Vähävaraisen äidin joululahjaostokset
Säästetty joulua varten jo aikaa sitten:
Poika 8v Kuoma-kengät (tarpeeseen) ja AkuAnkan taskukirja
Tyttö 5v: Paita ja housut alennusmyynnistä, värityskirja, kylpyvaahtoa
Tyttö 3v: Pinkki haalari (löysin kirppikseltä tosi siistin), saippuakuplia (rakastaa niitä) ja pieni merenneito-kuvioinen hammasharja johon kaupassa ihastui.
Jokaiselle olen neulonut villasukat ja lapaset lempivärein. Lisäksi ystäviltä ja sukulaisilta tulossa jotain.
Vähävaraisten perheiden joulupuutoiveiksi esitin 8v:lle LegoChima-pakettia, 5v:lle prinsessabarbieta tai prinsessakirjaa, ja 3v:lle Barbie-nukkea jota on toivonut.
Olen säästänyt rahaa että saadaan ihan oikea joulukuusi ja hieman parempaa ruokaa jouluna, askartelemme itse koristeita ja haemme kirjastosta jouluista luettavaa. Poltamme kynttilöitä ja kuuntelemme joululevyjä.
Viime jouluna kotipalvelun ihminen soitti että meidät on valittu saamaan 70e arvoinen HyväJoulumieli-lahjakortti, olin sillä hetkellä laskemassa lasten kanssa kerättyjä pullokuitteja ja surin sitä etteivät rahat riittäneet joulukuuseen kun pyysivät kuusista 30e. Itku tuli, ostettiin kuusi ja herkkuja. Lämmöllä ajattelen ihmisiä jotka lahjoittavat rahaa ja lahjoja joulukeräyksiin. <3
Mikäli oma rahatilanteeni tulevaisuudessa sallii, aion itse "maksaa takaisin" joulumielikeräykseen ja osallistua antajan roolissa joulupuu-keräykseen.
Kommentit (361)
[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 07:12"]
[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 06:35"]
[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 01:27"]
Ihan sama oliko köyhä tai rikas, mutta KUKA maksaa joulukuusesta KOLMEkymppiä?? Itselleni max. on 10 euroa.
[/quote]
Köyhä, kuka saa rahansa meidän muiden veroeuroista. Ei töissä käyvälle jää rahaa niin paljoa, että voisi ostaa noin kalliin joulukuusen.
Kun käy töissä, joutuu laskemaan rahansa niin, että siitä maksaa itse elämisen, päivähoidon yms. Lisäksi siitä lapsille lahjat ja ruoka.
Siinä se ero juuri köyhiin on, että köyhä voi laittaa rahansa johonkin turhanpäiväiseen kuuseen ja luottaa siihen, että kyllä yhteiskunta hoitaa ruokarahaa taas lisää. Töissäkäyvän on tultava sillä toimeen, minkä saa palkaksi. Ja jos töissäkäyvä pistää joulurahat kuuseen, nähdään nälkää. Kolmen lapsen yh vähän nyyhkii, niin kaikki on tarjoamassa apua ja säälimässä ja tunkemassa lisää ilmaista rahaa kouraan, ettei itse tarvitse tehdä mitään.
[/quote]
Koitas nyt jo päästä henkiseen tasapainoon tuon asian kanssa. Elämä on valintoja. Itse kukin luopuu asioista toisten asioiden hyväksi. Ja hyvä joulumieli on ihan ilmaista.
[/quote]
Lapset luopuu ruoasta siksi, että äiti saa aidon ja kalliin kuusen.
Jos sinulla olisi 3 lasta ja sinulla olisi 70 euroa rahaa, niin laittaisit siitä 30 euroa joulukuuseen.
