Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vähävaraisen äidin joululahjaostokset

Vierailija
26.11.2013 |

Säästetty joulua varten jo aikaa sitten:

Poika 8v Kuoma-kengät (tarpeeseen) ja AkuAnkan taskukirja

Tyttö 5v: Paita ja housut alennusmyynnistä, värityskirja, kylpyvaahtoa

Tyttö 3v: Pinkki haalari (löysin kirppikseltä tosi siistin), saippuakuplia (rakastaa niitä) ja pieni merenneito-kuvioinen hammasharja johon kaupassa ihastui.

Jokaiselle olen neulonut villasukat ja lapaset lempivärein. Lisäksi ystäviltä ja sukulaisilta tulossa jotain.

Vähävaraisten perheiden joulupuutoiveiksi esitin 8v:lle LegoChima-pakettia, 5v:lle prinsessabarbieta tai prinsessakirjaa, ja 3v:lle Barbie-nukkea jota on toivonut.

Olen säästänyt rahaa että saadaan ihan oikea joulukuusi ja hieman parempaa ruokaa jouluna, askartelemme itse koristeita ja haemme kirjastosta jouluista luettavaa. Poltamme kynttilöitä ja kuuntelemme joululevyjä.

Viime jouluna kotipalvelun ihminen soitti että meidät on valittu saamaan 70e arvoinen HyväJoulumieli-lahjakortti, olin sillä hetkellä laskemassa lasten kanssa kerättyjä pullokuitteja ja surin sitä etteivät rahat riittäneet joulukuuseen kun pyysivät kuusista 30e. Itku tuli, ostettiin kuusi ja herkkuja. Lämmöllä ajattelen ihmisiä jotka lahjoittavat rahaa ja lahjoja joulukeräyksiin. <3

Mikäli oma rahatilanteeni tulevaisuudessa sallii, aion itse "maksaa takaisin" joulumielikeräykseen ja osallistua antajan roolissa joulupuu-keräykseen.

Kommentit (361)

Vierailija
121/361 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 06:49"]

Kenelle mikäkin on tärkeintä. Taitaa olla näitten ilkeimpien kommentoijien lapset niitä materialismiin hukutettuja "omat bruttotulot vain 3000 e/kk ja miehelläkin vain 5000 e/kk" Toivottavasti joudutte työttömiksi ja päädytte tekemään niitä täällä ehdottelemianne siivoustöitä, joista saa vähemmän palkkaa kuin mitä liiton päiväraha on. 

[/quote]

Joo, tiesitkö että aika moni työtön ja siivooja kyllä pärjää vähemmällä kuin nämä, jotka saavat kaiken maailman muita tukia ja avustuksia lisäksi? Jos on niin onnellisessa asemassa että saa liiton päivärahaa enemmän kuin joku tienaa siivouksella (jolla kyllä elää) niin mitä sitten pitää valittaa, luulisi rahaa olevan mukavasti kun ei tarvitse edes matalapalkkaista työtäkään tehdä. Jos ei työ kelpaa vaikka on kyvykäs tekemään, niin ei tarvitse kyllä mitään avustuksiakaan ja valittaa miten ei ole rahaa. Vähän ärsyttävää kyllä, kun moni olisi oikeutettu tukiin mutta ei hae kun pärjää muutenkin ja toiset saa ties mitä tukia, ja silti valitetaan ja kerjätään apua. Lapsiperheet ovat paremmassa asemassa Suomessa taloudellisesti kuin monet muut ryhmät. Voisi ihmiset joskus ottaa vastuuta siitä taloudellisesta tilanteesta itse, jos on työhön kykenevä. Jos saa sosiaalitoimistosta tukia ja kaikenmaailman lapsilisät niin ei luulisi tarvitsevan enää muuta apua, kannattaa joskus opetella pärjäämään itse.

Vierailija
122/361 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten mua naurattaa miten tässä kehutaan ap:ta kuinka ei opeta lapsia materialismiin ja että tunnelma on tärkein, kun kuitenkin materialismia ja kertakäyttöisyyttä pahimmillaan  on ostaa se aito kuusi joku on viikon sisään roskiksessa....

