Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vastavalmistunut ope ja väsynyt vanhempiin...

Vierailija
29.11.2013 |

Ihan asiallisesti kun yrität hoitaa asioita, niin kimppuusin hyökätään: asia olisi pitänyt hoitaa näin, miksi ette ilmoittaneet, miksi ilmoitat joka asiasta... 

Ja se on kaikkein raskainta, että syyttävät minua lastensa ongelmista. 

Huh mikä viikko. Ympäripyöreää päivää teen että lapsilla olisi hyvä olla koulussa ja oppisivatkin jotain. Kahvitauoista ei tietoakaan (yleensä jos istut alas, joku tulee verissä päin paikattavaksi tai pissat housussa itkemään) ja ruokalassakin puolet ajasta luutuan maitoja lattialta tai opetan pöytätapoja makkaraa kädessä pitävälle lapselle, selvittelen riitoja ja yritän kaikkeni. Iltapäivät ja illat suunnittelen ja pyöritän Wilmaa, yöunet menee stressatessa ja usein tunnit päin p:tä vain sen takia että luokassa 4-5 oppilaalla ei ole alkeellisimpiakaan työskentelytaitoja. Kädet on sidotut, koska minulla ei ole oikeutta puuttua huonoon käytökseen kuin puhuttelulla ja nuo muutamat lapset eivät ole tottuneet kuuntelemaan mitä asiaa aikuisella on vaan ovat saaneet tehdä aina mitä haluavat / tottuneet pyörittämään vanhempiaan (äitejään) aivan täysin oman päänsä mukaan.

Ja tosiaan, sitten kun nätisti laitan vanhemmille viestiä, että Petterillä oli tänään huono olo tai olemme viikon mittaan keskustelleet Matin kanssa käytösasioista monta kertaa, vastauksena on hirveä ryöpytys siitä miten haluavat tai eivät halua koulun toimia ja miten toimin jokatapauksessa väärin, toiminpa miten hyvänsä...

Saas nähdä montako vuotta tätä hommaa jaksan. Oppilaiden kanssa vielä menisi ja ehkä ne häirikötkin saisi handlattua, mutta jos vanhemmille ei kelpaa mikään, niin olkoon, vaihdan duunia.

Joskus tekisi mieli oikeasti sanoa, että on hyvä ja tulee itse kokeilemaan.

Kommentit (96)

Vierailija
41/96 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 22:47"]

Olen myös koululaisen vanhempi ja en tingi siitä, että lapsellani on koulussa hyvä olla ja kaikki sujuu. Opettaja ikävä kyllä on siinä se ainoa tapa vaikuttaa, siis opettajan kautta.

[/quote]

Ei ole ope ainoa tapa vaikuttaa siihen, että lapsella on hyvä olla koulussa. Kiusaamiset on asia erikseen, niistä pitääkin saada tietoa kotoakin. Tietty on muitakin juttuja, jotka koulussa on hyvä tietää asioiden sujumisen kannalta. Mutta koulu ei ole mikään palvelulaitos, josta tilataan, mitä halutaan ja muu jätetään pois (ja tätä tuskin kirjoittaja tarkoittikaan). Koulu tuottaa tietyn palvelun tietyissä puitteissa ja jos se ei kelpaa, niin lapsen voi ottaa pois koulusta. Meillä on oppivelvollisuus, ei koulupakkoa.

Kyllä kaikki lähtee kotoa. Kun lapsella on käsitys siitä, miten toisten ihmisten kanssa ja koulussa toimitaan, niin ongelmia harvemmin syntyy. Vanhemmat on siis avainasemassa: open kanssa on toki hyväkin keskustella toimintatavoista ym., mutta vanhemmat tekee omalle lapselleen hallaa, jos kääntyvät/kääntävät lapsen koulua tai opettajaa vastaan haukkumalla opettajan/vähättelemällä koulun käytösvaatimuksia ym. Toki voi kohdalle osua kusipääopettajiakin, sitä en epäile yhtään. Mutta haluaisin uskoa, että suurin osa opettajista haluaa tehdä hyvää työtä ja esim. olla oikeudenmukaisia oppilaita kohtaan. Täytyy vanhempien itsensäkin elää ja toimia yhteiskunnassa ja vaikka omalla työpaikalla yhteisillä säännöillä, miksi ei siis lasten koulussa?

