Lapsilta kielletyt häät: Saako perheelliset loukkaantua?
http://howtobeabridezilla.blogspot.fi/2013/11/baby-talk.html
Ite en loukkaantuis, kun omasta kokemuksesta tiedän kuinka vittumaista oli, kun tuttavan lapsi alkoi parkua samaan aikaan kun alettiin sanoa vihkivaloja. Ja äiti ei tajunnut kantaa lastaan pihalle siinä vaiheessa!! Lapsettomia häitä ei viitsinyt järkätä, kun miehellä oli lapsia ennestään
Kommentit (208)
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 08:37"]
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 06:16"]
[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 10:10"]
Kuka haluaa välttämättä viedä lapset aikuisten iltahäihin??? Voiko niin huonoja vanhempia oikeasti ollakaan??!
[/quote]
:D:D Itse olen ollut ja olen vienyt lapseni häihin jotka alkoivat klo 21 illalla ja loppuivat noin klo 7 aamulla ja ihan hyvin selvittiin, samoin kuin monet, monet muutkin lapsiperheet. Ruokailu alkoi noin klo 23 jatkui aamukahteen ja sen jälkeen oli tanssia, ilotulitus ja tanssi jatkui. Harva oli humalassa, korkeintaan vanhemmat miehet. Jos olisi jollekin siellä kertonut että on olemassa lapsettomia häitä joissa pönötetään ensin vakavana, sitten leikitään kaikki nolaavia hääleikkejä ja sitten juopotellaan niin ei olisi uskottu.
Vastaavia häitä on tullut vietettyä monia ja taas on ensi kesänä samanlaiset, mutta kolmipäiväiset häät tiedossa.
[/quote]
Miksiköhän joku oli tätä kommenttia alapeukuttanut..?
[/quote]
Minä. Ja siinäpähän kun mietit miksi :D
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 08:21"]
Ei yhtään käynyt mielessä, ettei kaikkien mielestä häät ole perhejuhla eivätkä kaikki halua niitä teidän kullannuppujanne sinne kirkumaan?
Häätkin voisivat olla nykyäänkin ihan perhejuhla kaikilla jos vain ei olisi sitä vapaata kasvatusta. Kaikkien mielestä kun se ei ole mukavaa kun muksut aloittaa ravaamisen jo kirkossa kiljuen.
Ja sinusta sai sellaisen kuvan, että juuri SINULLE ne juhlat olisi järjestetty o.O Eeeeih, kyllä siinä naimisiin menee se hääpari ja he ovat järjestäneet oman maun mukaiset häät. Olis kait se jos pitäisi soitella vieraat läpi ja kysellä että mitäs te nyt haluatte syödä/tehdä/yms. että varmasti tulisi ihan vain vieraiden mukaiset häät :D Öhöm, joo. Jospa vain annettaisiin parin tehdä suunnitelmat, hehän niistä maksavatkin.
Ja tee hääpareille palvelus. Älä mene häihin pilaamaan tunnelmaa.
[/quote]Kyllä minä luulen että suurin mielensäpahoittaja on morsian, kun vieraat eivät ole tulossa lapsettomaan juhlaan.
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 08:43"]
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 08:21"]
Ei yhtään käynyt mielessä, ettei kaikkien mielestä häät ole perhejuhla eivätkä kaikki halua niitä teidän kullannuppujanne sinne kirkumaan?
Häätkin voisivat olla nykyäänkin ihan perhejuhla kaikilla jos vain ei olisi sitä vapaata kasvatusta. Kaikkien mielestä kun se ei ole mukavaa kun muksut aloittaa ravaamisen jo kirkossa kiljuen.
Ja sinusta sai sellaisen kuvan, että juuri SINULLE ne juhlat olisi järjestetty o.O Eeeeih, kyllä siinä naimisiin menee se hääpari ja he ovat järjestäneet oman maun mukaiset häät. Olis kait se jos pitäisi soitella vieraat läpi ja kysellä että mitäs te nyt haluatte syödä/tehdä/yms. että varmasti tulisi ihan vain vieraiden mukaiset häät :D Öhöm, joo. Jospa vain annettaisiin parin tehdä suunnitelmat, hehän niistä maksavatkin.
Ja tee hääpareille palvelus. Älä mene häihin pilaamaan tunnelmaa.
[/quote]Kyllä minä luulen että suurin mielensäpahoittaja on morsian, kun vieraat eivät ole tulossa lapsettomaan juhlaan.
[/quote]
Tämän ketjun perusteella väittäisin päinvastaista.
