Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsilta kielletyt häät: Saako perheelliset loukkaantua?

Vierailija
27.11.2013 |

http://howtobeabridezilla.blogspot.fi/2013/11/baby-talk.html

Ite en loukkaantuis, kun omasta kokemuksesta tiedän kuinka vittumaista oli, kun tuttavan lapsi alkoi parkua samaan aikaan kun alettiin sanoa vihkivaloja. Ja äiti ei tajunnut kantaa lastaan pihalle siinä vaiheessa!! Lapsettomia häitä ei viitsinyt järkätä, kun miehellä oli lapsia ennestään

Kommentit (208)

Vierailija
61/208 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ainakaan loukkaannu mutta oletan myös, ettei hääpari loukkaannu jollen minä tai puoliso tai kumpikaan meistä mene juhliin.

Tuohon alkuperäiseen blogitekstiin liittyen tuli mieleen vielä se, että olisi hyvin mahdollista, että jos menisimme lapsettomiin häihin ilman lapsia niin lähtisimme kuitenkin klo 21 lapsia nukuttamaan. Tietyssä vaiheessa kun lapsi ei esim. vielä koskaan ole ollut hoidossa en kyllä ensiksi jättäisi yöhoitoon. Jos häät on esimerkiksi jonkun sukulaisen ja tyyliin toisella puolen Suomea kun missä itse asuu voi lastenhoitoa olla erittäin vaikea järjestää kun potentiaaliset hoitajatkin ovat mukana juhlissa.

Viimeiset häät, joissa olen ollut olivat lapsettomat ja silloin meillä oli hoitaja kun lapsi jo niin iso että hänet pystyi jättämään hyvin hoitoon. Oli alunperin tarkoitus olla häissä myöhäänkin ja nauttia kunnolla mutta raskauden takia olin niin väsynyt että lähdettiinkin sitten ajoissa pois kuitenkin. Lapsettomat häät tuntuvat nykyään olevan kovin yleisiä. Itse kyllä mieluummin vietän ne harvat hetket jolloin meillä on lastenhoitaja puolison kanssa mieluummin muualla kuin jonkun häissä vaikken mä nyt minkään tekosyyn nojalla häistä poiskaan jää vaan menen kyllä jos lapsille on hoitaja ja ovat sen ikäisiä ja sellaisessa kehitysvaiheessa, että voivat mielestäni jäädä hoitoon (itse en esim. vauvaa jätä yöhoitoon minkään juhlimisen takia)

Vierailija
62/208 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 22:08"]

Tarkottaako lapsettomat häät ettei siis minkään ikäisiä lapsia suvaita? Tai siis määritelläänkö ikäraja kutsussa? Esim. 10-vuotias kyllä osaa käyttäytyä eikä varmasti aiheuta melua tai muutakaan haittaa tilaisuudelle, pikkupiltit itsekin jättäisin mielummin kotiin...

[/quote]

10-vuotiaskin on lapsi ja turhan nuori esim. alkoholintäyteisiin juhliin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/208 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

MinäminämInä ja mun lapset...

Vierailija
64/208 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 22:29"]

Ennen kutsuttiin koko kylä häihin. Nykyään kutsutaan häihun ne, jotka on tärkeitä/läheisiä. Miksi juhlia häitä sukulaisten kanssa, joiden kanssa ei pidä yhteyttä ja joita ei välttämättä edes tunne.

[/quote]

No voihan niillä ystävilläkin olla lapsia ;) Ja aikuiset sukulaiset voivat olla läheisiä keskenään.

Mutta kyllä ystävyys lopahtaa, jos ei voi mihinkään tulla ilman lapsia. Mä ainakin haluan tehdä läheisten kanssa muutakin kuin aina olla vastuussa lapsista ja ottaa ne huomioon.

