Käly kiukuttelee, kun joutuu viettämään joulua meillä.
Anoppi ja appiukko ovat lähes seitsemänkymppisiä, eivätkä enää jaksa kestitä lapsiaan ja lapsenlapsiaan jouluna. Tilakin alkaa olla jo kortilla, vaikka niillä onkin iso talo. Me ehdotettiin, että vietetäänkin joulu meillä. Siis samat ihmiset, sama joulu, mutta meillä.
Kaikki muut ovat olleet innoissaan, paitsi käly. Meillä on lapsiperhe, joten lapsiperheilläkin on mahdollisuus vähän rennompaan jouluun, kun täällä on pelit ja vehkeet, lelut ja kaikki. Anoppilassa pitää aina varoa kaikkea, eikä leluja ole kuin joitain 70-luvun hyrriä.
Käly on ollut alusta alkaen ajatusta vastaan. Vetoaa perinteisiin. Meillä ei joulu varmasti tunnu joululta, kun on AINA viettänyt vanhemmillaan ja kotitalossaan joulua. Ei siis ole ollut miehensäkään joulua viettämässä, koska joulu menee siitä pilalle.
Nyt huokailee ja valittaa joka asiasta, kun keskustellaan joulusta. Meillä on varmaan liian iso kuusi, eikä *huoh* niitä perinteisiä joulukoristeita. "Mä olen joka joulu laittanut aina sen ensimmäisen koristeen, jonka tein ekaluokkalaisena mummulle". "Miltäköhän tuntuu syödä jouluruokaa eri lautasilta, kun aina on syöty niistä vanhoista.." "Se teidän lähikirkko on jotenkin niin kolkko, ei varmaan tule samanlaista joulukirkko-oloa kuin tavallisesti"
Siis koko ajan! Mä yritän niellä ja olla vain. Minä hyvää hyvyyttäni tarjouduin järjestämään koko joulun. Siivoan, teen ruoat, koristelen, valmistan, teen KAIKEN! Mielelläni, tätä halusinkin. Tykkään tehdä sen kaiken, en tee marttyyriyttäni. Mutta voi luoja nyt alkaa napsahtaa kohta päässä tuon kälyn takia.
Meitä on iso porukka, miehelläni on neljä siskoa ja kaksi veljeä. Näillä yhteensä jo 12 lasta, eli oikeasti meitä on paljon. Ja tuo yksi käly nyt tekee kaikkensa, että varmasti kaikki ymmärtävät, että nyt ei sitten ole JOULUA. On ihan erilainen joulu tulossa, jos siis sitä jouluksi voi sanoa. Väärät lautaset, väärä kuusi, väärät koristeet, väärä kirkko, kaikki on ihan väärin.
Ymmärrän, että kun on aina vietetty joulua jollain tavalla, pienikin muutos on iso muutos. Ja joulu on iso juhla. Silti, muut ovat jo tottuneet muutoksiin. On tullut lisää perheenjäseniä vävyistä ja miniöistä, on tullut lapsia, kaikki muut ovat välillä viettäneet jouluja puolisoiden perheiden luona. Tämä yksi nyt vain itsepintaisesti haluaa viettää kaikki joulunsa täsmälleen, minuutilleen, sentilleen samalla tavalla kuin aina ennenkin.
Kiitos, että on anonyymi palsta, johon purkautua. Menee pian hermo ja oma joulufiilis.
Kommentit (171)
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 08:02"]
Olenkohan ainoa mutta mun sympatiani on kälyparan puolella. Joulu on ihmisille muutenkin juhla, joilloin ne omat perinteet ja totutut tavat saavat sen joulun tuntumaan joululta. Jos olisin kälysi, päättäisin jättää tulematta ja pitäisin oman perheen joulun. Vierailtais sitten vaan molempien vanhemmilla jossakin vaiheessa.
[/quote]
Käly haluaa,että hänen iäkkäät vanhemmat järjestää aikuiselle naiselle joka vuosi samanlaisen joulun, kuin lapsena.