On myös paljon asioita, joihin ope ei voi vaikuttaa, vaikka vanhemmat kuinka haluais. Ope ei voi pakottaa ketään toisen kaveriksi, muuttaa ryhmän kokoonpanoa, opetustiloja, muita opettajia ym. ym. Toki on hyvä saada kotiväeltäkin tietoa eikä ope suinkaan näe/kuule/tiedä kaikkea. Mutta välillä vaatimukset on suorastaan absurdeja. 

Ap: Muista, että vanhemmiltakaan ei ole pakko sietää kaikkea. Rajanveto on toki vaikeaa mutta joudut sen itse tekemään. Oikein hankalissa tapauksissa voi ehkä kuraattori/rehtori auttaa, että esim. sovitaan että tietyt asiat vanhempien kanssa hoitaa kuraattori. Näin ainakin meidän ihana kuraattori ehdottaa ja tekee, kun näkee, ettei ope enää jaksa.

Koita valita ne asiat, joihin voit vaikuttaa, ja vaikuttaa niihin. Tottakai käytökseen joutuu puuttumaan ym. jatkuvasti vaikka se ei auttaisikaan ja kotoa tulisi haukut. Anna silloin haukkujen mennä toisesta korvasta ohi ja jatka samaan malliin. Helpommin sanottu kuin tehty, tiedän. Meillä on tietyt asiat, joita koulussa täytyy vaatia, olipa vanhemmat mitä mieltä tahansa. Vaikka se on pään seinään takomista, niin tietyistä jutuista vaan joutuu pitämään kiinni.

Joskus myös auttaa mennä kiukkuista vanhempaa puolitiehen vastaan - yritän itse yleensä olla ensimmäinen miettimään, olisinko voinut toimia toisin. Joskus jo se, että tuo selkeästi esille, ettei kuvittele olevansa aina oikeassa, auttaa. Voit myös kertoa jo etukäteen toimintatapoja: mitkä esim. ovat sellaisia asioita, jotka koulussa on sovittu Wilmaan merkittäviksi. Tämäkään ei tietysti auta niihin, joita kiinnostaa vain valittaminen ja oman lapsen oikeudet mutta ei velvollisuudet - joita niitäkin ylläri ylläri perusopetuslaista löytyy. Meillä esim. myöhästymiset merkitään minuutilleen, mitä jotkut vanhemma pitävät nipotuksena ja valittavat aika ikäväänkin sävyyn. Mutta se on koulun käytäntö ja yksittäinen ope ei voi lähteä sitä muuttamaan vanhempien määräyksestä, vaikka voikin toki vanhempien viestiä eteenpäin viedäkin. Suurin osa ymmärtää tämän, vaikka ei asiasta pitäisikään.

Toisille vanhemmille taas ei vain auta mikään ja vähitellen opit toivottavasti tietämään ne vanhemmat, joiden kanssa on turha yrittää keskustella. Se ei tietenkään tarkoita, ettei olisi yhteydessä, mutta et vain odota sitten liikoja. Ja jos selitykset/selvitykset ei ole ennenkään auttaneet, niin on varmaan asioita, jotka voit vain ilmoittaa ja säästää itseltäsi aikaa ja vaivaa asioiden muotoilussa. Itse sain joskus lohdutusta sellaisesta kokeneemman open huomiosta, että vaikka minua syytettäisiin silmittömästi ja epäreilusti niin se voi johtua myös siitä, että vanhempi häpeää lapsensa käytöstä tai ajatusta siitä, jos vaikka tuttavaperhe saa tietää jälki-istunnosta tms., ja purkaa sen minuun. Lisäksi on kodin ongelmat, vanhempien keskinäiset riidat ja omat koulukokemukset ym., jotka voi vaikuttaa vanhempien toimintaan, kuten varmaasti tiedät. Ja on aina helpompaa syyttää opettajaa kuin ottaa itse vastuuta ikävistä asioista. Ymmärrän myös, että vanhemmatkin väsyvät, jos koulusta tulee vain negatiivista palautetta, varsinkin, jos kotona painitaan samojen ongelmien kanssa. Se ei tietenkään oikeuta olemaan opelle inhottava. Joskus positiivista palautetta vain joutuu keksimällä keksimään, eikä sittenkään sitä löydä...

