Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hanna partasen mielestä ihmisen pitää syödä kolmen tunnin välein eli jatkuvasti

Kommentit (140)

Vierailija
81/140 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä kukaan edes jaksaa syödä kolmen tunnin välein?? Syön aamupalan n. klo 7, lounaan klo 12päivällisen klo 18 ja nukkumaan menen klo 22. Olis kyllä kaamea ähky, jos tuota useammin söisin. Pitäskö siis syödä, vaikka ei ole nälkä? Ei ihme, että kansa lihoo, kun syö jatkuvasti eikä liiku riittävästi. Tuommonen syöntirytmi on kyllä tuhoisaa nykyajan istumatyöläisille. Minä kuljen pyörällä työmatkan 4 km ja joka ilta harrastan jotain liikuntaa n. tunnin ja viikonloppuisin enemmän, enkä ole tosiaan ole lähelläkään laihuutta, 170 cm/65 kg. 

Vierailija
82/140 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä syön jotakuinkin näin, ainakin jos on luentopäivä:

Syön aamupalan klo 8. Smoothie tms pikkujuttu klo 11, riippuen onko aamupala ollut kuinka täyttävä. Lounas klo 14. Täyttävän lounaan jälkeen iltaruuan voi yleensä venyttää n. klo 19. Sitten n. klo 22 kevyt iltapala jos siltä tuntuu.

Jos taas olen töissä, työvuorot on yleensä iltavuoroja sen 5/6 h ja silloin syön aamulla aamiaisen ja rytmistä riippuen lounaan ja mahdollisesti välipalan ennen kuin lähden töihin. Töissä syön iltaruuan. Kotona sitten iltapala joskus 22.

Mulla tulee nälkä 3h välein, usein voi venyttää sen 4h mutta sen jälkeen onkin jo kiljuva nälkä eikä ole hyvä olo. Minusta tulee ihan hirviö kun olen nälkäinen. Kaikilla meillä varmasti on omanlaisensa rytmi syömisen suhteen mikä itselle toimii parhaiten. Tällä 3-4h välillä olen itse mennyt jo aika monta vuotta.

N24, 160cm, 53 kg

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/140 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Partanen haluaa pitää ihmisten sokerit ja inskat koholla, kuka tietää miksi. Jos pitäis sokerit tasasina ja inskat matalalla, olo oli paljon parempi, mut whatever.

Vierailija
84/140 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä takia näläntunne on nykyisin niin kauhea asia? Sama homma verensokerin kanssa.

Ei terve tai edes lähellekkään terve tarvitse ruokaa koko ajan. Tälläisten neuvojen takia jotkut lihovat, kun pelkäävät jotain verensokerin laskua.

Vierailija
85/140 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin minä syön ja pysyn hoikkana (55kg/168cm). Aamiainen klo 7-8, lounas klo 11-12, välipala klo 14-15, päivällinen klo 17-18 ja iltapala klo 20-21. Pyrin aina syömään säännöllisesti ja riittävästi ja vältän nälkää, koska jos se ehtii tulemaan, niin tekee mieli laadultaan huonompaa ruokaa ja syön helposti liikaa. Olen tämän ihan käytännössä todennut. Lisäksi kun syö säännöllisesti, niin aineenvaihdunta pysyy jatkuvasti liikkeessä, eikä elimistö mene säästöliekille. Illalla ja yöllä nälkää ei tule, koska elimistö toimii silloin eri tavalla kuin päivällä.

Millaiset kropat teillä tämän periaatteen vastustajilla on?

Ennen lasta oli hoikka/normaalipainoinen. Lapsen ruokarytmi on juuri tuo 5 ateriaa päivässä, joten päädyin siihen itsekin silloin. Lopputulos: 10 kiloa ylipainoa. Nyt olen palannut taas siihen 3 kertaa päivässä syömiseen ja paino on pudonnut jo normaalipainon ylärajalle. Tarkoitus on jatkaa vielä muutama kilo. Ja parasta tässä on se, ettei niiden ruokien sisältöä tarvi mitenkään erikseen pohtia (ei mitään mättöä kuitenkaan vaan ihan perusruokaa). Tuolla jatkuvalla puputtamisella pitäisi syödä kerralla todella vähän tai kevyesti, eikä se näköjään sovi mulle. (Tai siis ei onnistu, kun syön ihan liikaa). Nyt on hyvä ja tällä mennään.

Vierailija
86/140 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et halua näemmä elää terveenä vuosikymmeniä. Valintoja.. valintoja..

Vierailija
87/140 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Partanen haluaa pitää ihmisten sokerit ja inskat koholla, kuka tietää miksi. Jos pitäis sokerit tasasina ja inskat matalalla, olo oli paljon parempi, mut whatever.

No millainen sinä olet, inska-ihminen? Onko ylipainoa vai oletko normaali? Tarvitseeko kamppailla painon tai sokereiden kanssa? Sehän sen enimmäkseen kertoo.

