Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehen miniä laittoi kysymättä kuviani FB:hen

Vierailija
27.11.2013 |

Miehelläni on jo lapsenlapsia, jotka ovat minullekin kovin rakkaita. Etenkin, kun omia ei vielä ole, niin voin antaa kaiken huomioni heille.

Taas eilen miehen poika vaimoineen kävi meillä lasten kanssa. Otimme kaikki paljon valokuvia. Miniä on minun FB-kaverini omasta pyynnöstään. Jo illalla huomasin, että hän oli laittanut seinälleen useita kuvia lapsista ja minusta sekä kodistani.

Itselläni on hyvin tiukat yksityisyysasetukset eikä minua pysty esim. etsimään FB:stä. Luonnollisesti valokuvani näkyvät vain kaikkein lähimmille, eikä niissä koskaan näy minun tai mieheni kasvoja, joskus vartalon varjo tms. Ei tulisi mieleenkään laittaa sinne lasten kuvia, omia tai kenenkään muunkaan. En ole vainoharhainen, mutta minusta netti ei ole sellainen foorumi, missä pitäisi koko elämä olla luettavissa. Lähiystävät ja sukulaiset saavat kuvansa ihan muita teitä. Omia kasvojani tai kotiani en halua nähtäville tuntemattomille, mm. siksi, että meillä on omalla tavallaan erikoinen koti ja sisustus.

Nuoret naiset, miksei miehetkin: olkaa kilttejä ja kysykää, ennenkuin laitatte toisten kuvia seinällenne julkiseen jakeluun. Ja ennenkuin joku ehtii sanoa, että kerro suoraan sille miniälle: en voi sitä tehdä. Hän on ihana nuori nainen, loistava äiti lapsilleen ja vaimo mieheni pojalle, mutta tiedän, että mutkattomiin väleihimme tulisi särö. Hän kokisi sanomiseni arvosteluna, se on tullut selväksi, koska hänen välinsä omaan isäänsä ovat poikki vähän vastaavanlaisen tapahtumaketjun seurauksena.

Siksi toivoisin monen lukevan tämän viestin ja ottavan onkeensa. Miniä ei lue, koska hän on niin sanonut.Eli en voi ns. jäädä kiinni. Minä olen tietysti hehkuttanut notkuvani täällä usein, niin nytkin sairauslomalaisena. :)

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän hyvin ap:ta, enkä ole vanha vaan ihan nuori aktiivinen sosiaalisen median käyttäjä! En itsekään halua tietynlaisia kuvia itsestäni / perheestäni tai kodistani Facebookiin. Minusta pointti on siinä, että jokaisella tulisi olla oikeus kontrolloida omaa yksityisyyttään.

Eräs sukulaiseni teki hiukan samanlaiset temput: otti paljon kuvia siskon vauvan ristiäisissä ja latasi sitten ne KAIKKI (niin kirkosta kuin kotoa) facebookiin julkisina. Mukana oli mm. vaipanvaihtokuvia.

Vierailija
22/57 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

21 Oikeesti? Ei kukaan voi olla noin tyhmä. On nyt vain ihan perusasia, että kysytään ihmisen lupa, ennen kuin pistetään hänen kuviaan yleiseen levitykseen. Vai oisko susta ihan ok, että sun fotoo kiinnitettäis vaikka lyhtypylväisiin ympäri kaupunkia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kolmekymppinen, lapseton, työsskäyvä ns. normaali ihminen. Ja silti olen hyvin tarkka mitä minusta laitetaan facebookkiin. Itse päivitän sinne joskus tarkoin valittuja kuvia itsestäni tai maisemista tms.

Olen myös tuttavilleni sanonut, jos ovat kuvanneet, etten halua kuviani facebookkiin. Ennemmin sitten jättäydyn sellaisista kuvista pois. Mutta aina on mahdollista kysyä, saanko kuvan laittaa nettiin. Joskus annan sille myös kuvan.

En siis ole ehdoton, mutta oeln myös pyytänyt poistamaan kuvan facebookista, jos olen ollut siinä ns. pääsosassa. jos näyn huonosti jostain taustalta, en ole niin tarkka.

Mutta miksi en halua kuviani sinne: en vain halua. Minulla on yksityisyys, ja haluan itse päättää mitä minusta nettiinlaitetaan. Olen vain tarkka julkikuvastani, vaikkei minulla ole mitään salattavaa.