Vierailija
65/208 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän siinä on, että jotkut loukkaantuvat verisesti jos heidän lapsiaan ei ole kutsuttu aina ja jokaikiseen paikkaan? Eikö oikeasti osata hetkeä olla siitä lapsesta erossa? Varmaan tekee hyvää parisuhteellekin sellainen. Mutta onneksi mielensäpahoittajien ei tarvitse tulla elleivät halua, niin kaikilla hyvä mieli:)

Vierailija
66/208 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 02:36"]

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 22:29"]

Ennen kutsuttiin koko kylä häihin. Nykyään kutsutaan häihun ne, jotka on tärkeitä/läheisiä. Miksi juhlia häitä sukulaisten kanssa, joiden kanssa ei pidä yhteyttä ja joita ei välttämättä edes tunne.

[/quote]

No voihan niillä ystävilläkin olla lapsia ;) Ja aikuiset sukulaiset voivat olla läheisiä keskenään.

Mutta kyllä ystävyys lopahtaa, jos ei voi mihinkään tulla ilman lapsia. Mä ainakin haluan tehdä läheisten kanssa muutakin kuin aina olla vastuussa lapsista ja ottaa ne huomioon.

[/quote]

Luulisi monen jolla lapsia on, haluavan välillä olla vähän aikaa ilmankin heitä? Kyllähän nyt kaikki tietävät, että aikuisten kesken vietettävät juhlat on vähän eri asia kuin että ne lapset juoksevat ja huutavat kuorossa, ja vauvoja pitää jatkuvasti huomioida kuten syöttää ja vaihtaa vaippaa, ei ihan juhlafiilistä paljettimekkojen ja viinilasillisten seurassa... On se joskus kieltämättä vähän ärsyttävää kun toiset haluavat raahata ne lapset milloin mihinkin aina mukaan, aivan kuin toinen puoliso ei voisi niitä hoitaa silloin kun sellainenkin on...  Ymmärtäähän sen että lapset kuuluvat pakettiin, mutta voisi moni äitikin ymmärtää että toiset haluaisivat silti nauttia ystävänsäkin seurasta ilman että se lapsi vaatii koko ajan kaiken huomion eikä juttelustakaan tule mitään...

Vierailija
67/208 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme asenne joillain. Ei hääparin tarvitse ajatella jokaisen vieraan lastenhoito-ongelmia tai sitä että mikä on yksittäisen vieraan käsitys häistä. Pari järjestää omanlaisensa juhlan ja kutsuvat sinne keitä haluavat. Jos haluaa kutsua itselleen vain läheisimmät ihmiset ja niitä ovat ystävät ja osa sukulaisista niin silloin juuri ne saavat kutsun. Jos syystä tai toisesta pari ei halua lapsia paikalle niin sitten häihin tulee vaan ne aikuiset jotka sinne ovat kutsuttu. Aina voi jättää menemättä, mutta hölmä on jos loukkaantuu siitä että joku ei kutsu lapsia häihinsä. Jos morsian kutsuisi 10 muuta lasta ja ilmoittaisi sinulle ettei juuri sinun lapsesi ole tervetullut ja olet oikeasti läheinen niin sitten ymmärtäisin loukkaantumisen.

Itse voi sitten kukin halutessaan kutsua kaikki lapset häihinsä jos sellaisista häistä enemmän pitää.

Vierailija
68/208 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä meillä esim. on mietitty niin esim. että häitä loppujen lopuks juhlittais jollakin leirintä-alueella/sen läheisyydessä ja todennäköisesti joskus iltapäivästä vihkiminen ja siitä sitten syömään yms. ohjelmaa ja pienemmät lapset vois laittaa nukkumaan jo ehkä joskus 21 aikoihin, kun taas ainakin aikuset vois jatkaa juhlimista (todennäkösesti alkoholin, tanssimisen yms. merkeissä), kunnekka sitten aikusetkin vois aikanaan kömpiä mökkiin/asuntoautoon/telttaan tms. nukkumaan.

