Käly kiukuttelee, kun joutuu viettämään joulua meillä.
Anoppi ja appiukko ovat lähes seitsemänkymppisiä, eivätkä enää jaksa kestitä lapsiaan ja lapsenlapsiaan jouluna. Tilakin alkaa olla jo kortilla, vaikka niillä onkin iso talo. Me ehdotettiin, että vietetäänkin joulu meillä. Siis samat ihmiset, sama joulu, mutta meillä.
Kaikki muut ovat olleet innoissaan, paitsi käly. Meillä on lapsiperhe, joten lapsiperheilläkin on mahdollisuus vähän rennompaan jouluun, kun täällä on pelit ja vehkeet, lelut ja kaikki. Anoppilassa pitää aina varoa kaikkea, eikä leluja ole kuin joitain 70-luvun hyrriä.
Käly on ollut alusta alkaen ajatusta vastaan. Vetoaa perinteisiin. Meillä ei joulu varmasti tunnu joululta, kun on AINA viettänyt vanhemmillaan ja kotitalossaan joulua. Ei siis ole ollut miehensäkään joulua viettämässä, koska joulu menee siitä pilalle.
Nyt huokailee ja valittaa joka asiasta, kun keskustellaan joulusta. Meillä on varmaan liian iso kuusi, eikä *huoh* niitä perinteisiä joulukoristeita. "Mä olen joka joulu laittanut aina sen ensimmäisen koristeen, jonka tein ekaluokkalaisena mummulle". "Miltäköhän tuntuu syödä jouluruokaa eri lautasilta, kun aina on syöty niistä vanhoista.." "Se teidän lähikirkko on jotenkin niin kolkko, ei varmaan tule samanlaista joulukirkko-oloa kuin tavallisesti"
Siis koko ajan! Mä yritän niellä ja olla vain. Minä hyvää hyvyyttäni tarjouduin järjestämään koko joulun. Siivoan, teen ruoat, koristelen, valmistan, teen KAIKEN! Mielelläni, tätä halusinkin. Tykkään tehdä sen kaiken, en tee marttyyriyttäni. Mutta voi luoja nyt alkaa napsahtaa kohta päässä tuon kälyn takia.
Meitä on iso porukka, miehelläni on neljä siskoa ja kaksi veljeä. Näillä yhteensä jo 12 lasta, eli oikeasti meitä on paljon. Ja tuo yksi käly nyt tekee kaikkensa, että varmasti kaikki ymmärtävät, että nyt ei sitten ole JOULUA. On ihan erilainen joulu tulossa, jos siis sitä jouluksi voi sanoa. Väärät lautaset, väärä kuusi, väärät koristeet, väärä kirkko, kaikki on ihan väärin.
Ymmärrän, että kun on aina vietetty joulua jollain tavalla, pienikin muutos on iso muutos. Ja joulu on iso juhla. Silti, muut ovat jo tottuneet muutoksiin. On tullut lisää perheenjäseniä vävyistä ja miniöistä, on tullut lapsia, kaikki muut ovat välillä viettäneet jouluja puolisoiden perheiden luona. Tämä yksi nyt vain itsepintaisesti haluaa viettää kaikki joulunsa täsmälleen, minuutilleen, sentilleen samalla tavalla kuin aina ennenkin.
Kiitos, että on anonyymi palsta, johon purkautua. Menee pian hermo ja oma joulufiilis.
Kommentit (171)
[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 20:35"]
Siis appivanhempien talo = kälyn lapsuudenkoti? Miksi sitten käly ei itse järjestä vanhempiensa apuna sitä ainoaa oikeaa joulua, ja kutsu kaikkia niitä vieraita jotka ovat aiemminkin olleet jouluna pöydässä? Saisi oikealle paikalle kuusen ja itse ripustaa siihen mitä aikaisemminkin on ripustanut. Ainoana vaatimuksena siis tehdä jouluruoat ja järjestää ne kattaukset. Äitinsä varmasti neuvoisi niitten oikeanmakuisten joululaatikoiden reseptit, jos tytär haluaisi ne tehdä vanhempiensa kotona. Siinähän appivanhemmat saisivat tyttären perheen vieraakseen jo pari päivää aikaisemmin jotta kaikki saataisiin tehtyä juuri saman hajuisiksi kuin aina aiemminkin, ja juhlapaikka olisi sama. Vai onko nyt niin, että tämä kitisijä ei ole valmis tekemään töitä sen ainoan oikean joulunsa eteen?