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 08:26"]
Ja ps. Jos kerran vieraat tekevät juhlasta juhlan niin miksi nuo yhdetkin ovat hiljaa pönöttäneet siellä lapsettomissa häissä? Vähän kuule avoimuutta älkääkä naama mutrulla istuko! Jos ei vieraatkaan edes yritä päästä tunnelmiin, niin tottakai kaikki lässähtää. Ei tainnut aviopari arvata, että kutsuivat hapannaamoja?
Vai onko niin, että aikuiset eivät enää osaa puhua tuntemattomille? Eivät ole enää sosiaalisia ihmisiä? Ja siksi pitäisi saada lapset otettua mukaan joka juhlaan, että voisi sentään puhua kakkavaipoista tai muusta lapsiin liittyvästä?
Tai ihastella sitä mukelon riehumista?
Nämä tällaiset ovat juuri niitä, jotka elävät lasten kautta ja pahemma kerran. Ei enää osata tehdä mitään ilman heitä.
[/quote]Sittenhän kaikki voittaa kun morsian saa kaveriprinsessahäät ja lapsettomat keksii juuri sille päivälle jotain muuta menemistä.
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 08:40"]
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 08:37"]
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 06:16"]
[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 10:10"]
Kuka haluaa välttämättä viedä lapset aikuisten iltahäihin??? Voiko niin huonoja vanhempia oikeasti ollakaan??!
[/quote]
:D:D Itse olen ollut ja olen vienyt lapseni häihin jotka alkoivat klo 21 illalla ja loppuivat noin klo 7 aamulla ja ihan hyvin selvittiin, samoin kuin monet, monet muutkin lapsiperheet. Ruokailu alkoi noin klo 23 jatkui aamukahteen ja sen jälkeen oli tanssia, ilotulitus ja tanssi jatkui. Harva oli humalassa, korkeintaan vanhemmat miehet. Jos olisi jollekin siellä kertonut että on olemassa lapsettomia häitä joissa pönötetään ensin vakavana, sitten leikitään kaikki nolaavia hääleikkejä ja sitten juopotellaan niin ei olisi uskottu.
Vastaavia häitä on tullut vietettyä monia ja taas on ensi kesänä samanlaiset, mutta kolmipäiväiset häät tiedossa.
[/quote]
Miksiköhän joku oli tätä kommenttia alapeukuttanut..?
[/quote]
Minä. Ja siinäpähän kun mietit miksi :D
[/quote]
Helpompaa olisi jos vastaisit niin ymmärtäisin paremmin mielipiteesi. Keskustelua helpottaa omien mielipiteiden ilmaiseminen suoraan ja perustellusti.
Jos kyseessä on lähisukulaisen lapsettomat häät, niin silloin usein myös ne tavanomaiset lapsenvahdit on kutsuttu samoihin häihin -> jätetään "tällä kertaa" väliin.
Jos kyseessä ei ole sukulainen, niin siilloin lapset on luonnollisempaa jättää pois, koska kutsuja ei välttämättä ole koskaan edes nähnyt lapsia, jos hän on lapsuuden ystävä, työ- tai harrastuskaveri tms. Tosin enpä ole koskaan työkavereiden häihin lähtenyt, aika tylsät bileet jos tuntee juhlista vain morsiammen.
Minäkin käyn alapeukuttamassa tuota, joka vei lapsensa yöhäihin. Ei vain kuullosta lapsille sopivalta ihan tuon vuorokauden takia.
Ei anna lainata tuota edellistä. Mutta tosiaan.
Minun mielestäni vain ei kovin pienten lasten paikka ole koko yön kestävät häät.
Kait nyt ymmärrät itsekin, ettei kaikkien mielestä niitä lapsia voi viedä ihan mihin tahansa.
Ei saa loukkaantua, muttei morsiusparikaan saa jos perheelliset jättää tulematta.
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 08:57"]
Minäkin käyn alapeukuttamassa tuota, joka vei lapsensa yöhäihin. Ei vain kuullosta lapsille sopivalta ihan tuon vuorokauden takia.
[/quote]
Jos päivälämpötilat ovat +35 ja +40 välillä varjossakin ja lapset on pakko pitää sisällä ilmastoiduissa tiloissa pitkillä päiväunilla niin mitä sitten yöllä pitäisi tehdä? Kyllä meilläkin arkena ja Suomessa eletään normaaliaikoihin mutta kesälomalla mennää muiden mukana. Me emme kuitenkaan häissä käy joka viikonloppu vaan kerran kolmessa vuodessa noin suurinpiirtein, emmekä aivan vauvoja tai pikku taaperoita ota mukaan.