Hmmmmm....juuri tätä meinaan sillä, että köyhillä ei ole taitoa käyttää rahaa ja siksi ovat aina persauki, vaikka heille työntäisi avustuksia kahmalokaupalla
3v varmaan sanookin,että hän haluaa juuri aidon kuusen. 8 vuotias myös varmaan niin laatutietoinen, että halvempi kuusi ei kelpaa, eikä muovikuusi, vaan sen pitää ehdottomasti olla oikea ja ovat mieluummin ilman kympin lelulahjaa tai ruokaa, kunhan saavat aidon, neulasia tiputtavan kuusen
Hassua, että köyhän lapsi on noin laatutietoinen. Oma 3v ei kyllä ymmärtänyt vielä siinä iässä mitään sen päälle, oliko kuusi oikea vai muovinen.
Hyvää joulua teidän perheelle! Ihana äiti olet. Sata kertaa sydämmellisemmaltä kuulostaa sinun lahjasi ja neulomiset, kuin monen sellaisen, joka laittaa lasten lahjoihin satoja euroja. Ja ehdottomasti aito joulukuusi tekee jouluntunnun. Ihme puheita täällä.. :)
JOULUPUU ON RAKENNETTU
1.Joulupuu on rakennettu
joulu on jo ovella.
Namusia ripustettu
ompi kuusen oksilla.
2.Kuusen pienet kynttiläiset
valaisevat kauniisti.
Ympärillä lapsukaiset
laulelevat sulosti.
3.Kiitos, sulle, Jeesuksemme,
kallis Vapahtajamme,
kun sä tulit vieraaksemme,
paras joululahjamme.
4. Tullessasi toit sä valon,
lahjat rikkaat, runsahat.
Autuuden ja anteeks'annon,
kaikki taivaan tavarat.
5. Anna, Jeesus, Henkes'valon,
jälleen loistaa sieluumme,
sytytellä uskon palon.
Siunaa, Jeesus, joulumme.
Näillä sanoilla toivotan kaikille, kuusittomille, muovikuusisille ja aidoille kuusisille Rauhallista Adventinaikaa!
[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 08:02"]
Hyvää joulua teidän perheelle! Ihana äiti olet. Sata kertaa sydämmellisemmaltä kuulostaa sinun lahjasi ja neulomiset, kuin monen sellaisen, joka laittaa lasten lahjoihin satoja euroja. Ja ehdottomasti aito joulukuusi tekee jouluntunnun. Ihme puheita täällä.. :)
ja ap jatkaa itsensä kehumista
[/quote]
Kyllä monella on paljon pahaa oloa, ja se näkyy näistä jutuista. Päivätolkulla jumitettaan jonkun köyhän kuusitoiveessa.
Olen vähävarainen ja jo pari vuotta käyttänyt muovikuusta, kun sain sellaisen joltain (siis käytetyn ja vanhan). En ole varsinaisesti jouluihminen, aikaisemmin oli se oikea kuusi, mutta se varisteli ja olin kai sille vähän allerginen, kun iho alkoi kuivamaan ja tuntui muutenkin tukalalta.
Muovikuusi on ajanut meillä hyvin asiansa. Ainakin pk-seudulla tienvarsilla kuusikauppiaat pyytävät sangen mitättömästä risusta 25 eurosta ylöspäin. Ja tosiaan siinä säästää, kun joka vuosi kuuseen menee tasan 0 euroa. Myöskään en pidä ajatuksesta, että kertakäyttötarkoitukseen pieni kuusentaimi katkotaan ja muutaman päivän päästä se on roskalavalla.
Silti ymmärrän muunlaisiakin ratkaisuja enkä arvostele muiden valintoja.
Olis sille kahdensanvuotiaalle edes ostanut sillä kolmella kympillä joululahjaksi jonkun legopaketin. Kaverit kun koulussa vertailee lahjoja. Tuskin 8v kehuu koulussa, että ei mulla ole mitään lahjoja, vaan meilläpä oli aito joulukuusi
[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 08:38"]
Kyllä monella on paljon pahaa oloa, ja se näkyy näistä jutuista. Päivätolkulla jumitettaan jonkun köyhän kuusitoiveessa.
