Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsilta kielletyt häät: Saako perheelliset loukkaantua?

Vierailija
27.11.2013 |

http://howtobeabridezilla.blogspot.fi/2013/11/baby-talk.html

Ite en loukkaantuis, kun omasta kokemuksesta tiedän kuinka vittumaista oli, kun tuttavan lapsi alkoi parkua samaan aikaan kun alettiin sanoa vihkivaloja. Ja äiti ei tajunnut kantaa lastaan pihalle siinä vaiheessa!! Lapsettomia häitä ei viitsinyt järkätä, kun miehellä oli lapsia ennestään

Kommentit (208)

Vierailija
81/208 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miten sä sit yhtäkkiä loihdit häiden jälkeen välit hyviksi? Mistä sen tietää haluatko koskaan nähdä vieraidesi koko perhettä?

Vierailija
82/208 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha loukkaantua. Enkä ole lapsivihaaja, itsellänikin kaksi lasta.

Jokainen saa juhlia häitään siten, kuin haluaa. Eiköhän niitäkin häitä ole, joihin voi lapset ottaa mukaan.

Törkeintä kyllä mielestäni on ottaa lapset mukaan, vaikka kutsut on tulleet vain vanhemmille. Yksissä tällaisissa häissä oli kymmenkunta lasta, vaikka lapset oli rajattu kutsusta pois. Siellä lapset nököttivät perheineen pöydissä ja vastaavasti kymmenelle aikuiselle haettiin jostain lisätuoleja. Tila oli pieni ja paikat laskettu tarkkaan, oli yleiseen tapaan etukäteen tehty istumajärjestys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/208 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 22:01"]

Lapsilta kielletyt häät kuvastaa hyvin suomen lapsivastaista kulttuuria. Ihan turha sitä on selitellä sillä, ettei se kuitenkaan olisi lapsista kivaa tms. Suomessa on paljon ihmisiä, jotka vihaa lapsia ja sen pitäis olla normaalia. No, ei ole!

[/quote]

Et taida pahemmin matkustella missään? Suomi se vasta lastenpaapomiskulttuurinen maa onkin, täällä saa jopa viedä vaunut bussiin tai junaan! Mene vaikka alkajaisiksi Ranskaan, siellä ei saa viedä vaunuja bussiin, metroon, ravintoloihin, kahviloihin, putiikkeihin. Käännyttävät ovelta ihan armotta jos yritätkin sisään!!!

Vierailija
84/208 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka haluaa välttämättä viedä lapset aikuisten iltahäihin??? Voiko niin huonoja vanhempia oikeasti ollakaan??!

Vierailija
85/208 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heitän pennut anopille ja lähden bilettämään, ehdottomasti kun kerranki pääsee

t: mies 29v

Vierailija
86/208 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain minäkeskeiset juntit ja moukat loukkaantuvat jostain lapsettomasta hääkutsusta, eiköhän ne ole lapsettomat häät ja aikuisten juttu ihan syystä, turha niistä alkaa väkisin mitään lasten mehuhetkiä edes yrittää vääntämään!

Vierailija
87/208 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 09:30"]

Mä muistan lapsuudestani, että kyllä  mun vanhemmat meni häihin ja joihinkin sukujuhliin ilman meitä. Meille tuli silloin kotiin hoitaja. Eikä oltu rikkaita, vanhemmat maanviljelijöitä. Pääsivät josksu kahden tuulettumaan. tosi harvinaista. Itse olin vain kummini häissä, morsiustyttönä.

[/quote]

Näin meilläkin =) Oli aina paljon kivempi jäädä kotiin leikkimään kun lähteä isän ja äidin kanssa jonnekin juhliin kauhean ihmismassan keskelle ja lässyttävien sukulaistätien ihmeteltäväksi että kun on niin kasvanut ja iso tyttö jo, argh.

