Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Töiden tekeminen lukion ohessa

Vierailija
03.01.2014 |

Onko kenellekään tästä kokemusta? Tyttöni haluaisi alkaa tekemään ilta/viikonlopputöitä yms. lähikaupassa. On nyt lukion toisella. Haluaisi siis ansaita omaa rahaa jotta pystyy itse maksamaan menojansa.

Olen yrittänyt sanoa, että keskittyisi kouluun ensin kunnolla kun töihin ei ole vielä mikään pakko mennä mutta kuulemma monet hänen kaverinsakin käyvät välissä töissä. Uskon kyllä että tyttö pystyy ja jaksaa hoitamaan sekä koulun että työt ja koulussa menee tällä hetkellä ihan ok. Mitä mieltä olette?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monella työssäkäyvällä on jaksamisongelmia. Jaksaisitko itse tehdä kahta työtä? Opiskelu vaatii kuitenkin lepoa.

lukion opettaja

Vierailija
2/20 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän moni lukiolainen tekee töitä, näin ainakin oman lukiolaiseni ystäväpiirissä. Oma tyttäreni kävi kolmannen luokan syksyn ajan lauantaisin siivoamassa, heräsi joka lauantai klo 6. mennäkseen töihin. Joululta sitten sai työpaikan kahvilasta, josta sai tunteja enemmän, iltaisin ja viikonloppuisin.

Abikevään tammikuun teki kahta työtä, kun siivosi vielä lauantaisin, ja sen lisäksi kävi kahvilassa töissä iltaisin ja viikonloppuisin lauantai-aamua lukuunottamatta. Teki sitten töitä koko abikevään, kirjoitti melko mukavin arvosanoin, ja saipa heti yo-kirjoitusten jälkeen opiskelupaikankin sieltä minne ensisijaisesti halusikin.

Tämä siis viime keväänä, ja nyt on taas joululoman töissä samaisessa kahvilassa.

Anna mennä, jos intoa on. Kyllä nuoret jaksavat! Ja jos saa nyt työpaikan, siitä on iso etu CV:ssä ja tulevina opiskeluvuosina.

Oman tyttäreni kohdalla olen ollut iloinen myös siitä, että työpaikka tuo rytmiä elämään, ja meillä ainakin on vähentänyt myös biletystä huomattavasti :), kun on aamulla herättävä töihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se jännä, miten suurin osa lukiolaisista ruikuttaa, miten rankka ja vaativa koulu lukio on, ettei ehdi edes mukaan entisiin harrastuksiin. Ja mitä nämä ruikuttajat tekevätkään? Juu, menevät töihin ja tekevät melko paljon tunteja viikossa, varsinkin ne joiden pitäisi keskittyä vain kouluun, jotta menestys olisi edes kohtuullinen. Monella koulu kärsii, tulee lintsausta, kun ei jaksa nousta aamulla kahdeksaksi kouluun tai pitää mennä iltapäivällä kassalle istumaan jo ennen kuin koulu loppuu. Kokeisiin luku jää vähälle ja tyydytään huonompiin tuloksin kuin olisi kyvyillään mahdollista saada. Pitkillä lomilla työt ovat ihan paikallaan, mutta lukukausien aikana on paras keskittyä kouluun ja harrastuksiin.

Olen seurannut lukiolaisia läheltä vuosikausia ja käynyt pitkiä keskusteluja siitä, miksi olisi järkevämpää keskittyä koulunkäyntiin. On totta, että lukion on vapaaehtoinen koulu, mutta on hyvä muistaa, että kun ottaa koulutuspaikan vastaan, ottaa samalla vastaan myös ne velvoitteet, jotka kouluun sisältyvät, mm. säännöllisen koulunkäynnin ja erilaiset tehtävät ja muut näytöt. Työssäkäynnistä tehdään usein syy siihen, että tutkielmat eivät palaudu aikanaan tai kokeissa jätetään tyhjä paperi.

Vierailija
4/20 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni on kanssa toisella ja tekee kaksi iltaa viikossa töitä kahvilassa. Lisäksi harrastaa liikuntaa aktiivisesti. Koulu menee hyvin, pitkän matikan kursseistakin kymppi nyt viimeksi.