Miksi loukkaantua siitä, jos lapsia ei kutsuta häihin?
Loukkaantuuko nää samat loukkaantujat myös siitä, jos eivät saa kutsua puolison työpaikan pikkujouluihin? Ja vielä siitä, että sinne pikkujouluihin ei kutsuta myös lapsia?
Entäs harrastepiirien juhlat?
Ja meneekö toisaalta lapsen koulukaverin syntymäpäiville aina koko perhe, vaikka sitten perheeseen kuuluisi sen seitsemän lasta?
Eiköhän se ole tosissaan ihan jokaisen oma asia, että ketä omiin juhliinsa kutsuu ja meistä jokainen on varmaan ollut tilanteessa, että on ollut pakko rajata kutsuttuja. Vai tuleeko esim. näiden ammattiloukkaantujien lapsen syntymäpäiville tarhan jokainen lapsi perheineen?
Sellainen pieni suhteellisuudentaju olisi joskus poikaa ihmisille.
[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 17:33"]
Tosi kärjistetty esimerkki:
Nuoripari, joka on suunnitellut häitään kaksi vuotta. (Jotkut kuulemma kauemminkin). Tunnelman he toivovat olevan juhlallisen tyyni ja harmoninen. Musiikit, runot, kukat, teemavärit, kaikki tarkoin mietitty, tämä on meidän hetki, kerran elämässä-hetki. Voi kuinka romanttista, hääväki odottaa; Tahdotko....
Ja sitten, yksi hyytävän karmea, korviaviiltävä kirkuna peittää alleen häävalat ja papin viisaat sanat. Kenties pitempäänkin, kun ei vaan älytä lähteä viemään sitä Nico-Petteriä ajoissa pihalle. Itse olisin tosi pettynyt. Ja lapsen äitinä tuntisin syyllisyyttä. Nico-Petteristä en tiedä.
[/quote]
Eihän nuo mammat mitään syyllisyyttä tunne, innostuvat vaan kehumaan vieressä istuville että katsokaa miten ihanan luova meidän Jormasanteri on ja nämä ovat hänen ensimmäiset häät joissa mukana, eikö olekin suloista, katsokaa nyt kaikki! :-/
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 08:49"]
aika tylsät bileet jos tuntee juhlista vain morsiammen.
[/quote]
Mutta siellähän sitä tutustuu.
Me oltiin miehen kanssa just kesällä mun työkaverin häissä, joka on siis myös pikku hiljaa tullut mun hyväksikin kaveriksi.
Mä olin tavannut sulhasen kerran ennen häitä, mun mies ei ollut tavannut morsiantakaan. Hyvin mahduttiin joukkoon ja pöytäseurueessa lähti heti hyvin keskustelu käyntiin.
Ei ne vieraat ihmiset pure (yleensä) ;-)
Aika erikoinen keskustelunaihe. Minulle häät ovat ykkösluokan perhejuhla ja minusta on normaalia, että häihin kutsuttavat sulhasen ja morsiamen veljet, sisaret ja ehkä serkutkin kutsutaan perheineen, siis lapset mukanaan. Sen sijaan ystävät kutsutaan joko solo tai avec tilanteen mukaan. Jos lähiomaisen lapsi pilaa morsiusparin mielestä häät, niin vika ei todellakaan ole lapsessa. Tietysti aikuisten pitää ymmärtää viedä esim. ulvova lapsi ulos kirkosta vihkiseremonian ajaksi.
Meillä oli lapsettomat häät, ilmoitettiin siitä kutsussa. Tai niinhän me kuviteltiin että ihmisillä lukutaito hallussa että ymmärtävät kunnoittaa meidän toivetta. Eräs miehen serkku joka oli ihan seko hurmosäiti, otti kuitenkin pienen lapsensa mukaan ja tämä ei osannut olla yhtään rauhassa eikä hiljaa monen tunnin aikana, ja sille syötettiin vain kaikkea sokerista kuten karkkia ja keksejä että sokerivireensä pysyi varmasti päällä (huoh!) ja kun oltiin istahdettu kakkua syömään ja puheita pidettiin, niin lapsi sotkenut pöytäliinat ja tuolit kekseillä ja pilteillä ja muulla, niin kaiken huipuksi tämä hurmosäiti-serkku tulee vielä kiertämään juhlasalia potan kanssa että "katsokaa miten hienon kakan meidän poika teki ihan itse tuonne vessassa olleeseen lasten pottaan, että aivan itse sen sai aikaiseksi, eikö ole reipas poika!" :-( Kaikki puhuu vieläkin meidän häistä että ne oli ne paskanhajuiset häät joissa potta kiersi! Siitä on viisi vuotta mutta arvatkaa että ketuttaako edelleen ihan kympillä??!
