Vastavalmistunut ope ja väsynyt vanhempiin...
Ihan asiallisesti kun yrität hoitaa asioita, niin kimppuusin hyökätään: asia olisi pitänyt hoitaa näin, miksi ette ilmoittaneet, miksi ilmoitat joka asiasta...
Ja se on kaikkein raskainta, että syyttävät minua lastensa ongelmista.
Huh mikä viikko. Ympäripyöreää päivää teen että lapsilla olisi hyvä olla koulussa ja oppisivatkin jotain. Kahvitauoista ei tietoakaan (yleensä jos istut alas, joku tulee verissä päin paikattavaksi tai pissat housussa itkemään) ja ruokalassakin puolet ajasta luutuan maitoja lattialta tai opetan pöytätapoja makkaraa kädessä pitävälle lapselle, selvittelen riitoja ja yritän kaikkeni. Iltapäivät ja illat suunnittelen ja pyöritän Wilmaa, yöunet menee stressatessa ja usein tunnit päin p:tä vain sen takia että luokassa 4-5 oppilaalla ei ole alkeellisimpiakaan työskentelytaitoja. Kädet on sidotut, koska minulla ei ole oikeutta puuttua huonoon käytökseen kuin puhuttelulla ja nuo muutamat lapset eivät ole tottuneet kuuntelemaan mitä asiaa aikuisella on vaan ovat saaneet tehdä aina mitä haluavat / tottuneet pyörittämään vanhempiaan (äitejään) aivan täysin oman päänsä mukaan.
Ja tosiaan, sitten kun nätisti laitan vanhemmille viestiä, että Petterillä oli tänään huono olo tai olemme viikon mittaan keskustelleet Matin kanssa käytösasioista monta kertaa, vastauksena on hirveä ryöpytys siitä miten haluavat tai eivät halua koulun toimia ja miten toimin jokatapauksessa väärin, toiminpa miten hyvänsä...
Saas nähdä montako vuotta tätä hommaa jaksan. Oppilaiden kanssa vielä menisi ja ehkä ne häirikötkin saisi handlattua, mutta jos vanhemmille ei kelpaa mikään, niin olkoon, vaihdan duunia.
Joskus tekisi mieli oikeasti sanoa, että on hyvä ja tulee itse kokeilemaan.
Kommentit (96)
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 22:47"]
Itse en ole mikään valittajaanhempi, mutta huomasin vanhempainvartissa, että ope oli tosi sensitiivinen kaikelle kritiikille. Itse en siis kritisoinut mitään, vaan nostin esille minua huolettavia asioita, ja ope otti ne arvosteluksi. Huumorintajua ei löytynyt lainkaan. Tuntui, että keskusteluyhteyttä ei ollut.
Olen huomannut, että lapset ja varmaan vanhemmatkin tykkäävät sellaisesta ronskista oikeudenmukaisesta otteesta, jossa asiat sanotaan niin kuin ne ovat ja osin huumorillakin, usein tällaiset opet ovat miehiä.
Eli neuvoni on, ota rennommin.
[/quote]
Hassua, että joillain on ote lapsiin ja joillain ei. Kaikissa ammateissa on sopivia, ja ei sopivia. Jos vuoden vain pystyy olemaan ammatissa, ei todennäköisesti sovi ammattiin.
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 22:56"]
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 22:49"]
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 22:42"]
Työelämä on yleensä ottaenkin tiukkaa. Tämähän on ammatinvalintakysymys.
Itse työskentelen erityislasten kanssa ja paljon olen nähnyt vuosien varrella. Mutta en ota niitä henkilökohtaisesti. Tämä on sitä ammatillisuutta.
Toivottavasti ymmärrät, että työ on työtä, etkä polta itseäsi loppuun. Jos koet, että et jaksa ammatissasi, niin alanvaihto on hyvä ratkaisu. Itse olen näin ajatellut tämän homman. Mutta itse pidän haasteista ja siksi työni on minulle sopivaa ja koen olevani oikealla alalla.
Tsemppiä sinulle
[/quote]
En ymmärrä tuota opettajille yleistä asennetta. Että tää nyt on tätä ja näillä mennään, jos et kestä, niin lähde pois.
