Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käly kiukuttelee, kun joutuu viettämään joulua meillä.

Vierailija
03.12.2013 |

Anoppi ja appiukko ovat lähes seitsemänkymppisiä, eivätkä enää jaksa kestitä lapsiaan ja lapsenlapsiaan jouluna. Tilakin alkaa olla jo kortilla, vaikka niillä onkin iso talo. Me ehdotettiin, että vietetäänkin joulu meillä. Siis samat ihmiset, sama joulu, mutta meillä. 

Kaikki muut ovat olleet innoissaan, paitsi käly. Meillä on lapsiperhe, joten lapsiperheilläkin on mahdollisuus vähän rennompaan jouluun, kun täällä on pelit ja vehkeet, lelut ja kaikki. Anoppilassa pitää aina varoa kaikkea, eikä leluja ole kuin joitain 70-luvun hyrriä.

Käly on ollut alusta alkaen ajatusta vastaan. Vetoaa perinteisiin. Meillä ei joulu varmasti tunnu joululta, kun on AINA viettänyt vanhemmillaan ja kotitalossaan joulua. Ei siis ole ollut miehensäkään joulua viettämässä, koska joulu menee siitä pilalle. 

Nyt huokailee ja valittaa joka asiasta, kun keskustellaan joulusta. Meillä on varmaan liian iso kuusi, eikä *huoh* niitä perinteisiä joulukoristeita. "Mä olen joka joulu laittanut aina sen ensimmäisen koristeen, jonka tein ekaluokkalaisena mummulle". "Miltäköhän tuntuu syödä jouluruokaa eri lautasilta, kun aina on syöty niistä vanhoista.." "Se teidän lähikirkko on jotenkin niin kolkko, ei varmaan tule samanlaista joulukirkko-oloa kuin tavallisesti"

Siis koko ajan! Mä yritän niellä ja olla vain. Minä hyvää hyvyyttäni tarjouduin järjestämään koko joulun. Siivoan, teen ruoat, koristelen, valmistan, teen KAIKEN! Mielelläni, tätä halusinkin. Tykkään tehdä sen kaiken, en tee marttyyriyttäni. Mutta voi luoja nyt alkaa napsahtaa kohta päässä tuon kälyn takia.

Meitä on iso porukka, miehelläni on neljä siskoa ja kaksi veljeä. Näillä yhteensä jo 12 lasta, eli oikeasti meitä on paljon. Ja tuo yksi käly nyt tekee kaikkensa, että varmasti kaikki ymmärtävät, että nyt ei sitten ole JOULUA. On ihan erilainen joulu tulossa, jos siis sitä jouluksi voi sanoa. Väärät lautaset, väärä kuusi, väärät koristeet, väärä kirkko, kaikki on ihan väärin.

Ymmärrän, että kun on aina vietetty joulua jollain tavalla, pienikin muutos on iso muutos. Ja joulu on iso juhla. Silti, muut ovat jo tottuneet muutoksiin. On tullut lisää perheenjäseniä vävyistä ja miniöistä, on tullut lapsia, kaikki muut ovat välillä viettäneet jouluja puolisoiden perheiden luona. Tämä yksi nyt vain itsepintaisesti haluaa viettää kaikki joulunsa täsmälleen, minuutilleen, sentilleen samalla tavalla kuin aina ennenkin.

Kiitos, että on anonyymi palsta, johon purkautua. Menee pian hermo ja oma joulufiilis.

Kommentit (171)

Vierailija
81/171 |
27.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ups

Vierailija
82/171 |
27.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/171 |
31.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
84/171 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro ap!

Vierailija
85/171 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö te nyt jo tajua, että tämä oli provo?

Vierailija
86/171 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 13:59"]

Ettekö te nyt jo tajua, että tämä oli provo?

[/quote]

Vaikka olisikin, niin olisi ollut hauskaa, jos ap olisi keksinyt vielä tarinaan lopunkin. Harvinaisen viihdyttävä ja hyvin kirjoitettu ketju.

Ja voisin uskoa todeksikin. Oikeassa elämässä olen nähnyt näitä hemmoteltuja naisia. Esim oma siskoni, joka on kohta kuuskymppinen ja kiukuttelee kuin teini, jos syntymäkodissamme jotain muutetaan, vaikka hän on asunut jo 40 vuotta monen sadan kilometrin päässä. Meidän muiden sisarusten ja vanhan äidin pitäisi pitää kaikki samanlaisena, kuin hänen nuoruudessaan. Muuten saa aivan järkyttäviä itkupotkuraivareita. Olin aivan järkyttynyt, kun hän pari vuotta sitten huusi ja itki äidillemme eräästä muutoksesta ja oli niin järkyttynyt ja loukkaantunut, että mietin jo silloin, että onkohan hänellä joku mielenterveysongelma, koska ei tuon ikäinen nainen voi käyttäytyä enää kuin draamakuningatar. Mutta niin vain käyttäytyy. Ikinä häneltä ei apua saa, mutta istuu paskakukkulan laella ja odottaa, että hänen ympärillään pitää vieläkin pyöriä kaikki.