Oletko sinä samanlainen, että et kasva aikuiseksi, etkä pääse vanhemmistasi irti. Kälyhän ei halunnut viettää joulua kotonaan, vaan pelkästään vanhemmillaan, missä saa sen joulukoristeensa ripustaa ensimäisenä.
Mieleeni tulee hemmoteltu kuopus, joka on jäänyt jotenkin lapsen tasolle henkisesti ja tunne-elämältään.
Olisi kamalaa, jos oma lapsi vaatisi vielä kolmikymppisenä, että laitan koko suvulle lapsuuden joulun ja hän saa leikkiä pikkutyttöä ja ripustaa sen alakoulussa tekemänsä joulukoristeen ensimäisenä ja kaikki ruoat ja muut tehdään muuttumattomana.
Mitä sitten, kun kuolisin? Miten kävisi aikuisen lapseni sen jälkeen.
Kyllä napanuora on hyvä joskus katkaista.
Minä en jaksaisi olla pitkämielinen, vaan ilmoittaisin kälylle, että voit ihan hyvin olla tulematta.
Olenkohan ainoa mutta mun sympatiani on kälyparan puolella. Joulu on ihmisille muutenkin juhla, joilloin ne omat perinteet ja totutut tavat saavat sen joulun tuntumaan joululta. Jos olisin kälysi, päättäisin jättää tulematta ja pitäisin oman perheen joulun. Vierailtais sitten vaan molempien vanhemmilla jossakin vaiheessa.
[/quote]
Eli koko suvun on tämän naisen vuoksi vietettävä joulunsa muuttumattomaan tapaan, ettei hänelle tule paha mieli ja joulutunnelma ei mene pilalle.
Mahtaa hän olla vihainen sisaruksilleen ja vanhemmilleen, kun menevät riettaat muuttamaan jouluperinteet.
Jos minulla olisi noin lapsellinen sisko, sanoisin muutaman valitun sanan.
Ei tarvii olla psykologi tajutakseen että poikkeavan käytöksen takana on aina joku syy.. Ap ei vaan kerro sitä meille..
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 08:27"]
Ei tarvii olla psykologi tajutakseen että poikkeavan käytöksen takana on aina joku syy.. Ap ei vaan kerro sitä meille..
[/quote]
Jos AP itsekään tuollaista edes tietää... Käly on AINOA joka voisi hieman valaista tätä asiaa.....
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 08:25"]
[/quote]
Eli koko suvun on tämän naisen vuoksi vietettävä joulunsa muuttumattomaan tapaan, ettei hänelle tule paha mieli ja joulutunnelma ei mene pilalle.
Mahtaa hän olla vihainen sisaruksilleen ja vanhemmilleen, kun menevät riettaat muuttamaan jouluperinteet.
[/quote]
Kauhee viha teillä yhtä ihmistä kohtaan. Saattehan te muut viettää joulunne miten haluatte. Mä kälynä jättäisin tulematta ja rupeaisin viettämään OMAA jouluani. Mä otin pesäeron omiin vanhempiini ja mieheni vanhempiin jo paljon aikaisemmassa vaiheessa enkä lähtenyt tuollaiseen sukujoulurumbaan mukaan ollenkaan.
Mut kuten sanottu jostakin syystä, ehkä juuri apn:n aggressiivisen kirjoitustavan, sympatiani on tässä tapauksessa kälyn puolella. Mä en tykkää tuollaisista aggressiivisista ihmisistä kuin ap.
Miksei ap vastaa vaikka kuinka moni on kysynyt, että pakkoko sen kälyn on teille tulla? Onko hänelle osattu sanoa tätä vaihtoehtoa suoraan kun alkaa valittaa: ei ole pakko tulla.
Ettei nyt vaan olisi kyse siitä että yrität päsmäröidä ja määrätä kaikkien joulusta, kun se järjestetään teillä ? Sen takia sen viitan harteillesi luultavasti otitkin.