Toivon sinulle voimia ja myös kykyä ottaa etäisyyttä. Aloita tämän palstan kirjoittajista, jotka kuittaavat ongelmat väärällä ammatinvalinnalla tai väärällä persoonalla. Kaikkiin töihin kuuluu hyviä ja huonoja puolia eikä se, että sanoo open työn olevan raskasta tarkoita sitä, ettei ymmärtäisi muiden töiden raskautta. Vaikuttaa siltä, että oikeasti tahdot tehdä parhaasi ja olla hyvä ope. Se on hienoa. Siinä jaksaakseni sinun täytyy ehkä kuitenkin laskea vaatimustasoasi, itsesi suhteen. Et voi tehdä aina kaikkien mielestä oikein etkä aina saada vanhempiakaan ymmärtämään, vaikka kuinka yrittäisit.  Kaikkea ei tarvitsekaan selittää aina uudestaan, jos esim. säännöt on jo kertaalleen käyty läpi. Eikä kaikki jaksa lukea pitkiä viestejä (tämäkin on ihan liian pitkä), joten senkin takia kannattaa miettiä, mihin aikaansa laittaa. Itseä ei tarvitse kovettaa - tottakai haukut sattuvat - mutta epäystävällisyyttä ja epäoikeudenmukaisuutta ei kannata murehtia liian pitkään, jos siihen todella ei voi vaikuttaa. Se syö vain itseä. Ajan kanssa opit kyllä, jos kovasti yrität, uskon. Minäkin opin, ja koko ajan lisää :).

Vaikka minulla on liikaa samankaltaisia kokemuksia kuin sinulla ap, niin onnekseni olen kuitenkin kohdannut enimmäkseen mukava, fiksuja vanhempia ja ihania, fiksuja oppilaita. Sellaisia toivon sinullekin!

Vierailija
42/96 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miten noi opettajien palkat menee, saako noista iltahommista s-postit ym lisää liksaa? Ei noita varmaan työajalla kerkee laittaa? Tsemppiä vaan kaikille opettajille, ei käy kateeks."

Ei saa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/96 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niille vanhemmille tarvitse pahemmin puhua. Kaikki Wilma-viestini ovat korkeintaan kolme virkettä. Käytännöt ja työtavat ilmoitetaan selvästi etukäteen ja niistä pidetään kiinni. En selittele tekemisiäni. Valitukset voi suunnata rehtorille. Minä teen työni ja lähden kotiin. Olen hyvä työssäni mutta se edellyttää selvää jakoa työn ja vapaa-ajan välillä.

Vierailija
44/96 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niille vanhemmille tarvitse pahemmin puhua. Kaikki Wilma-viestini ovat korkeintaan kolme virkettä. Käytännöt ja työtavat ilmoitetaan selvästi etukäteen ja niistä pidetään kiinni. En selittele tekemisiäni. Valitukset voi suunnata rehtorille. Minä teen työni ja lähden kotiin. Olen hyvä työssäni mutta se edellyttää selvää jakoa työn ja vapaa-ajan välillä.

Vierailija
45/96 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Ap miettinyt työpaikan vaihtoa toiseen (enkä tarkoita nyt alan vaihtoa)? Jostain maaseutupaikkakunnilta voisi löytyä rauhallisempia kouluja joissa vanhemmatkin ovat vielä ns. maalaisjärkisiä.

Vierailija
46/96 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota rennommin, älä selittele vanhemmille vaan kerro päätökset ja tehkää näistä pahimmista janttereista lastensuojeluilmoitus rehtorin kanssa

Vierailija
47/96 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse opettaja, ja tiedän, että työ on alussa todella rankkaa. Vilmaan vastailu kannattaa jättää yhteen-kahteen päivään tiettynä kellonaikana. Ei siitä mitään tule, että siellä iltakaudet chattailee vanhempien kanssa.

Opettaja on tietysti paitsi kasvattaja, niin ensisijaisesti opettaja noille lapsille. Vastuuta voi hyvin sysätä vähän sinne kotiin, ja jos vanhemmat eivät osaa lapsilleen puhua, niin se kyllä näkyy sitten arvosanoissa. Olisihan se hienoa, jos opettaja voisi vaikuttaa asioihin siten, että nuo Jennajanikat, Belladonnat ja Ramimarkukset menestyisivät elämässään hyvin, mutta opettaja voi vaikuttaa asioihin vain tiettyyn rajaan asti.