Vierailija
87/171 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
88/171 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kunpa tälle saataisiin jatkoa!

Vierailija
89/171 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
90/171 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu meni jo... Odotellaan pääsiäistä, eiköhän silloinkin joku perhedraama saada aikaiseksi. 

Vierailija
91/171 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isä on yli 60v ja samanlainen draamakuningatar, joten en yhtään epäile tarinaa!

Aika tehokkaasti ollaan tehty pesäeroa heidän tapoihin, esim.esikoisen eka joulu oltiin siellä mutta touhu oli niin kamalaa että ei kiitos koskaan enää, hirveät flashbackit lapsuuteni jouluista, jotka olivat isän ohjattua perhenäytelmää eivät lasten juhla.

Vierailija
92/171 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 10:28"]

[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 10:24"]

Sano sille, että sopii mennä sinne anoppilaan keskenään viettämään sitä "oikeaa joulua", jos sun tekeleet ei kelpaa.

[/quote]

Tekisi mieli. Haluan, että kaikilla on hyvä joulumieli, enkä nyt todellakaan ala riitautua kälyn kanssa. Yritän siis jatkuvasti hymyillä ja niellä tätä kaikkea. Anopille käly sanoo suoraan, anoppi itsekin vain ärsyyntyneenä huokailee, että "joulu on siellä, missä me kaikki ollaan, ei joulu seinistä ja koristeista tule". Anoppi pystyy sanomaan suoraan tyttärelleen ja sama toisinpäin, minä yritän olla sanomatta mitään.

ap

[/quote]

Juuri näin. Anna kälyn laittaa se ensimäinen koriste ja tuo anoppilasta ne astiat.

On kyllä julmaa laittaa käly kokonaan ulkopuolelle ja omia joulunlaitto itselle. Käly varmaan tuntee itsensä ulkopuoliseksi, koska sinä haluat omia kaiken vallan itsellesi.

Anna kälylle edes sen verran periksi, että saa edes pienen joulukoristeen ripustaa

Vierailija
93/171 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 10:40"]

Miksi kälyn joulu on arvottomampi kuin sinun joulusi?

Onneksi meillä ei tarvitse lähteä toisten nurkkiin jouluksi vaan voi dissata kaltaisesi ihmiset.

[/quote]

Juuri näin. Minä teinä muuttaisin joulusuunnitelmat jälleen apen ja anopin kotiin ja anopin laitettavaksi. Taidat vain haluta päästä näpäyttämään anoppiasi, että teet paremman joulun.

Anoppi varmaan suree, kun ei saa itse laittaa joulua lapsilleen ja perheilleen, kun olet vienyt kaikki perinteet ja halunnut joulun kotiisi.

Vierailija
94/171 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettet nyt vaan itse olisi vähän yliherkkä kälyn kommenteille?

Vierailija
95/171 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 11:06"]

Itsellä kun on elämässä vaihtunut ihmiset ympärillä (eroperhe, isällä vaihtui naisystävät muutamaan otteeseen) ja olen viettänyt niin jouluja, juhannuksia kuin muitakin juhlia eri perheissä, eri kokoonpanoilla, niin oman suvun, miehen suvun kuin nuorena au pair-perheen kanssa, en voi käsittää näitä perinteisiin jumittuvia ihmisiä. Mutta heitä tosiaan on...hankala tilanne sulla, ap.

Miten tämä käly on ajatellut jatkossa jouluista? Vanhemmatkaan eivät ikuisuuksia elä (itse olen menettänyt isän jo vuosia sitten ja isäpuolen hiljattain) niin eikö olisi hyvä totutella muihinkin tapoihin, koska se äiti ei tosiaan ole sitä joulua aina laittamassa...ja kuten tässäkin tilanteessa, alkaa jo väsyä ja antaa mielellään tilaa nuoremmille järjestää joulun.

Tuollaisen ihmisen kanssa on kyllä mahdotonta...voin kuvitella, että kun nyt kaikki kuuntelevat koko joulun alusen tuota narinaa, teillä jouluaatto huipentuu johonkin megariitaan, kun jollain teistä muista menee hermo siihen narinaan joulupöydässä tai muuten kun ei tämä tunnu yhtään joululta..joku sitten avautuu ja riita on päällä. Jotenkin tuo pitäisi selvittää etukäteen, ettei tuota tilannetta tule.

