Miehen miniä laittoi kysymättä kuviani FB:hen
Miehelläni on jo lapsenlapsia, jotka ovat minullekin kovin rakkaita. Etenkin, kun omia ei vielä ole, niin voin antaa kaiken huomioni heille.
Taas eilen miehen poika vaimoineen kävi meillä lasten kanssa. Otimme kaikki paljon valokuvia. Miniä on minun FB-kaverini omasta pyynnöstään. Jo illalla huomasin, että hän oli laittanut seinälleen useita kuvia lapsista ja minusta sekä kodistani.
Itselläni on hyvin tiukat yksityisyysasetukset eikä minua pysty esim. etsimään FB:stä. Luonnollisesti valokuvani näkyvät vain kaikkein lähimmille, eikä niissä koskaan näy minun tai mieheni kasvoja, joskus vartalon varjo tms. Ei tulisi mieleenkään laittaa sinne lasten kuvia, omia tai kenenkään muunkaan. En ole vainoharhainen, mutta minusta netti ei ole sellainen foorumi, missä pitäisi koko elämä olla luettavissa. Lähiystävät ja sukulaiset saavat kuvansa ihan muita teitä. Omia kasvojani tai kotiani en halua nähtäville tuntemattomille, mm. siksi, että meillä on omalla tavallaan erikoinen koti ja sisustus.
Nuoret naiset, miksei miehetkin: olkaa kilttejä ja kysykää, ennenkuin laitatte toisten kuvia seinällenne julkiseen jakeluun. Ja ennenkuin joku ehtii sanoa, että kerro suoraan sille miniälle: en voi sitä tehdä. Hän on ihana nuori nainen, loistava äiti lapsilleen ja vaimo mieheni pojalle, mutta tiedän, että mutkattomiin väleihimme tulisi särö. Hän kokisi sanomiseni arvosteluna, se on tullut selväksi, koska hänen välinsä omaan isäänsä ovat poikki vähän vastaavanlaisen tapahtumaketjun seurauksena.
Siksi toivoisin monen lukevan tämän viestin ja ottavan onkeensa. Miniä ei lue, koska hän on niin sanonut.Eli en voi ns. jäädä kiinni. Minä olen tietysti hehkuttanut notkuvani täällä usein, niin nytkin sairauslomalaisena. :)
Kommentit (57)
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 14:17"]
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 14:12"]
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 12:54"]
toi on vaan kylmä totuus. jos toinen on törppö ja jakaa itseottamiaan kuvia ja vaikka vielä ihanasti oman seinänsä ollessa julkinen, et voi oikein mitään :( oikeusteitse ehkä voi saada poistamaan mutta kuka sitä nyt haluaa? ja kerran nettiin laitettu on siellä aina..
nykyajan nuoret tai osa heistä tuntuu olevan hyvin avoimia eikä ymmärrä jos joku toinen ei halua paljastaa kaikkea ja olla hip ja hop koti ja naama facessa tai heittääntyä tositeeveeseen ja osa oikeasti luulee että "julkkis" olisi ammatti. selitä siinä sitten, käpy ja kalkkis ja häh mitä pahaa..:?
[/quote]
Ei saa poistettua edes oikeuden avulla. Jos se on ne itse ottanut ja omille sivuilleen laittanut. Niin ja kuvissa ei ole mitään anoppipuolta halventavaa eikä niissä ole mitään törkeää yksityisyyden loukkaamista vaan ne on ihan tavallisia kuvia niin ei niitä mikään oikeus määrää poistettavaksi.
Olishan se ihan kiva jos etukäteen kysyttäisiin, toisaalta ihan oikeasti, onko niistä kuvista ap:lle jotain haittaa? Väitän että ei ole eikä tule. Hieman ap tuntuu vainoharhaiselta. Minäkin olen nähnyt fb:ssa kuvia ties kenen kaverini sukulaisista, ei niitä noteeraa saati muista. Piruja ei kannata nähdä ihan joka seinällä.