Mutta toisaalta tosiaankin oon miettinyt tuota alkoholi-asiaa, että todennäköisesti porukka tulee olemaan meidän häissä päissään niin se on vähän niin ja näin, että miten ne lapset asettuu mukaan kuvioon. Saattaa olla, että esim. kutsussa mainitaan asiasta ja pyydetään vanhempia käyttämään sitten "omaa harkintaa" asiassa. Että voivat sitten hommata lastenvahdin, jos tuntuu siltä tai sitten tulla lasten kanssa, mutta toivottavasti vanhemmista edes toinen pysyy sitten tarpeeksi selvin päin hoitaakseen lapsiaan sitten.

Vierailija
69/208 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole koskaan tullut kutsua lapsettomiin häihin, aina on perheittäin kutsuttu, ja yksin asuville avec-kutsu tullut siltä varalta että haluaa seuralaisen ottaa mukaan.

En loukkaantuisi, mitäs mulla on siihen sanomista ketä jotkut haluaa juhliinsa kutsua. Jättäisin vain menemättä koska olettaisin että kyseessä on nakit silmillä-tyyliset häät eli joku matti ja mervi varmaan. Lisäksi vaatisi lapsiperheeltä vähän järjestelyitä.

Vierailija
70/208 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 23:43"]

Ei saa perheelliset loukkaantua. Hääkutsusta voi kieltäytyä, jos ei kykene ( esim. ei lastenhoitajaa) tai halua häihin vieraaksi mennä, mutta siitä että lapsia ei kutsuta ei saa loukkaantua. Jokainen hääpari järjestää omat häänsä ja päättää lapsivieraista.

[/quote]

Asia olisi simppeli muuten, jos morsian ei saisi itkupotkuraivareita, kun lapsiperheet ei tule, kun lapsenvahdin järjestäminen on niin vaikeaa

Vierailija
71/208 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 00:20"]

En minä ainakaan loukkaannu mutta oletan myös, ettei hääpari loukkaannu jollen minä tai puoliso tai kumpikaan meistä mene juhliin.

Tuohon alkuperäiseen blogitekstiin liittyen tuli mieleen vielä se, että olisi hyvin mahdollista, että jos menisimme lapsettomiin häihin ilman lapsia niin lähtisimme kuitenkin klo 21 lapsia nukuttamaan. Tietyssä vaiheessa kun lapsi ei esim. vielä koskaan ole ollut hoidossa en kyllä ensiksi jättäisi yöhoitoon. Jos häät on esimerkiksi jonkun sukulaisen ja tyyliin toisella puolen Suomea kun missä itse asuu voi lastenhoitoa olla erittäin vaikea järjestää kun potentiaaliset hoitajatkin ovat mukana juhlissa.

Viimeiset häät, joissa olen ollut olivat lapsettomat ja silloin meillä oli hoitaja kun lapsi jo niin iso että hänet pystyi jättämään hyvin hoitoon. Oli alunperin tarkoitus olla häissä myöhäänkin ja nauttia kunnolla mutta raskauden takia olin niin väsynyt että lähdettiinkin sitten ajoissa pois kuitenkin. Lapsettomat häät tuntuvat nykyään olevan kovin yleisiä. Itse kyllä mieluummin vietän ne harvat hetket jolloin meillä on lastenhoitaja puolison kanssa mieluummin muualla kuin jonkun häissä vaikken mä nyt minkään tekosyyn nojalla häistä poiskaan jää vaan menen kyllä jos lapsille on hoitaja ja ovat sen ikäisiä ja sellaisessa kehitysvaiheessa, että voivat mielestäni jäädä hoitoon (itse en esim. vauvaa jätä yöhoitoon minkään juhlimisen takia)

[/quote]

Minä olen kyllä nykyään niin aikuinen, että uskallan kieltäytä tuollaisista häistä. Lapsenvahteja on niin hankala  saada, että en tuhlaa niitä häihin. Morsian saa suuttua ihan vapaasi

Vierailija
72/208 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 03:36"]

Mitä meillä esim. on mietitty niin esim. että häitä loppujen lopuks juhlittais jollakin leirintä-alueella/sen läheisyydessä ja todennäköisesti joskus iltapäivästä vihkiminen ja siitä sitten syömään yms. ohjelmaa ja pienemmät lapset vois laittaa nukkumaan jo ehkä joskus 21 aikoihin, kun taas ainakin aikuset vois jatkaa juhlimista (todennäkösesti alkoholin, tanssimisen yms. merkeissä), kunnekka sitten aikusetkin vois aikanaan kömpiä mökkiin/asuntoautoon/telttaan tms. nukkumaan.