[/quote]
Peesaan. Vaikuttaa vahvasti siltä ettei käly ole valmis tekemään mitään joulunsa eteen. Kun kerran "oikean joulun" jouluperinteisiin kuuluu että äippä laittaa ja hän tulee valmiiseen pöytään.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 08:30"]
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 08:25"]
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 08:02"]
Olenkohan ainoa mutta mun sympatiani on kälyparan puolella. Joulu on ihmisille muutenkin juhla, joilloin ne omat perinteet ja totutut tavat saavat sen joulun tuntumaan joululta. Jos olisin kälysi, päättäisin jättää tulematta ja pitäisin oman perheen joulun. Vierailtais sitten vaan molempien vanhemmilla jossakin vaiheessa.
[/quote]
Eli koko suvun on tämän naisen vuoksi vietettävä joulunsa muuttumattomaan tapaan, ettei hänelle tule paha mieli ja joulutunnelma ei mene pilalle.
Mahtaa hän olla vihainen sisaruksilleen ja vanhemmilleen, kun menevät riettaat muuttamaan jouluperinteet.
Jos minulla olisi noin lapsellinen sisko, sanoisin muutaman valitun sanan.
[/quote]
Kauhee viha teillä yhtä ihmistä kohtaan. Saattehan te muut viettää joulunne miten haluatte. Mä kälynä jättäisin tulematta ja rupeaisin viettämään OMAA jouluani. Mä otin pesäeron omiin vanhempiini ja mieheni vanhempiin jo paljon aikaisemmassa vaiheessa enkä lähtenyt tuollaiseen sukujoulurumbaan mukaan ollenkaan.
Mut kuten sanottu jostakin syystä, ehkä juuri apn:n aggressiivisen kirjoitustavan, sympatiani on tässä tapauksessa kälyn puolella. Mä en tykkää tuollaisista aggressiivisista ihmisistä kuin ap.
[/quote]
Tajuatkohan ollenkaan että kälylle joulun viettäminen omassa kotonaan on myös eiei. Kun se "ainoa oikea joulu" on siellä vanhempien kotona, valmiissa pöydässä. Kun tuo käly ei ole valmis ottamaan pesäeroa vanhempiinsa.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 08:39"]
Kirjoitustapakin voi olla aggressiivinen. Ja ap:n tapa on juuri sitä. Sori mutta täältä ei tuu sympatiaa ap:lle.
[/quote]
Oletko itse aina viileä kuin viilipytty? Etkö koskaan missään tilanteessa pura tunteitasi, jotta pysyt sitten toisessa tilanteessa rauhallisena? AP:han kirjoitti tulleensa tänne nimenomaan purkamaan mieltään, jotta jaksaa taas kuunnella kälyn valitusta joulusta.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 09:02"]
Jäin miettimään, että nykyään alle seitsemänkymppiset eivät ole oikeastaan vanhoja ja vaivaisia..ovatko appivanhemmat tehneet erityisen raskasta työtä, sairastavatko paljon? Tuntemani seitsemänkymppiset ovat varsin nuorekasta ja vireätä sakkia..en osaa kuvitella heidän sanovan etteivät jaksaisi joulua järjestää vanhuuttaan. Tukkapölly tulisi jos heitä vanhuksina kohtelisi..
Ilmeisesti ovat vain kyllästyneitä passaamaan, jaksamisesta tuskin on kiinni.
[/quote]
Juuri näin. Se itsekäs et-sukupolvi, joka ei viitsi aikuisille lapsilleen järjestää perinteistä joulua, vaan haluavat mennä itse passattaviksi.