[/quote] Olen tämän asian juuri vähän aikaa sitten varmistanut ja esim oma koti kuuluu yksityisalueseen jossa _ei ole lupa kuvata_ ilman asianosaisen lupaa! Eikä varsinkaan laittaa kuvia julkisesti jakoon. Tämä jämpti ja vissi. Eri asia on julkisilla paikoilla napatut kuvat, mutta silloinkin on erittäin hyvän tavan vastaista ja sopimatonta kuvata toista ilman lupaa ja laittaa kuvat julkisiksi.
[/quote]
Ap taisi antaa sen luvan miniälle kuvata kotonaan vai meinaatko ihan tosissaan että se miniäpuoli siellä luvatta kameran kanssa huseerasi? Tekijänoikeus ja julkaisuoikeus on kuvan ottajalla, ei kuvan kohteella. Ja ap antaa "luvan" myös julkaista kuvat koska ei sano miniälle niistä mitään. Kannattais avata se suunsa eikä kuvitella että muut on ajatustenlukijoita. Netissä sitten haukkua miniää ja vielä väittää että meillä on mutkattomat välit :)
Typerä miniä. Ei tulisi mieleenkään laittaa muiden kuvia mihinkään, ja vielä kodista! Mutta ihan turha mennä sanomaan, jos isälleenkin kantaa kaunaa. Et muuten saa nähdä lapsia enää.
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 14:23"]
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 14:06"]
Suuttuisitko, jos miniä olisi liimannut kuvat omaan valokuvakansioonsa ja näyttäisi niitä kylässä käyville ystävilleen? Mistään sitä isommasta asiasta ei tässäkään ole kyse, olettaen, että miniän yksityisyysasetukset ovat kunnossa ja kuvat näkyvät vain kavereille, ei julkisesti. Jatkossa sinun on parempi olla suostumatta kuvattavaksi ollenkaan, sillä aina on vaarana, että joku näkee kuvan, oli se sitten paperisessa tai digitaalisessa muodossa. Monesti ihmiset kuvittelevat olevansa kiinnostavampia kuin ovatkaan, eli tuskin kovin moni edes viitsii vilkaista facebookissa jostain kaverin kaverista otettuja kuvia, vaikka niissä olisi kaverin lapsiakin mukana. Sen sijaan pitäisin tylynä, jos sinut olisi merkitty kuvaan ilman lupaa ja se näin ollen nousisi omalle seinällesi.
[/quote]
Mutta jos ne kuvat ovat paperikuvana siellä kansiossa, mitä miniä näyttää tutuilleen, niin tutut vain näkevät nämä kuvat, eivät saa niitä itselleen, eivät voi muokata niitä tai jakaa edelleen.
Jos kuva onnetissä, vaikka facebookissa ja "kovilla" yksityisasetuksilla, niin silti kaikki kuvan nähneet voivat kopioida kuvan ja laittaa sen muualle näkyviin, voivat tulostaa sen itselleen yms.
Eli on aivan eri asia onko kuva paperikuvana kansiossa vai netissä.
t:24
[/quote]
Kuinka moni teistä tallentelee fb kaverienne teille tuntemattomien sukulaisten kuvia, muokkaa niitä ja jakelee eteenpäin? Ei ole tullut edes mieleeni tehdä niin vaikka aina välillä niitä kuvia näkee. Niitä ehkä korkeintaan vilkaisee, ja sitten unohtaa.
Suurin osa fb:ssa olevista ja yleensäkin nettiä käyttävistä ihmisitä on ihan kunnollisia ihmisiä, jotka ei suinkaan koko ajan mieti miten käyttää niitä toisten kuvia hyväksi jne. Näin ainakin minun kaveripiirissäni on, samoin jakoasetukset on kunnossa. Hyvin hyvin harvoin sinne kaverien joukkoon eksyy näitä kuvien muokkaajia ja jakelijoita. Ja jos eksyy niin eka kerran jälkeen ne sieltä poistetaan. Joten ihan oikeasti, niistä kuvista ei koidu teille mitään haittaa. Eikä niitä kukaan käytä väärin. Herranjumala sentään, ette te niin kiinnostavia ole :)
Olis mielenkiintoista tietää mistä tää kauhea pelko oikein kumpuaa? Onko kaikilla kavereissaan iso määrä rikollisia ja väärentäjiä? Kun niille ei voi omaa kuvaa näyttää? Omille kavereille?