Oikeasti, opettaja voi vaikuttaa asioihin. Tai edes yrittää. Jos kouluyhteisön aikuiset yhdessä laatisivat rajat myös vanhemmille, selittäisivät, että koulussa on yhteiset säännöt jotka koskee kaikkia ja vanhempienkin on sitouduttava siihen, että kasvattavat lapsiaan näihin koulun käytäntöihin, niin tuo vanhempien ruikutus ja marina voisi ainakin vähetä.
Mutta ei. Kun vastaus on aina tuo sama: nykykoulu nyt on tällainen, oppilaat nyt vaan on mahdottomia, vanhemmat nyt vaan on yhteistyökyvyttömiä ja rakennus nyt vaan on homeessa. No can do.
Tuollaista asennetta ei pidä hyväksyä!
Ap, puhu asiasta vanhempainkokouksessa kaikille vanhemmille. Puhu rehtorille ja muille opeille. Tarviit vanhempien tuen työllesi, ei siitä muuten mitään tule! Sano kitiseville vanhemmille EI, nämä on koulun säännöt, näin pitää luokassa olla, kasvattakaa lapsianne!
[/quote]
En kyllä ainakaan tätä samaa linjaa jaksa kovin pitkään. JOillekin vain ei kelpaa mikään! Käytän paljon aikaa siihen, että perustelen toimintatapojani ja avaan eri asioita, mutta joidenkin kohdalla nämäkin viestit saavat kohtuuttoman vastareaktion... Kyllä täytyy jokin raaka linja valita, enhän voi olla sadan ihmisen (oppilaat ja vanhemmat, ja niiden eksät ja nyksät) sätkynukke!
ap
[/quote]
Ilmoitat, että nämä on sun työtavat. Näin toimitaan sun luokassa. Sä olet ammattilainen, sä teet näin. Sillä hyvä. Urputukset toisesta korvasta sisään, toisesta ulos. Ole jämäkkä, myös vanhemmille.
Ei sun tarvii selitellä vanhemmille mitään. Älä pidä likaa yhteyttä! Laitat toki Wilmaan silloin tällöin onnistumisia ja tarvittaessa huomautuksia, mutta ei mitään jaaritteluja. Kysyttäessä vastaat niukkasanaisesti.
hyvä hyvä! Pistä rajat oppilaille ja vanhemmille! Lopulta kaikki tykkää :)
hyvä hyvä! Pistä rajat oppilaille ja vanhemmille! Lopulta kaikki tykkää :)
[/quote]
Kuules, ne mun tuttavani saivat vanhemmilta sellaista kuraa niskaan, että ei yhtään ihme, että kyllästyivät. Esim. yksi vanhempi oli alkanut vaatia, että opettajan on vaihdettava autoa, koska lapsi pelkää sitä open autoa. Vaatimalla vaati - ja jos ope ei suostu vaihtamaan autoa, niin se on erotettava!
Toisen tuttavan luokassa vanhemmat oli sanoneet, että se teidän ope on tyhmä, ei sitä tarvii totella. Esim. ei tarvi lasketteluretkellä tai luistellessa käyttää kypärää, mikä oli vaatimus koulussa, eikä edes tän open keksintöä.
Opettajina olisivat olleet loistavia ja aluksi motivoituneitakin.
[/quote]
Oletko ihan tosissas!!!! Siis kuka erottasi open auton perusteella, rehtori vai? Pitäisi varmaa olla jotain muutakin perustelua...ja sen voi kyllä ihan fiksusti vanhemmillekin kertoa.
Ja lasketteluretkellä käytetään kypärää tai ei mennä mäkeen, sillä selvä. Sanoivat vanhemmat mitä tahansa, vastuuhan on koulun tuossa vaiheessa.
Nyfferöitä opeja.
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 22:59"]
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 22:47"]
Itse en ole mikään valittajaanhempi, mutta huomasin vanhempainvartissa, että ope oli tosi sensitiivinen kaikelle kritiikille. Itse en siis kritisoinut mitään, vaan nostin esille minua huolettavia asioita, ja ope otti ne arvosteluksi. Huumorintajua ei löytynyt lainkaan. Tuntui, että keskusteluyhteyttä ei ollut.