Juu, oma aika ja oma elämä ja lapsista ei välitetä enää lainkaan. Jos on 6 lasta vääntänyt maailmaan, luulis rakkautta riittävän niin, että järjestää joulut heille. Mutta ei oikein jaksais ja kun väsyttää ja kolottaa. Voi voi, kun ei viittis tehdä joulua suvulle.
Itsekkäitä vanhempia ja ap on kaikkein pahin, kun myötäilee appivanhempiaan.
Käly toivottavasti ei tule ap.n juhliin, vaan viettää oikean joulun omassa kodissaan tai miehen kodissa.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 09:14"]
Siis appivanhempien talo = kälyn lapsuudenkoti? Miksi sitten käly ei itse järjestä vanhempiensa apuna sitä ainoaa oikeaa joulua, ja kutsu kaikkia niitä vieraita jotka ovat aiemminkin olleet jouluna pöydässä? Saisi oikealle paikalle kuusen ja itse ripustaa siihen mitä aikaisemminkin on ripustanut. Ainoana vaatimuksena siis tehdä jouluruoat ja järjestää ne kattaukset. Äitinsä varmasti neuvoisi niitten oikeanmakuisten joululaatikoiden reseptit, jos tytär haluaisi ne tehdä vanhempiensa kotona. Siinähän appivanhemmat saisivat tyttären perheen vieraakseen jo pari päivää aikaisemmin jotta kaikki saataisiin tehtyä juuri saman hajuisiksi kuin aina aiemminkin, ja juhlapaikka olisi sama. Vai onko nyt niin, että tämä kitisijä ei ole valmis tekemään töitä sen ainoan oikean joulunsa eteen?
[/quote]
Peesaan. Vaikuttaa vahvasti siltä ettei käly ole valmis tekemään mitään joulunsa eteen. Kun kerran "oikean joulun" jouluperinteisiin kuuluu että äippä laittaa ja hän tulee valmiiseen pöytään.
[/quote]
Nyt muka iäkkäät vanhemmat haluaa riistää lapseltaan tämän aidon joulun tunnelman. Mitähän kälyn mies tähän sanoo. On varmaan yhtä pettynyt kuin vaimonsa.
70 vuotiaat ei ole mitään vanhuksia. On vain tainnut anopilla laiskuus tulla ja on ap,n kanssa juoninut tämän, että ei enää viitsi joulua laittaa.
Olen kälyn puolella. Joillekin joulu on niin perinnejuhla ja tunnelmia täynnä, että on ikävää, jos ap ja anoppi haluavat ihan tahallaan kälyn joulun pilata.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 09:29"]
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 09:14"]
[/quote]
[/quote]
Nyt muka iäkkäät vanhemmat haluaa riistää lapseltaan tämän aidon joulun tunnelman. Mitähän kälyn mies tähän sanoo. On varmaan yhtä pettynyt kuin vaimonsa.
70 vuotiaat ei ole mitään vanhuksia. On vain tainnut anopilla laiskuus tulla ja on ap,n kanssa juoninut tämän, että ei enää viitsi joulua laittaa.
Olen kälyn puolella. Joillekin joulu on niin perinnejuhla ja tunnelmia täynnä, että on ikävää, jos ap ja anoppi haluavat ihan tahallaan kälyn joulun pilata.
[/quote]
Mitäs kälyn miehellä on tähän sanomista, hänhän ei ole ikinä päässyt vaimonsa kanssa viettämään joulua omien vanhempiensa kanssa vaan on ollut aina anoppilassa.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 09:02"]
Jäin miettimään, että nykyään alle seitsemänkymppiset eivät ole oikeastaan vanhoja ja vaivaisia..ovatko appivanhemmat tehneet erityisen raskasta työtä, sairastavatko paljon? Tuntemani seitsemänkymppiset ovat varsin nuorekasta ja vireätä sakkia..en osaa kuvitella heidän sanovan etteivät jaksaisi joulua järjestää vanhuuttaan. Tukkapölly tulisi jos heitä vanhuksina kohtelisi..