Olen vähävarainen ja jo pari vuotta käyttänyt muovikuusta, kun sain sellaisen joltain (siis käytetyn ja vanhan). En ole varsinaisesti jouluihminen, aikaisemmin oli se oikea kuusi, mutta se varisteli ja olin kai sille vähän allerginen, kun iho alkoi kuivamaan ja tuntui muutenkin tukalalta.
Muovikuusi on ajanut meillä hyvin asiansa. Ainakin pk-seudulla tienvarsilla kuusikauppiaat pyytävät sangen mitättömästä risusta 25 eurosta ylöspäin. Ja tosiaan siinä säästää, kun joka vuosi kuuseen menee tasan 0 euroa. Myöskään en pidä ajatuksesta, että kertakäyttötarkoitukseen pieni kuusentaimi katkotaan ja muutaman päivän päästä se on roskalavalla.
[/quote]
No ei auta vinkua köyhyyttä, jos tupertaa rahansa kiskurihintaiseen kuuseen. Pointti on tässä
Haluttaisi sitä töissäkäyvälläkin vaikka mitä ylellisyyttä jouluun, mutta kun kaikki pitää maksaa itse, on opetettava lapsille, että kaikkea et saa, vaikka kuinka haluttaisi
Lapsuuden jouluista muistan nimenomaan aidon joulukuusen tuoksun, kun isä toi sen sisään. Se teki joulun.
Lahjoja en muista, vasta kun 8 vuoden iästä alkaen suunnilleen.
Hyvää joulua ap!
Miksi te vaahtoatte 30 euron kuusesta ja siitä pitääkö se olla aito vai ei.
Kunnon köyhä hakee iltahämärässä kuusen kaupungin metsästä eik
ä maksa mitään. Sen jälkeen on aito kuusi kotona ja 30 rahaa legoihin. Pientä kekseliäisyyttä sisaret. Ja turha sanoa, että on rikos nyysiä kuusi, tässä maassa on pahempiakin rikoksia joten sallittakoon kuusivarkaudet.
[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 08:41"]
[/quote]
No ei auta vinkua köyhyyttä, jos tupertaa rahansa kiskurihintaiseen kuuseen. Pointti on tässä
Haluttaisi sitä töissäkäyvälläkin vaikka mitä ylellisyyttä jouluun, mutta kun kaikki pitää maksaa itse, on opetettava lapsille, että kaikkea et saa, vaikka kuinka haluttaisi
[/quote]
Lapsellista on fanaattisesti vaahdota jonkun toisen kukkaron sisällön käytöstä. Ja varsinainen kestovinkulelu olet itse. Muut kitisevät omaa köyhyyttään sinä muiden??!!
[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 08:53"]
Miksi te vaahtoatte 30 euron kuusesta ja siitä pitääkö se olla aito vai ei.
Kunnon köyhä hakee iltahämärässä kuusen kaupungin metsästä eik
ä maksa mitään. Sen jälkeen on aito kuusi kotona ja 30 rahaa legoihin. Pientä kekseliäisyyttä sisaret. Ja turha sanoa, että on rikos nyysiä kuusi, tässä maassa on pahempiakin rikoksia joten sallittakoon kuusivarkaudet.
[/quote]
No jos olisi kuusen saanut ilmaiseksi, voin vannoa, että sillä 30 eurolla ei olisi legoja lapselle ostanut vaan jotain partyliten kynttilöitä, joita on välttämätön saada jouluksi.
Kaikki tuntemani sossun asiakkaat joko polttaa tai ostaa kallista roskaruokaa ja tuhlaa rahat johonkin muuhun järjettömyyteen. Kansaneläkkeellä olevat syövät piimää ja lenkkimakkaraa ja taatusti keksisivät jotain muuta tärkeämpää ostaa kuin kalliin joulukuusen
Ap.n on tyhjä vinkua köyhyttään, vaikka kerjää vähävaraisena lahjoja lapsilleen. Saa moninkertaisia avustuksia ja tuhlaa rahaa hukkaan, vaikka lapsilla ei ole ruokaa.
