Millainen ihminen alkaa vähätellä ja ilkeillä, jos joku kertoo esim. lapsensa taidosta?
Täällä oli aloitus siitä, että jonkun kaksivuotias osaa aakkoset. Ketjuun ilmeistyi passiivis-aggressiivisia kommentteja, joissa kerrottiin mm. että kolmekuukautinen vauva on tehnyt tohtorintutkinnon. Haukuttiin myös ap:n lasta autistiseksi.
Mikä saa ihmiset toimimaan tällä tavalla?
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskotko oikeasti, että se kaksivuotias osaa ne aakkoset? Tai voihan hän osata, mutta silloin on todennäköistä, että se vanhempi on tankannut lapselle aakkosia ehkä jopa päivittäin. Nämä ”nerojen” lasten vanhemmat ovat usein itse heikkolahjaisia, ja yrittävät elää lastensa kautta jotakin sellaista, mikä omassa elämässä on jäänyt puuttumaan.
Mun lapsi oppi alle kaksivuotiaana aakkoset. Oli itse tosi kiinnostunut ja oppi ne nopeasti. Neljävuotiaana oppi lukemaan.
Toisaalta tiedän myös vanhempia jotka tankkaavat lastensa kanssa asioita, kun haluavat lapsen loistavan.Lapsi ei osannut lukea, kun aloitti koulun. Oppi taidon syyslomaan mennessä. Luettiin paljon ennen kouluikää, mutta lukemaan opettelu ja kirjaimet eivät tuossa vaiheessa kiinnostaneet, joten en niitä hänelle tuputtanut.
Peruskoulun päättötodistuksen ka. oli 9,5.En usko
olisi hyvin voinut olla minä - tosin oli kyseessä vuosi 1968, ja silloin ympäristö ei ollut ihan niin täynnä kirjoitettua tekstiä. Pääsin varsin nopeasti jyvälle jutusta (kirjoittaminen nätisti oli tietysti vasenkätiselle hankalampaa, mutta onneksi oli valistunut opettaja, joka ei yrittänyt pakottaa oikeakätiseksi). Päättötodistuksen keskiarvoi taisi kyllä olla "vain" 9,4.
Mikä tulkitaan mitätöinniksi? En ole lukenut sitä ketjua, mutta onko mitätöintiä?
Martta: Meidän Irmeli osaa jo lukea, eikö ole uskomatonta!
Irma: Mahtavaa, meidänkin Sanna on oppinut lukemaan nyt, eikö ole hienoa miten lapset kehittyvät.
Vai
Martta: Meidän Irmeli osaa jo lukea, eikö ole uskomatonta!
Irma: No eihän tuo vielä mitään, mutta kun meidän Sanna alkoi lukemaan jo 3-vuotiaana sanoja. Kuvittele nyt, niin pienenä. Sanna onkin tosi lahjakas kielellisesti.
Huomaatte varmaan eron. Minun mielestäni ensimmäinen on ihan normaalia keskustelua, mutta on olemassa Marttoja, jotka tulkitsevat tuon mitätöinniksi, ja odottavat että kaikki pysähtyvät ihailemaan juuri hänen erinomaista lastaan. Näillä vanhemmilla on isoja itsetunto-ongelmia, joita paikkaavat lapsella. Sitten on myös olemassa Irmoja, jotka oikeasti mitätöivät ja yrittävä pistää kaikessa paremmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Perisuomalainen kateushan se on kyseessä.
Kannattaa oikeasti pitää matalaa profiilia, jos lapsesi on erityislahjakas. Jo ihan aikuiset haluavat vähätellä ja kampittaa kun ovat kateellisia lukemaan oppineelle 2-vuotiaalle. Siis 2-vuotiaalle! Miettikää miten sairasta.
Kateus... Onhan se kiva ajatella niin, eikä niin, että on itse toisten silmissä tylsä.
Perisuomalainen kateushan se on kyseessä.
Kannattaa oikeasti pitää matalaa profiilia, jos lapsesi on erityislahjakas. Jo ihan aikuiset haluavat vähätellä ja kampittaa kun ovat kateellisia lukemaan oppineelle 2-vuotiaalle. Siis 2-vuotiaalle! Miettikää miten sairasta.