Vierailija
24/57 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Numero 13 on tässä. Mitä sinun mielestäsi "mutkattomilla väleillä" tarkoitetaan? Sitäkö, ettei uskalleta sanoa kaverille mistään mitään, ettei välit menisi?

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 13:56"]

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 13:51"]

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 13:10"]

Eikö kukaan todella tunne tuollaisia ihmisiä, jotka vetävät hernepurkin nenään, jos heille sanoo jostain itsestään selvyydestä?

[/quote]

Varmasti tuntee, mutta ap:n mukaan miniä on "ihana nuori nainen, loistava äiti lapsilleen ja vaimo mieheni pojalle". Ei siis ihminen, joka on tapana tunkea palkokasvipurkkeja nenäänsä. Siksi on naurettavaa, ettei ap uskalla pyytää kuvien poistamista.

Nr. 13 kirjoitti hyvin.

[/quote]

Oletko nro 13 kenties sinä itse? :D

[/quote]

Vierailija
25/57 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja aina naureskellaan, että vanhat sukulaiset tekevät noloja postauksia, mutta kyllä ne noloimmat temput ovat nuorten naisten tekemiä. Juuri näitä kehuja ja kuvia toisten omaisuudella tms. En minäkään tykkää, jos joku random miniäni kaveri Jadelmiina Römppänen tykkää kuvasta, jossa minä olen juuri saunasta tulleena.

Käsittämätöntä tuo julkisuudenhakuisuus. Mistähän se kertoo?

Vierailija
26/57 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 14:00"]

21 Oikeesti? Ei kukaan voi olla noin tyhmä. On nyt vain ihan perusasia, että kysytään ihmisen lupa, ennen kuin pistetään hänen kuviaan yleiseen levitykseen. Vai oisko susta ihan ok, että sun fotoo kiinnitettäis vaikka lyhtypylväisiin ympäri kaupunkia. 

[/quote]

En itse ikinä enkä mistään hinnasta laittaisi muiden ihmisten kuvia feissariin. - Monet vaaleissa ehdolla olijat todellakin pistävät kuviaan lyhtypylväisiin ja se lienee heidän mielestään ok. Sitä vain kyselen, _mitä_ kuvien takia voi tapahtua.

Vierailija
27/57 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuttuisitko, jos miniä olisi liimannut kuvat omaan valokuvakansioonsa ja näyttäisi niitä kylässä käyville ystävilleen? Mistään sitä isommasta asiasta ei tässäkään ole kyse, olettaen, että miniän yksityisyysasetukset ovat kunnossa ja kuvat näkyvät vain kavereille, ei julkisesti. Jatkossa sinun on parempi olla suostumatta kuvattavaksi ollenkaan, sillä aina on vaarana, että joku näkee kuvan, oli se sitten paperisessa tai digitaalisessa muodossa. Monesti ihmiset kuvittelevat olevansa kiinnostavampia kuin ovatkaan, eli tuskin kovin moni edes viitsii vilkaista facebookissa jostain kaverin kaverista otettuja kuvia, vaikka niissä olisi kaverin lapsiakin mukana. Sen sijaan pitäisin tylynä, jos sinut olisi merkitty kuvaan ilman lupaa ja se näin ollen nousisi omalle seinällesi. 

Vierailija
28/57 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 12:54"]

toi on vaan kylmä totuus. jos toinen on törppö ja jakaa itseottamiaan kuvia ja vaikka vielä ihanasti oman seinänsä ollessa julkinen,               et voi oikein mitään :( oikeusteitse ehkä voi saada poistamaan mutta kuka sitä nyt haluaa? ja kerran nettiin laitettu on siellä aina..

nykyajan nuoret tai osa heistä tuntuu olevan hyvin avoimia eikä ymmärrä jos joku toinen ei halua paljastaa kaikkea ja olla hip ja hop koti ja naama facessa tai heittääntyä tositeeveeseen ja osa oikeasti luulee että "julkkis" olisi ammatti. selitä siinä sitten, käpy ja kalkkis ja häh mitä pahaa..:?

[/quote]

Ei saa poistettua edes oikeuden avulla. Jos se on ne itse ottanut ja omille sivuilleen laittanut. Niin ja kuvissa ei ole mitään anoppipuolta halventavaa eikä niissä ole mitään törkeää yksityisyyden loukkaamista vaan ne on ihan tavallisia kuvia niin ei niitä mikään oikeus määrää poistettavaksi.