Mutta joo, kukin tavallaan. Itse jättäisin kuusen ostamatta ja panostaisin ruokaan ja lahjoihin. Säälittää kyllä nuo saippuakuplat ja hammasharja lahjana, missä se likka niitä kuplia keskellä talvea puhaltelee?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/361 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 00:33"]

Nyt on paha ketju. Yäk. Silti luin!

Meidän perhe on köyhä tai perustoimeentuleva, eikä ole aikomustakaan hukuttaa lapsia lahjoihin jouluna. Oma 3vuotias toivoo niin hassuja asioitakin että kyllä tulee aina selväksi jouluun mennessä se lahjatoive mikä on ylitse muiden, ja se voisi hyvinkin olla hammasharja.

Mutta niinkuin sanottu, jokainen tyylillään...

Aivan ihanaa joulua ap:lle perheineen. :)

[/quote]

Muistan hyvin kun annoin 4-vuotiaalle veljenpojalleni liimapuikon joululahjaksi ja hän ihastui aivan ikihyviksi. Hän tuntui arvostavan liimapuikkoa enemmän kuin monia saamiaan huippukalliita leluja.

Vierailija
124/361 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 01:57"]

Eniten mua naurattaa miten tässä kehutaan ap:ta kuinka ei opeta lapsia materialismiin ja että tunnelma on tärkein, kun kuitenkin materialismia ja kertakäyttöisyyttä pahimmillaan  on ostaa se aito kuusi joku on viikon sisään roskiksessa....

Mutta joo, kukin tavallaan. Itse jättäisin kuusen ostamatta ja panostaisin ruokaan ja lahjoihin. Säälittää kyllä nuo saippuakuplat ja hammasharja lahjana, missä se likka niitä kuplia keskellä talvea puhaltelee?

[/quote]

Öh, vaikkapa vessassa? 

Meillä saa kuplia puhaltaa vessassa ja parvekkeella, välillä myös eteisessä.

Vierailija
125/361 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 23:20"]

joo tuo kolmevuotiaan lahjasaldo kyllä kans kylmää.. saippuakuplia ja hammasharja. :( Ja ite kun täällä just suunnitellaan mitä ostetaan meidän kolme vuotiaalle, niin todella alkoi säälittää. Lahjalista kun on pikkusen toisenlainen. 

[/quote] Olet varmaan aika tyypillinen nykyajan vanhempi, silti tekstisi luettuani minua alkoi säälittää. Onhan noita tavaravuoreen hukutettuja lapsia nähty jo ihan tarpeeksi.

Vierailija
126/361 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 08:19"]

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 23:14"]

Minuakin vähän kummastuttaa, että eikö edullinen tekokuusi kelpaisi, ei tarvitsisi kaataa elävää kuusta muutaman päivän iloksi ja sitä samaa edullisempaa kuusta voisi käyttää seuraavinakin vuosina? Miksi lapset eivät arvostaisi tekokuusta? Jotenkin on vaikea ymmärtää noita keräyksiä (vaikka olen itsekin lahjoittanut niihin) enää, kun Suomessa kuitenkin varmasti sosiaalitoimistosta saa aika moni tarpeeksi rahaa elämiseen, moni saa enemmän sieltä (elämiseen piti jäädä joku tietty summa tyyliin yli 1000€) kuin mitä itse sain työttömänä ollessani (500€). Olisin ollut oikeutettu tukeen mutta en hakenut, koska pärjäsin vähemmällä. Ja jos pystyy käymään töissä (ei ole sairas, eläkeläinen tms) niin ihmetyttää kyllä että sitten valitetaan rahan puutetta ja "pyydellään" lahjoja ihmisiltä... Nimittäin kyllä sitä aina jotain siivousta tai lehdenjakotyötä saa jos vaan työ kelpaa, ei tarvitse kauan työttömänä olla kenenkään jos ei halua. Aika moni suomalainen köyhä kun on sitä siksi kun ei hallitse rahankäyttöään eikä vaikka säästä palkasta silloin kun niitä töitä on. Asutaan kalliisti, tuhlataan turhuuksiin ja sitten ihmetellään kun ei ole rahaa mihinkään tarpeelliseen. Vähän turhalle toisaalta tuntuisi lahjoittaa vähävaraisille jos se on oma valinta tavallaan... Sen sijaan mielelläni lahjoitan niille jotka avustuksia oikeasti tarvitsevat, kuten ne perheet joissa vanhempi/vanhemmat eivät ole työkykyisiä.