'
Miettikää ihan oikeasti. Riisipuuro kanelin kanssa jouluaaton pääateria. Ja se on aaveemammoista hyvä juttu.
[/quote]
Niin. Lahjan tärkein ominaisuus on nimenomaan se, että saaja voi sillä leuhkia eteenpäin. Sisällöllä ei ole niin väliä.
-hk sininen lenkki 1.99
-appelsiinimehu 70
-perunasäkki 5.55
-vehnäjauho 1.30
-jauheliha 2.90
-makarooni 5 pussia 1 euro
-tuorekurkku 70centtiä
-kaali 70senttiä
-juusto 4 euroa
-kuivahiiva, kananmunat, sokeri yms. 5 euroa
-sekavihanneksia5 pussia 2 euroa
Tässä ei ole edes 30 euroa täynnä, mutta kuusen hinnalla saisi jo ihan kivasti peruselintarvikkeita
[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 09:00"]
[/quote]
Niin. Lahjan tärkein ominaisuus on nimenomaan se, että saaja voi sillä leuhkia eteenpäin. Sisällöllä ei ole niin väliä.
[/quote]
30 eurolla olisi saanut 8 vuotiaalle koululaiselle seppälästä 3 kivaa puseroa tai puseron ja kivan huppasin, jotta olisi jotain samanlaista kuin kavereilla. Estäisi hiukan kiusaamistakin. Ja uskon, että 8v nauttisi vaatteista, jotka on samanlaisia kuin kavereillakin.
Rahasta ei ole oikeasti pulaa, jos on varaa ostaa kiskurihintaisia kuusia.
? Täh!!!
Jos olisimme samassa tilanteessa, lapseni valitsisivat oikean kuusen, vaikka eivät saisi lahjan lahjaa.
Onneksi joulu on Jeesus lapsen juhla - Päähenkilö ei ole Ebenezer Scrooge, vaikka joku niin virheellisesti luulee. : -D
En laita jouluksi mitään vaan lähden sukuloimaan ja vien itseni ja lapseni sinne. Meillä ei lahjota ketään.
Vähävarainen saa asumistukea ja toimeentulotukea. Kyllä niistä saa kasaan joulun tykötarpeineen.
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 20:35"]
JOULUPUU ON RAKENNETTU
1.Joulupuu on rakennettu
joulu on jo ovella.
Namusia ripustettu
ompi kuusen oksilla.
2.Kuusen pienet kynttiläiset
valaisevat kauniisti.
Ympärillä lapsukaiset
laulelevat sulosti.
3.Kiitos, sulle, Jeesuksemme,
kallis Vapahtajamme,
kun sä tulit vieraaksemme,
paras joululahjamme.
4. Tullessasi toit sä valon,
lahjat rikkaat, runsahat.
Autuuden ja anteeks'annon,
kaikki taivaan tavarat.
5. Anna, Jeesus, Henkes'valon,
jälleen loistaa sieluumme,
sytytellä uskon palon.
Siunaa, Jeesus, joulumme.
Näillä sanoilla toivotan kaikille, kuusittomille, muovikuusisille ja aidoille kuusisille Rauhallista Adventinaikaa!
[/quote]
Aamen.
Joulukuusi siis käytännöllinen lahja.
Eipä paljoa haluta rahojaan laittaa keräyksiin. Itse olisin toivonut, että ap olisi 30 eurolla ostanut leipää ja juustoa ja vihanneksia lapsille, eikä joulukuusta. Itse kävin juuri leipomon myymälästä ostamassa monta isoa säkkiä leipää kympillä. Kahdella kympillä olisi saanut säkin porkkanoita, pottuja, kinkkua hiukan ja juustoa leivän päälle ja monta pussia makaroonia.
Mutta toisaalta, saahan ne leipäjonosta ilmaiseksi