Itse olen normaali, bmi on 20,1. Syön 5 kertaa, eli 3-5 tunnin välein. Ei mitään ongelmia sokereiden tai insuliinin kanssa. Eikä ole ikinä tarvinnut laihduttaa.

Vierailija
88/140 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuotahan voimismammat jo teekin + välipalat puolentoistatunnin kohilla aina.

kalorit kuitataan ligh-kokiksella

Vierailija
89/140 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia näläntunne on nykyisin niin kauhea asia? Sama homma verensokerin kanssa.

Ei terve tai edes lähellekkään terve tarvitse ruokaa koko ajan. Tälläisten neuvojen takia jotkut lihovat, kun pelkäävät jotain verensokerin laskua.

No itselläni sokerien laskusta seuraa huono olo ja migreeni, joten ihan siksi pidän huolta säännöllisestä ruokailusta, eikä siitä ole mitään vaivaa. Enemmän ongelmia saan jos annan sokeritasapaino heitellä. 56 kg ja 170 cm.

Vierailija
90/140 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä kukaan edes jaksaa syödä kolmen tunnin välein?? Syön aamupalan n. klo 7, lounaan klo 12päivällisen klo 18 ja nukkumaan menen klo 22. Olis kyllä kaamea ähky, jos tuota useammin söisin. Pitäskö siis syödä, vaikka ei ole nälkä? Ei ihme, että kansa lihoo, kun syö jatkuvasti eikä liiku riittävästi. Tuommonen syöntirytmi on kyllä tuhoisaa nykyajan istumatyöläisille. Minä kuljen pyörällä työmatkan 4 km ja joka ilta harrastan jotain liikuntaa n. tunnin ja viikonloppuisin enemmän, enkä ole tosiaan ole lähelläkään laihuutta, 170 cm/65 kg. 

Olet siksi noin iso, koska et syö useammin. Jos söisit, niin elimistösi voisi paremmin. Ei se useasti syöminen tarkoita, että söisi enemmän, vaan pikemminkin vähemmän.

Vierailija
91/140 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

2-3 krt päivässä iso ateria, ei napostelua. Käytän punaista maitoa, voita, lihaa, kaikkia tavanomaisia hiilarilähteitä (peruna, riisi, pasta) reippaasti. En koskaan laske kaloreita. Verensokeri pysyy tasaisena ja olo on hyvä. Herkuttelen kun mieli tekee, mutta harvoin tekee mieli mitään ylimääräistä.

En voi kuvitellakaan että söisin Partasen malliin, ihan älytöntä olla puputtamassa koko ajan. N173cm/56kg

Vierailija
92/140 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun olin normaalipainoinen, niin söin 5 kertaa päivässä (n. 3h välein, klo 8, 12, 15, 18, 21) ja ei ollut paino-ongelmia. Jossain vaiheessa aloin lihomaan sillä kun aloin syömään omien mielihalujen mukaan silloin kun siltä tuntui ja nykyään olen ylipainoinen ja ruokarytmi aika hukassa. Pystyn olemaan pitkiäkin aikoja syömättä, mutta sitten kerralla menee isompia annoksia ja kaloreita tulee paljon enemmän mitä olisi tullut jos söisin säännöllisesti 3h välein. Taidan pyrkiä takaisin tuohon 5 aterian rytmiin, kun olen tuloksettomasti nyt pitkään koittanut tuota harvemmin syömistä/pätkäpaastoa, mutta se aiheuttaa vain ahmimista lopulta.

Vierailija
93/140 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tuo linkin sisältö muutettu kun aloituksessa ap kirjoittaa kolmen tunnin välein mutta linkin sisällössä 3-5 tunnin? 

Ei, vaan AP tahallaan vääristelee tuon H.P:n sanoja. 

Linkin mukaan hanna partasen mielestä on hyvä syödä kolmen tunnin välein. Ei sitä oikein muuten voi tulkita.

"Laillistettu ravitsemusterapeutti Hanna Partanen on kuullut saman tarinan useilta asiakkailtaan – ”tuntuu kuin syöminen hallitsisi minua enkä minä syömistä”.

Ravitsemusterapeutti kertoi jutussamme täsmäneuvon kierteen katkaisuun: säännöllisen ruokarytmin noudattaminen.

Käytännössä tasainen ruokarytmi tarkoittaa, että 3–5 tunnin välein syödään ateria tai välipala."

Jos et tuota saa muuten tulkittua kuin että Hanna Partasen (anteeksi, hanna partasen) mielestä on hyvä syödä kolmen tunnin välein, olet joko todella yksinkertainen tai sitten niin oman ruokafilosofiasi sokeiseman pyhän vihan valassa, ettet ole enää kykeneväinen ymmärtämään lukemaasi.

Lukeeko tuossa sinun mielestäsi "Käytännössä tasainen ruokarytmi tarkoittaa, että 3 tunnin välein syödään ateria tai välipala." Koska mä kyllä näen siellä 3-5 tunnin välein. Eli sinun lukutaidollasi voi sanoa, että Partanen suosittelee 5 tunnin ruokailuvälejä. Oletko todella yksinkertainen, kun et näe tätä?