Vierailija
5/20 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Tyttöni on ollut 15.v asti kesätöissä ja on ollut siellä aina tosi pidetty työntekijä. Lisäksi pk-seudulla monien nuorien työt on tiukassa ja tyttöäni vielä pyydettiin töihin ja työkokemuksesta on tottakai hyötyä tulevaisuudessa. Puhuttiin tyttöni kanssa että tekisi töitä vuoden verran jotta saa ensikevänäänä keskittyä kirjoituksiin. Ap

Vierailija
6/20 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma havaintoni on se, että nämä lukion ohessa töitä tekevät pitävät herkemmin välivuoden kirjoitusten jälkeen kuin ne, jotka ovat keskittyneet opiskeluun. Oppimistulokset ovat hieman heikommat työssäkäyneillä, mikä voi johtua joko pienemmistä resursseista tai jaksamisongelmista. Loppupelissä niitä lukioaikaisia työtodistuksia ei kovin usein tarvita, joten niiden saamiseksi en töissäkäyntiä suosittele. Jos perheellä on rahaongelmia, kokee lukiolainen varmasti velvollisuudekseen lisää rahaa hankkia, mutta suurimmalle osalle lukiolaisista pelkkä koulunkäynti riittää. Yo-juhlan jälkeen saattaa lievästi harmittaa se, että toivetiedekuntaa pääsy jäi pisteen päähän ja sen pisteen olisi saanut, jos äidinkielestä olisi vähän parempi numero, ja sen taas olisi saanut, jos olisi ollut aikaa laatia esseitä. Mutta kun ei ollut, kun oli palava halu istua kassalla.

Vierailija
7/20 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nro 5.

Minusta taas tuntuu, että nämä töitä tekevät nuoret ovat juuri niitä energisiä nuoria, jotka hoitavat myös koulun, harrastuksensa ja sitten sen työnteon.

Abikeväänä on ihan hyvää aikaa tehdä töitä, eipä niihin kirjoituksiin (eikä pääsykokeisiinkaan) koko aikaa kuitenkaan lue. Lukiosta kyllä selvää melko helpostikin, jos on tunneilla mukana ja kuuntelee.

Kuten kerroin, tyttäreni sai opiskelupaikan heti abikevään jälkeen:)

Vierailija
8/20 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tein itse koko lukioajan viikonloppu ja joskus iltahommia. Jatko-opiskelupaikka irtosi lopulta juuri näillä pisteillä mitä sain työnteosta. En usko että olisin yhtään parempaa lukion päättötodistusta saanut vaikka viikonloput olisinkin ryypännyt ja rellestänyt kavereiden kanssa :)

Vierailija
9/20 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein aikanaan lukion 2. luokan kevään ajan iltavuoroa lähikaupassa (6-8 h lähes joka päivä) mutta tajusin onneksi lopettaa, kun arvosanat putosivat kuin lehmän häntä. Ei ollut rahan arvoista, todellakaan. Kirjoitin lopulta E:n paperit ja pääsin yliopistoon tosi tiukkojen pääsykokeiden läpi kun sain rauhassa keskittyä opiskeluun.

Jos työtä on vain 2-3 h päivässä, se olisi vielä OK. Ei kahta kokopäivätyötä jaksa tehdä kunnolla, kun illalla pitäisi vielä läksytkin tehdä.

Vierailija
10/20 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 11:35"]

Mä tein itse koko lukioajan viikonloppu ja joskus iltahommia. Jatko-opiskelupaikka irtosi lopulta juuri näillä pisteillä mitä sain työnteosta. En usko että olisin yhtään parempaa lukion päättötodistusta saanut vaikka viikonloput olisinkin ryypännyt ja rellestänyt kavereiden kanssa :)

[/quote]

Mihin yliopistoon saa pisteitä hanttihommista?

Vierailija
11/20 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 11:33"]

Olen nro 5.

Minusta taas tuntuu, että nämä töitä tekevät nuoret ovat juuri niitä energisiä nuoria, jotka hoitavat myös koulun, harrastuksensa ja sitten sen työnteon.

Abikeväänä on ihan hyvää aikaa tehdä töitä, eipä niihin kirjoituksiin (eikä pääsykokeisiinkaan) koko aikaa kuitenkaan lue. Lukiosta kyllä selvää melko helpostikin, jos on tunneilla mukana ja kuuntelee.

[/quote]

Oma kokemus on se, että nämä töitä tekevät ovat niitä, jotka vetävät eniten viinaa eli raska työ vaatii raskaat huvit ja jos sunnuntai on vapaa, vedetään lauantaina pää täyteen. AMK:sta saa opiskelupaikan jokainen, joka osaa tehdä hakemuksen ja ilmestyy oikeana päivän äpaikalle.

Vierailija
12/20 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein siivoustöitä lukion ohella kuten siskoni. No, meillä ei jaettukaan perheessä avokätisesti rahaa, joten niillä maksoin omat huvitteluni ja osan vaatteistani.

Vierailija
13/20 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti sitten tavoite on AMK:ssa niillä, jotka tykkäävät vetää pään täyteen. 

Vierailija
14/20 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 11:48"]

[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 11:33"]

Olen nro 5.