Olishan se ihan kiva jos etukäteen kysyttäisiin, toisaalta ihan oikeasti, onko niistä kuvista ap:lle jotain haittaa? Väitän että ei ole eikä tule. Hieman ap tuntuu vainoharhaiselta. Minäkin olen nähnyt fb:ssa kuvia ties kenen kaverini sukulaisista, ei niitä noteeraa saati muista. Piruja ei kannata nähdä ihan joka seinällä.

Vierailija
29/57 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 14:12"]

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 12:54"]

toi on vaan kylmä totuus. jos toinen on törppö ja jakaa itseottamiaan kuvia ja vaikka vielä ihanasti oman seinänsä ollessa julkinen,               et voi oikein mitään :( oikeusteitse ehkä voi saada poistamaan mutta kuka sitä nyt haluaa? ja kerran nettiin laitettu on siellä aina..

nykyajan nuoret tai osa heistä tuntuu olevan hyvin avoimia eikä ymmärrä jos joku toinen ei halua paljastaa kaikkea ja olla hip ja hop koti ja naama facessa tai heittääntyä tositeeveeseen ja osa oikeasti luulee että "julkkis" olisi ammatti. selitä siinä sitten, käpy ja kalkkis ja häh mitä pahaa..:?

[/quote]

Ei saa poistettua edes oikeuden avulla. Jos se on ne itse ottanut ja omille sivuilleen laittanut. Niin ja kuvissa ei ole mitään anoppipuolta halventavaa eikä niissä ole mitään törkeää yksityisyyden loukkaamista vaan ne on ihan tavallisia kuvia niin ei niitä mikään oikeus määrää poistettavaksi.

Olishan se ihan kiva jos etukäteen kysyttäisiin, toisaalta ihan oikeasti, onko niistä kuvista ap:lle jotain haittaa? Väitän että ei ole eikä tule. Hieman ap tuntuu vainoharhaiselta. Minäkin olen nähnyt fb:ssa kuvia ties kenen kaverini sukulaisista, ei niitä noteeraa saati muista. Piruja ei kannata nähdä ihan joka seinällä.

[/quote]  Olen tämän asian juuri vähän aikaa sitten varmistanut ja esim oma koti kuuluu yksityisalueseen jossa _ei ole lupa kuvata_ ilman asianosaisen lupaa! Eikä varsinkaan laittaa kuvia julkisesti jakoon. Tämä jämpti ja vissi. Eri asia on julkisilla paikoilla napatut kuvat, mutta silloinkin on erittäin hyvän tavan vastaista ja sopimatonta kuvata toista ilman lupaa ja laittaa kuvat julkisiksi.

Vierailija
30/57 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 13:56"]

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 13:51"]

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 13:10"]

Eikö kukaan todella tunne tuollaisia ihmisiä, jotka vetävät hernepurkin nenään, jos heille sanoo jostain itsestään selvyydestä?

[/quote]

Varmasti tuntee, mutta ap:n mukaan miniä on "ihana nuori nainen, loistava äiti lapsilleen ja vaimo mieheni pojalle". Ei siis ihminen, joka on tapana tunkea palkokasvipurkkeja nenäänsä. Siksi on naurettavaa, ettei ap uskalla pyytää kuvien poistamista.

Nr. 13 kirjoitti hyvin.

[/quote]

Oletko nro 13 kenties sinä itse? :D

[/quote]

Nr. 13 jo korjasikin asian, mutta ihmettelen, jos sinun mielestäsi kukaan ei voi koskaan olla samaa mieltä kuin joku toinen. Naurunaama itsellesikin :D.

Olen nr. 18, ja itse en tykkäisi yhtään, jos omia kuviani joutuisi nettiin. Kieltämättä suuttuisin aika lailla, mutta toivottavasti osaisin hoitaa sen aikuismaisesti. En väittäisi ensin, että toinen kilahtaisi kuvien poistamispyynnöstä. Sellaisen ihmisen en edes antaisi valokuvata itseäni.

Ap on tuon miniän FB-kaveri. Hän siis varmasti tiesi jo ennakkoon, että miniä laittaa paljon kuvia sinne. Ap olisi siis voinut hyvinkin arvata, että näin käy myös niille kuville, joita hänestä ja kodistaan on otettu.