[/quote]

Sillä siivoustyöllä tai lehdenjaolla ei välttämättä pääse köyhyydestä vaan joutuu päälle hakemaan vielä sossusta. Ja se mitä pitää elämiseen jäädä on jotain reilu 400€, lapsilla vähän alle 300€ minkä sitten sossusta saa, jos ei muualta. Oli minullakin töitä, oma yritys jonka jouduin lopettamaan kun ei sillä elänyt. Sinä olet jotenkin ihan pihalla reaalimaailmasta. Jos on vaan välillä töitä niin ei ole realistista säästää työttömyyden varalle. Isompia hankintoja on tehtävä silloin. Kenenkään mielenterveys ei pidemmän päälle kestä elämää jossa ei ole mitään iloja, kituutetaan ja säästetään vaan ja kaikki muu kuin ruoka halvimman mukaan on turhuutta. Ollaan toisen luokan kansalaisia. Asenne on monilla ihmeellinen, jos on köyhä ei ole oikeutta omia rahojaan käyttää koskaan yhtään mihinkään muuhun kuin pakolliseen hengissä säilymiseen halvimman mukaan, jos jotain yli jää se pitää säästää vielä pahemman päivän varalle. Muuten köyhyys on oma vika kun ei osaa rahaa käyttää. Normaali kansanosa saa ostella kalliita käsilaukkuja, ostaa joulukuusia, syödä jouluna tavallista paremmin ja matkustella. Käydä jopa leffassa, mikä on köyhälle turhuutta! Köyhän muksun pitää kituuttaa kotona, pihalla hilluminen tosin on ilmaista, voi mennä vaikka kirjastoon kun kaverit menee leffaan ja sanoa että sori mä en pääse nyt mukaan kun olen köyhä. Moni on köyhä sitä koko elämänsä, ei kukaan sitä valitse tai halua. Ja moni näistä köyhistä käy töissä mutta pienemmillä palkoilla ei pääse köyhyysrajan yläpuolelle välttämättä ollenkaan, etenkään jos pitää pärjätä yhden ihmisen palkalla ja on lapsia. Haluaisin nähdä nämä viisastelijat nauttimassa elämästä joka on pelkkää hengissä selviämistä toisen luokan kansalaisena. Se on kovin helppo sanoa kun ei tarvitse elää siinä vuosikausia ja kasvattaa lapsia niin etteivät syrjäydy kavereistaan kun ei ole varaa mihinkään. Köyhänä voi elää onnellisena oikealla asenteella, se on sellainen että ei suostu siihen uhrin rooliin kituuttamaan ja nöyristelemään vaan elää normaalia elämää. Meillä ei ole autoa, vakuutuksia, kalliita harrastuksia, vuosittaisia koko perheen kaukomatkoja, uutena ostettuja huonekaluja vain muutama. Sen sijaan on aika normaali elämä jossa matkat on olleet tähän saakka bonuskorteilla (nettikirppiksillä 13-30€ hytti) hankittuja risteilyjä, tyylikäs sisustus jossa huonekalut nettikirppiksiltä (voi ostaa laatua, ei tarvitse tyytyä pelkkään Ikeaan ja Ikeatkin halvemmalla), vaatteita on paljon joista osa käytettyjä ja merkkivaatteita, lapset pääsee välillä kavereiden kanssa leffaan ja kahvilaan, minä käyn kavereiden kanssa juhlimassa). Tulojen mukaan olemme niitä kaikista köyhimpiä ja välillä pitää sentilleen laskea ostokset. Mutta 20v köyhyyttä aikuisena on opettanut ennakoimaan niin että on vähän säästöjä joista pystyn lainaamaan jos rahat loppuu. On myös opettanut sen että terveys ja etenkin mielenterveys on se mitä pitää kaikin keinoin vaalia, nauttimalla elämästä niillä korteilla mitä itse kullekin on jaettu. En jaksaisi elää jos elämä olisi kitumista ilman iloja. Masennusriski on melko suuri köyhänä vuodesta toiseen eläessä, tuollaiset asenteet pahentaa sitä että köyhällä ei olisi oikeutta edes suklaalevyyn tai uimahallikäyntiin koska sellaiset on turhuutta, vaikka naapuriperhe pistäisi tonneja turhuuteen silmiään räpäyttämättä.