Olen huomannut, että lapset ja varmaan vanhemmatkin tykkäävät sellaisesta ronskista oikeudenmukaisesta otteesta, jossa asiat sanotaan niin kuin ne ovat ja osin huumorillakin, usein tällaiset opet ovat miehiä.
Eli neuvoni on, ota rennommin.
[/quote]
Meillä on 3 lasta ja olen nähnyt monenlaista opettajaa. Huomaa, että kaikki eivät todellakaan sovi alalle. On joskus harmittanut, kuinka eriarvoisessa asemassa lapset ovat. Yhdelle sattui todella hyvä opettaja, toiselle sellainen, kuka ei tippaakan sovi alalle.
Miehiä toivoisin lisää alalle.
[/quote]
Miehiä tulisi varmasti lisää alalle, kun palkka saataisiin kohdalleen. Ota yhteyttä opetusministeriöön ja kansanedustajaasi. Laadi yleisönosastokirjoituksia, jne.
Hohhoijaa, eniten ehkä raivostuttaa tuo ajatus siitä, että jos luokassa on häiriökäyttäytymistä, vika on siinä, ettei minulla (opettajalla) "ole otetta" tai "en sovi alalle".
Just joo.
EHkä minun pitäisi tosiaan uskaltaa sanoa niille itseäni 20 vuotta vanhemmille vanhemmille että tässä on, näillä mennään, ota tai jätä.
Meillä naapurissa asuu curling-lapsi, joka on todella häijy ja ilkeä. Tyttö suljettiin jo ekalla luokalla pois leikeistä, mikä on ymmärrettävää. Nyt tyttö on kolmannella ja joka vuosi äiti järjestää ainakin kerran kuussa palaverin opettajan tai vanhempien tai edes kuraattorin kanssa. Rehtorin luona ravaa myös. Äiti vaatimalla vaatii, että tyttö on otettava leikkeihin. Tyttö valehtelee, huijaa, kusettaa, kiusaa, rääkkää ja on ihan törkeä. Jäänyt kiinni vain pari kertaa, suurimman osan ajasta vain haluaa olla yksin, kun muut muka kiusaa. No takaisin on tyttö saanut välillä, mutta tyttö itse on suurin ongelma.
Äiti on silmäätekevä ja tuttu kunnallispolitiikasta, joten koko koulu joutuu paapomaan äitiä ja pitämään kriisipalaveria toisen perään. Äiti ei usko tytössä olevan vikaa, koska tyttö on kiero kuin korkkiruuvi ja sillä on aina niin kovin kovin paha mieli, että äidin on pakko viedä tyttö ostoksille ettei aina olisi vain kurjaa.
Opettajan äiti sättii ja kritisoi ainakin kerran viikossa ja wilmaviestiä pukkaa. Hän on harkinnut myös syytettä opettajalla, koska Kärsämi-Irjami ei vieläkään ole saanut yhtään ystävää ja häntä aina vaan kiusataan.
Älä siis ope huoli. Et ole ainoa, joka joutuu hullujen vanhempien kynsiin.
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 22:59"]
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 22:58"]
Laitat vaan nimen taululle. Jos päivän/tunnin aikana tulee sama nimi 3 x taululle, niin KOKO LUOKKA istuu koulun jälkeen 10 min tai vartin jälkkärin - jokaista tällaista tyyppiä kohden.[/quote]
Laitonta.
Jos jonkun nimi on 3xtaululla useammin kuin 2 x viikossa, yhteys vanhempiin ja vaadit heidät koululle keskustelemaan. Elleivät tule, yhteys koulukuraattoriin/lastensuojeluun.
Ei tarvi tuota kauaa tehdä, kun oppilaat alkaa itse luokassa pitämään toisilleen kuria. Kun Jartsapertsa metelöi, viisi muuta luokalla sanoo sSSSSHHHH! Me ei haluta istua koulun jälkeen!
[/quote]
[/quote]
Mitä laitonta tuossa muka on? Että luo luokkaan työrauhaa?
Jaksamista ap!
