Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millainen ihminen alkaa vähätellä ja ilkeillä, jos joku kertoo esim. lapsensa taidosta?

Vierailija
27.09.2020 |

Täällä oli aloitus siitä, että jonkun kaksivuotias osaa aakkoset. Ketjuun ilmeistyi passiivis-aggressiivisia kommentteja, joissa kerrottiin mm. että kolmekuukautinen vauva on tehnyt tohtorintutkinnon. Haukuttiin myös ap:n lasta autistiseksi.
Mikä saa ihmiset toimimaan tällä tavalla?

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
22/64 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen jolla on paha olla.

Mun veljeni tokaisi lapselleni, että "tällä ei ole koulussa kivaa, koulussa pitää olla kivaa", kun lapsen todistus oli veljeni mielestä liian hyvä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo pätee vain tiettyihin taitoihin kuten juurin niihin kirjaimiin, lukemiseen, laskemiseen.

Jos lapsi oppii kärrynpyörän, pyöräilemään ilman apupyöriä, luistelemaan, uimaan ja sukeltamaan, niin saa ja täytyy kehua lasta.  Jos taas neutraalisti kerrot, että oma lapsesi oppi juuri lukemaan ( lapsi 3v), niin se on kehuskelua, pröystäilyä ja ties mitä. Silloin on vanhempi "tankannut" niitä kirjaimia lapselle, vaikka lapsi ei haluaisi, pakottanut oppimaan, jotta itsellä olisi kehuskeltavaa ja vaikka mitä.

Tuo on niin koettu. Lapsi itse halusi oppia uimaan, mutta ei millään oppinut, vaikka kuinka opetettiin, käytiin uimahallissa 2-3 kertaa viikossa, käytettiin uimakouluissa jne. Kaikesta tästä lapsi kyllä myös nautti. Lapsi suri hieman, kun kaverit oppivat uimaan, mutta ei hän. ( 6- vuotiaana sitten oppi.) Lukemaan hän kuitenkin oppi juuri ennen kuin täytti 3 vuotta. Ihan itse kyseli kirjaimia niin perhepäivähoidossa ja kotona. Kerrasta oppi ne kirjaimet ja niiden yhdistelyn. Lapsesta tuo ei ollut mitenkään ihmeellistä, koska kun kysyy, niin oppii :) Oli kyllä niitä aikuisia, jotka eivät yhtään sietäneet sitä, että lapsi osasi lukea. Kun lapsi luki jotain tekstiä, niin kauhistellen meille vanhemmille kerrottiin ihan lapsen kuullen, että olemme tuhonneet lapsen lapsuuden kun pakotamme lapsen oppimaan asioita, jotka kuuluvat vasta kouluun.

Vierailija
24/64 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo pätee vain tiettyihin taitoihin kuten juurin niihin kirjaimiin, lukemiseen, laskemiseen.

Jos lapsi oppii kärrynpyörän, pyöräilemään ilman apupyöriä, luistelemaan, uimaan ja sukeltamaan, niin saa ja täytyy kehua lasta.  Jos taas neutraalisti kerrot, että oma lapsesi oppi juuri lukemaan ( lapsi 3v), niin se on kehuskelua, pröystäilyä ja ties mitä. Silloin on vanhempi "tankannut" niitä kirjaimia lapselle, vaikka lapsi ei haluaisi, pakottanut oppimaan, jotta itsellä olisi kehuskeltavaa ja vaikka mitä.

Tuo on niin koettu. Lapsi itse halusi oppia uimaan, mutta ei millään oppinut, vaikka kuinka opetettiin, käytiin uimahallissa 2-3 kertaa viikossa, käytettiin uimakouluissa jne. Kaikesta tästä lapsi kyllä myös nautti. Lapsi suri hieman, kun kaverit oppivat uimaan, mutta ei hän. ( 6- vuotiaana sitten oppi.) Lukemaan hän kuitenkin oppi juuri ennen kuin täytti 3 vuotta. Ihan itse kyseli kirjaimia niin perhepäivähoidossa ja kotona. Kerrasta oppi ne kirjaimet ja niiden yhdistelyn. Lapsesta tuo ei ollut mitenkään ihmeellistä, koska kun kysyy, niin oppii :) Oli kyllä niitä aikuisia, jotka eivät yhtään sietäneet sitä, että lapsi osasi lukea. Kun lapsi luki jotain tekstiä, niin kauhistellen meille vanhemmille kerrottiin ihan lapsen kuullen, että olemme tuhonneet lapsen lapsuuden kun pakotamme lapsen oppimaan asioita, jotka kuuluvat vasta kouluun.