Vierailija
88/208 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pääsin vanhempien mukaan häihin ekaa kertaa vasta 16-vuotiaana, enkä usko menettäneeni mitään :D

Vierailija
89/208 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 17:33"]

Tosi kärjistetty esimerkki:

Nuoripari, joka on suunnitellut häitään kaksi vuotta. (Jotkut kuulemma kauemminkin). Tunnelman he toivovat olevan juhlallisen tyyni ja harmoninen. Musiikit, runot, kukat, teemavärit, kaikki tarkoin mietitty, tämä on meidän hetki, kerran elämässä-hetki. Voi kuinka romanttista, hääväki odottaa; Tahdotko....

Ja sitten, yksi hyytävän karmea, korviaviiltävä kirkuna peittää alleen häävalat ja papin viisaat sanat. Kenties pitempäänkin, kun ei vaan älytä lähteä viemään sitä Nico-Petteriä ajoissa pihalle. Itse olisin tosi pettynyt. Ja lapsen äitinä tuntisin syyllisyyttä. Nico-Petteristä en tiedä.

[/quote]

Jos on kaksi vuotta käytetty aikaa häiden suunnitteluun, eikö muka ole kyetty suunnittelemaan tätä osuutta toimivaksi? Äänityslaitteet pystyvät nauhoittamaan papin viisaat sanat ja jättämään kiljunnan taustalle. Vanhemmat ohjeistetaan ystävällisesti kiikuttamaan kiljuvat lapsensa ulos, kaaso/bestman muistuttaa tästä. Eivätkö muka topakat ihmiset saa tuota aikaiseksi, vaan lasten äänistä pitää tehdä elämää suurempi elämä.

Vierailija
90/208 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tulis häihin joihin en saisi tulla koko perheenä. Häät on mulle perhejuhla ja piste.

Vierailija
91/208 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa kun ihmisillä on niin paljon energiaa, että jaksavat loukkaantua, olla katkeria, karsaita ja tympeitä. Toisaalta voi ajatella niin, että sen närkästykseen käytetyn energian voisi käyttää paremminkin ... 

Jos haluaa järjestää vanhanaikaiset mahtihäät, jonne tulee "koko kylä", niin sitten ne on sellaiset häät. Jos haluaa jenkkimalliset kermakakkuhäät, niin hyvä niin (toivottavasti hääpuku on morsiamelle sopiva eikä liian pieni tai paljastava ;)). Jos hääpari haluaa lapsia häihin niin kiva, ellei halua niin sekin on ihan kiva. Kirkossa kiljuvien lasten vanhemmistahan se on kiinni: osaavatko he käyttäytyä, viedä lapset ulos jne.

Lapsettomat häät eivät automaattisesti ole mikään örvellystilaisuus, mistä sellainen edes tulee joillekin kommentoijille mieleen? Ovatko he itse taipuvaisia örvellykseen?

Loukkaantumisesta kiinnostuneiden kannattaisi lukea Tuomas Kyrön Mielensäpahoittaja. 

Olen ollut sekä lapsellisissa että lapsettomissa häissä ja molemmissa on ollut oikein mukavaa. 

Vierailija
92/208 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvoisa 112, miksiköhän täällä edes keskustellaan tästä aiheesta, jos hommaan on jo ratkaisu? Aika monenlaisia mielipiteitä näyttää tulleen.

Jos niitä rääkyjiä onkin vaikka kolme, kuten ihan mahdollista voi olla, niin aikamoinen vilinä taitaa tulla. Ei taida  auttaa nauhoitteet, eikä ympäriinsä juoksentelevat kaasot. Voipi tunnelma olla pilalla.

Vierailija
93/208 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tartte loukkaantua. Jokainen järjestää sellaiset häät kuin haluavat. Niitä ei kuitenkaan ole tarkoitus juhlia joka vuosi.

Ymmärrän todella hyvin niitä jotka haluavat lapsettomat häät. Jotkut vanhemmat vain elävät lastensa kautta niin pahasti, että vain ihastelevat kun oma lapsi kiukkuaa, riehuu tai muuten vain huutaa.

Sen on saanut huomata. Hautajaisissakin annetaan riekkua miten sattuu.