Olettaen, että tämä ei ole (huokaus) provo.

Vierailija
31/57 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olen melko nuori, mutta ymmärrän ap:tä paremmin kuin hyvin. Sen sijaan en voi käsittää niitä, joiden mielestä ap on vainoharhainen, kun ei halua olla netissä pällisteltävänä koteineen.

Sitäpaitsi albumissa oleva valokuva on siellä albumissa jonkun kotona jatkossakin. Netissä sen saa käsiinsä muokatakseen ihan kuka tahansa viidestä miljardista maapallon ihmisestä. Jos ihan tarkkoja ollaan. Sitä eivät kaikki vaan tunnu tai halua ymmärtää. Ja joidenkin mielestä sehän olisi parasta mitä voisi tapahtua, että joku kiinnittäisi huomoin juuri Minuun!

Vierailija
32/57 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi monet kitisevät perustelemaan mitä haittaa noista kuvista on. Mitä väliä sillä on jos toinen ei halua omia tai kotinsa kuvia nettiin niin ei kait niitä sinne laiteta tai jos on kysymättä tyhmyyttään laittanut niin ottaa pois. Onko sillä syyllä mitään väliä ? Jos vain kunnioitettaisiin ihan jokaisen omaa mielipidettä koskien omaan nettikuvaansa.

Ja ne joita kuvat esim facebookissa ei häiritse niin laittakaa itsestänne sitten ihan surutta kuvia mutta ei muista luvatta.

Miksi on niin tärkeää laittaa muista kuvia esille ? Sitä en voi ymmärtää ?

Vierailija
33/57 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 14:06"]

Suuttuisitko, jos miniä olisi liimannut kuvat omaan valokuvakansioonsa ja näyttäisi niitä kylässä käyville ystävilleen? Mistään sitä isommasta asiasta ei tässäkään ole kyse, olettaen, että miniän yksityisyysasetukset ovat kunnossa ja kuvat näkyvät vain kavereille, ei julkisesti. Jatkossa sinun on parempi olla suostumatta kuvattavaksi ollenkaan, sillä aina on vaarana, että joku näkee kuvan, oli se sitten paperisessa tai digitaalisessa muodossa. Monesti ihmiset kuvittelevat olevansa kiinnostavampia kuin ovatkaan, eli tuskin kovin moni edes viitsii vilkaista facebookissa jostain kaverin kaverista otettuja kuvia, vaikka niissä olisi kaverin lapsiakin mukana. Sen sijaan pitäisin tylynä, jos sinut olisi merkitty kuvaan ilman lupaa ja se näin ollen nousisi omalle seinällesi. 

[/quote]

Mutta jos ne kuvat ovat paperikuvana siellä kansiossa, mitä miniä näyttää tutuilleen, niin tutut vain näkevät nämä kuvat, eivät saa niitä itselleen, eivät voi muokata niitä tai jakaa edelleen.

Jos kuva onnetissä, vaikka facebookissa ja "kovilla" yksityisasetuksilla, niin silti kaikki kuvan nähneet voivat kopioida kuvan ja laittaa sen muualle näkyviin, voivat tulostaa sen itselleen yms.

Eli on aivan eri asia onko kuva paperikuvana kansiossa vai netissä.

t:24

Vierailija
34/57 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin kesällä tuttavan valmistujaisjuhlissa, aikuinen 5- kymppinen nainen. Siellä otettiin paljon kuvia, aina kun uudet vieraat tuli, annettiin malja käteen ja otetiin kuva.

Mä en ollut kertonut missään facebookissa olevani raskaana, vain läheiset tiesi. Seuraavana päivänä juhlakalu pisti kaikki kuvat facebookiin! Minä yhdessä pommac- lasi kädessä vatsa pystyssä ja ystäväni jonka kanssa menin juhliin, todella epäedullisessa kuvassa, juuri sanomassa jotain, käsi huitoo ja suu auki, kaksoisleualla. Joku hänen kavereistaan kommentoi minusta,"juoko tuo akka alkoholia vaikka on raskaana??" Ystäväni laittoi viestin että poistaa kuvat joissa me olemme. Vastaus: En poista.