[/quote]

Oma kokemus on se, että nämä töitä tekevät ovat niitä, jotka vetävät eniten viinaa eli raska työ vaatii raskaat huvit ja jos sunnuntai on vapaa, vedetään lauantaina pää täyteen. AMK:sta saa opiskelupaikan jokainen, joka osaa tehdä hakemuksen ja ilmestyy oikeana päivän äpaikalle.

[/quote]

Ahaa. No voin kertoa sen verran, että tuonne minne tyttäreni haki ja pääsi, oli n. 450 hakijaa ja 13 pääsi sisään.  Että silleen.

Miten kummassa tämäkin keskustelu päätyi taas tällaiseen kärjistämiseen ?

Vierailija
15/20 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 11:19"]

Oma havaintoni on se, että nämä lukion ohessa töitä tekevät pitävät herkemmin välivuoden kirjoitusten jälkeen kuin ne, jotka ovat keskittyneet opiskeluun. Oppimistulokset ovat hieman heikommat työssäkäyneillä, mikä voi johtua joko pienemmistä resursseista tai jaksamisongelmista. Loppupelissä niitä lukioaikaisia työtodistuksia ei kovin usein tarvita, joten niiden saamiseksi en töissäkäyntiä suosittele. Jos perheellä on rahaongelmia, kokee lukiolainen varmasti velvollisuudekseen lisää rahaa hankkia, mutta suurimmalle osalle lukiolaisista pelkkä koulunkäynti riittää. Yo-juhlan jälkeen saattaa lievästi harmittaa se, että toivetiedekuntaa pääsy jäi pisteen päähän ja sen pisteen olisi saanut, jos äidinkielestä olisi vähän parempi numero, ja sen taas olisi saanut, jos olisi ollut aikaa laatia esseitä. Mutta kun ei ollut, kun oli palava halu istua kassalla.

[/quote] Kaikki eivät mene lukioon sen takia että pääsisivät yliopistoon. Toisilla on tarkoitus saada yleissivistystä ja pitää hauskaa, kasvaa kolme vuotta, tanssia vanhat, juhlia penkkareissa, saada kavereita. Se toki maksaa mutta minä maksan mielelläni nuo kustannukset vaikka tiesinkin että ei niistä papereista mitään konkreettista hyötyä ole. Ja opiskelija meni töihin sen takia että voisi matkustaa ja shoppailla, ei sen takia että perhe olisi lujilla :)

Vierailija
16/20 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töihin vaan. Omani muutti kaverinsa kanssa kimppaan lukion kolmannen alussa, meni osa-aikatöihin ja kirjoitti nyt syksyllä. Valmistumisen viivästys johtui lukihäiriöstä, ei työnteosta.

Vierailija
17/20 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meidän lukiossa suurimmalla osalla oli osa-aika työ. Ei ne 5-6 l:än kirjoittaneet vissiin hirveästi kärsiny. Opettaa sitä paitsi yliopistoelämään missä oikeasti pitää tehdä töitä

Vierailija
18/20 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse oon tehnyt lukion ohella töitä ykkösluokasta lähtien. Koulumenestys on pysynyt hyvänä niissä aineissa, joita tiedän tarvitsevani haluamassani yliopistossa. Jos työ on lähellä, menee muutama tunti paristi viikossa kevyeen. Itsellä oli työt ekana vuonna tunnin bussimatkan päässä ja se oli ainakin itselle liikaa. Nyt edessä abivuosi, töitä 15h viikossa, koska tukia ei hirveesti 18v:lle heru, vaikka kuin asuisi omillaan.

Vierailija
19/20 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa lukiolaisista tekee osa-aikatöitä. Mun lapsen luokalla on vaan pari, kolme jotka EI tee töitä koulun ohella.

Vierailija
20/20 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tein töitä lukion ohessa 5h/pä 3krt viikossa 2.ja 3. vuosina. Työ oli kevyttä, istuin ja päivystin yhden pienen yrityksen aulassa ja töissä ehdin samalla tekemään läksyt ja lukea tentteihin. Koulu ei kärsinyt, sain hyvät paperit ja pääsin ekalla yrittämällä korkeakouluun johon halusin.
Tienasin omaa rahaa ja sain työkokemusta, mitä pahaa tässä oli? Toki vanhemmat maksoi kaiken tarpeellisen, joten työnteko ei olisi ollut pakollista. Rahaa jäi ainakin hyvin säästöön tulevia opiskeluja varten. Tosin opiskelun ohessa tein myös lähes koko ajan töitä, joten en missään vaiheessa ollut "köyhä opiskelija". Valmistuin tavoiteajassa ja nyt vakiduunissa. Edelleen säästötilillä makaa näitä lukioaikaisia rahoja. Heh.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yksi