Ilmeisesti ovat vain kyllästyneitä passaamaan, jaksamisesta tuskin on kiinni.
[/quote]
Minun vanhemmat on yli kuusikymppisiä. Isä tekee edelleen työtään (rakennusalalla) ja äiti hoitaa ison omakotitalon sisä- ja ulkotyöt enimmäkseen yksin. Ovat sikäli hyvävoimaisia. Ovat kuitenkin selvästi väsyneitä jos meidän lapset menee sinne vaikkapa lauantai-aamuna ja haemme pois sunnuntaina iltapäivästä. Ja meidän lapset on 8v ja 5v eli ei tarvitse kanniskella ja vaihtaa vaippaa yöllä.
Sama juttu joulujen jälkeen. Äiti mielellään tekee joulun ruoat ja isä hakee kuusen yms fyysiset työt. Joulun jälkeen elävät kuitenkin pari päivää aika hiljaiseloa ja lepäävät.
No jos anoppi muka on niin väsynyt, ettei "jaksa" joulua laittaa, miksi ei osta valmiina ruokia. Meilläkin saa tilattua ravintolakoululta laatikot yms. valmiina ja siivoojan voi tilata siivoamaan ja puhdistamaan hopeat.
Vaikuttaa, että ap on saanut appivanhempansa ja koko muun suvun puolelleen ja juonii nyt tätä kälyään ylos suvusta.
Minä en menisi ap.n luokse joulunviettoon. Viettäisin ihan tahallani omassa kodissa joulun ja laittaisin kaikki mieleisekseni. Hah, olen varma, että muutkin sisarukset menisi sinne mieluummin, kuin ap.n luokse.
Siinä olisi hyvä kosto manipuloivaa miehen vaimoa kohtaan
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 09:43"]
No jos anoppi muka on niin väsynyt, ettei "jaksa" joulua laittaa, miksi ei osta valmiina ruokia. Meilläkin saa tilattua ravintolakoululta laatikot yms. valmiina ja siivoojan voi tilata siivoamaan ja puhdistamaan hopeat.
Vaikuttaa, että ap on saanut appivanhempansa ja koko muun suvun puolelleen ja juonii nyt tätä kälyään ylos suvusta.
[/quote]
En ihmettele että Suomen Pisa-sijoitus tippuu jos lukutaito ja luetun ymmärtäminen on tätä luokkaa. Eikö se ole jo sataan kertaan todettu tässä ketjussa että kälylle kelpaa joulunvietto vain sellaisenaan kuin se on aiemminkin ollut. Ei kelpaa valmiina ostetut laatikot. Ei, ne pitää olla äidin tekemiä täysin oikealla koostumuksella ja sisältää raaka-aineet täsmälleen oikeissa suhteissa. Kuten aina ennenkin.
Me ei myöskään tiedetä onko anopilla tai apella jotain sairautta. Jokin pitkäaikainen perussairaus pahentunut tai voihan olla vaikka syöpäepäilystä, silloin jo pelkkä hälinä voi väsyttää. Niin ettei jaksa ajatellakaan edes koristeiden kaivamista kaapista. Puhumattakaan muusta joulunlaitosta.
Jos menee vieraaseen paikkaan jouluksi, sieltä voi lähteä kun alkaa väsähtämään. Anopin tai apen voi olla hankala alkaa käskemään porukkaa pihalle jos väsyvät ja joulu onkin laitettu anoppilaan.
Hei. Onpas tämä ketju saanut vastauksia eilisen jälkeen!
En ehdi jäädä tänne kommentoimaan joka asiaa, mutta faktat ovat siis nämä:
1. Appivanhemmat olivat todella, todella innoissaan siitä, ettei heidän tarvitse järjestää joulua tälle porukalle. Kun ehdotin, että voidaan viettää joulua meillä, anoppi oli suorastaan liikuttunut ja sanoi, että on jo vuosia toivonut, että joskus voisi vain olla jouluna. Kaikki se leipominen ja ruoanlaitto ja ihan vain joulun laitto koko porukalle on iso työ. Lapset eivät ole auttaneet muuten kuin tuomalla joulupöytään jotain jouluaattona.