Mutta toisaalta tosiaankin oon miettinyt tuota alkoholi-asiaa, että todennäköisesti porukka tulee olemaan meidän häissä päissään niin se on vähän niin ja näin, että miten ne lapset asettuu mukaan kuvioon. Saattaa olla, että esim. kutsussa mainitaan asiasta ja pyydetään vanhempia käyttämään sitten "omaa harkintaa" asiassa. Että voivat sitten hommata lastenvahdin, jos tuntuu siltä tai sitten tulla lasten kanssa, mutta toivottavasti vanhemmista edes toinen pysyy sitten tarpeeksi selvin päin hoitaakseen lapsiaan sitten.

[/quote]

No ei mulla kyllä ole lapsuudentraumoja häistä joissa olin lapsena mukana ja joissa oli myös päihtyneitä ihmisiä. Tappeluita ei ollut, jotain iloista hiprakkaa, ja kumpikaan vanhemmistani ei heilunut tukevassa humalassa, toinen oli aina selvinpäin ja huolehti sitten meistä lapsista. 

Nykyisin varmaan lähtis lastensuojeluilmoitus jos lapsi on samassa perhejuhlassa missä isän pikkuserkku on humalassa... Voi aikoja voi tapoja. 

Vierailija
73/208 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen saa järjestää mieluisensa häät, mutta toivon ettei vastapuolikaan loukkaannu kun en sitten välttämättä osallistu. Ei siksi, että olisin verisesti loukkaantunut vaan lastenhoidon järjestämisessä on oma hommansa.

Se on hyvä tekosyy jättää häät väliin kun aina tuskailen muutenkin lähes kaikkia häitä, pynttäytyminen, tylsyys ja typerät leikit eivät ole makuuni. Oikeasti läheisten häät on kyllä kiva kokemus.

Vierailija
74/208 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 20:14"]

Jos olette epäsosiaalisia lastenvihaajia tai vastaavasti heikossa rahatilanteessa, karsikaa toki vieraslistasta kaikki ei-niin-tuottoisat. Kyllä kaikki sen ymmärtää ihan niin kuin se on tarkoitettukin.

[/quote]

Hahhaa, osui näköjään aika moneen "omannäköisten" häiden pikkusieluiseen järkkääjään. Lapset pilaa häävideon (kuka niitä oikeasti edes katsoo jälkeen päin?), juoksee jaloissa, vie kalliin ruokapaikan ja vanhempansa häistä kello 21. Jätättekö huonojalkaiset tai höpsähtäneet mummonnekin kutsumatta? Tilalle voi saada paremmin tuottavan kutsuvieraan, jota ei tarvitse hävetä.

Vierailija
75/208 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei saa loukkaantua. mäkin oisin ehkä ennen vetänyt herneen nenään kun funtsin että häät on sellainen iso juttu ja plaaplaa. oma lapsi oli silloin pieni ja tietty siinä vaaleanpunaisessa hormonihöyryisessä maailmassa ihankaikkeinainoaparasikinä lapsi.

nyt kun itsellä on parikin mukulaa ja järjestimme toisen kierroksen häät niin ne oli "lapsettomat", omatkaan lapset eivät olleet paikalla. ja oli mukavaa, molemmat + meidän vieraat saimme olla rauhassa, syödä hyvät pöperöt ravintolassa kahteenkin kertaan, ottaa vähän drinksua ja pitää puheita ronskimpaankin tyyliin kun ei tarvinut välittää pikku padoista.

mutta jos järjestää sellaiset isot, prinsessahörsöhäät niin lapsia on väkisinkin mukana. eikä voi valita että näiden lapset joo ja näiden lapset ei. munakasta ei voi tehdä rikkomatta munia, eli jostain on tingittävä. jos ei halua lapsia juhliin niin sitten reilusti myöhempi aloitus ja vähemmän vieraita, kyllä kaikki silloin ymmärtää ja jotkut osaa jopa arvostaa "lapsettomia" hääjuhlia.

ja se on totta että jotkut vetää herneen nenään AINA. oli se sitten hääkakun kuorrute tai morsiamen isän puhe saati sitten joku lapsiasia.