Alle kouluikäisillä on yleensä ADHD, ja sen jälkeen onkin kaikki opettajan vika. Jatkuvasti saa lukea uupuneista opettajista, ja siitä kuinka moni on alan vaihtaja.
Olen kouluavustajana nähnyt sen helvetin, mikä vallitsee. Miten esim. joku äitykkä voi soittaa opettajalle, että "Meidän poika saa puhua kännykkäänsä vaikka koko tunnin, jos huvittaa" ym. älyttömyyksiä, mitkä eivät ole millään tavalla asioita, jotka olisivat keskusteltavia, vapaasti valittavissa tai muutenkaan epämääräisiä.
Tuttavaperheissä on lapsia, joiden asioita vanhemmat pui illasta toiseen. Jatkuvaa riitaa ja räyhää, kun opettaja on aina väärässä. Eräskin näistä on 9v tyttö, jonka kotona Wilma laulaa tauotta, eikä hänessäkään mitään vikaa tietenkään ole. Vanhemmilleen ainakin huutaa päin naamaa, eikä tottele mitään. Opettaja kai epäpätevä hänelläkin.
Järkyttävää seurattavaa oli tuo Antti Korhosen tapaus. Onneksi sai jäädä työtänsä tekemään. Ei voi olla oikein, jos 40% oppitunnista menee luokan hiljentämiseen.
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 23:04"]
Hohhoijaa, eniten ehkä raivostuttaa tuo ajatus siitä, että jos luokassa on häiriökäyttäytymistä, vika on siinä, ettei minulla (opettajalla) "ole otetta" tai "en sovi alalle".
Just joo.
EHkä minun pitäisi tosiaan uskaltaa sanoa niille itseäni 20 vuotta vanhemmille vanhemmille että tässä on, näillä mennään, ota tai jätä.
[/quote]
KYLLÄ. Juuri niin sun pitää tehdä. Sä teet asiat näin, ja pystyt perustelemaan sen pedagogisesti, miksi se on näille oppilaille hyvä menetelmä. Jos ei kelpaa, vanhemmat voi ottaa muksunsa kotikouluun.
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 23:04"]
Just joo.
[/quote]
Kumma, että toisilla opettajilla on se ote, toisilla ei. Olen sitä mieltä, että koulutukseen pitäisi olla kunnon testit. Nyt opettajiksi hakeutuu kilttejä tyttöjä, jotka haaveilee pitkistä kesälomista ja helposta ammatista, missä askarrellaan ala-asteen oppilaiden kanssa.
Alalle pitäisi saada päteviä ammattilaisia, jotka eivät tunteile ja pillitä, kun maailma on kova. Vaan ammatillisia opettajia, jotka pitävät työn työnä ja tekevät sen hyvin.
Tällaisten opettajien oppilaiden oppimistulokset ovat yleensäkin hyviä. Kukkahattutädit ei oikein pärjää siellä nysväämässä.
Olen sitä mieltä, että alalle valitaan ihan vääränlaisia ihmisiä.
Kuten vitonen kirjoitti, niin olen huomannut että opettajiksi hakeutuu sensitiivisiä, pedantteja, neuroottisen perfektionistisiakin henkilöitä, jotka vaativat itseltään ja ympärillään olevilta ihmisiltä jatkuvia huippusuorituksia. Omaa työtä ei osata rajata, vaan yritetään täyttää vanhempien jokainen ääneenlausumatonkin tarve. Sitten petytään vanhempiin, kun nämä eivät olekaan sellaisia kuin opettaja olisi ennaltakäsin odottanut. Tämänkaltaiset henkilöt palavat hyvin nopeasti loppuun opettajan ammatissa, kun taas toisenlaisella luonteella varustetulle duuni on pala kakkua (vaikka sen hoitaakin hyvin).
Tiedän yhden tällaisen henkilön, joka toimi yläkoulussa opettajana. Hän oli ehdoton perfektionisti joka ei voinut päästää itseään vähällä, ja kertoili miten opettajan työt vievät jopa 17 tuntia vuorokaudesta. Hän ei kestänyt häliseviä oppilaita, vaan hän odotti erittäin paljon oppilailtaan ja pettyi katkerasti, kun he eivät sitten voineet vastata odotuksia. Yllättävää, ko. henkilön pää petti eikä hän enää ole opettaja.