Vanhemmat ovat vaativia, ja aika monet kuvittelevat olevansa erinomaisia kasvattajia, vaikka kotona on annettu lapsille periksi jo aika päiviä sitten. Vanhempien juttuja ei myöskään kannata ottaa kovin vakavasti. Varmaan 35% vanhemmista ei ole ns. "täyspäisiä". Siellä on paljon niitä omia luonnevikoja, mielenterveysongelmia ja muita syitä, jotka vaikuttavat siihen, ettei vastuuta osata ottaa. Vanhempainilloissa hyvin näkee, miksi lapset ovat sellaisia kuin ovat.

Työ täytyy pitää työnä ja vapaa-aika vapaa-aikana.

Vierailija
48/96 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmat vanhempien kanssa ovat siirtyneet jo lukioonkin: Lukiolainen ei tee lainkaan matematiikan läksyjä. Kun kokeesta tulee hylätty, hyökkäävät vanhemmat ja opiskelija opettajan kimppuun, koska opettaja ei osaa opettaa... Tekemättömillä tehtävillä ei heidän mielestään ole mitään merkitystä...

Vierailija
49/96 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tarvinnut haukkua opettajia, näen Wilmasta miten menee ja todistuksesta. Nyt meneillään 11.s kouluvuosi.

Vierailija
50/96 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä unohda sitä, että tämän kaiken päälle lukiot roikkuu opiskelijoissa kiinni ja reksi mielistelee vanhempia, koska muuten nuori vaihtaa lukiota sinne, "missä osataan opettaa...". Jee, jee. Jokainen opiskelija tuo rahaa ja sitten opettaja on aikamoisessa puristuksessa, kun pitäisi taikoa kaikista ylioppilaita, mutta nuorilta ei saa vaatia liikaa tai tulee pahamieli. Ja jos sysäät vastuun nuorelle, niin se on sitten opettajan vika, kun ei päässyt kirjoituksista läpi tai tuli huono arvosana. Toisaalta patistelu ja huonojen/hylättyjen numeroiden antaminen on myös aika "no, no", koska tosiaan sitten pitää mennä muualle, jossa osataan opettaa....

Siinä mielessä peruskoulu on helpompi, että siellä kuitenkin opettajalla on sanavaltaa enemmän. Tietysti joissain huippulukioissa on varaa ottaa sellainen "tulos tai ulos" -asenne, mutta useat lukiot roikkuu opiskelijoissa ja opiskelijat tietää sen, että he ovat asiakkaita. Ongelma on vaan, että asiakas on usein kovin murkkuikäinen ja vastuuntunto nollassa. Toki lukiossa suurin osa porukasta on ihan jees, mutta joukossa on yhä enemmän niitä, joilla on paha asenneongelma.

[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 08:34"]

Ongelmat vanhempien kanssa ovat siirtyneet jo lukioonkin: Lukiolainen ei tee lainkaan matematiikan läksyjä. Kun kokeesta tulee hylätty, hyökkäävät vanhemmat ja opiskelija opettajan kimppuun, koska opettaja ei osaa opettaa... Tekemättömillä tehtävillä ei heidän mielestään ole mitään merkitystä...

[/quote]

Vierailija
51/96 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni pitää olla selvät säännöt kaikille oppilaille.

Ja tietenkin samat säännöt kaikille.

Ja opettaja noudattaa näitä orjallisesti kaikkien kohdalla aina.

Eiköhän ne ristiriita tilanteet vanhempien kanssa tule juuri siitä ,kun vanhempi kokee ,että lasta kohdellaan eri arvoisesti.

Joka syksy säänöt esim. luokassa ollaan hiljaa ,istutaan omalla paikalla ,ei kännyköitä, tehdään läksyt jne. ja jokaisesta ylös tuleva rangaistus. Ja valmiit säännöt lähetään kotiin ja käydään myös tietenkin oppilaiden kanssa läpi.

Ja säännöt koskevat kaikkia.Jos sääntöihin tarvitaan muutos niin ilmoitus vanhemmille ajoissa.

Itse olen huomannut ,että opettajilla on säännöt ja "säännöt". Ennakointia tarvitaan.

Vierailija
52/96 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistäpä kuvittelet näiden ongelmatapauslasten oppineen käytöstapansa? On erittäin todennäköistä että vanhemmat ovat ihan samanlaisia kuin lapsensa. Anna toivottomien tapausten olla, poista luokasta, turvaa muiden opiskelurauha. Ei näistä paskiaisista tule mitään, kuten ei ole tullut  heidän vanhmistaankaan.

