Miehen miniä laittoi kysymättä kuviani FB:hen
Miehelläni on jo lapsenlapsia, jotka ovat minullekin kovin rakkaita. Etenkin, kun omia ei vielä ole, niin voin antaa kaiken huomioni heille.
Taas eilen miehen poika vaimoineen kävi meillä lasten kanssa. Otimme kaikki paljon valokuvia. Miniä on minun FB-kaverini omasta pyynnöstään. Jo illalla huomasin, että hän oli laittanut seinälleen useita kuvia lapsista ja minusta sekä kodistani.
Itselläni on hyvin tiukat yksityisyysasetukset eikä minua pysty esim. etsimään FB:stä. Luonnollisesti valokuvani näkyvät vain kaikkein lähimmille, eikä niissä koskaan näy minun tai mieheni kasvoja, joskus vartalon varjo tms. Ei tulisi mieleenkään laittaa sinne lasten kuvia, omia tai kenenkään muunkaan. En ole vainoharhainen, mutta minusta netti ei ole sellainen foorumi, missä pitäisi koko elämä olla luettavissa. Lähiystävät ja sukulaiset saavat kuvansa ihan muita teitä. Omia kasvojani tai kotiani en halua nähtäville tuntemattomille, mm. siksi, että meillä on omalla tavallaan erikoinen koti ja sisustus.
Nuoret naiset, miksei miehetkin: olkaa kilttejä ja kysykää, ennenkuin laitatte toisten kuvia seinällenne julkiseen jakeluun. Ja ennenkuin joku ehtii sanoa, että kerro suoraan sille miniälle: en voi sitä tehdä. Hän on ihana nuori nainen, loistava äiti lapsilleen ja vaimo mieheni pojalle, mutta tiedän, että mutkattomiin väleihimme tulisi särö. Hän kokisi sanomiseni arvosteluna, se on tullut selväksi, koska hänen välinsä omaan isäänsä ovat poikki vähän vastaavanlaisen tapahtumaketjun seurauksena.
Siksi toivoisin monen lukevan tämän viestin ja ottavan onkeensa. Miniä ei lue, koska hän on niin sanonut.Eli en voi ns. jäädä kiinni. Minä olen tietysti hehkuttanut notkuvani täällä usein, niin nytkin sairauslomalaisena. :)
Kommentit (57)
toi on vaan kylmä totuus. jos toinen on törppö ja jakaa itseottamiaan kuvia ja vaikka vielä ihanasti oman seinänsä ollessa julkinen, et voi oikein mitään :( oikeusteitse ehkä voi saada poistamaan mutta kuka sitä nyt haluaa? ja kerran nettiin laitettu on siellä aina..
nykyajan nuoret tai osa heistä tuntuu olevan hyvin avoimia eikä ymmärrä jos joku toinen ei halua paljastaa kaikkea ja olla hip ja hop koti ja naama facessa tai heittääntyä tositeeveeseen ja osa oikeasti luulee että "julkkis" olisi ammatti. selitä siinä sitten, käpy ja kalkkis ja häh mitä pahaa..:?
Eikö siis voi ystävällisesti selittää, ettet haluaisi esitellä kotiasi sinulle oudoille ihmisille? Tai omaa kuvaasi. Johan on herkkä miniä jos tuosta suuttuu.
Sanot miniälle, että noin ei voi tehdä. Laki kieltää ja että ottaa ne kuvat sieltä vex. Siis nätisti ja kaikella ystävyydellä.
Nuoret eivät tunne lakia, eivätkä asiaa ymmärrä.
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 12:42"]Ja ennenkuin joku ehtii sanoa, että kerro suoraan sille miniälle: en voi sitä tehdä. Hän on ihana nuori nainen, loistava äiti lapsilleen ja vaimo mieheni pojalle, mutta tiedän, että mutkattomiin väleihimme tulisi särö.
[/quote]
Ärsyttä kaltaisesi ihmiset, jotka olettavat toisista aina pahinta. Niin maireasti kerrot, kuinka miniä on ihana ihminen, muttei mukamas mitenkään voi ymmärtää, ettei sinun kuviasi voi laittaa nettiin.
Kärsi siis omasta tyhmyydestäsi. Ei symptiaa aikuiselle, joka ei uskalla noin tavalliseen asiaan ilmaista omaa kantaansa.
Minun mielestäni hankalaa ihmistä ei kannata paapoa. Jos välinne menee siitä poikki, että ystävällisesti pyydät miniää ottamaan kuvat pois, se voi olla palelus miniällesi. Hän saa mahdollisuuden kehittyä ihmisenä. Tuskin hän oikeasti lopullisesti voi haluta katkaista kaikkia välejään.