Siskoni väsyi touhuun jo opiskeluaikana ja paneutui sivuineeseensa kunnolla. Hän meni myös vaihtoon oppiakseen kunnolla sivuainettaan, joka oli siis eräs kieli. Nyt opettaa kieliluokkaa ja sanoo, että suurimmat ongelmat hänen luokallaan ovat tyyliä: Nico-Jannice tarvitsee viikon loman Karibian risteilyä varten.
Kuuntelee kauhulla normiluokkien ongelmia.
Opettajilla pitäisi olla enemmän asennetta ja munaa. Häiriköt ulos, turha vinkuminen reksille, vanhempien toiveet kohtuullistetaan ja turhiin viesteihin vastataan lyhyesti ja asiallisesti. Mutinat pyllyyn ja matikkaa!
ota sellainen moottoripyöräjengiläinen asenne, äläkä edes yritä miellyttää kaikkia. Tiedät itsekin, että mielistely ja harkitseminen väsyttää!!!
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 23:21"]
Opettajilla pitäisi olla enemmän asennetta ja munaa. Häiriköt ulos, turha vinkuminen reksille, vanhempien toiveet kohtuullistetaan ja turhiin viesteihin vastataan lyhyesti ja asiallisesti. Mutinat pyllyyn ja matikkaa!
[/quote]
Ihan kiva, mutta kun luokasta ulos heittäminenkin on nykyään laitonta. Opettajalla on vastuu oppilaista koko ajan ja mikäli oppilas ei ole opettajan näkyvillä (=luokan ulkopuolella), rikotaan jo lakia. Eräs rehtori kertoi joskus omista opetusmetodeistaan: oppilas ulos luokasta, mutta niin, että oppilas pitää koko ajan kiinni oven kahvasta, kahva siis alhaalla --> huomaa jos oppilas johonkin luikahtaa.
Nyky-Suomessa myös lait hankaloittavat tietyiltä osin kurinpitoa luokassa.
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 23:09"]
Kuten vitonen kirjoitti, niin olen huomannut että opettajiksi hakeutuu sensitiivisiä, pedantteja, neuroottisen perfektionistisiakin henkilöitä, jotka vaativat itseltään ja ympärillään olevilta ihmisiltä jatkuvia huippusuorituksia. Omaa työtä ei osata rajata, vaan yritetään täyttää vanhempien jokainen ääneenlausumatonkin tarve. Sitten petytään vanhempiin, kun nämä eivät olekaan sellaisia kuin opettaja olisi ennaltakäsin odottanut. Tämänkaltaiset henkilöt palavat hyvin nopeasti loppuun opettajan ammatissa, kun taas toisenlaisella luonteella varustetulle duuni on pala kakkua (vaikka sen hoitaakin hyvin).
Tiedän yhden tällaisen henkilön, joka toimi yläkoulussa opettajana. Hän oli ehdoton perfektionisti joka ei voinut päästää itseään vähällä, ja kertoili miten opettajan työt vievät jopa 17 tuntia vuorokaudesta. Hän ei kestänyt häliseviä oppilaita, vaan hän odotti erittäin paljon oppilailtaan ja pettyi katkerasti, kun he eivät sitten voineet vastata odotuksia. Yllättävää, ko. henkilön pää petti eikä hän enää ole opettaja.
[/quote]
Juuri näin. Vanhempana joutuu itsekin joskus monelle mutkalle kääntymään opettajien takia. Meillä esim. on tällä hetkellä lapsilla varmaan toistakymmentä opettajaa. Jokainen pitää ensin miettiä millainen on ja miten hänen kanssaan kommunikoidaan. Yksi on hissukka, toinen ronski ja siltä välistä monenlaista.
Kyllä vanhempanakin on vaikeaa, jos opettajan oletusarvo on, että kaikki vanhemmat on ihan paskoja. Olen joutunut omaa lastani kiusaamistapauksessa puolustamaan tällaisessa hommassa ja oli kyllä taiteilemista, kun piti nöyristellä ja nuoleskella ja vääntyä kymmenelle mutkalle.