2. Appivanhemmat ovat asuneet 50-luvulta lähtien samassa talossa, eli se on kaikkien lapsuudenkoti. Taloon ei oikeasti enää mahdu tällainen porukka, joka vain kasvaa ja kasvaa. Ollaan nytkin syöty kahdessa eri huoneessa ja niin, että pienet lapset syötetään ensin ja sen jälkeen itse syövät jakaantuvat kahteen huoneeseen syömään. Meille mahtuu kaikki yhden pöydän äärelle.
3. Kaikki muut ovat viettäneet joulua muissa paikoissa, ovat olleet puolison isän/äidin/mummon luona joulua, jotkut ovat jopa viettäneet omia joulujaan. Ainoastaan käy on viettänyt joulua vain ja ainoastaan lapsuudenkodissaan.
4. Kaikki muut ottivat ehdotukseni erittäin ilahtuneena vastaan. Aivan rehellisesti. En yritä omia joulua meille. Yritän tarjota mahdollisuuden viettää joulua yhdessä, koska meille mahtuu. En yritä tehdä parempaa joulua, enkä tuputtaa mitään omaa joulua, koska meillä ei sellaista ole koskaan edes ollut.
5. Kälyn perustelut ärsyttävät myös muita, ei vain minua.
ap
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 08:56"]
Ymmärrän toki sinuakin, mutta minulla on ollut sama ongelma joulun suhteen.
Aina ja aina on joulu mummolassa vietetty..ja ne ensimmäiset "poikkeamat" (lähtien niistä punaraitaisista räsymatoista jotka mummo jouluna lattiaan laittoi)olivat tosi kova pala, kosk aolen uber jouluihminen..
Koska mummola ei ole enää entisensä on minulle nykyään ihan sama missä joulun viettää. Tunnistan kuitenkin nuo kälysi oireet, ranteita sahaamassa olin minäkin..koita kestää, ensi vuonna on helpompaa.
Hän vaikuttaa sinusta kiittämättömältä, luonnollisesti, mutta kyse ei ole siitä . Hänellä on taivas putoamassa niskaan kautta teutateksen.
Jotkut meistä eivät kasva aikuiseksi Joulun suhteen. Meillä on useampi kuusi, koska MINÄ olen aina saanut päättää kuusen koristelusta..eli lapsilla on oma harjoituskuusi ja ja minä koristelen sen OIKEAN kuusen...
[/quote]
V o i L u o j a ! ! !
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 10:19"]
1. Appivanhemmat olivat todella, todella innoissaan siitä, ettei heidän tarvitse järjestää joulua tälle porukalle. Kun ehdotin, että voidaan viettää joulua meillä, anoppi oli suorastaan liikuttunut ja sanoi, että on jo vuosia toivonut, että joskus voisi vain olla jouluna. Kaikki se leipominen ja ruoanlaitto ja ihan vain joulun laitto koko porukalle on iso työ. Lapset eivät ole auttaneet muuten kuin tuomalla joulupöytään jotain jouluaattona.
2. Appivanhemmat ovat asuneet 50-luvulta lähtien samassa talossa, eli se on kaikkien lapsuudenkoti. Taloon ei oikeasti enää mahdu tällainen porukka, joka vain kasvaa ja kasvaa. Ollaan nytkin syöty kahdessa eri huoneessa ja niin, että pienet lapset syötetään ensin ja sen jälkeen itse syövät jakaantuvat kahteen huoneeseen syömään. Meille mahtuu kaikki yhden pöydän äärelle.
3. Kaikki muut ovat viettäneet joulua muissa paikoissa, ovat olleet puolison isän/äidin/mummon luona joulua, jotkut ovat jopa viettäneet omia joulujaan. Ainoastaan käy on viettänyt joulua vain ja ainoastaan lapsuudenkodissaan.