Naurettavaa kateutta.

Vierailija
25/64 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuiset ihmiset, jotka pätevät lastensa tekemisien kautta, vain ovat hirveän rasittavia kaikkien muiden mielestä. Ei sellaista jaksa kukaan kuunnella.

Vierailija
26/64 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuiset ihmiset, jotka pätevät lastensa tekemisien kautta, vain ovat hirveän rasittavia kaikkien muiden mielestä. Ei sellaista jaksa kukaan kuunnella.

Jos tuntee kirjaimet 2-vuotiaana tai lukee 3-vuotiaana, siitä saa ja kuuluukin kertoa. Se on sen verran harvinaista. Ilon tulisi olla yhteinen.

Vierailija
27/64 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskotko oikeasti, että se kaksivuotias osaa ne aakkoset? Tai voihan hän osata, mutta silloin on todennäköistä, että se vanhempi on tankannut lapselle aakkosia ehkä jopa päivittäin. Nämä ”nerojen” lasten vanhemmat ovat usein itse heikkolahjaisia, ja yrittävät elää lastensa kautta jotakin sellaista, mikä omassa elämässä on jäänyt puuttumaan.

Minun lapseni osasi aakkoset alle kaksivuotiaana😊 Ja ihan ilman tankkaamista, näytin tietokoneen näppäimistöstä ne hänelle mikä kirjain on mikäkin. Ja hän oppi. En ole itse heikkolahjainen enkä yritä elää lapseni kautta. Hän vain oppii helposti. Ei ole autistinen mutta keski-arvo on ollut koulussa lähellä kymppiä koko ajan, on nyt lukossa ja hyvät arvosanat tulevat kuin itsestään ilman vaivannäköä. Sosiaalinen ja hieno tyyppi. Mutta joo, ei sitä viitsi paljon vieraammille ihmiselle kertoa kun ei tiedä jos ovat kaltaisiasi pahantahtoisia kateellisia ilkiöitä. Kellä onni on, se onnen kätkeköön 😊

Vierailija
28/64 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen sanonut, että meidän alle 2v puhua pälpättää sujuvasti pitkiä lauseita taukoamatta. En tiedä miten ihmiset suhtautuvat tuohon lauseeseen, koska osa alle 2v ei puhu vielä juuri lainkaan.

Joku saattaa luulla minun kehuvan asialla. Oikeasti en edes kehu, koska minusta tuo on hyvin raskas piirre lapsessani. Olen kateellinen muiden hiljaisille samanikäisille lapsille. :D Eli eiköhän tässä vaikuta paljon sekin, miten kuulija tulkitsee tai haluaa tulkita asiat.

Osahan pitää lastaan Jumalasta seuraavana ja en itsekään jaksaisi kuunnella heidän ylistystään neroista lapsistaan jne. Mutta kaikki vanhemmat eivät ole tällaisiä.

Vierailija
29/64 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskotko oikeasti, että se kaksivuotias osaa ne aakkoset? Tai voihan hän osata, mutta silloin on todennäköistä, että se vanhempi on tankannut lapselle aakkosia ehkä jopa päivittäin. Nämä ”nerojen” lasten vanhemmat ovat usein itse heikkolahjaisia, ja yrittävät elää lastensa kautta jotakin sellaista, mikä omassa elämässä on jäänyt puuttumaan.

Mun lapsi oppi alle kaksivuotiaana aakkoset. Oli itse tosi kiinnostunut ja oppi ne nopeasti. Neljävuotiaana oppi lukemaan.

Toisaalta tiedän myös vanhempia jotka tankkaavat lastensa kanssa asioita, kun haluavat lapsen loistavan.

Lapsi ei osannut lukea, kun aloitti koulun. Oppi taidon syyslomaan mennessä. Luettiin paljon ennen kouluikää, mutta lukemaan opettelu ja kirjaimet eivät tuossa vaiheessa kiinnostaneet, joten en niitä hänelle tuputtanut.

Peruskoulun päättötodistuksen ka. oli 9,5.