[/quote]

Jos elämiseen pitää jäädä reilu 400€, se on hyvin ja riittävästi, enemmän mitä itselläni jää. Kirjoitit ihmiselle joka on ollut viimeiset kaksi vuotta kotona sairauden vuoksi. Ihmiselle joka on siis ollut työtön sairauslomalla, opiskelija, vain n.pari vuotta työelämässä, joka tosin säästi töissäoloaikoinaan paljon. Olisin saanut halutessani mm. siivoustyötä mutta kun en pystynyt tekemään, sillä palkalla olisin tullut toimeen hyvin. Ei se köyhyys mitään herkkua ole, mutta kyllä se joillain ihmisillä on oikeastaan oma valinta. Ja kyllä olen sitä mieltä, että menot tulojen mukaan, tarkoitin ihmisiä jotka tyyliin pelaavat joka päivä pelikoneilla, ostavat kahvia ärrältä ja iltalehden myös. Eli laitetaan rahaa turhuuksiin ja sitten valitetaan kun ei ole muuhun rahaa, pienistä summista kertyy yllättävän paljon. (Moni ei osaa hoitaa talouttaan ihan oikeasti, katso vaikkapa sitä tv:n Kukkaron herraksi ohjelmaa, moni normaalituloinenkin on itse sössinyt asiansa ja kun sitten joku auttaa ja kieltää tuhlaamasta, saadaan talousasiat lopulta kuntoon. Sehän se vasta naurettavaa onkin, että hyvätuloiset eivät ymmärrä säästää ja sössivät raha-asiansa, silloin ei todellakaan osata hoitaa raha-asioita.) Ei monella työssäkäyvälläkään matalapalkkaisella olisi varaa mihinkään jos ei katsoisi mihin sitä laittaa, jos ei ole varaa ostaa turhuuksia niin ei kannata ostaa. Esim. netistä ostetut risteilyt tms. on vaan järkevää rahankäyttöä, juuri tuo että miksi maksaa enemmän kun halvemmallakin saa. Aika moni valittaa rahapulaansa aina, mutta heidän rahat menee usein juurikin niihin turhuuksiin ja sitten ei ole rahaa mihinkään muuhun, eikä osata koskaan verrata hintoja vaan ostetaan sieltä mistä kalliimmalla saadaan. Vasta eräs äiti valitti kuinka ei ole rahaa ja oli lainannut vanhemmiltaan mutta käytti kyllä askartelutarvikkeisiin sitten mukavasti rahaa... Siinä missä minä ostan halpiskortit 0,10€ kappale enkä valita rahan puutetta, vaikka tuo äiti saa enemmän rahaa kuin minä.

En minä sano ettei köyhä saisi nauttia elämästään, mutta jos on työkykyinen niin se vastuu pitää vaan ottaa omasta elämästään joskus. Toki on vaikeaa varmasti yksinhuoltajilla mutta kuitenkin he pärjäävät, saavat lapsilisiä yms. tukia ja ainahan tosiaan voi kouluttautua uudelleen? Itse olen lapseton, oma valintani. Kouluttaudun uudelleen jotta jatkossa minulla olisi mahdollisuus tehdä paremmin palkattua työtä kuin nykyisellä koulutuksellani. Myöskin tein niin, että myin netissä kaiken mitä en tarvinnut, pärjäsin aika vähällä. Myös ostin sieltä halvalla ja myin kalliimmalla eteenpäin, näin sain vähän ekstratienestiä. Tein myös halvoista materiaaleista eräitä esineitä "kädentaidoillani" joita möin sitten eteenpäin hyvillä hinnoilla. Kyllä sitä ihminen keksii kummasti ekstratienestiä jos on oikeasti tarve ja voi tehdä ylipäänsä mitään. En tosiaan tarkoittanut että kaikilla se köyhyys on oma valinta, mutta toisilla se pitkälti on koska halutaan elää kuten muutkin vaikka tuloja ei ole. Ei tavallaan kestetä sitä vähemmällä pärjäämistä hetkeäkään ja hassataan ne vähäisetkin rahat sitten hukkaan. Eikä olla itse valmiita tekemään asioita sen eteen että pääsee sieltä köyhyysloukusta pois vaikka mahdollisuuksia olisi... Ja tottakai elämästä pitää voida nauttiakin mutta on paljon myös ilmaisia nautintoja, sille aikaa kun rahaa ei ole käytettäväksi leffaan tms. Kummasti oppii nauttimaan paljosta muusta ja tekemään jotain sen eteen, että jatkossa asiat olisivat toisin:)

