Miksi laihdutetut kilot ovat niin vaikea pitää poissa?
Minä olen elämässäni laihduttanut varmasti yli 100 kiloa ja silti painan nyt yli 100 kiloa. Miksi paino aina palaa korkojen kera? En ole mikään ahmija tai tunnesyöppö, mutta en mikään kituuttajakaan. Aivan sama millä menetelmällä kilot ovat lähteneet, aina ne tulevat nopeasti takaisin kun alan syömään n 2000 kilokaloria päivässä, eli todella maltillisesti.
Kommentit (32)
Laihdutetut kilot palaavat takaisin, koska ne ovat Sinusta poissa. Ne haluavat aina takaisin "kotiin".
Tuo 2000 kcal on jo aktiivisen liikkujan kulutus.
Liikut paljon kun laihdutat ja laihduttuasi jätät liikunnan?
Sun pitää muuttaa ruokavaliota pysyvästi, laihdutuksen jälkeen ei voi palata entisiin energiamääriin.
Peruskulutus laskee aina laihdutettaessa eli jos pysyt nykypainossasi 2000kcal niin laihdutuksen jälkeen et voi enää syödä niin paljon, tai olet pian taas lähtöpainossasi.
Koska ne ovat laihdutettuja kiloja, eli jollain ohjelmalla tiputettuja kiloja. Jos sen jälkeen palaa entiseen ruokavalioonsa, millä se paino on alkujaankin noussut, niin nouseehan se tälläkin kertaa. Laihdutettujen kilojen jälkeen ruokavalion energiatasapaino pitää olla +/- 0. Eli syöt sen mitä kulutat.
Ei se sen vaikeampaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Se 2000 kcal on liikaa. Laihtuessasi kehon massa pienenee joten kulutuskin pienenee. Kokeilepa ensi kerralla pitää kalorit vaikka 1500? Siinä saa syödä aika paljon ja paino pysyy tasaisena.
Jännää että minä voin syödä n 2000 kilokaloria päivässä lihomatta vaikka olen 160cm pitkä ja painan 58 kiloa.
Vierailija kirjoitti:
Sun pitää muuttaa ruokavaliota pysyvästi, laihdutuksen jälkeen ei voi palata entisiin energiamääriin.
Mutta jos on jo laihduttanut monesti, tuleeko jossain 0 kaloria eteen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se 2000 kcal on liikaa. Laihtuessasi kehon massa pienenee joten kulutuskin pienenee. Kokeilepa ensi kerralla pitää kalorit vaikka 1500? Siinä saa syödä aika paljon ja paino pysyy tasaisena.
Jännää että minä voin syödä n 2000 kilokaloria päivässä lihomatta vaikka olen 160cm pitkä ja painan 58 kiloa.
Jännää, ettei sinun yksilöllinen aineenvaihduntasi sekä energiantarpeesi ole sama kuin jollain toisella?
AP ei ole sinä, hänelle selvästikin 2000 kcal on liikaa, vaikka sama on sinulle ok.
Mikään dietti ei ole pysyvä.
Pitää muuttaa ruoan koostumusta.
Elämäntapamuutos on ainoa turvallinen ja pysyvä muutos.
Ihminen laihtuu samalla tavalla kuin on luhonutkin; syömällä.
Syö kun on nälkä. Lopeta syöminen kun ei ole enää nälkä. Syö lautasmallin mukaan; puolet lautasesta kasviksia ja juureksia, 1/3 proteiinia, 1/3 hiilaria.
Syö täysjyvätuotteita, lopeta höttöhiilareiden syöminen (valkoisen vehnän tuotteet, valkoinen riisi, pasta) syö ne täysjyvänä /tummana.
Unohda rasvainen ruoka ja roskaruoka. Kuten paneroidut tuotteet ja uppopaistetut tuotteet.
Sama juttu sokeriset tuotteet; appelsiinimehussa ja jugurteissa on todella paljon sokeria.
Syö kasviksia ja juureksia, proteiinia. Ja hyviä hiilareita, hedelmiä ja marjoja, täysjyvätuotteita.
Ala liikkumaan niin aineenvaihdunta toimii hyvin, samalla lisäät lihasmassaa joka kuluttaa enemmän kaloreita kuin rasva.
Nuku riittävästi. Väsyneenä tekee mieli kaikkea epäterveellistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä tarkoitat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännää että minä lihon jos syön enemmän kuin 1400 kaloria päivässä. Olen 149 cm pitkä, 45- v istumatyöläinen. Tämä kalorimäärän laski HUS:n lihavuuden hoito -osaston erikoislääkäri. Minulle tehtiin mm kehon koostumusmittaus siellä osastolla.
