka asian ottaisi puheeksi niin tälle tytölle kuin perhetutullemme joka hänen vanhempansa ettei välit tulehdu jos emme jatkossa haluakaan ottaa lastenvahtikeikoille viikoittaiseen tapaan

-ap

Miksi ihmeessä pelkäät välien tulehtumista? Tytär on käyttäytynyt tavalla joka on vähintäänkin arveluttava. Voit aivan hyvin kertoa suoraan, miksi lapsenvahtikeikat loppuvat. Jos välit tulehtuvat, kyseisten ihmisten kanssa ei olisi kannattanut olla väleissä alun perinkään: normaalit ihmiset eivät loukkaanu asiallisesti kerrotusta totuudesta.

Sitäpaitsi vanhempien on ihan hyvä tietää mitä tytär puuhailee. Vaikka tämä onkin täysi-ikäinen.

Vierailija
154/210 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porvoossa tapahtuu. Omaperäisyys todella hyvä, muuten tylsä ja liikaa yksityiskohtia. 2/5

Vierailija
155/210 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa vaan siltä, että 18-vuotiaan harkintakyky on pettänyt sillä tavalla kuin sen ikäisellä pettää. Todennäköisesti hän on vain kovasti halunnut jatkaa keikkoja. Keskustele suoraan. Ghostaaminen ja keikkojen lopettaminen erilaisiin tekaistuihin syihin vedoten on huono juttu, koska kyllähän tuon ikäisen tulevan ammattilaisen pitää oppia, että epärehellisyydestä jää kiinni, ja että työt jatkuvat rehellisyydellä ja omien taitojen näyttämisellä eikä huijaamalla. Kun luotto on mennyt niin lopetat hänen lastenhoitoapujensa käyttämisen.

Vierailija
156/210 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän haluaa varmistaa, että pääsee jatkossakin hoitamaan lapsianne kai?

Laittakaa nannycam niin ei tarvitse murehtia kun voi seurata halutessaan miten siellä sujuu.

Kameravalvonnasta pitää sitten ilmoittaa kaikille valvottaville eli myös sille hoitajalle. Siitä huolimatta että se kamera kuvaa kotonanne. Muutoin se on salakuvaamista ja laitonta.

Vierailija
157/210 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

awsfw kirjoitti:

Muhvi kirjoitti:

Aina on jotain mätää jos joku haluaa hoitaa lapsia innokkaammin kuin lasten vanhemmat itse. Epäilen että lapsia lämmitellään valehtelemaan teille jostain syystä, joka ei kuitenkaan johda mihinkään hyvään.

Nannycamin ideana on saada varastelevat, pahoinpitelevät, hyväksikäyttävät tai muuten pahanteossa olevat lapsenvahdit kiinni itse teossa. Kannattaa kuitenkin ottaa selvää ensin miten lakipykälät salakuvaamisesta menevät, ettette joudu itse maksajiksi.

Olen asian tarkistanut erinäisistä syistä aiemmin ja kyllä, omassa kodissa saa kuvata, kunhan et kuvaa wc-tiloja. Kuvaamisesta ei tarvitse ilmoittaa, mutta se olisi kohteliasta. Omalla pihallakaan olevista kameroista ei tarvitse ilmoittaa, vaikka joillakin on asiasta käsitys, että pitäisi olla kameravalvonta-kyltti pihalla.

Olet väärässä. Kuvaamisesta pitää ilmoittaa, myös siellä kotona. Tämä asiahan oli silloin Axelin salakuvaamistapauksen yhteydessä paljonkin esillä ja asiantuntijat sitä selvitti. 

Vierailija
158/210 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttöhän on täysikäinen, joten unelmatilanne miehellesi. Itse saattaisin langeta.

Tutki ukkos alusvaatteet illalla. Vastaus saattaa löytyä sieltä.

Vierailija
159/210 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

awsfw kirjoitti:

Muhvi kirjoitti:

"Kameran sijainnilla tai tarkkailun suorittamispaikalla ei ole merkitystä. Salakatselusäännös kieltää teknisellä laitteella tapahtuvan, yksityisen tai julkisen kotirauhan piirissä luvallisesti oleskelevan henkilön luvattoman katselun tai kuvaamisen. Säännöksen mukaan rangaistavaan tekoon syyllistyy siis kameraa käyttävä henkilö eli kameravalvonnan käyttäjä."http://www.turva-alanyrittajat.fi/doc/kameravalvonta/KAMERAVALVONTAOPAS…

Lastenvahti lienee ihan luvallisesti siellä ap:n kotona. Häntä ei saa siis kuvata salaa, hän on kotirauhan piirissä. Lastenvahdille on ilmoitettava kuvaamisesta, muutoin se on salakuvaamista. Luvattomia tunkeutujia saat kuvata, he eivät ole kotirauhan piirissä. He ovat paikalla luvatta. Toki saat sitä lastenvahtiakin kuvata kunhan ilmoitat siitä, lastenvahti voi sitten itse päättää tuleeko keikalle vai ei.

Vierailija
160/210 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kauhuelokuvalta. Seuraavaksi pikku mussukat saavat uusia tehtäviä. mm. tapa äiti.