Tässä on nyt kysymys periaatteesta. Vaikkei kuvien esilläolosta olisikaan mitään ns. haittaa, kaikki eivät vain halua kuviaan julkisuuteen. Piste. Toiset haluavat omat ja toisten kuvat näkyviin hinnalla millä hyvänsä.
Eikä kai aloittajakaan mitään oikeusjuttua ole nostamassa, kunhan herättelee nuoria miettimään ihan peruskäytöstapoja. Ne kun tuntuvat olevan hukassa aika monelta tämänkin ketjun perusteella.
SAno miniälle, mitä mieltä olet. jos suuttuu, niin sitten suuttuu. Joku raja.
"Ap taisi antaa sen luvan miniälle kuvata kotonaan vai meinaatko ihan tosissaan että se miniäpuoli siellä luvatta kameran kanssa huseerasi? Tekijänoikeus ja julkaisuoikeus on kuvan ottajalla, ei kuvan kohteella. Ja ap antaa "luvan" myös julkaista kuvat koska ei sano miniälle niistä mitään. Kannattais avata se suunsa eikä kuvitella että muut on ajatustenlukijoita. Netissä sitten haukkua miniää ja vielä väittää että meillä on mutkattomat välit "
Nyt olet väärässä, tekijänoikeus on kuvan ottajalla, mutta kuvan julkaisuoikeus julkisessa mediassa on aina kuvassa olevalla henkilöllä, ellei kysymyksessä ole jo ennestään oleva julkisuuden henkilö.
On vain ajan kysymys, milloin tulevat korvausvaatimukset oikeuden ratkaistavaksi, kun tämän päivän ihmiset jakavat julkisessa mediassa alaikäisten lasten, tuttavien jne. kuvia, ilman asianomaisen suostumusta.
Ja on aivan eri asia kuvata alaikäisiä lapsiaan ja tuttaviaan omaan valokuva albumiin, kuin levittää ne julkisessa mediassa.
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 12:57"]
Sanot miniälle, että noin ei voi tehdä. Laki kieltää ja että ottaa ne kuvat sieltä vex. Siis nätisti ja kaikella ystävyydellä.
Nuoret eivät tunne lakia, eivätkä asiaa ymmärrä.
[/quote] Ei laki kiellä niitä julkaisemsta, mutta määrää poistamaan kuvat jos pyytää.
" Ei laki kiellä niitä julkaisemsta, mutta määrää poistamaan kuvat jos pyytää"
Joo, mutta kasvot (henkilö) ei saa olla tunnistettavissa, jos kuva julkaistaan julkisessa mediassa esim. FB:ssä, ellei kysymyksessä ole ennestään julkisuuden henkilö.
Kaikki eivät vain tajua toisten yksityisyyden rajoja. Mulla on välit poikki siskoon: Sisko kertoi aina kaikille omille työkavereilleen ja tutuilleen minun terveysongelmani ym. Siis ihmisille, joita minä en ole koskaan tavannutkaan. Oli vain niin hölö vielä, että halusi sitten aina "tunnustaa", että nyt kerroin lenkkikaverilleni taas sun vaivasi ja nyt on yhdessä esirukoiltu jne. Aina kävi näin nimenomaisen kiellon päälle. Lopuksi en sitten halunnut kertoa hänellekään mitään, niin pieni maa tämä on, ja nyt on sitten välit poikki mm. siksi, että otti sen itseensä.
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 15:08"]
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 14:17"]
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 14:12"]
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 12:54"]
toi on vaan kylmä totuus. jos toinen on törppö ja jakaa itseottamiaan kuvia ja vaikka vielä ihanasti oman seinänsä ollessa julkinen, et voi oikein mitään :( oikeusteitse ehkä voi saada poistamaan mutta kuka sitä nyt haluaa? ja kerran nettiin laitettu on siellä aina..
nykyajan nuoret tai osa heistä tuntuu olevan hyvin avoimia eikä ymmärrä jos joku toinen ei halua paljastaa kaikkea ja olla hip ja hop koti ja naama facessa tai heittääntyä tositeeveeseen ja osa oikeasti luulee että "julkkis" olisi ammatti. selitä siinä sitten, käpy ja kalkkis ja häh mitä pahaa..:?