En usko

Vierailija
30/64 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun lapseni osasi aakkoset alle kaksivuotiaana😊 Ja ihan ilman tankkaamista, näytin tietokoneen näppäimistöstä ne hänelle mikä kirjain on mikäkin. Ja hän oppi. En ole itse heikkolahjainen enkä yritä elää lapseni kautta. Hän vain oppii helposti. Ei ole autistinen mutta keski-arvo on ollut koulussa lähellä kymppiä koko ajan, on nyt lukossa ja hyvät arvosanat tulevat kuin itsestään ilman vaivannäköä. Sosiaalinen ja hieno tyyppi. Mutta joo, ei sitä viitsi paljon vieraammille ihmiselle kertoa kun ei tiedä jos ovat kaltaisiasi pahantahtoisia kateellisia ilkiöitä. Kellä onni on, se onnen kätkeköön 😊

*lukiossa

Vierailija
31/64 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset yleisesti eivät tykkää jos joku lesoaa. 

Vierailija
32/64 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se vaan huvittaa kun joku kehuu että "meidän Matti oppi lukemaan jo neljävuotiaana!" Ja sen takia Matti on nyt tosi nero ja paaljoon muita parempi! Kun ei edes ole ollenkaan harvinaista että lapsi lukee neljävuotiaana...

No kyllä se harvinaista on, siitä ei pääse mihinkään. Mut ei silti tietenkään mikään nerouden merkkikään.

Vierailija
33/64 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nelivuotiaana lukeminen ole mitenköän harvinaista. Tosi usein perheen nuoremmat oppii isompien koululaisten peesissä kaikenlaista.

Minäkin luin nelivuotiaana.

Vierailija
34/64 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen sanonut, että meidän alle 2v puhua pälpättää sujuvasti pitkiä lauseita taukoamatta. En tiedä miten ihmiset suhtautuvat tuohon lauseeseen, koska osa alle 2v ei puhu vielä juuri lainkaan.

Joku saattaa luulla minun kehuvan asialla. Oikeasti en edes kehu, koska minusta tuo on hyvin raskas piirre lapsessani. Olen kateellinen muiden hiljaisille samanikäisille lapsille. :D Eli eiköhän tässä vaikuta paljon sekin, miten kuulija tulkitsee tai haluaa tulkita asiat.

Osahan pitää lastaan Jumalasta seuraavana ja en itsekään jaksaisi kuunnella heidän ylistystään neroista lapsistaan jne. Mutta kaikki vanhemmat eivät ole tällaisiä.

Älä oikeesti viitsi :D

Vierailija
35/64 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meitä oli kolme opiskelukaveria (naisia): A,B ja minä, A kehui koko ajan lapsiaan - pojat sitä, pojat tätä.

Niistä "ihanista " pojista tuli sitten myymälävarkaita ym. pikkurikollisia.

B:n selän takana arvosteli, haukkui B:n lasta minulle, siitä pojasta tuli 100x parempi ihminen!

Ystävyys A:n kanssa loppui, B:n kanssa hänen kuolemaansa.

Kehyskelijat todella ärsyttäviä.Siihen väistämättä liittyy (ainakin rivien väleissä) toisten lasten arvostelua.

Vierailija
36/64 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska niin monen mamman mielestä se oma mussukka on niiiin paljon muita edellä ja fiksumpi .

Vierailija
37/64 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin mitä viitsi?

Vierailija
38/64 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran lukemaan oppiminen nelivuotiaana tai kirjaimien tunnistaminen kaksivuotiaana eivät ole ollenkaan harvinaisia tai erityisiä taitoja, niin mistä sitten syntyy se ilkeily ja muut primitiivireaktiot?

Jos mä kirjoitan tänne, että ”lapseni oppi pyöräilemään 5-vuotiaana” (lienee melko tavallista), ei kukaan vastaa että joo joo, mun lapsi jonglöörasi kolmella pallolla yksivuotiaana.

Vierailija
39/64 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästäkin ketjusta näkee, miten suppea näkemys ja tieto mammoilla on lasten kehityksestä. Tämän vuoksi lto:lla on yliopistokoulutus. He tietävät, että normaalin kehityksen rajat ovat oikeasti laajat.

Vierailija
40/64 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin mitä viitsi?

Tässä ilmeisesti esimerkki, että sanoo mitä tahansa lapsestaan niin aina se otetaan negatiivisesti vastaan.

Meidän lapsella oli viime yönä mahatauti eikä nukuttu lainkaan. Nyt joku ajattelee, kuinka kehun miten vähillä unilla meillä pärjätään ja ollaan jotenkin parempia vanhempia kun meidän lapsella on oikein mahatauti. Tai muuta yhtä outoa.