[/quote]

heh, muutama pullo vinkkua vielä ruokapöytään, niin perinteinen suomalainen jouluriita on käynnissä :D

Vierailija
96/171 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä kun on elämässä vaihtunut ihmiset ympärillä (eroperhe, isällä vaihtui naisystävät muutamaan otteeseen) ja olen viettänyt niin jouluja, juhannuksia kuin muitakin juhlia eri perheissä, eri kokoonpanoilla, niin oman suvun, miehen suvun kuin nuorena au pair-perheen kanssa, en voi käsittää näitä perinteisiin jumittuvia ihmisiä. Mutta heitä tosiaan on...hankala tilanne sulla, ap.

Miten tämä käly on ajatellut jatkossa jouluista? Vanhemmatkaan eivät ikuisuuksia elä (itse olen menettänyt isän jo vuosia sitten ja isäpuolen hiljattain) niin eikö olisi hyvä totutella muihinkin tapoihin, koska se äiti ei tosiaan ole sitä joulua aina laittamassa...ja kuten tässäkin tilanteessa, alkaa jo väsyä ja antaa mielellään tilaa nuoremmille järjestää joulun.

Tuollaisen ihmisen kanssa on kyllä mahdotonta...voin kuvitella, että kun nyt kaikki kuuntelevat koko joulun alusen tuota narinaa, teillä jouluaatto huipentuu johonkin megariitaan, kun jollain teistä muista menee hermo siihen narinaan joulupöydässä tai muuten kun ei tämä tunnu yhtään joululta..joku sitten avautuu ja riita on päällä. Jotenkin tuo pitäisi selvittää etukäteen, ettei tuota tilannetta tule.

[/quote]

Mikään megariita ei ole mahdollinen, kyllä tämä suku osaa käyttäytyä juhlatilanteissa tarpeeksi hyvin. Mutta sellainen koko aaton kestävä jatkuva piikittely on suorastaan odotettavissa. Aivan varmasti käly mainitsee joka ikisessä asiassa jotain vertailevaa. Ei niin, että meillä olisi huonompaa, mutta erilaista. "Aa, teillä on näitä joulupalloja kuusessa. Musta on ihanaa, kun meillä on aina niitä valkoisia käpyjä", "Hervottoman kokoinen lautanen. Meidän joululautaset on niin pieniä, että pitää aina hakea toinen lautasellinen ruokaa, tästä riittää varmaan kerta", "Tää porkkanalaatikon rakenne on jotenkin erilainen. Onko tää valmiista soseesta?" tai jotain muuta. 

En yritä tuputtaa mitään "meidän joulua" kenellekään, koska sellaista ei ole olemassakaan. Meillä ei ole koskaan ollut joulua, ollaan oltu tähän asti joko mun vanhempien luona tai appivanhempien luona, joulupäivänä on vaihdettu toisen suvun luokse. Tapaninpäivä on oltu pyjamissa kotona ja syöty suklaata. Ei ole mitään perinnettä, että ensin tehdään sitten ja sitten tätä ja että ainahan meillä on ollut näin ja noin. Mun päässä tämä on vain seinien ja astioiden muutos, joka sekin on aika pieni asia. 

Toissapäivänä käly kyseli ruoka-aine kerrallaan, mitä meillä on joulupöydässä. Sanoin, että meillä on ihan samat ruoat kuin kaikissa muissakin suomalaisissa kodeissa, mutta luettelin ne kuitenkin. Aivan samat kuin anoppilassa ja mun vanhemmilla. Ja onko meillä viiniä? Juustoja? Niitä tiettyjä juustoja? Ja sitäkin juustoa? Ja myös öö lanttulaatikkoa? Ja onko teillä .. siis kinkku vai onko teillä kalkkuna? Näin, että yritti jotenkin kaivaa jotain joulupöytävirhettä, joka pilaisi kaiken. Ei löytänyt. Ei ole sushia joulupöydässä, eikä siitä puutu mitään, mitä jossain muualla olisi. Ja jos puuttuisi, sitä saa toivoa tai tuoda itse. 

Nyt pitää lähteä, mutta kiitos tosiaan, että sain purkautua.

ap

Vierailija
97/171 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon, että käly saattaa olla "mustasukkainen" siitä, että sinä viet joulussa vetovastuun. Kenties käly haluaisi itse järjestää joulun, mutta ei ehtinyt/ei ole tänä vuonna mahdollista (esim. asunto liian pieni noin suurelle porukalle?) tms. Ja koska hän on selkeästi perinneihminen, on hänellä varmasti nyt mielessä, että seuraavat 20 vuotta joulu on nyt teillä, eikä hän saa vetovastuuta. Toisaalta kälyä voi myös ärsyttää sinun hälläväliä asenne hänen jouluaan kohtaan, sillä et selvästikään ymmärrä hänen näkökantaansa asiaan. Menee samaan kastiin tämän keskustelun kanssa, jossa oli joku köyhä, jonka oli pakko saada se 30€ kuusi, vaikka rahaa ei ole lasten lahjoihin tms. Perinteisiin liittyy vahvat mielipiteet ja niitä ei kannata sivuuttaa vain olankohautuksella, että no otetaan ne astiat tai koristeet tänne. Se ei ole sama asia!