Meillä oli lapsettomat ja muutoinkin pienet häät. Häiden aamuna yksi ystäväni laittoi sitten tekstarin, että poika tulee mukaan häihin, koska ei halua itse jäädä pois ja ei tajunnut pyytää ajoissa jotain hoitajaa (ja vaikka olimme keskustelleet asiasta aiemmin ja silloin oli ihan ok, ettei lapsi tule). Kirkossa muksu käyttäytyi suht hyvin, ei ainakaan suurempaa mökää pitänyt. Mutta juhlapaikalla sitten ei tietenkään ollut mitään lapsille suunnattua ohjelmaa eikä muita lapsia (eikä tämä äiti ollut edes tajunnut ottaa lapselleen vaikka kirjaa mukaan). Lapsi kitisi kitisemistään ja kun tuli ruokailun vuoro, niin siitä se riemu vasta repesi. Pöydässä vain "aikuisten ruokia" (ystävä oikein ihmetteli, että miksi meillä ei ole lastenpöytää... No miksiköhän...). Ei kelvannut salaatit, kalat, ei edes leipä (kun oli yrttilevitettä, hyi!) koko pieni sali raikui, kun äiti kävi taistoa lapsen kanssa: "maista nyt" "en!" "Vähän vaan" "yök, en tahdo!"... lopulta jatkui itkuhuutona, kiva muiden syödä siinä sitten... Onneksi muksu väsähti ruokailun jälkeen (ihmekään, kun ei syönyt mitään), jotta tämän parivaljakon oli lähdettävä kohti kotia jo alkuillasta. Minun osaltani ilta oli jo silloin pilattu, mutta sentään muuten ohjelma pystyi jatkumaan ja ihmiset nauttimaan. Mutta kyllä vieläkin pistää ärsyttämään tuo käytös!
Opin taas uutta: jos lapsia ei ole kutsuttu häihin= lapsilta kielletty.
Häät ovat sukujuhla, jonne tädit ja sedät tulevat tapaamaan lapsia.
Häät ovat vieraita varten järjestetty juhla, hääparin mieltymyksistä ja toiveista viis.
Suomi on tässäkin asiassa erillinen saareke muusta maailmasta. Muualla lapset eivät mene rikki hieman myöhempään kestävistä häistä, lapset eivät myöskään häiritse aikuisia eivätkä häät tarkoita ryyppäjäisiä.
Ei ole syytä loukkantua. Ei hääparilla myöskään jos kutsusta kieltäydytään koska lapsenvahtia ei ole saatavilla ja maksulliset palvelut ovat kalliita. Me joudumme jättämään tästä syystä kaikki lapsettomat juhlat väliin.
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 08:32"]
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 08:26"]
Ja ps. Jos kerran vieraat tekevät juhlasta juhlan niin miksi nuo yhdetkin ovat hiljaa pönöttäneet siellä lapsettomissa häissä? Vähän kuule avoimuutta älkääkä naama mutrulla istuko! Jos ei vieraatkaan edes yritä päästä tunnelmiin, niin tottakai kaikki lässähtää. Ei tainnut aviopari arvata, että kutsuivat hapannaamoja?
Vai onko niin, että aikuiset eivät enää osaa puhua tuntemattomille? Eivät ole enää sosiaalisia ihmisiä? Ja siksi pitäisi saada lapset otettua mukaan joka juhlaan, että voisi sentään puhua kakkavaipoista tai muusta lapsiin liittyvästä?
Tai ihastella sitä mukelon riehumista?
Nämä tällaiset ovat juuri niitä, jotka elävät lasten kautta ja pahemma kerran. Ei enää osata tehdä mitään ilman heitä.
[/quote]
Jotkut vain järjestää niin äärettömän tylsiä juhlia, ettei juhlamieltä saa revittyä edes viinalla.
Olen ollut muutamissa häissä, jotka olivat niin äärettömän tylsiä, että koko ajan mietti vain, missä vaiheessa viitsii livahtaa pois.
[/quote]
Eli sinäkin olet sellainen joka on mukana pilaamassa ne häät. Kyllähän häät ovat tylsät yms jos ei edes vieraat osallistu keskusteluunkaan kunnolla. Kaikki häät saadaan pilattua vierailla. Jos he eivät yritä, niin ne häät on pilalla. Sille on aivan sama missä ja miten niitä häitä juhlitaan. Vieraat voisivat edes yrittää jos paikan päälle pitää raahautua.