Kaverini piti lapsettomat häät ja olihan ne aivan erilaiset kuin sellaiset joihin on lapsetkin tervetulleita. Ei tarvinnut kuunnella lasten kiukkua, häät olivat illalla, aikuiset kykenivät seurustelemaan toistensa kanssa hyvillä mielin jne.

Eikä sieltä häistä jäänyt pois kukaan kutsutuista! Mukavat häät :)

Toisin kuin eräät joissa oli lapsia aivan tajuttomasti. Voitte kuvitella millaista siellä oli. Ei ne lapsille tarkoitetut leikkipaikat auttaneet. 5min ja lapsi kyllästyi. Sinnekään emme menneet omien lasten kanssa. Kyllä vähän myötähäpeä oli korkealla kun ei edes kirkossa kuullut mitä pappi sanoi. Ja mitä tekivät vanhemmat? Eivät yhtikäs mitään. Kaason piti käydä sanomassa, että nyt se lapsi ulos. Monelle vanhemmalle. Sieltä lähti 5 aikuista lasten kanssa ulos. Ainoastaan yhdellä oli pieni lapsi, n2v. Muilla oli 4-6 vuotiaita.

Vierailija
94/208 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 23:21"]

Ei tartte loukkaantua. Jokainen järjestää sellaiset häät kuin haluavat. Niitä ei kuitenkaan ole tarkoitus juhlia joka vuosi.

Ymmärrän todella hyvin niitä jotka haluavat lapsettomat häät. Jotkut vanhemmat vain elävät lastensa kautta niin pahasti, että vain ihastelevat kun oma lapsi kiukkuaa, riehuu tai muuten vain huutaa.

Sen on saanut huomata. Hautajaisissakin annetaan riekkua miten sattuu.

Kaverini piti lapsettomat häät ja olihan ne aivan erilaiset kuin sellaiset joihin on lapsetkin tervetulleita. Ei tarvinnut kuunnella lasten kiukkua, häät olivat illalla, aikuiset kykenivät seurustelemaan toistensa kanssa hyvillä mielin jne.

Eikä sieltä häistä jäänyt pois kukaan kutsutuista! Mukavat häät :)

Toisin kuin eräät joissa oli lapsia aivan tajuttomasti. Voitte kuvitella millaista siellä oli. Ei ne lapsille tarkoitetut leikkipaikat auttaneet. 5min ja lapsi kyllästyi. Sinnekään emme menneet omien lasten kanssa. Kyllä vähän myötähäpeä oli korkealla kun ei edes kirkossa kuullut mitä pappi sanoi. Ja mitä tekivät vanhemmat? Eivät yhtikäs mitään. Kaason piti käydä sanomassa, että nyt se lapsi ulos. Monelle vanhemmalle. Sieltä lähti 5 aikuista lasten kanssa ulos. Ainoastaan yhdellä oli pieni lapsi, n2v. Muilla oli 4-6 vuotiaita.

[/quote]

Tämä oli hyvä kommentti kokonaisuudessaan ja mainio osoitus siitä, mikä on nykyajassa vikana: ei osata enää käyttäytyä tilanteen mukaan. Hirveän surullista, mutta totta.

Vierailija
95/208 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 22:30"]Saa loukkaantua! Mun veli piti lapsettomat häät ja vieläkin risoo. Suvussa on tasan YKSI lapsi, meidän silloin 6-vuotias ultrakiltti tyttö. Vielä kummeja ovat. Ja juhlien ohjelma oli vielä sellainen, että meidät sukulaiset ulostettiin kuudelta ja sen jälkeen alkoi kavereiden kanssa ryyppybileet. Veli perusteli sillä, että kun sitten muut vieraat ihmettelisi, miksei heidän lapsiaan kutsuta. Aha. Oikeastiko joku heidän ystäväpariskunta olisi loukkaantunut, että tämä ainoa sisarusten lapsi ja kummilapsi olisi ollut paikalla?