Lääkäri myös kertoi että aineenvaihdunta ja kalorin kulutus on hyvin yksilöllistä. Minun tapauksessa ikä, passiivinen istumatyö ja vartaloni pienikokoisuus vaikuttaa kaikki.
Koska rasvasolut eivät katoa, ne jäävät kehoosi huutamaan lisää, lisää, syö enemmän! Syö makeampaa!
Vierailija kirjoitti:
Koska rasvasolut eivät katoa, ne jäävät kehoosi huutamaan lisää, lisää, syö enemmän! Syö makeampaa!
http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?p=1054854&sid=16e1a3bb5a137bea…
Rasva pitää sut kylläisenä pitkään, mut hiilarit lihottaa?
Kehosi on ohjelmoitu niin että jos painat alle kehon tavoitepainon elimistösi ryhtyy varastoimaan rasvaa tehokkaammin. Se pyrkii aina saavuttamaan tasapainotilan joka sinun tapauksessa on 100kg.
Oikea kysymys onkin miksi näin ja miksi nykyisin entistä useammalle käy näin. Itse epäilen että joku toistaiseksi vielä tuntematon ympäristömyrkky häiritsee kehon hormonien toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä tarkoitat?
Jos peruskulutukseni on 56 kiloisena 2000 kilokaloria ja lihon kolmekymmentä kiloa syömällä 3000 kilokaloria ajassa x. Sitten laihdutan itseni 1000 kilokalorilla päivässä takaisin tuohon 56 kiloon ja alan syömään 2000 kilokaloria, joka oli peruskulutukseni ennen lihomista ja laihtumista, huomatakseni että lihon jatkuvasti, enkä voi syödä enää 2000 kaloria päivässä. Lihon uudestaan ja alan laihduttamaan ja pian olen taas 56 kiloinen, mutta nyt lihon jo 1700 kilokalorilla päivässä.
Näetkö yhtälön? Jokainen lihominen ja laihtuminen pienentää 56 kiloisen kehon peruskulusta. Ja jos lihomisia ja laihtumisia on monia, milloin olemme tilanteessa, että pysyäkseen 56 kiloisena, ei saa syödä mitään, eli 0 kaloria.
Vierailija kirjoitti:
Kehosi on ohjelmoitu niin että jos painat alle kehon tavoitepainon elimistösi ryhtyy varastoimaan rasvaa tehokkaammin. Se pyrkii aina saavuttamaan tasapainotilan joka sinun tapauksessa on 100kg.
Oikea kysymys onkin miksi näin ja miksi nykyisin entistä useammalle käy näin. Itse epäilen että joku toistaiseksi vielä tuntematon ympäristömyrkky häiritsee kehon hormonien toimintaa.
Stressi?
On ihmisiä jotka laihduttavat aina ja aina vaan, ja tiloksetta. He stressaavat painoaan ja paino ei laske (ainakaan pysyvästi).
Minä aloitin laihduttamaan 14v kun kaikki muutkin laihdutti. Olin alipainoinen. Naiseksi kehittyessäni sain kiloja ja muotoja, mutta maltillisesti. Laihdutin silti ja 22v lihoin 7kg puolessa vuodessa luultavimmin tästä laihdutus-stressistä. Sitten lopetin miettimästä painoani. Ajattelin itsestäni kauniisti ja kehuin peilikuvaani päivittäin. Laihduin nopeasti nämä 7kg pois ja nyt 15v olen elellyt normaalipainoisena hoikkana ja onnellisena. Syön oikeastaan ihan mitä mieli tekee ja liikun miten huvittaa ja mikä tuntuu kivalta.
Äitini, isäni ja 3 siskoani ovat kaikki ylipainoisia, joten "geenit" eivät tätä selitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Stressi?
On ihmisiä jotka laihduttavat aina ja aina vaan, ja tiloksetta. He stressaavat painoaan ja paino ei laske (ainakaan pysyvästi).
Minä aloitin laihduttamaan 14v kun kaikki muutkin laihdutti. Olin alipainoinen. Naiseksi kehittyessäni sain kiloja ja muotoja, mutta maltillisesti. Laihdutin silti ja 22v lihoin 7kg puolessa vuodessa luultavimmin tästä laihdutus-stressistä. Sitten lopetin miettimästä painoani. Ajattelin itsestäni kauniisti ja kehuin peilikuvaani päivittäin. Laihduin nopeasti nämä 7kg pois ja nyt 15v olen elellyt normaalipainoisena hoikkana ja onnellisena. Syön oikeastaan ihan mitä mieli tekee ja liikun miten huvittaa ja mikä tuntuu kivalta.
Äitini, isäni ja 3 siskoani ovat kaikki ylipainoisia, joten "geenit" eivät tätä selitä.
Hyvä itsetunto voi hyvinkin selittää sen.