[/quote]
Ei saa poistettua edes oikeuden avulla. Jos se on ne itse ottanut ja omille sivuilleen laittanut. Niin ja kuvissa ei ole mitään anoppipuolta halventavaa eikä niissä ole mitään törkeää yksityisyyden loukkaamista vaan ne on ihan tavallisia kuvia niin ei niitä mikään oikeus määrää poistettavaksi.
Olishan se ihan kiva jos etukäteen kysyttäisiin, toisaalta ihan oikeasti, onko niistä kuvista ap:lle jotain haittaa? Väitän että ei ole eikä tule. Hieman ap tuntuu vainoharhaiselta. Minäkin olen nähnyt fb:ssa kuvia ties kenen kaverini sukulaisista, ei niitä noteeraa saati muista. Piruja ei kannata nähdä ihan joka seinällä.
[/quote] Olen tämän asian juuri vähän aikaa sitten varmistanut ja esim oma koti kuuluu yksityisalueseen jossa _ei ole lupa kuvata_ ilman asianosaisen lupaa! Eikä varsinkaan laittaa kuvia julkisesti jakoon. Tämä jämpti ja vissi. Eri asia on julkisilla paikoilla napatut kuvat, mutta silloinkin on erittäin hyvän tavan vastaista ja sopimatonta kuvata toista ilman lupaa ja laittaa kuvat julkisiksi.
[/quote]
Ap taisi antaa sen luvan miniälle kuvata kotonaan vai meinaatko ihan tosissaan että se miniäpuoli siellä luvatta kameran kanssa huseerasi? Tekijänoikeus ja julkaisuoikeus on kuvan ottajalla, ei kuvan kohteella. Ja ap antaa "luvan" myös julkaista kuvat koska ei sano miniälle niistä mitään. Kannattais avata se suunsa eikä kuvitella että muut on ajatustenlukijoita. Netissä sitten haukkua miniää ja vielä väittää että meillä on mutkattomat välit :)
[/quote]Saattaa olla ja todennäköisesti onkin niin, että on antanut luvan. Lain mukaan (olen tästä varma) ei saa kuvia kuitenkaan julkaista esim facessa jos et kysy siihen lupaa. Moni nähkääs olettaa edelleen tänä päivänä, että ihmiset noudattavat tuota ihan sanomattakin. Koti, muun muassa, on toisen yksityisaluetta, ja sillä on lain suoja. Oli kuvan ottaja sitten kuka hyvänsä.
"Itselläni on hyvin tiukat yksityisyysasetukset eikä minua pysty esim. etsimään FB:stä"
Tuollaisia asetuksia ei ole olemassakaan!!!!!! Jos haluat olla kokonaan löytymättä niin kannattaa kyllä lopettaa facebookkailu!
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 23:05"]"Itselläni on hyvin tiukat yksityisyysasetukset eikä minua pysty esim. etsimään FB:stä"
Tuollaisia asetuksia ei ole olemassakaan!!!!!! Jos haluat olla kokonaan löytymättä niin kannattaa kyllä lopettaa facebookkailu!
[/quote]
Kylla itse asiassa on. Myos mina olen valinnut ettei minua pysty hakemaan edes fb:n omalla haulla. On testattu jopa kaytannossa kun muutama ihminen tullut ihmettelemaan miksen loydy. Haluan paattaa itse milloin ja keta pyydan kaverikseni. Jos en ole pyytanyt, etka minua loyda niin en silloin halua sinua kaverikseni. Sen takia jokaisella ihmisella on oma elama josta itse paattaa eika muut. Ihan alyttomia naa "mita valii silla on"-tyypit. Jos silla ei kerran ole mitaan valia niin miksi niita kuvia ei voi poistaa tai miksi ne sinne tarvitsee edes laittaa, eihan silla pitanyt olla mitaan valia. Miksi joku ylipaataan haluaa OMIEN kavereidensa naytille heille vieraiden ihmisten autoja,taloja yms. Ai etta kaverit luulee sitten niiden olevan omia? Eikohan siita omasta naamasta ja ladasta saa otettua ja julkaistua kuvia niin paljon kuin sielu sietaa ja haluaa eika tarvii muita sotkea mukaan. Julkaisisin kylla OMALLA seinallani OMILLE kavereilleni niita mun kuvia jos tahdon, ei muiden naapurit tee niilla kuvilla mitaan sun seinalla. Nykyaan kun on saanto eika poikkeus etta pyydetaan kaikki vastaantulijatkan kavereiksi ja eikohan siella satojen tai tuhansien ns kavereiden joukossa ole ties mita sakkia myos rikollisia tai tuntee rikollisia. Jos sulla on 400 kaveria et todellakaan tunne kaikkia tai pysty tietamaan millaiset taustat sun ala-aste tutulla on..