Vierailija
76/208 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En loukkaantuisi, mutta jos kyseessä on lapseton pariskunta niin ärsyttäisi se, että he eivät välttämättä ymmärtäisi, miten hankalaa voi olla tulla häihin ilman lapsia. Meillä eivät lasten isovanhemmat ole mukana elämässämme, joten käytännössä joutuisimme ottamaan heille maksullisen hoitajan, jos kukaan tuttavaperhe tms ei suostuisi ottamaan lapsia hoitoon häiden ajaksi. Kyse olisi luultavasti yökyläilystä, eli ei ihan välttämättä onnistuisi. Tai sitten häihin osallistuisi vain toinen - mieheni tai minä. Kaikilla kun ei ole mummeja, jotka ilmestyvät hoitamaan lapsia aina kun tarvis.

Vierailija
77/208 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut sekä "lapsellisissa" että lapsettomissa häissä (tosin morsiamen sisarusten lapset oli näihin häihin kutsuttu ja yhdellä kaveripariskunnalla oli lapsikatraasta mukana vauva). Kyllä me ihan miellämme kavereiden häihin mentiin miehen kanssa kahdestaan ja hommattin lapselle yökyläpaikka mummolasta. Eikä harmittanut yhtään, vaikka tulikin lapseton kutsu eikä harmittanut siinäkään vaiheessa, että tiedettiin lähisuvun lasten tulevan paikalle. Emme varmaan olisi lasta ottaneetkaan mukaan, sillä lapsella olisi tullut häissä vain tylsää ja toisaalta meillä oli hauskaa viettää iltaa vanhojen kavereiden kanssa ihan rauhassa.

En yleensäkään ymmärrä tätä perhesymbioosia, jossa joka häihin pitäisi mennä kokonaisena perheenä ja olla loukkaantuneita, jos koko perhe ei ole kutsuttu.

Vierailija
78/208 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muistan lapsuudestani, että kyllä  mun vanhemmat meni häihin ja joihinkin sukujuhliin ilman meitä. Meille tuli silloin kotiin hoitaja. Eikä oltu rikkaita, vanhemmat maanviljelijöitä. Pääsivät josksu kahden tuulettumaan. tosi harvinaista. Itse olin vain kummini häissä, morsiustyttönä.

Vierailija
79/208 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan sitä loukkaantua. Tietysti hääpari saa pitää mieleisensä häät mutta jos tilaisuus on sellainen, ettei se miellytä niin vieraat voivat jättää menemättä. Mä en mene enää mihinkään juhliin mihin en itse halua ja jotka eivät sovi mun pirtaani. Esim. lapsettomat häät olisi just sellainen minkä skippaisin armotta.

Vierailija
80/208 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymärrä miksi lapset pitää raahata joka paikaan. Nyt alkaa taas joulukonserttien aika, ja mykyään käyn vain maksullisissa tilaisuuksissa. Lapsillehan järjetetään omiakin konsertteja, eli aika, kesto ja musiikin valinta sopii paremmin lapsille, että lapsetkin viihtyy. Olen joskua ollut kirkossa kuulemassa kuoroa, ja en kuullut juuri mitään , koska paikalle raahatut lapset itkivät, marisivat ja kiukuttelivat. "Pitäähän lapsienkin saada kokoe koulukonsertin tunnelma", sanovat mammat. Kummasti he eivät kuitenkaan vie lapsia maksullisiin konsertteihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi viisi