Vierailija
127/361 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 11:50"]

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 06:49"]

[/quote]

Rahankäytön opettelu pitäisi tulla pakolliseksi peruskouluun. 

[/quote]

Tätä minäkin olen aina sanonut, on liian paljon ihmisiä jotka eivät osaa kuluttaa tulojensa mukaan ja heillä ei ole mitään otetta tai ymmärrystä rahan käyttöön. Vaikka ei luulisi olevan niin vaikeaa, kun laskee paljonko rahaa tulee ja paljonko sitten jää käytettäväksi mihinkin. Ehkä jos toiset ei näin yksinkertaisia asioita kuin raha-asiat osaa hoitaa, voisi heillä olla jokin taloudellinen neuvoja tai ehkä sitten ihan holhouksen alaisia rahankäytön osalta. Jos ei ole ymmärrystä sen vertaa, miten on ymmärrystä mihinkään muuhunkaan.

Vierailija
128/361 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meille pienenä (ja nykyään omille lapsille) joulukuusi ja sen koristelu on tärkeää yhteistä aikaa, lahjoja tärkeämpi asia joulussa.

Vierailija
129/361 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän vaan ihmetyttää, että jos siinä joulussa ei ole tärkeää materia ja lahjat, miksi niitä lahjoja sitten pyydellään lahjoitusten kautta? Eli hyvä joulumieli tulee lahjoista kuitenkin, vaikka sitten keräysten kautta? Miksi sitten ostetaan kuusi, eikä niitä lahjoja itse? Tai miksi ei osteta halpaa tekokuusta ja lahjoja, winwin...

Vierailija
130/361 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllähän  se nyt ankeeta on jossain vessassa saippuakuplia puhallella.... tai parvekkeelta, pakkaskeleillä vai? En mäkään mitään kalliita lahjoja ostele läjäpäin, mutta muutama ihan oikea lahja on mullakin varaa työttömänä yh:na ostaa ( 2 lasta, lahjat n. 10e/kpl ). Hammasharja ja talvikengät ovat ihan lapsen perus toimeentuloon kuuluvia asioita, ei joululahjoja!

Tässä ei ole nyt kyse mistään ap:n jalosta ja kauniista kasvatustavasta opettaa lapsille joulun todellista merkitystä. Ap on vaan delekoinut lastensa joululahjojen oston muille. 

Vierailija
131/361 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi saattaa silti arvostaa asioita eri lailla kuin aikuinen. mäkin tiedän yhden 7 vuotiaan joka halus saippukuplia. barbin vaatteita voi tehdä itse vaikka tyllihameen

Vierailija
132/361 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei viime jouluna annettu lahjoja ollenkaan, eikä lapset kärsineet yhtään. Ylipäänsä ei olla opetettu mihinkään materiaalin himoon. Meille joulussa on tärkeintä hyvä ruoka ja yhdessäolo. Rahaa kyllä olisi muuhunkin. Musta on perseestä nää äidit, jotka valittaa kun lapset ei saa sitä ja tätä ja tota, opettaa vaan lapsensa siihen että kaikki pitää olla tai elämä on kurjaa. Iloitsisi siitä mikä on hyvin.

Se kuusikaan ei ole mikään pakollinen, menkää vaikka metsään kävelylle katsomaan niitä kuusia? 

Vierailija
133/361 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo eikä ne jouluruuatkaan ole mitenkään pakollisia, mitä vikaa esim. hernekeitossa?

Jollekin kun katsos se kuusi voi olla joulun tärkein juttu. Ja kyllä, sitä ilmankin pärjää, mutta niin pärjää ilman koko joulua, jos tälle tielle halutaan lähteä.