Eikö kukaan todella tunne tuollaisia ihmisiä, jotka vetävät hernepurkin nenään, jos heille sanoo jostain itsestään selvyydestä? Minulla on ainakin monta kaveeria, jotka haukkuvat anoppinsa mennen tullen asiasta kuin asiasta, vaikka minusta yleensä syyttä. Usein tuo haukkuminen tehdään vielä oman äidin höystäessä vieressä. Eli ymmärrän aloittajaa tosi hyvin, ei tuollaiselle ihmiselle voi mitään vsanoa, joka oman isänsäkin kanssa saa välit poikki.
Miniäsi haluaa esitellä sinun erikoista kotiasi kavereilleen. Ymmärsin, että olette siis varakkaita ja kotisi on siksi erikoinen. Antaahan se puoliminiälle vähän statusta, jos miehen isä asuu komeasti :) Tosin myös luuserikavereille oivan vinkin, mihin voi mennä murtokeikalle.
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 13:04"]
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 12:42"]Ja ennenkuin joku ehtii sanoa, että kerro suoraan sille miniälle: en voi sitä tehdä. Hän on ihana nuori nainen, loistava äiti lapsilleen ja vaimo mieheni pojalle, mutta tiedän, että mutkattomiin väleihimme tulisi särö.
[/quote]
Ärsyttä kaltaisesi ihmiset, jotka olettavat toisista aina pahinta. Niin maireasti kerrot, kuinka miniä on ihana ihminen, muttei mukamas mitenkään voi ymmärtää, ettei sinun kuviasi voi laittaa nettiin.
Kärsi siis omasta tyhmyydestäsi. Ei symptiaa aikuiselle, joka ei uskalla noin tavalliseen asiaan ilmaista omaa kantaansa.
[/quote]
Mitä tarkoitat, millä lailla "oletan aina pahinta"? En myöskään tarkoittanut olla "mairea", kunhan totesin tosiasiat.
AP
Mä olin jokin aika sitten aika järkyttynyt, kun anoppini sairastui ja kälyni kertoi FB:ssa aivan avoimesti hänen diagnooseistaan ja päivitti aina ajankohtaiset kuulumiset, miten sairaus etenee. Anoppi ei itse ole FB:ssa. Ja kaikkihan sitten siellä ketjussa voivottelivat ja kaiken maailman voimahaleja toivottivat. Mä en sitten voinut hillitä itseäni, vaan kerroin anopille ja sen jälkeen käly on ollut nuiva, koska riitahan (tai kiivas keskustelu siitä oli seurannut). Mutta siis jösses, että joku voi olla törppö! Siis ihan ajattelemattomuuttaan ton varmaan teki. Kaikil ei tosiaan ole enää mitään tajua, missä mennään. siis ei tää anopin sairaus sinänsä mikään salaisuus ollu, mutta on se nyt vähän eri asia puhua asiastaan vaikka jollekin kaverilleen, kun jakaa juttu yksityiskohtineen 300 "kaverinsa" kanssa asianomaisen lupaa kysymättä.
El suosittelisin ap sinua kyllä puhumaan miniäsi kanssa. Koska jos esim. sairastut, niin tällainen ihminen, joka ei osaa kuvia ladatessaankaan lupaa kysyä, voi jakaa sairaushistoriansakin muiden kanssa. Muutenkin asiasta olisi hyvä mainita. Eikö miehesi poika voisi tehdä sitä? Ei miniä muuten tajua.
Et tainnut oikein tajuta pointtia. Ei tässä nyt mihkään oikeuteen olla menossa. Eihän ap ole vielä edes ystävällisesti maininnut asiasta miniälle. Yleensä ihan ystävällinen pyyntö poistaa kuvat, riittää näissä tapauksissa. :)
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 12:54"]
toi on vaan kylmä totuus. jos toinen on törppö ja jakaa itseottamiaan kuvia ja vaikka vielä ihanasti oman seinänsä ollessa julkinen, et voi oikein mitään :( oikeusteitse ehkä voi saada poistamaan mutta kuka sitä nyt haluaa? ja kerran nettiin laitettu on siellä aina..
nykyajan nuoret tai osa heistä tuntuu olevan hyvin avoimia eikä ymmärrä jos joku toinen ei halua paljastaa kaikkea ja olla hip ja hop koti ja naama facessa tai heittääntyä tositeeveeseen ja osa oikeasti luulee että "julkkis" olisi ammatti. selitä siinä sitten, käpy ja kalkkis ja häh mitä pahaa..:?
[/quote]
Välinne ovat ap kaikkea muuta kuin mutkattomat, jos et voi pyytää poistamaan kuvia. Mutkattomilla väleillä tarkoitetaan nimen omaan sitä, ettei tarvitse pelätä toisen suuttumista, jos asiaa harkittuaan asiasta huomauttaa tai ystävällisen pyynnön esittää. Välinne ovat nimen omaan pinnalliset, kankeat ja muodolliset, jos tuollainen asia on noin vaikea.