On se vanhemmillakin välillä vaikeaa.
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 22:58"][quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 22:52"]
Tosi ikävä tuo Suomen koulukurin puute. Lapseni käyvät brittiläistä koulua ja rakastavat sen ylläpitämää kuria. Välillä menemme suomen kielen kerhoon ja siellä meno on lapseni mielestä on tosi tyhmää, kun toiset lapset eivät osaa viittaa ja yleisesti ottaen eivät kykene pysymään paikoillaan. Luultavasti suomalaisilla vanhemmilla on liikaa sanaoikeutta koulun toiminnan suhteen ja liian vähän keinoja omien lasten kasvattamiseen. Ap, sun kannattaa käydä jossain työharjoittelussa brittikoulussa, jotta voisit oppia kommunikaatiotavan vanhempien suhteen, sellainen ulkoisesti hyvin kunnioittava, mutta sisällöllisesti viestivä "fuck off"
[/quote]
Just näin!
Tiukka ja johdonmukainen kuri.
Esim, jos oppilaat ei ole luokassa hiljaa, niin ilmoita, että aina, kun kuulet jonkun äänen luokassa, kun pitäisi olla hiljaa, et sano mitään. Laitat vaan nimen taululle. Jos päivän/tunnin aikana tulee sama nimi 3 x taululle, niin KOKO LUOKKA istuu koulun jälkeen 10 min tai vartin jälkkärin - jokaista tällaista tyyppiä kohden.
Jos jonkun nimi on 3xtaululla useammin kuin 2 x viikossa, yhteys vanhempiin ja vaadit heidät koululle keskustelemaan. Elleivät tule, yhteys koulukuraattoriin/lastensuojeluun.
Ei tarvi tuota kauaa tehdä, kun oppilaat alkaa itse luokassa pitämään toisilleen kuria. Kun Jartsapertsa metelöi, viisi muuta luokalla sanoo sSSSSHHHH! Me ei haluta istua koulun jälkeen!
[/quote]
Voi kukka teidän kanssa. Jos näihin nää ratkasut ois näin helppoja niin ei tätäään alotusta varmaan ois. Esimerkin tapauksessa joko a) vanhemmat soittelis rehtorille ettei noin saa tehdä tai b) oppilaat tietää ettei opettajalla oikeasti oo mahdollisuutta laittaa kaikkia jälki-istuntoon, ja mekastavat entistä enemmän. Ja turhilla uhkailuilla opettaja menettää lopullisesti uskottavuutensa oppilaiden silmissä.
Ootteko te yhtään seurannu näitä kännykkä ym. kohuja kouluissa? Oppilaat tietää tosi tarkkaan mitä opet saa tehdä. Esim. Tää yks tapaus jossa vanhemmat nosti syytteen opettajalle, kun oppilas oli toistuvasti aiheuttanu häiriöö mm. laittamalla penkkejä ja muuta tavaraa siivoojien hissiin, opettaja oli monesti käskeny ottaa tavarat pois ja nulikka vaan irvaillu. Opettaja oli sit kysyny että mikäs kusipää sinä oikein olet ja PAM syyte niskaan. Nulikka oli kuitenkin jo 15v. Kyllä hävettäis olla toi vanhempi, vieläkin ärsyttää uutinen vaikka useita kuukausia vanha.
Miten noi opettajien palkat menee, saako noista iltahommista s-postit ym lisää liksaa? Ei noita varmaan työajalla kerkee laittaa? Tsemppiä vaan kaikille opettajille, ei käy kateeks.
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 22:55"]
juu, onnistuu varmaan jossain utopiassa. Minkäs teet jos lasten vanhempia ei näy vanhempainilloissa tai yhteydenpito on muutenkin hankalaa kun vanhempia ei yksinkertaisesti kiinnosta?
Eniten säälittää ne kunnon oppilaat jotka eivät näiden häiriköiden takia saa kunnon opetusta.
[/quote]
Yhteys ylempään tahoon. Jos vanhempaa ei kiinnosta lapsen kouluasiat, jotain voi olla pielessä kotona. Lastensuojeluviranomaiset kehiin.