4. Kaikki muut ottivat ehdotukseni erittäin ilahtuneena vastaan. Aivan rehellisesti. En yritä omia joulua meille. Yritän tarjota mahdollisuuden viettää joulua yhdessä, koska meille mahtuu. En yritä tehdä parempaa joulua, enkä tuputtaa mitään omaa joulua, koska meillä ei sellaista ole koskaan edes ollut.
ap
[/quote]
Ihanaa! Kiitos kun tuli selventämään asoita...
Mutta tunnetusti AV-mamma osaa vain lukea sanan sieltä ja toisen täältä ja sen perusteella tekee omia johtopäätöksiä....
Veit jalat suustani!
Ei voi olla kukaan ihminen noin lapsellinen, hyvä ihminen kasva jo aikuiseksi! Harjoituskuusi...voi lapsiparat.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 10:19"]
ap
[/quote]
Niin ja huomattavaa on se, että myöskään kälyn mies ei ole viettänyt yhtään joulua omien vanhempiensa kanssa, koska kälylle 100 km on liian pitkä matka ajettavaksi jouluna :-) Eli myöskin kälyn mies on kälyn määräysvallassa pahasti...
ei-ap
[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 10:48"]
Kälylle ei kelpaa mikään, vaikka olen sitä ehdottanut. Ehdotin jopa sitä, että voihan ne kuusenkoristeet tuoda meillekin, vaikka meillä on omat. Ei ne meidän koristeet ole mitään niin mahdottoman tärkeitä, etteikö joulu tulisi ilman niitäkin. Ei, kun kuusi on väärä, väärässä paikassa, ei ole sama.
Käly haluaa vain vängätä vastaan. Ehdotin jopa, että mennään sinne anoppilan kirkkoon, eihän sinne aja kuin tunnin meiltä. Ei siinä koko päivää menisi. Ei käy, kun ei hän tuntia suuntaansa halua jouluaattona istua autossa (yksi syy, miksei mene puolison suvun jouluun ikinä).
Anoppikin ehdotti, että jos ne jouluastiat ovat niin tärkeitä, niin viedään meille. Ei kelpaa, tietenkään.
Siis tottakai ymmärrän, että joulu on perinteitä täynnä, mutta eihän se nyt hyvänen aika voi yhden ihmisen perinteiden mukaan mennä! Kenelläkään muulla ei ollut mitään tätä vastaan, suorastaan olivat iloisia ja appivanhemmat helpottuneita. He pääsevät vähällä, kun ei itse tarvitse tehdä mitään.
Kaikki muut ajattelevat tätä joulua kuten minä. Paikka vaihtuu, joulunvietto ei. Samat ihmiset, sama ruoka, sama jouluevankeliumi, joulukirkko, lahjojen jako, kuusi. Kaikki on. Tavallinen suomalainen joulu. Miten siitä nyt pystyy saamaan niin erilaisen, että jonkun joulu menee pilalle?
ap
[/quote]
Sano suoriksi ja sulje korvat. Se ei ole riitaantumista vaan tosiasioiden äärellä.
Kälyssäsi on paljon samaa kuin omassa kälyssäni. Tosin sillä erotuksella, että vaikka muut sisarukset ovat jo useamman vuoden ehdotelleet että joulua vietettäisiin vuoroin eri perheiden luona, on tämä mieheni nuorin sisko aina tippa linssissä vaatinut että joulu pitää viettää vanhempiensa luona. Muuten ei kuulema synny oikeaa tunnelmaa. Anoppi (joka sairauden vuoksi ei ole kovin ketterä tai jaksavainen) on jo useampana vuonna pyytänyt apua joulun laittoon ja me kaikki muut olemma olleet apua, paitsi (yllätys yllätys!) tämä nuorin sisko. Aina on luvannut, mutta viime hetkellä on sitten tullut muuta ohjelmaa. Eli vaaditaan mielestäni hyvin itsekkäästi vanhempia järjestämään ja laittamaan vaikka ovat suoraan sanoneet etteivät oikein enää jaksa, mutta itse ei osallistu millään tavalla. Ja tässäkin kyseessä yli kolmekymppinen "aikuinen" nainen.
Hän on sulle kylläkin nato eikä käly.