Vierailija
35/57 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskokaa pois, että on olemassa ihmisiä, jotka suuttuvat hyvin herkästi pienestäkin arvostelusta. Entinen pomoni esimerkiksi oli sellainen, että hän ei voinut ottaa vastaan eriävää mielipidettä missään asiassa suuttumatta. Voin kuvitella, että ap pelkää välien rikkoutumista ihan tosissaan, eikä siksi uskalla miniälle puhua. Yrittäisin tässä tapauksessa käyttää poikaa välikappaleena.

Vierailija
36/57 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 14:18"]

Ap on tuon miniän FB-kaveri. Hän siis varmasti tiesi jo ennakkoon, että miniä laittaa paljon kuvia sinne. Ap olisi siis voinut hyvinkin arvata, että näin käy myös niille kuville, joita hänestä ja kodistaan on otettu.

[/quote]

Ap tässä,

sehän tässä hassuinta onkin, että miniän sivuilta näkyy minulle vain aivan muutama postaus ja valokuva. Hän laittaa päivitykset ja kuvat mukautettuina, jonka ymmärrän loistavasti, en haluaisikaan lukea kaikkea heidän elämäänsä liittyvää. En ole tiennyt, kuinka paljon kuvia siellä minusta ja meistä on, ennenkuin mieheni tytär kertoi.

Vierailija
37/57 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö, ap. Vai on miniällä tapana laittaa miehesi tyttären nähtäväksi sinusta otettuja kuvia, vaikka ne eivät näy sinulle itsellesi?

Jännää, ettei hän nyt noudattanut samaa linjaa. Aloituksessasihan sanot:

"Jo illalla huomasin, että hän oli laittanut seinälleen useita kuvia lapsista ja minusta sekä kodistani."

Vierailija
38/57 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 14:24"]Mä olin kesällä tuttavan valmistujaisjuhlissa, aikuinen 5- kymppinen nainen. Siellä otettiin paljon kuvia, aina kun uudet vieraat tuli, annettiin malja käteen ja otetiin kuva.

Mä en ollut kertonut missään facebookissa olevani raskaana, vain läheiset tiesi. Seuraavana päivänä juhlakalu pisti kaikki kuvat facebookiin! Minä yhdessä pommac- lasi kädessä vatsa pystyssä ja ystäväni jonka kanssa menin juhliin, todella epäedullisessa kuvassa, juuri sanomassa jotain, käsi huitoo ja suu auki, kaksoisleualla. Joku hänen kavereistaan kommentoi minusta,"juoko tuo akka alkoholia vaikka on raskaana??" Ystäväni laittoi viestin että poistaa kuvat joissa me olemme. Vastaus: En poista.

[/quote]

Voi apua... Kävi todella suututtamaan sinun ja ystäväsi puolesta! Miten törppöjä ihmiset oikein voivatkaan olla?

Vierailija
39/57 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 14:38"]

Höpö höpö, ap. Vai on miniällä tapana laittaa miehesi tyttären nähtäväksi sinusta otettuja kuvia, vaikka ne eivät näy sinulle itsellesi?

Jännää, ettei hän nyt noudattanut samaa linjaa. Aloituksessasihan sanot:

"Jo illalla huomasin, että hän oli laittanut seinälleen useita kuvia lapsista ja minusta sekä kodistani."

[/quote]

No, eilen illalla hän oli laittanut useita kuvia _eilisestä_ vierailusta, ja minäkin näin ne, käsittääkseni kaikki. Mikä muu jäi epäselväksi?

Vierailija
40/57 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 14:28"]

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 14:18"]

[/quote]

Ap tässä,

sehän tässä hassuinta onkin, että miniän sivuilta näkyy minulle vain aivan muutama postaus ja valokuva. Hän laittaa päivitykset ja kuvat mukautettuina, jonka ymmärrän loistavasti, en haluaisikaan lukea kaikkea heidän elämäänsä liittyvää. En ole tiennyt, kuinka paljon kuvia siellä minusta ja meistä on, ennenkuin mieheni tytär kertoi.

[/quote]

Olen itse temperamenttinen ihminen välillä ylenpalttisuuteen asti ja kyllä ymmärrän tunteesi. Mutta. Vahinko on jo tapahtunut. Voit jatkossa heti, kun nainen ottaa kameran esille, tarttua siihen ja painaa kohti lattiaa. Minusta tuntuu, että teillä on välirikko edessä, koska minun mielestäni miniäsi on hankala ämmä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kahdeksan