Vierailija
134/361 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 22:57"]

Saisiko normaali työtätekevä perhe noita avustuksia myös? Nimittäin lapsia pari, pieni asunto, ei itään harrastuksia uintia lukuunottamatta ja elämme niin tiukoilla, ettei tulisi kuuloonkaan jotkut 70 euron lahjat per lapsi. Tässä tuloluokassa kun maksetaan kaikesta ja kovimman mukaan (päivähoito jne). Töitä painetaan iltamyöhään ja silti ei enää riitä rahat kun kaikki menee kalliiseen ruokaan, pakolliseen yhteen autoon, vakuutuksiin, lasten vaatteisiin jne. On ollut kiva huomata miten Suomessa "köyhät" ovat rikkaampia kun tavallinen keskiluokka jonka persiistä revitään kaikki! Pitäisi vaan jäädä kotiin kummankin niin kaikki olisi ilmaista ja apua tulisi joka suunnasta. Sen sijaan ollaan päätetty että tehdään nämä kaksi lasta ja koitetaan kasvattaa niistä kunnon kansalaisia ja veronmaksajia. Useampaan lapseen meillä ei ole varaa jos töissä olemme. "Köyhät" sitten voivat hoitaa sen lisääntymisen kun se tuo heille vaan rahaa mukanaan ja kaikki palvelut ilmaisia. Harmi vaan että periyttää "köyhyyden" ja veronmaksajia on turha näistä kupeiden hedelmistä odottaa.

Että hemmetin hyvää joulua vaan kaikille joilla on varaa ostaa lapsilleen lahjoja ja kunnon ruuat pöytään. Ja meillä ei edes tupakoida tai käytetä alkoa.

Hienoa Suomi!

[/quote]

Jos minulla ei olisi varaa ostaa jouluruokaa lapsille, niin en helvetti vieköön tupertaisi rahaa älyttömän hintaiseen kuuseen. Senkin rahan käyttäisin lasten ruokaan.

Jos on 3 lasta ja nuorin on jo 3v, niin luulisi saavan jo avustuksia sen verran, että saisi jouluaatoksi muuta kuin riisipuuroa. Mihin ne rahat menee?

Vierailija
135/361 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 22:50"]

Ihan hyvä noin, ei lasten tarvi saada paljoa lahjoja. Tärkeintä on joulumieli, rauhallista yhdessäoloa. Kaikkea hyvää teidän perheelle.

[/quote]

Joo, eikä lapsen tarvi saada edes ruokaa, kunhan saa kauniin kuusen

Itsellä ei tulisi mieleenkään ostaa älyttömän hintaista kuusta, vaikka rahaa olisikin.

Vierailija
136/361 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 01:27"]

Ihan sama oliko köyhä tai rikas, mutta KUKA maksaa joulukuusesta KOLMEkymppiä?? Itselleni max. on 10 euroa.

[/quote]

Köyhä, kuka saa rahansa meidän muiden veroeuroista. Ei töissä käyvälle jää rahaa niin paljoa, että voisi ostaa noin kalliin joulukuusen.

Kun käy töissä, joutuu laskemaan rahansa niin, että siitä maksaa itse elämisen, päivähoidon yms. Lisäksi siitä lapsille lahjat ja ruoka.

Siinä se ero juuri köyhiin on, että köyhä voi laittaa rahansa johonkin turhanpäiväiseen kuuseen ja luottaa siihen, että kyllä yhteiskunta hoitaa ruokarahaa taas lisää. Töissäkäyvän on tultava sillä toimeen, minkä saa palkaksi. Ja jos töissäkäyvä pistää joulurahat kuuseen, nähdään nälkää. Kolmen lapsen yh vähän nyyhkii, niin kaikki on tarjoamassa apua ja säälimässä ja tunkemassa lisää ilmaista rahaa kouraan, ettei itse tarvitse tehdä mitään.

Vierailija
137/361 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 00:43"]

Tuo joulukuusinillitys kuvaa hyvin nykyajan materialismia (ja tietysti myös halua ilkeillä ja päteä). Juku, joulukuusen hinnalla olisi voinut ostaa jotain kiiltävää kamaa!