Minä olin niin häikäilemätön, että pyysin hyvää ystävätärtäni poistamaan sivuiltaan kuvat, jossa oli minun perheeni (mies, lapset ja minä) ja jossa näkyi kotimme, pihamme ja mm. automme rekisterinumeroineen. Sanoin asian kauniisti, en ole mikään riidanhaastaja muutenkaan ja tuo ystävätär on minulle tärkeä ihminen, teinivuosilta asti. Niin vain kävi, että huomasin parin päivän kuluttua, että en enää nähnyt hänen seinäänsä ollenkaan, eli hän on poistanut minut kavereistaan. En ole uskaltanut vielä soittaa ja kysyä syytä, mutta toivottavasti hän lukee tämän ja yrittää ymmärtää.
Älkää niuhottako. Mitä ihmettä te kuvittelette niillä kuvillanne voitavan tehdä?
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 13:45"]
Älkää niuhottako. Mitä ihmettä te kuvittelette niillä kuvillanne voitavan tehdä?
[/quote]
Mietipä tilannetta, että sinua vainoaa joku hullu ex-mies tms. niin ei ole kivaa että kuvia löytyy fb:stä. Teoreettista? Mutta eikös Ruotsissa juuri käynyt näin.
[/quote]
nii just tämmösiä suurin osa nuorista on. "mitä välii ja entäs sitten ja ihme kurppa kun niuhottaa jne "
en usko että minun kuvillanikaan kukaan mitään tekisi, tuskin edes kiinnostavat ketään. mutta se ei tunnu kivalta! miksi? siksi kun haluan pitää oman elämäni ihan omana elämänäni ja se on oma valintani.
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 13:10"]
Eikö kukaan todella tunne tuollaisia ihmisiä, jotka vetävät hernepurkin nenään, jos heille sanoo jostain itsestään selvyydestä?
[/quote]
Varmasti tuntee, mutta ap:n mukaan miniä on "ihana nuori nainen, loistava äiti lapsilleen ja vaimo mieheni pojalle". Ei siis ihminen, joka on tapana tunkea palkokasvipurkkeja nenäänsä. Siksi on naurettavaa, ettei ap uskalla pyytää kuvien poistamista.
Nr. 13 kirjoitti hyvin.
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 13:50"]
[/quote]
nii just tämmösiä suurin osa nuorista on. "mitä välii ja entäs sitten ja ihme kurppa kun niuhottaa jne "
en usko että minun kuvillanikaan kukaan mitään tekisi, tuskin edes kiinnostavat ketään. mutta se ei tunnu kivalta! miksi? siksi kun haluan pitää oman elämäni ihan omana elämänäni ja se on oma valintani.
[/quote]
Niinpä, uskokaa tai älkää, mutta ihan kaikki eivät halua jakaa elämäänsä ventovieraitten miniäpuolien tuttavien kanssa. ja jonkun tuolla aiemmin esittämä pointti siitä, että murtovarkaat löytävät hyvän kohteen noista kuvista, voi katsoa valmiiksi, mitä arvokasta on missäkin huoneessa, lähellä ikkunaa tms. Jotkut kertovat avoimesti, milloin lähtevät matkoille, jtoen varkailla on tiedossa aika, jolloin kukaan ei ole kotona.
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 13:51"]
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 13:10"]
Eikö kukaan todella tunne tuollaisia ihmisiä, jotka vetävät hernepurkin nenään, jos heille sanoo jostain itsestään selvyydestä?
[/quote]
Varmasti tuntee, mutta ap:n mukaan miniä on "ihana nuori nainen, loistava äiti lapsilleen ja vaimo mieheni pojalle". Ei siis ihminen, joka on tapana tunkea palkokasvipurkkeja nenäänsä. Siksi on naurettavaa, ettei ap uskalla pyytää kuvien poistamista.
Nr. 13 kirjoitti hyvin.
[/quote]
Oletko nro 13 kenties sinä itse? :D
Ai että Suomi on väärällään vainoajia? Mitä muuta pahaa kuvista aiheutuu, oikeasti?
Ymmärrän loistavasti. Meillä se on vaan toisinpäin, anoppi jakaa aivan kaiken, lasteni sairaudet, ongelmat, tietenkin valokuvat. Mies on siitä sanonut, mutta anoppi on sitä mieltä, että hänellä on niin vähän kavereita ja nekin melkein kaikki sukulaisiamme, että ei se haittaa. En kuitenkaan haluaisi, että kun lapsi on heillä yökylässä, anoppi istuu netissä laittamassa tilannepäivityksiä ja kuvia.