Vierailija
53/96 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 22:52"]

Vanhemmat ovat todella huonoja nykyään. Kasvatusvastuuta ei haluta enää kantaa. 

[/quote]Ja vitut. Jos luokassa on 25 lasta, niin siinä on noin 5 ongelmatapausta ongelmavanhempineen ja opettalle tuo 20% oppilaista tarkoittaa 80% työmäärästä. Totuus on kuitenkin se että 80% oppilaista tekee kuten opettaja toivoo ja ovat hyvin kasvatettuja.

Vierailija
54/96 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä opiskelin aikuisiällä okl:ssä ja väitän, että monilla nuorilla opiskelijoilla on vielä sosiaalisissa taidoissa puutteita. Mietin monesti, että Siperia teitäkin opettaa, miten ihmisten ja heidän lastensa kanssa tulee toimia. Luokanopena olet niin kiinni vanhemmissa, että vaatii pelitaitoja hanskata homma. Nuorilla puuttuu se elämänkokemuksen tuoma suhteellisuudentaju ja omat lapset avaa ajattelemaan sitä, miltä tuntuu oman lapsen kokemukset koulussa ja mitä vanhemmuus on. Hyvänä esimerkkinä kävimme joskus opintojen loppuvaiheessa semmassa keskustelua siitä, koska on syytä olla vanhempiin yhteydessä. Nuoret oli sitä mieltä, että kaikki huoli (vaikka esimerkiksi likaisista vaatteista) kannattaa ilmaista kotiin ja kysyä, olisiko heillä avuntarvetta. Mietin mielessäni, että siinähän lyötte kirveen kiveen, jos alatte pikkujuttuja sörkkiä. Vanhemmilla on monilla jaksamisongelmaa ja ihan pienistä yksityiskohdista en alkaisi painostamaan lisää. Erikseen sitten selvät lastensuojelutapaukset. Opettajana haluan kuitenkin kunnioittaa vanhempia ja ajatella, että he tekevät parhaansa niissä olosuhteissa. Sitä paitsi ketä se hyödyttää soitella pikkujutuista kotiin? Ja mikä on tavoite?

Itse tosiaan näen sen niin, ettei kannata olla liian virkaintoinen. Työn tekee hyvin, tarvittaessa on yhteyksissä, mutta turha ylikommunikointi aiheuttaa vaan kitkaa, eikä paranna mitään. Vanhempia pitää ymmärtää ja napakan sovittelevalla asenteella pääsee pitkälle. Monet vanhemmat ei myöskään osaa kirjoittaa kunnon sähköpostia. Tunnetusti kirjoittaessa viestiä tulee helposti liian äkäinen sävy, vaikkei tarkoitus olisikaan. Samoin opettajana ikävien asioiden selvittämiseen pitää erityisesti sähköposteissa sanat valita tarkkaan, jottei vanhemmat heti vedä puolustuskannalle. Itselläni on kaksi lasta ja tiedän senkin, kuinka herkkis sitä on omiensa suhteen. Kuinkahan monta kertaa olen loukkaantunut jollekin päiväkodin tädille tai opettajalle, jos on hiukankin kuultanut huoli jostain asiasta....? Sitä kai kuvittelee oman jälkikasvunsa niin täydelliseksi.:)

Vierailija
55/96 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 22:37"]

Ihan asiallisesti kun yrität hoitaa asioita, niin kimppuusin hyökätään: asia olisi pitänyt hoitaa näin, miksi ette ilmoittaneet, miksi ilmoitat joka asiasta... 

Ja se on kaikkein raskainta, että syyttävät minua lastensa ongelmista. 

Huh mikä viikko. Ympäripyöreää päivää teen että lapsilla olisi hyvä olla koulussa ja oppisivatkin jotain. Kahvitauoista ei tietoakaan (yleensä jos istut alas, joku tulee verissä päin paikattavaksi tai pissat housussa itkemään) ja ruokalassakin puolet ajasta luutuan maitoja lattialta tai opetan pöytätapoja makkaraa kädessä pitävälle lapselle, selvittelen riitoja ja yritän kaikkeni. Iltapäivät ja illat suunnittelen ja pyöritän Wilmaa, yöunet menee stressatessa ja usein tunnit päin p:tä vain sen takia että luokassa 4-5 oppilaalla ei ole alkeellisimpiakaan työskentelytaitoja. Kädet on sidotut, koska minulla ei ole oikeutta puuttua huonoon käytökseen kuin puhuttelulla ja nuo muutamat lapset eivät ole tottuneet kuuntelemaan mitä asiaa aikuisella on vaan ovat saaneet tehdä aina mitä haluavat / tottuneet pyörittämään vanhempiaan (äitejään) aivan täysin oman päänsä mukaan.

