Millainen ihminen alkaa vähätellä ja ilkeillä, jos joku kertoo esim. lapsensa taidosta?
Täällä oli aloitus siitä, että jonkun kaksivuotias osaa aakkoset. Ketjuun ilmeistyi passiivis-aggressiivisia kommentteja, joissa kerrottiin mm. että kolmekuukautinen vauva on tehnyt tohtorintutkinnon. Haukuttiin myös ap:n lasta autistiseksi.
Mikä saa ihmiset toimimaan tällä tavalla?
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Uskotko oikeasti, että se kaksivuotias osaa ne aakkoset? Tai voihan hän osata, mutta silloin on todennäköistä, että se vanhempi on tankannut lapselle aakkosia ehkä jopa päivittäin. Nämä ”nerojen” lasten vanhemmat ovat usein itse heikkolahjaisia, ja yrittävät elää lastensa kautta jotakin sellaista, mikä omassa elämässä on jäänyt puuttumaan.
MOT.
Ainoa tapa saada kakaroistaan jankuttajat sulkemaan suunsa.
Kateus :) Tai pyrkimys analysoida, voiko kerrottu pitää paikkansa
Lapsen lisäksi äitinsä kaipaa hoitoa
Vierailija kirjoitti:
Lapsen lisäksi äitinsä kaipaa hoitoa
Miten niin?
Kyllä se vaan huvittaa kun joku kehuu että "meidän Matti oppi lukemaan jo neljävuotiaana!" Ja sen takia Matti on nyt tosi nero ja paaljoon muita parempi! Kun ei edes ole ollenkaan harvinaista että lapsi lukee neljävuotiaana...
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se vaan huvittaa kun joku kehuu että "meidän Matti oppi lukemaan jo neljävuotiaana!" Ja sen takia Matti on nyt tosi nero ja paaljoon muita parempi! Kun ei edes ole ollenkaan harvinaista että lapsi lukee neljävuotiaana...
Itsehän sinä keksit, että Matti on muita parempi, ja se harmittaa sinua. Jos äiti on sanonut vain, että lapsi oppi lukemaan nelivuotiaana.
Mitä pahaa siinä on että vanhempi on ylpeä lapsestaan? Ei ole tarkoitus sanoa että lapsi on niin paljon parempi tms kuin muut, kyllä useimmat varmasti tietävät että on aika tavallistakin oppia joku taito aikaisin. Mutta kyllä silti sää olla iloinen, ei se ole muilta pois. Lapsestakin tuntuu kivalta.
On vanhempia, jotka kehuvat lapsiaan muille ihmisille. Yleensä muita ihmisiä ei juuri kiinnosta, kuin omat lapset.
Itse kehun ja kannustan omia lapsiani, en kuitenkaan infoa ympäristöä miten koulussa menee. Paitsi tietenkin mummolle, jota kiinnostaa.
Työkaveri lähetti FB kuvan lapsensa todistuksesta ihan pyytämättä isolla jakelulla. En vastannut lähettämällä lapseni todistuksen kuvaa, ka. 9,8.
Vierailija kirjoitti:
Uskotko oikeasti, että se kaksivuotias osaa ne aakkoset? Tai voihan hän osata, mutta silloin on todennäköistä, että se vanhempi on tankannut lapselle aakkosia ehkä jopa päivittäin. Nämä ”nerojen” lasten vanhemmat ovat usein itse heikkolahjaisia, ja yrittävät elää lastensa kautta jotakin sellaista, mikä omassa elämässä on jäänyt puuttumaan.
Mun lapsi oppi alle kaksivuotiaana aakkoset. Oli itse tosi kiinnostunut ja oppi ne nopeasti. Neljävuotiaana oppi lukemaan.
Toisaalta tiedän myös vanhempia jotka tankkaavat lastensa kanssa asioita, kun haluavat lapsen loistavan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä pahaa siinä on että vanhempi on ylpeä lapsestaan? Ei ole tarkoitus sanoa että lapsi on niin paljon parempi tms kuin muut, kyllä useimmat varmasti tietävät että on aika tavallistakin oppia joku taito aikaisin. Mutta kyllä silti sää olla iloinen, ei se ole muilta pois. Lapsestakin tuntuu kivalta.
Lapselle ei tee hyvää, kun häntä vertaillaan suoritusten perusteella koko ajan muihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsi oppi alle kaksivuotiaana aakkoset. Oli itse tosi kiinnostunut ja oppi ne nopeasti. Neljävuotiaana oppi lukemaan.
Toisaalta tiedän myös vanhempia jotka tankkaavat lastensa kanssa asioita, kun haluavat lapsen loistavan.
Ainiin, en tätä kyllä mainitse missään. Itseäni kyllä ärsyttää ihmiset jotka koko ajan kehuu lastaan.
Kyllä normaali lapsi oppii neljävuotiaana tai viimeistään viisivuotiaana lukemaan. Nämä lukutaidottomana kouuun menijät ovat sitten oma lukunsa.
No kun se ei ole mitenkään harvinaista että 2-vuotias voisi oppia luettelemaan aakkoset ulkoa., meidänkin osasi kun laulettiin sitä laulua. Tai että 4-vuotias osaa lukea, meidän kaikki 3 osasivat lukea 4-vuotiaana. Se on noloa että tullaan kehumaan ihan tavallisilla taidoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi ei osannut lukea, kun aloitti koulun. Oppi taidon syyslomaan mennessä. Luettiin paljon ennen kouluikää, mutta lukemaan opettelu ja kirjaimet eivät tuossa vaiheessa kiinnostaneet, joten en niitä hänelle tuputtanut.
Peruskoulun päättötodistuksen ka. oli 9,5.
Olen ollut keskivertoa lahjakkaampi lapsi, mutta en mikään nero. Vanhempani kuitenkin usein kehuivat ja hämmästelivät taitojani liiankin paljon. Tästä oli pitkällä tähtäimellä vain haittaa. Omien lasteni kohdalla yritän tehdä toisin. On mielestäni parempi suhtautua neutraalimmin. ”Kiva, kun teet.” ”Mukavaa, että ole innostunut matematiikasta. Jatka vain samaan malliin”. Liiasta kehumisesta ja vouhottamisesta voi olla haittaa. Siksi ainakin minä ärsyynnyn tällaisista hämmästelyistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapselle ei tee hyvää, kun häntä vertaillaan suoritusten perusteella koko ajan muihin.
Juu totta. Lähinnä tarkoitin jos kertaalleen jostain sanoo, ei koko ajan eikä jatkuvasti eri taidoista.