Ei, vaan minun lukutaidollani tuossa sanotaan, että Partasen mukaan tärkeintä on syömisen säännöllisyys ja säännöllinen syöminen tarkoittaa sitä, että 3-5 tunnin välein syödään jotain. Kaikkia päivän aterioita ei siis tarvitse syödä 3 tunnin välein tai 4 tunnin välein tai 5 tunnin välein. Aamupalan ja lounaan väli voi olla 4 tuntia, lounaan ja välipalan väli 3 tuntia, välipalan ja päivällisen väli 5 tuntia ja päivällisen ja iltapalan väli 3,5 tuntia. Tai ihan mitä tahansa muuta päivärytmiin sopivaa, kunhan ruokailujen rytmi on säännöllinen ja atrerioiden väli normiarjessa ei pahemmin ylitä 5 tuntia tai alita 3 tuntia ainakaan säännöllisesti. Miten sinulle voi olla noin vaikeaa ymmärtää, että tuo lause ei hakkaa mitään yksittäistä tuntimäärää kiveen tai ole mustavalkoinen? Olet ilmeisesti näitä uskovaisia, jolle jonkun pitää sanella pilkulleen täsmällinen malli "syö näin ja tule autuaaksi", kun et osaa mitään annettua tietoa soveltaa omaan elämääsi omilla avoillasi.

Vierailija
94/140 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse. Kannattaa syödä silloin kun on oikeasti näläntunne ja pitää nukkua silloin kun oikeasti nukuttaa. Partanen voisi mennä takaisin sinne Pielavedelle.

Vierailija
95/140 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin kun olin normaalipainoinen, niin söin 5 kertaa päivässä (n. 3h välein, klo 8, 12, 15, 18, 21) ja ei ollut paino-ongelmia. Jossain vaiheessa aloin lihomaan sillä kun aloin syömään omien mielihalujen mukaan silloin kun siltä tuntui ja nykyään olen ylipainoinen ja ruokarytmi aika hukassa. Pystyn olemaan pitkiäkin aikoja syömättä, mutta sitten kerralla menee isompia annoksia ja kaloreita tulee paljon enemmän mitä olisi tullut jos söisin säännöllisesti 3h välein. Taidan pyrkiä takaisin tuohon 5 aterian rytmiin, kun olen tuloksettomasti nyt pitkään koittanut tuota harvemmin syömistä/pätkäpaastoa, mutta se aiheuttaa vain ahmimista lopulta.

Vika ei ole pätkäpaastossa vaan syömäsi ruuan laadussa, jos ahmimista esiintyy.

Vierailija
96/140 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä vain 2-3 kertaa päivässä. Ja tuokin ruokailu keskittää noin kuuden tunnin aikaikkunaan. Pätkäpaaston hyödyistä voitte googlettaa. Ruokaa ei myöskään kannata mälvätä suussaan ihan mössöksi vaan jättää "sattumia" myös ruuansulatuselimistön hoidettavaksi. [/quote

2x/päivä ?  On niin nälkä, että annokset XXXL-kokoa !

Miten mieliala? Olet nälkäinen ja ärtynyt ennen päivän ensimmäistä ateriaa ?

Syömällä säännöllisesti pieniä annoksia tasaisin väliajoin, ei ehdi nälkä yllättää.

Samoin ruuansulatus toimii paremmin, kun sillä koko ajan "töitä".

Iltapalakin on tärkeä, nukut paremmin ja nukkuessakin kuluu energiaa.

Aikaisemmin opetettiin, että ruoka pitää pureskella kunnolla, syödä rauhallisesti, lasillinen vettä ennen syöntiä (täyttää vatsaa) - elimistö ilmoittaa aikaisemmin olevansa kylläinen!

Tietysti myös laadulla on väliä - hotkit pikaruokalounaan jättäen niitä "sattumia", niin varmasti tunnin päästä on taas nälkä !

Vierailija
97/140 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paskat ole. Joku tykkää ahmia paljon ruokaa kuin ruokaa, koska saa siitä mielihyvää ja seksuaalista tyydytystä.

Vierailija
98/140 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ainakaan tolla viiden aterian rytmillä sitä ahmimista ei ollut ollenkaan.

Vierailija
99/140 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siltä se pullaposki näyttääkin.

Vierailija
100/140 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paskat ole. Joku tykkää ahmia paljon ruokaa kuin ruokaa, koska saa siitä mielihyvää ja seksuaalista tyydytystä.

Jep, jep, mielihyvää, tunnesyödään iloon, suruun, ahdistukseen jne. "Hengenvaarallisesti Lihavissa" näitä tunnesyöjiä, seksuaalisesti hyväksikäytettyjä riittää leikattaviksi, kun eivät osaa muuta "selviytymiskeinoja" kuin jatkuva ruuan ahminen ja sitten vielä joku kantaa koko ajan kukkaralautasellisia eteen, kun ei itse pysty sängystä edes suihkuun/pöntölle nousemaan.

Sitten itketään "kuinka päästin itseni tällaiseksi" ?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kaksi