Mummolassa järjestetyssä joulussa ovat kaikki lapset 'samalla viivalla' ja puolueettomalla maaperällä, toisin kuin jos joulu järjestetään jonkun lapsista kotona. Luultavasti koko tapahtuma ja sen järjestäminen ovat sinulle vain keinoja kahmia lisää huomiota ja ihailua itsellesi, samoin se että voit sitten sopivasti heittäytyä marttyyriksi ja korostaa, kuinka sinä teit ITSE KAIKEN.
Inhoan kaltaisiasi ihmisiä enemmän kuin mitään.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 08:30"]
[/quote]
[/quote]
Kauhee viha teillä yhtä ihmistä kohtaan. Saattehan te muut viettää joulunne miten haluatte. Mä kälynä jättäisin tulematta ja rupeaisin viettämään OMAA jouluani. Mä otin pesäeron omiin vanhempiini ja mieheni vanhempiin jo paljon aikaisemmassa vaiheessa enkä lähtenyt tuollaiseen sukujoulurumbaan mukaan ollenkaan.
Mut kuten sanottu jostakin syystä, ehkä juuri apn:n aggressiivisen kirjoitustavan, sympatiani on tässä tapauksessa kälyn puolella. Mä en tykkää tuollaisista aggressiivisista ihmisistä kuin ap.
[/quote]
Ymmäräthän että voit vain PÄÄTELLÄ agressiivisuuden kirjoitustavasta mutta koska et näet tai kuule äänenpainoja sekä kehon ilmeitä niin et tosiaankaan voi tietää onko ap agressiivinen vai ei....
Ja mehän emme voi todellakaan tietää että MILLÄ tavalla ap puhuu kälylleeen tai vaikkapa kaupankassalle......
Täysin älytöntä sympata kälyä VAIN sen takia että sinusta tuntuu että ap on agressiivinen....
Kannattaa nostaa kissa pöydälle jo reilusti ennen joulua niin ehtii käly sulatella asian. Ei kolmekymppisen enää pidä käyttäytyä kuin oikutteleva kakara. Jonkun vaan nyt täytyy jyrähtää että nyt riittää. Sinä tai miehesi, jos kerran vanhemmillaan ei ole siihen taitoa.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 08:35"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ymmäräthän että voit vain PÄÄTELLÄ agressiivisuuden kirjoitustavasta mutta koska et näet tai kuule äänenpainoja sekä kehon ilmeitä niin et tosiaankaan voi tietää onko ap agressiivinen vai ei....
Ja mehän emme voi todellakaan tietää että MILLÄ tavalla ap puhuu kälylleeen tai vaikkapa kaupankassalle......
Täysin älytöntä sympata kälyä VAIN sen takia että sinusta tuntuu että ap on agressiivinen....
[/quote]Kirjoitustapakin voi olla aggressiivinen. Ja ap:n tapa on juuri sitä. Sori mutta täältä ei tuu sympatiaa ap:lle.
Me vietimme viime joulun pikkusiskoni luona, eikä se tuntunut joululta lainkaan.
Ihan normi jäykkä sukulaisvierailu, kaikki vain odottivat että pääsee sieltä pois.
Kaikki jouluperinteet puuttuivat täysin = ei joulua.
Siskoni kehtasi vielä loukkaantua verisesti kun vieraat alkoivat tehdä lähtöä "jo" 6 tunnin jälkeen...?
Autoimme tottakai häntä korjaamaan jäljet sitä ennen, mutta hän lähetteli vanhemmillemme hyisiä tekstiviestejä koko kotimatkamme ajan.
Tänäkin vuonna kutsuttiin mutta kukaan meistä ei ole sinne tänä vuonna menossa.
Ai niin, siskoni on 25-vuotias.
Jo tuo että kutsuu aikuisen mielipahaa ja ahdistusta "kiukutteluksi" kertoo ylimielisyydestä ja empatian puutteesta.
Mutta sitänhän se on; kiukuttelua...