Vierailija
98/171 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kälyn olisi aika tajuta, että asiat muuttuu.

Mä en ymmärrä miksi sua vaivaa yhden tyypin mäkätys, kun noinkiö iso porukka on puoltavalla kannalla. Miksei kukaan sano sille mäkättäjälle, että kukaan ei pakota sitä tulemaan teille. Hän voi tehdä omanlaisensa joulun itekseenkin. Jne.

Vierailija
99/171 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlainen kuin eräs sukulaiseni. Luojan kiitos, hänen vuorotteluvapaa loppuu kohta. On saanut vuodessa suvun asiat niin sekaisin, että meillä menee pari vuotta korjata sitä tuhoa, mitä teki.

Vierailija
100/171 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 11:23"]

[/quote]

Mikään megariita ei ole mahdollinen, kyllä tämä suku osaa käyttäytyä juhlatilanteissa tarpeeksi hyvin. Mutta sellainen koko aaton kestävä jatkuva piikittely on suorastaan odotettavissa. Aivan varmasti käly mainitsee joka ikisessä asiassa jotain vertailevaa. Ei niin, että meillä olisi huonompaa, mutta erilaista. "Aa, teillä on näitä joulupalloja kuusessa. Musta on ihanaa, kun meillä on aina niitä valkoisia käpyjä", "Hervottoman kokoinen lautanen. Meidän joululautaset on niin pieniä, että pitää aina hakea toinen lautasellinen ruokaa, tästä riittää varmaan kerta", "Tää porkkanalaatikon rakenne on jotenkin erilainen. Onko tää valmiista soseesta?" tai jotain muuta. 

En yritä tuputtaa mitään "meidän joulua" kenellekään, koska sellaista ei ole olemassakaan. Meillä ei ole koskaan ollut joulua, ollaan oltu tähän asti joko mun vanhempien luona tai appivanhempien luona, joulupäivänä on vaihdettu toisen suvun luokse. Tapaninpäivä on oltu pyjamissa kotona ja syöty suklaata. Ei ole mitään perinnettä, että ensin tehdään sitten ja sitten tätä ja että ainahan meillä on ollut näin ja noin. Mun päässä tämä on vain seinien ja astioiden muutos, joka sekin on aika pieni asia. 

Toissapäivänä käly kyseli ruoka-aine kerrallaan, mitä meillä on joulupöydässä. Sanoin, että meillä on ihan samat ruoat kuin kaikissa muissakin suomalaisissa kodeissa, mutta luettelin ne kuitenkin. Aivan samat kuin anoppilassa ja mun vanhemmilla. Ja onko meillä viiniä? Juustoja? Niitä tiettyjä juustoja? Ja sitäkin juustoa? Ja myös öö lanttulaatikkoa? Ja onko teillä .. siis kinkku vai onko teillä kalkkuna? Näin, että yritti jotenkin kaivaa jotain joulupöytävirhettä, joka pilaisi kaiken. Ei löytänyt. Ei ole sushia joulupöydässä, eikä siitä puutu mitään, mitä jossain muualla olisi. Ja jos puuttuisi, sitä saa toivoa tai tuoda itse. 

Nyt pitää lähteä, mutta kiitos tosiaan, että sain purkautua.

ap

[/quote]enpä usko, että kärysi kyttäsi jotain susheja, vaan ehkä on vain huolissaan, ettei pöytään tule vaikka sitä omaa lempiherkkua. jouluruoissa on kuitenkin eroja. Esimerkiksi mieheni suvussa syödään lipeäkalaa ja rosolliin tulee silliä tms., mutta ei meillä sellaista ole ollut koskaan. Toisaalta meidän perinnejoulussa ei myöskään ole ollut laatikoista kuin lanttua ja perunaa, mutta esimerkiksi miehen suvusta poiketen taas meillä ollut paljon erilaisia kylmä-/lämminsavukaloja, graavia, mätiä jne. kun taas heillä ei tuon lipeän lisäksi ole muuta kalaa. Perinteistä ollaan sitten yhdistetty omaan jouluun molempien herkkuja, mutta esimerkiksi lipeäkala on jäänyt pois, koska sitä emme syö kumpikaan.