[/quote]

Minusta oli outoa, kun serkkuni häissä oli tämän veljen lapsi mukana, vaikka kyseessä oli lapsettomat häät. Jopa toinen sisarus oli ymmärtänyt jättää lapset kotiin. Minusta tasavertaisuuden nimissä pitäisi kaikille olla samat säännöt, ja varsinkin, kun tässä tapauksessa häät päätettiin pitää lapsettomina, kun erään sukulaisen lapsia sinne ei haluttu. Ja ei, kyseessä en ollut minä, olin teini-ikäinen tuolloin. ;)

Vierailija
96/208 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 16:19"]

[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 15:45"]

Varmaan saa loukkaantua - kenen taskussa ne loukkaantumisluvat on? Jonkun kotimaisen ministeriön (Sisäministeriö, Opetus- ja kulttuuriministeriö vaiko THL:n, kirkon ...)? Jossakin komissiossa Brysselissä? 

Jos joku katsoo asiakseen järjestää lapsettomat häät, se on hänen oikeutensa. Jos joku siitä närkästyy niin se on taas hänen oikeutensa. Jos ei ole muuta tekemistä kuin tuntea negatiivisia tunteita toisten ihmisten valintojen takia, niin siitä vaan. Saman energian voi tietty käyttää siihen, että tarttuu puhelimeen ja a) soittaa tutulle (naapuri, sukulainen, ystävä) ja sopii hänet lapsenvahdiksi häiden ajaksi tai b) soittaa hääväelle ja ilmoittaa olevansa estynyt koska lastenvahtia ei ole/ saada. Samalla voi kysyä miten häälahja toimitetaan, sillä tottakai liitosta voi olla iloinen ja lahjan antaa vaikka itse ei pääsisikään paikalle. 

Häiden huomiopiste on hääpari, ei vieraiden lapset. 

[/quote]

En kyllä ole ikinä toimittanut häälahjaa, jos en mene häihin. Häälahjan pitää olla ruokailun arvoinen ja kun en saa ruokaa, en osta lahjakaan. Simppeliä

[/quote]

No ei kyllä tulisi mullekaan mieleenkään toimittaa mitään lahjaa juhliin, joihin en ole menossa. Korkeintaan jos kysymyksessä on paras ystävä, niin sitten.

Mutta noin muuten en voi olla huvittumatta tästä jatkuvasta jargonista, jossa lapsiperheiden vanhemmille tarjotaan mieletön tilaisuus bailata ilman lapsia, kun lapsia ei kutsuta... Kyllä mä ainakin osaan jättää lapset pois juhlista ihan omasta päätöksestänikin, jos niin haluan tehdä. Ei sitä päätöstä tarvitse tehdä mun puolestani.

Toisaalta se on mielettömän kiva, että turhanpäiväisiin häihin ei tarvitse mennä, kun voi vedota tuohon lapsiasiaan.

Vierailija
97/208 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 17:33"]

Tosi kärjistetty esimerkki:

Nuoripari, joka on suunnitellut häitään kaksi vuotta. (Jotkut kuulemma kauemminkin). Tunnelman he toivovat olevan juhlallisen tyyni ja harmoninen. Musiikit, runot, kukat, teemavärit, kaikki tarkoin mietitty, tämä on meidän hetki, kerran elämässä-hetki. Voi kuinka romanttista, hääväki odottaa; Tahdotko....

Ja sitten, yksi hyytävän karmea, korviaviiltävä kirkuna peittää alleen häävalat ja papin viisaat sanat. Kenties pitempäänkin, kun ei vaan älytä lähteä viemään sitä Nico-Petteriä ajoissa pihalle. Itse olisin tosi pettynyt. Ja lapsen äitinä tuntisin syyllisyyttä. Nico-Petteristä en tiedä.

[/quote]

Mä en kyllä näitä sepustuksia lukiessani tiedä itkeäkö vain nauraako.  " papin viisaat sanat" ja Nico-Petterin korviaviiltävä kirkuna"... hei camoon. 

Ei ihme että niin monella tulee se ero puolessa vuodessa häiden jälkeen, jos pipo on noin tiukalla. Vihkiminen on joo ihan romanttista ja silleen, mutta ei se merkitse mitään sille hääväelle. Ne samat korulauseet kuullaan jokaisissa häissä, eikä kukaan niitä muista enää viiden minuutin kuluttua. 