Ja tosiaan, sitten kun nätisti laitan vanhemmille viestiä, että Petterillä oli tänään huono olo tai olemme viikon mittaan keskustelleet Matin kanssa käytösasioista monta kertaa, vastauksena on hirveä ryöpytys siitä miten haluavat tai eivät halua koulun toimia ja miten toimin jokatapauksessa väärin, toiminpa miten hyvänsä...

Saas nähdä montako vuotta tätä hommaa jaksan. Oppilaiden kanssa vielä menisi ja ehkä ne häirikötkin saisi handlattua, mutta jos vanhemmille ei kelpaa mikään, niin olkoon, vaihdan duunia.

Joskus tekisi mieli oikeasti sanoa, että on hyvä ja tulee itse kokeilemaan.

[/quote]

Niinpä, yksi tyyppi näiden jääkiekkojunnujen vanhempia on selainen, että koska meidän lapsi saa hyviä arvosanoja, niin ei se voi olla pahimpia häirikköjä. 

Eli omalla on oikeus häiriköidä, jos ei ole pahin häirikkö ja jos lapsi häiriköi, niin mitä se haittaa kun muutkin ja käytännössä ei edes haluta auttaa opettajaa että pystyisi työrauhaa pitämään.

Vierailija
56/96 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 09:00"]

Eiköhän ne ristiriita tilanteet vanhempien kanssa tule juuri siitä ,kun vanhempi kokee ,että lasta kohdellaan eri arvoisesti.

Joka syksy säänöt esim. luokassa ollaan hiljaa ,istutaan omalla paikalla ,ei kännyköitä, tehdään läksyt jne. ja jokaisesta ylös tuleva rangaistus. Ja valmiit säännöt lähetään kotiin ja käydään myös tietenkin oppilaiden kanssa läpi.

Ja säännöt koskevat kaikkia.Jos sääntöihin tarvitaan muutos niin ilmoitus vanhemmille ajoissa.

Itse olen huomannut ,että opettajilla on säännöt ja "säännöt". Ennakointia tarvitaan.

[/quote]

Mutta opettajahan ei ole kone vaan ihminen, jos ei oikeasti esimerkiksi ehdi 25 lapsen ryhmässä nähdä heittikö juuri manumikael sen lennokin vai erkki ja kukaan ei tunnusta eikä kukaan uskalla sanoa, niin ...

opettaja ei välttämättä huomaa kaikkea, kuka kiusaa, kuka yllyttää kiusaamaan, kuka on se moottori, joka säätää ja saa tyhmemmät tekemään puolestaan tyhmiä töitä, 

Tuossa auttaisi vain se että lapset tietäisivät että kotona tulee remmiä kuten ennen vanhaan, niin kukaan ei haluaisi tehdä mitään mikä ei ole oikein. Nykyään kun ruumiillinen kuritus on kielletty, niin vessanpesua ja kodin siivousta esim. jouluun saakka. Kuri.

Nythän he tietävät että jos opettaja valittaa kotiin, niin opettaja ja mahdollinen kiusattu haukutaan kotona, että hekin ovat tehneet joskus jotain väärin ja että opettaja oli epäreilu kuitenki ja se häiriökäyttäytyminen ei ollut mitään koska joku muukin on häirinnyt ja muutenkin opettaja ei osaa opettaa niin siitähän kaikki johtuu. Ja oma manumikael on kuitenkin yhtä hyvä ja ei hänessä ole koskaan mitää vikaa ollut.

Vierailija
57/96 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nii ja sitten vanhemmat jotka eivtä olet tyytyväisiä omaan elämään tai sihen mitä heistä on tullut, oikein etsivät että jos opettaja tekee virheen, ja varsinki jos on nuori ja nätti ja tai sijainen, niin joillakin vanhemmilla on aikaa tehdä kaikkea muuta kuin laitttaa oma lapsi kerralla kuriin.