Ap:n lapset saavat ihanan joulun ja sitä kaikkein arvokkainta pääomaa kotoaan. Köyhä voi olla talouden puolesta, mutta mielen köyhyys olisi lasten kannalta pahempi asia.

[/quote]

Joulukuusirahalla olisi voinut ostaa ruokaa tai vaatteita lapsille. Tai vaikka niitä aku ankka kirjoja.

Mutta oikeasti, tehdään kolme lasta ja ollaan perse auki. Kun saadaan avustusrahaa, tuhlataan se KOLMENKYMPIN JOULUKUUSEEN.

Pitääkö kysyä, miksi osa ihmisitä on käsi ojossa koko ajan.

Vierailija
138/361 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arjen hallinta on hukassa. Kuusi on saatava, vaikka rahaa ei ole ruokaan. Sitten vingutaan, että ollaan köyhiä.

Jos vaikka sossusta sais rahaa lisää tai tekis vielä neljännen lapsen, niin lapsilisät nousis päälle 500 euroa.

Ai, no mikä meille tekee joulumielen. Ei ainakaan kallis puu olohuoneen nurkassa, mikä kannetaan roskiin viikon kuluttua.

Ihmetyttää tällaiset perheet, kun lapset lähtee kouluun. Ostaisin sillä kuusirahalla koululaiselle esimerkiksi luistimet tai jotain muuta tarpeellista.

Ymmärtäisin, jos kuusirahat olisi löytynyt omasta taskusta, mutta jos pulloja pitää palauttaa, että saa ruokaa jouluksi, niin järjenkäyttö on köyhällekin sallittua.

Se koululainen olisi saattanut olla paljon onnellisempi uusista luistimista/takista/puserosta/koululaukusta/alusvaatteita kuin kuusesta, mikä viikon seisoo nurkassa.

Ihme, ettei ap kertonut, että saatiin 70 euron avustus ja käytin siitä heti 30 euroa hyvään punaviiniin, koska se juuri tuo sen jouluntunnelman.

Vierailija
139/361 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 06:35"]

[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 01:27"]

Ihan sama oliko köyhä tai rikas, mutta KUKA maksaa joulukuusesta KOLMEkymppiä?? Itselleni max. on 10 euroa.

[/quote]

Köyhä, kuka saa rahansa meidän muiden veroeuroista. Ei töissä käyvälle jää rahaa niin paljoa, että voisi ostaa noin kalliin joulukuusen.

Kun käy töissä, joutuu laskemaan rahansa niin, että siitä maksaa itse elämisen, päivähoidon yms. Lisäksi siitä lapsille lahjat ja ruoka.

Siinä se ero juuri köyhiin on, että köyhä voi laittaa rahansa johonkin turhanpäiväiseen kuuseen ja luottaa siihen, että kyllä yhteiskunta hoitaa ruokarahaa taas lisää. Töissäkäyvän on tultava sillä toimeen, minkä saa palkaksi. Ja jos töissäkäyvä pistää joulurahat kuuseen, nähdään nälkää. Kolmen lapsen yh vähän nyyhkii, niin kaikki on tarjoamassa apua ja säälimässä ja tunkemassa lisää ilmaista rahaa kouraan, ettei itse tarvitse tehdä mitään.

[/quote]

Koitas nyt jo päästä henkiseen tasapainoon tuon asian kanssa. Elämä on valintoja. Itse kukin luopuu asioista toisten asioiden hyväksi. Ja hyvä joulumieli on ihan ilmaista. 

Vierailija
140/361 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hämmentynyt siitä, miten moni tässä ketjussa kauhistelee käytännöllisiä ja hyödyllisiä lahjoja. Itse olemme ihan hyvin toimeentuleva perhe, mutta en silti halua hukuttaa lapsiani krääsään jouluna. Joulumieli syntyy meillä aidosta kuusesta, hyvästä ruoasta, rauhallisesta kiireettömästä tunnelmasta, yhdessä olosta esim. lautapelejä pelaillen, saunoen, lapsille lukien jne.

Kaikki 3 lasta saavat pari lelua tms. "turhaa" ja muut paketit ovat nimenomaan niitä hyödyllisiä asioita; vaatteita, harrastusvälineitä jne.

Ei joulumieli synny turhasta materiasta vaan jostain aivan muusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kuusi