Joo, ei tarvitse nassikoiden kirkua kirkossa, ja normaali vanhempi kyllä pystyy siihen reagoimaan siten, että varsinaista häiriötä ei pääse syntymään. Silti se on mun mielestäni pienempi paha kuin ylineuroottinen prinsessasyndroomasta kärsivä morsian, joka kuvittelee, että hänen päivänsä prinsessana oikeasti jotenkin koskettaa muita, tai että kukaan jaksaa aikuisen ihmisen ympärillä liehua ihastelemassa ja ihmettelemässä.

Lähtökohtaisesti mulle on ihan sama millaiset häät kukin pitää. Jotenkin toivoisi vaan ihmisten olevan vähän... kypsempiä ja rennompia. Ei varmaan kannata veivata niitä häitä vuosikausia, jos ne on sitten niin helvetin herkät epäonnistumaan, ja hirveät paineet kaikilla, eikä lopulta kenelläkään kivaa.

Vierailija
98/208 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 00:04"]

Vihkiminen on joo ihan romanttista ja silleen, mutta ei se merkitse mitään sille hääväelle. [/quote]

Ehkä kuitenkin merkitsee sille hääparille? Kun pitää pyytää pappia toistamaan, että mitä, mitä, kun morsiamen pikkuserkun Nico-Aatami kirkaisee kurkun perältä tahdotko sinän aikana?

Oletko itse koskaan ollut vihittävänä? Vähän tuntuu, että et ole.

Vierailija
99/208 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän huvittaa kyllä nämä "en loukkaannu mutta ei morsiankaan saa loukkaantua, kun lapsenvahtia on niin vaikea saada ja en halua tuhlata lapsivapaata iltaa toisen häihin". Joo, aivan varmasti;) Ei sillä, ei toki voikaan loukkaantua jos vieras ei sitten pääse tulemaan, mutta kyllähän monella nuo on tekosyitä, lapsenvahteja kyllä löytää aika hyvinkin jos haluaa. Jotenkin aika uusavutonta touhua nykyään ettei minnekään päästä kotoa kun pitää olla se lapsenvahti, kellään ei ole läheisiä tai ei voi palkata lapsenvahtia...? Ihmetyttää vaan tuo että monille on niin vaikeaa lähteä juuri niihin häihin jonne ei lapset ole tervetulleita, mutta päästään kyllä kiertämään kaiken maailman baarit ja pikkujoulut yms.  

Vierailija
100/208 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 09:49"]

Turha loukkaantua. Enkä ole lapsivihaaja, itsellänikin kaksi lasta.

Jokainen saa juhlia häitään siten, kuin haluaa. Eiköhän niitäkin häitä ole, joihin voi lapset ottaa mukaan.

Törkeintä kyllä mielestäni on ottaa lapset mukaan, vaikka kutsut on tulleet vain vanhemmille. Yksissä tällaisissa häissä oli kymmenkunta lasta, vaikka lapset oli rajattu kutsusta pois. Siellä lapset nököttivät perheineen pöydissä ja vastaavasti kymmenelle aikuiselle haettiin jostain lisätuoleja. Tila oli pieni ja paikat laskettu tarkkaan, oli yleiseen tapaan etukäteen tehty istumajärjestys.

[/quote]

Hahaha, joku oikeasti tuo mukanaan kuokkavieraita eli niitä lapsia, on varmaan kivaa tuoda niitä epätoivottuja lapsia juhliin joissa ehkä järjestetty tarjoilutkin tietylle määrälle henkilöitä...:D Kuka edes kehtaa tehdä tuollaista, voi joko noudattaa parin tahtoa tai olla menemättä. Minä varmaan käännyttäisin pois jos minun juhliini oltaisiin tuomassa henkilöitä joita en sinne halua, eikä tahtoani siten olla kunnioitettu niin ei sitten olisi kyllä tarvetta tulla ollenkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kahdeksan