Kumma että aikuinen nainen ei älyä että KAIKKI perinteet ei voi jatkua ikuisesti!!!!!!
Edelleenkin käly on AINOA joka haluaa joulun viettää niin kuin AINA ennenkin...
Taitaa kälyllä mennä loppuelämän joplut pilalle sitten kun vanhemmista aika jättä koska EI VOI enää viettää joulu niin kuin HÄN haluaa.....
Ja kälylle on jo annettu periksi paljon.....
AP voisi tulla kertomaan että mitä käly on anatanut vastaukseksi siihen että viettäisi joulunsa sitten jossain muualla?
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 08:48"]
Kumma että aikuinen nainen ei älyä että KAIKKI perinteet ei voi jatkua ikuisesti!!!!!!
Taitaa kälyllä mennä loppuelämän joplut pilalle sitten kun vanhemmista aika jättä koska EI VOI enää viettää joulu niin kuin HÄN haluaa.....
AP voisi tulla kertomaan että mitä käly on anatanut vastaukseksi siihen että viettäisi joulunsa sitten jossain muualla?
[/quote]
No mutta nythän joulu vietetään niinkuin AP haluaa...mikä tekee hänestä niin arvokkaan ja kälyä paremman ihmisen ?
[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 11:20"]
[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 11:06"]
Itsellä kun on elämässä vaihtunut ihmiset ympärillä (eroperhe, isällä vaihtui naisystävät muutamaan otteeseen) ja olen viettänyt niin jouluja, juhannuksia kuin muitakin juhlia eri perheissä, eri kokoonpanoilla, niin oman suvun, miehen suvun kuin nuorena au pair-perheen kanssa, en voi käsittää näitä perinteisiin jumittuvia ihmisiä. Mutta heitä tosiaan on...hankala tilanne sulla, ap.
Miten tämä käly on ajatellut jatkossa jouluista? Vanhemmatkaan eivät ikuisuuksia elä (itse olen menettänyt isän jo vuosia sitten ja isäpuolen hiljattain) niin eikö olisi hyvä totutella muihinkin tapoihin, koska se äiti ei tosiaan ole sitä joulua aina laittamassa...ja kuten tässäkin tilanteessa, alkaa jo väsyä ja antaa mielellään tilaa nuoremmille järjestää joulun.
Tuollaisen ihmisen kanssa on kyllä mahdotonta...voin kuvitella, että kun nyt kaikki kuuntelevat koko joulun alusen tuota narinaa, teillä jouluaatto huipentuu johonkin megariitaan, kun jollain teistä muista menee hermo siihen narinaan joulupöydässä tai muuten kun ei tämä tunnu yhtään joululta..joku sitten avautuu ja riita on päällä. Jotenkin tuo pitäisi selvittää etukäteen, ettei tuota tilannetta tule.
[/quote]
heh, muutama pullo vinkkua vielä ruokapöytään, niin perinteinen suomalainen jouluriita on käynnissä :D
[/quote]
Että minua ärsyttää nämä "perinteinen jouluriita" jutut. Koskaan en ole elämäni aikana nähnyt ihmisten jouluna riitelevän vaikka on ollut vinkkua pöydässä ja yli 30 sukulaista samassa paikassa joulunvietossa.
Ymmärrän toki sinuakin, mutta minulla on ollut sama ongelma joulun suhteen.
Aina ja aina on joulu mummolassa vietetty..ja ne ensimmäiset "poikkeamat" (lähtien niistä punaraitaisista räsymatoista jotka mummo jouluna lattiaan laittoi)olivat tosi kova pala, kosk aolen uber jouluihminen..
Koska mummola ei ole enää entisensä on minulle nykyään ihan sama missä joulun viettää. Tunnistan kuitenkin nuo kälysi oireet, ranteita sahaamassa olin minäkin..koita kestää, ensi vuonna on helpompaa.
Hän vaikuttaa sinusta kiittämättömältä, luonnollisesti, mutta kyse ei ole siitä . Hänellä on taivas putoamassa niskaan kautta teutateksen.
