Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eri sosioekonominen tausta aiheuttaa surua lapsille

Vierailija
20.12.2025 |

Huonon asuntopolitiikan seurauksena asuinalueille on rakennettu omistustaloja ja vuokrataloja. Tämän seurauksena myös koululuokissa on usein parempien perheiden lapsia ja vuokratalolapsia sekaisin. Kaikkien muiden haasteiden lisäksi tilanne kärjistyy entisestään jouluna, kun parempien perheiden lapset lähtevät laskettelulomalle Alpeille ja saavat hienoja lahjoja, mutta alempien sosiaaliluokkien lapset joutuvat jurnuttamaan kotona ja lahjasaaliskin jää vaatimattomaksi.

Loman jälkeen ilmapiiri luokassa on kireä, kun keskiluokkaiset lapset jakavat toisilleen lomatekemisiään vuokratalolasten kuunnellessa kateellisena vieressä. Olisikin tärkeää eriyttää asuinalueita ja koululuokkia voimakkaammin, jotta näitä jännitteitä ei pääsisi syntymään ja kiusaaminen vähenisi. Oletko itse nykytilanteen kannalla vai toivoisitko eriytyneempiä asuinalueita?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun vuokralla ja matkustelemme. Olen asunut 12 v ulkomailla joten en päässyt kiinni omaan asuntoon. Lapsi saa kaikki lahjat mitä toivoo vaikka olen yh. Laskettelusta ei tykätä.

Olen opettaja ja lapsen isä, ex mies, DI ja tohtori. 

Kai me huonoja ollaan

Vierailija
2/7 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan ap on provo. Mun teinillä on kavereita ihan kaikista eri sosiaaliluokista. On yh.nkin lapsia vaikka itse ollaan ydinperhe. Hän ei ole koskaan kavereita hommannut minkään sosiaaliluokan mukaan. Tulee toimeen erilaisten ihmisten kanssa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan ap on provo. Mun teinillä on kavereita ihan kaikista eri sosiaaliluokista. On yh.nkin lapsia vaikka itse ollaan ydinperhe. Hän ei ole koskaan kavereita hommannut minkään sosiaaliluokan mukaan. Tulee toimeen erilaisten ihmisten kanssa. 

Teinisi lienee poikkeustapaus. Onko hän tavallista sosiaalisempi? Yleensä koulun alkaessa lapset intuitiivisesti saavat kavereita omasta yhteiskuntaluokastaan, vaikka eivät ymmärrä asiasta mitään. Samaan luokkaan kuuluvien lasten toiminta ja mielenmaisema vaikuttaa tutummalta ja sosiaalipsykologian mukaan ihmiset kiinnostuvat enemmän itsensä kaltaisista ihmisistä.

Ap

Vierailija
4/7 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teinisi lienee poikkeustapaus. Onko hän tavallista sosiaalisempi? Yleensä koulun alkaessa lapset intuitiivisesti saavat kavereita omasta yhteiskuntaluokastaan, vaikka eivät ymmärrä asiasta mitään. Samaan luokkaan kuuluvien lasten toiminta ja mielenmaisema vaikuttaa tutummalta ja sosiaalipsykologian mukaan ihmiset kiinnostuvat enemmän itsensä kaltaisista ihmisistä.

Ap

Noin taitaa olla. Samanlaiset tekemiset kiinnostaa lapsia ja nuoria. Moneen tekemiseen tarvitaan rahaa. 

Vierailija
5/7 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Me olemme hyvätuloista ylempää keskiluokkaa, emmekä ole ikinä käyneet jouluna tai muutenkaan Alpeilla laskettelemassa. Joskus on tosin vietetty joulu kaupunkilomalla. Lapset eivät todellakaan saa kaikkea haluamaansa, vaan pyrimme kasvattamaan heitä kohtuullisuuteen. Lisäksi heille on opetettu, että lahjoilla ja ylipäänsä omaisuudella kehuskelu on huonoa käytöstä, ja keskusteluissa pitää ottaa huomioon myös sellaiset, joilla asiat eivät ole taloudellisesti niin hyvin. Onneksi lasten kaveripiirissä kiinnostuksenkohteet ovatkin ihan muualla kuin rahassa, ökymatkoissa ja kalliissa merkkivaatteissa. 

Vierailija
6/7 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme lasta. Ollaan oltu hyvätuloisia. En tunne yhtään lapsiperhettä, joka olisi ollut Alpeilla joululomalla.

Vierailija
7/7 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me eletään aika vaatimattomasti, lapset jakaneet huoneet ja ei matkustella ulkomailla. Aiemmin ollaan oltu tosi pienituloisia mutta nykyään rahaa on nykyään aika hyvin, mutta sitä käytetään säästeliäästi. Jotain merkkivaatteita nuorille ostetaan, jos toivovat. Lasten kavereissa on niin vuokra-asujia kuin niitä joilla on satojen tuhansien autot ja kartanot. Ei ikinä, painotan ei koskaan, ole tuottanut mitään ongelmia suuntaan tai toiseen, ne on ihan muut asiat jotka meillä ovat tärkeitä ystävyydessä niin lapsilla kuin aikusillakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yhdeksän