Vierailija
58/96 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä väittäisin, että vika ei aina ole vanhemmissa vaan se todellakin voi olla myös opettajassa. Itselläni on kolme alakouluikäistä lasta ja olen ehtinyt tässä vuosien varrella "tehdä yhteistyötä" monenlaisten opettajien kanssa. Myös meillä vanhemmissa aiheuttaa hämmennystä, kun opettajilla voi olla keskenään radikaalistikin poikkeavia opetus/tms. käytäntöjä. Se,  mikä toisen opettajan mielestä on aivan ok, on toisen mielestä täysin NO NO. Siinä missä toinen opettaja viestii Wilman kautta asiallisesti tulevista ja menneistä asioista, toinen hädin tuskin viitsii vastata vanhempien laittamiin viesteihin puhumattakaan siitä, että itse viestisi yhtään mistään, vaikka aihetta ja tarvetta olisi. On myös ikävä tosiasia, että joku lapsi voi aivan aikuisten oikeasti joutua syystä tai syyttä opettajan silmätikuksi ja vanhemmat saavat lapsensa tekemisistä ja sanomisista kuraa niskaan päivittäin.

Olen ehdottomasti sitä mieltä, että vanhemmilla on päävastuu lapsen kasvatuksesta, mutta kyllä teidän opettajienkin tulee kestää ja sietää meitä erilaisia vanhempia ja erilaisia oppilaita kohtuuden nimissä ja yrittää löytää sopiva tapa kanssakäymiseen ja viestintään. Opettajalla ei voi olla vain yhtä toimintamallia, johon 15-30 oppilaan ja vanhempien tulee vain tyytyä. Parhaimmillaan koulun ja kodin yhteistyö on vuorovaikutusta, jossa huomioidaan mahdollisuuksien ja kohtuuden nimissä myös yksilöllisyys ja joustavuus.

Vierailija
59/96 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 09:29"]

[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 09:00"]

[/quote]

Mutta opettajahan ei ole kone vaan ihminen, jos ei oikeasti esimerkiksi ehdi 25 lapsen ryhmässä nähdä heittikö juuri manumikael sen lennokin vai erkki ja kukaan ei tunnusta eikä kukaan uskalla sanoa, niin ...

opettaja ei välttämättä huomaa kaikkea, kuka kiusaa, kuka yllyttää kiusaamaan, kuka on se moottori, joka säätää ja saa tyhmemmät tekemään puolestaan tyhmiä töitä, 

Tuossa auttaisi vain se että lapset tietäisivät että kotona tulee remmiä kuten ennen vanhaan, niin kukaan ei haluaisi tehdä mitään mikä ei ole oikein. Nykyään kun ruumiillinen kuritus on kielletty, niin vessanpesua ja kodin siivousta esim. jouluun saakka. Kuri.

Nythän he tietävät että jos opettaja valittaa kotiin, niin opettaja ja mahdollinen kiusattu haukutaan kotona, että hekin ovat tehneet joskus jotain väärin ja että opettaja oli epäreilu kuitenki ja se häiriökäyttäytyminen ei ollut mitään koska joku muukin on häirinnyt ja muutenkin opettaja ei osaa opettaa niin siitähän kaikki johtuu. Ja oma manumikael on kuitenkin yhtä hyvä ja ei hänessä ole koskaan mitää vikaa ollut.

[/quote]

Tämän takia kusipäitä ei yleensä nimetä vaan opettaja laittaa viestiä että koulussa on ollut sitä ja tätä ongelmaa. Eli uhrit suomessa nimetään kyllä, mutta rikollisia ei ja paapominen alkaa jo koulusta.

Koska kusipäiltä löytyy kotona kusipäät, jotka tietävät lasetnsa oikeudet olla kusipäitä.

Ja rangaistukset ovat sitä että kaikki jäävät myöhempään kun asiaa ei ehditä tunnilla kusipäiden takia. Kusipäät oppivat että heillä on vaan oikeuksia olla kusipääkuninkaita. 

Vierailija
60/96 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista vaan ei ole opettajiksi. Itse olen opettaja ja ei se open työ oikeasti ole noin raskasta. Joka tunnin jälkeen istutaan open huoneessa juomassa kahvia ja juoruamassa. Tietysti on hankalia oppilaita mutta niiden kanssa pitää vaan keksiä keinot. jos luokassa kovin levotonta niin pyydä rehtorilta avustajaa tai samanaikaisopettajaa.

Mitä kauemmin aikaa olet ollut töissä sitä vähemmän tarvitsee tunteja suunnitella etukäteen.

Vanhemmat ei halua oikeasti kuulla joka asiasta eli vähennä wilmaviestintää ja hoida vaan asiat.