Jotkut meistä eivät kasva aikuiseksi Joulun suhteen. Meillä on useampi kuusi, koska MINÄ olen aina saanut päättää kuusen koristelusta..eli lapsilla on oma harjoituskuusi ja ja minä koristelen sen OIKEAN kuusen...
Jäin miettimään, että nykyään alle seitsemänkymppiset eivät ole oikeastaan vanhoja ja vaivaisia..ovatko appivanhemmat tehneet erityisen raskasta työtä, sairastavatko paljon? Tuntemani seitsemänkymppiset ovat varsin nuorekasta ja vireätä sakkia..en osaa kuvitella heidän sanovan etteivät jaksaisi joulua järjestää vanhuuttaan. Tukkapölly tulisi jos heitä vanhuksina kohtelisi..
Ilmeisesti ovat vain kyllästyneitä passaamaan, jaksamisesta tuskin on kiinni.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 08:49"]
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 08:48"]
[/quote]
No mutta nythän joulu vietetään niinkuin AP haluaa...mikä tekee hänestä niin arvokkaan ja kälyä paremman ihmisen ?
[/quote]
Ei vaan nyt vietetään joulua niin kuin MUUT haluaa. Anoppi ja appi ovat varmaan hyvilläään kun ei tarvitse toisia passata mutta käly haluaa vanhempiensa passattavaksi...
Ja kyllä noissa 70+ vuotiassakin on raihnaisia: sairauksia yms. me emme voi sitä tietää onko AP:n appi ja anoppi missä kunnossa....
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 08:35"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]eikö ole ihan perusteltua sitten olla myöskään symppaamatta ap:ta millään tavalla, koska kukaan ei ole tässä keskustelussa päässyt kuulemaan kälyn mielipidettä/ajatuksia? Ei kaikki välttämättä ole aivan miten ap sanoo, usein mukana saattaa olla aikamoisia kärjistyksiä, jos esim. ap ei noin muutenkaan välitä tästä kälystä. (Vähän OT) Esimerkiksi veljeni vaimo on sellainen tapaus, että "ylitulkitsee" todella usein sanomisiani ja kuulen sitten haukut esim. veljeltäni/äidiltäni, kun olen loukannut häntä... Esim. viime keväänä kahvipöydässä kysyin kesänviettosuunnitelmia ja sitten hän meni vaikeaksi ja selitti, että ihan kotosalla ollaan ja olin vastannut siihen ok tms. Niin sitten veljen vaimo oli kotona itkenyt sitä, kun olin muka kritisoinut/halveksinut jotenkin sitä, kun heillä on taloudellisesti vaikeaa eivätkä pääse edes aiemmin suunnitellulle ulkomaan matkalle (josta en edes tietänyt mitään)! Siis kunhan olin kahvipöydässä yrittänyt jutella, mutta kun ei, olen kauhea tyranni ja riidankylväjä. Että minun on ainakin vaikea niellä tätä aloitusta ilman toisen osapuolen kuulemista...
[/quote]
ymmärthän että KÄLY on ainoa joka kiukkua. Jos kerta anopille ja apelle sekä muille kelpaa tuo voulunvietto AP..la niin MIKSI aikuinen ihminen kiukuttelee? Ja mites sitten kun anoppi ja appi ei enää todellakaan kykene mitään jouluja tekemään, sillooin viimeistään kälyn ON pakko muuttaa joulun viettotapoja. vai meniaatko että menee vaikkapa haudalle kiukuttelemaan että HÄN ei saa nyt viettää joulua niin kuin aina ennekin koska vanhemmat meni kuolemaan?????
AP:han on tullut jo monessa asiassa vastaan; saa tuoda ne tärkeät kuusenkoristeet, tuoda ne tärkeät lautaset yms ja vieraatkin on ihan samat. Paikka vaan on eri!
Minulta ei kyllä kälylle sympatiaa heru ollenkaan....