Puolustan miniää.
Jokainen saa jakaa omia ottamiaan kuvia kuten parhaaksi näkee eikä kuvissa esiinny suoraan genitaaleja. jonka julkaisu on laitonta.
Jos halautte elää pullossa, kieltäkää ystäviltänne kameran ja puhelimet tuhotkaa omannekin ja muistelkaa millaisia olitte joskus.
Mitä pelottavaa kuvissa on. omalla kohdalla puoli sukua poisti minut fb kun julkaisen surutta kaiken elämästäni. Koska jakaminen on kivaa.
Mutta olenkin polypoika ja sinut 2000 lv some kulttuurin kanssa.
Kaikki tiukkikset mitä täällä keskustelette tiesittehän että jo tänne kirjoittamalla koneenne voidaan kapata ja kaikea mitä koneellanne on tallessa lukea yhtä helposti kuin itse, itseasiassa helpommin. Sillä heillä on tehokkaat hakurobotit.
Oletko koskaan ihmetellut että kun haluut ostaa vaikka sängyn niin jo parin minuutin kuluttua alkaa sulla joka sivulle sängyn mainoksia. Vaikka et ole edes googlettanut mitään sänkyyn viittaavaa riittää kun käyt hestensin sivulla. Näitä kutsutaan key bloggereiksi ja evästeiden lukemikseksi.
Mitä teet ylipäätänsä Facebookissa? Tiedätkö et itsestä saa laittaa kuvia, eikä omasta varjosta..
Oman profiilinsa Facebook-haulta piilottaminen valitettavasti poistuu: http://www.tietokone.fi/artikkeli/uutiset/facebookin_nakymattomyyssuoja_poistuu
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 18:34"]
Kaikki eivät vain tajua toisten yksityisyyden rajoja. Mulla on välit poikki siskoon: Sisko kertoi aina kaikille omille työkavereilleen ja tutuilleen minun terveysongelmani ym. Siis ihmisille, joita minä en ole koskaan tavannutkaan. Oli vain niin hölö vielä, että halusi sitten aina "tunnustaa", että nyt kerroin lenkkikaverilleni taas sun vaivasi ja nyt on yhdessä esirukoiltu jne. Aina kävi näin nimenomaisen kiellon päälle. Lopuksi en sitten halunnut kertoa hänellekään mitään, niin pieni maa tämä on, ja nyt on sitten välit poikki mm. siksi, että otti sen itseensä.
[/quote]
Juuri tuollaisten sukulaisten ja "ystävien" takia en haluaisi, että jotkut laittavat kaikki asiansa nettiin. Sieltä niitä sitten levitellään.
Ap on ihan oikeassa, myös siinä, että kun joltain pyytää kuvien poistamista niin riitahan siitä helposti tulee. Kukaan ei tykkää arvostelusta. Eikä ap halua sotkea välejään miniäänsä.
Minulla on ystävä joka on hanakka ottamaan kuvia lapsistani. Olen sanonut hänelle ihan nätisti, että otathan kuvat vain omaan käyttöösi, älä laita niitä FAcebookiin, ei itsekään laita sinne koskaan kasvokuvia omista lapsistani. Hän on ymmärtänyt hyvin.
Eli neuvoni: koita estää tilanne ennakolta ja sano siitä hänelle ko. tilanteessa ensi kerralla. Näille kuville et ehkä enää mitään voi, mutta seuraavaa kertaa ei ehkä tule.
Ja jos kävisi niin että hän silloin sanoisi laittaneensa kuvia jo aiemmin, voit nätisti pyytää poistamaan ne tai rajoittamaan niiden asetukset. Hän ei ehkä ole ajatellut että tämä häiritsee sinua.