Vähävaraisen äidin joululahjaostokset
Säästetty joulua varten jo aikaa sitten:
Poika 8v Kuoma-kengät (tarpeeseen) ja AkuAnkan taskukirja
Tyttö 5v: Paita ja housut alennusmyynnistä, värityskirja, kylpyvaahtoa
Tyttö 3v: Pinkki haalari (löysin kirppikseltä tosi siistin), saippuakuplia (rakastaa niitä) ja pieni merenneito-kuvioinen hammasharja johon kaupassa ihastui.
Jokaiselle olen neulonut villasukat ja lapaset lempivärein. Lisäksi ystäviltä ja sukulaisilta tulossa jotain.
Vähävaraisten perheiden joulupuutoiveiksi esitin 8v:lle LegoChima-pakettia, 5v:lle prinsessabarbieta tai prinsessakirjaa, ja 3v:lle Barbie-nukkea jota on toivonut.
Olen säästänyt rahaa että saadaan ihan oikea joulukuusi ja hieman parempaa ruokaa jouluna, askartelemme itse koristeita ja haemme kirjastosta jouluista luettavaa. Poltamme kynttilöitä ja kuuntelemme joululevyjä.
Viime jouluna kotipalvelun ihminen soitti että meidät on valittu saamaan 70e arvoinen HyväJoulumieli-lahjakortti, olin sillä hetkellä laskemassa lasten kanssa kerättyjä pullokuitteja ja surin sitä etteivät rahat riittäneet joulukuuseen kun pyysivät kuusista 30e. Itku tuli, ostettiin kuusi ja herkkuja. Lämmöllä ajattelen ihmisiä jotka lahjoittavat rahaa ja lahjoja joulukeräyksiin. <3
Mikäli oma rahatilanteeni tulevaisuudessa sallii, aion itse "maksaa takaisin" joulumielikeräykseen ja osallistua antajan roolissa joulupuu-keräykseen.
Kommentit (361)
Pojalle 8v kengät, villasukat, lapaset ja Aku Ankan taskukirja.. Äiti tietysti yrittää parhaansa, mutta kyllä vähän säälittää poika, kun koulussa joulun jälkeen kavereiden kanssa vertailevat lahjojaan..
Toivottavasti sieltä sukulaisten paketeista tulisi jotain kivaa mistä 8v poika oikeasti tykkää.
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 22:59"]
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 22:53"]
Leffalippu ja karkkia on kyllä tosi surkea lahja. En kehtais.
[/quote]
Onko oikeasti? Siis sellainen neljän lipun vihko? En tiedä, mitä teinipojat haluavat lahjaksi, ajattelin ettei vähävarainen ehkä pääse kovin usein leffaan, nyt voi ottaa kaverinkin pari kertaa.
[/quote]
Kyllä vähävaraiset pääsee leffaan, pelaavat jääkiekkoa ja ratsastavatkin. Sinä ja minä maksetaan nuo touhut VEROISSAMME!
Joo kyllä menis joulupuu keräys ihan oikeeseen osotteeseen jos tuo poika sais ne leegot ja tytöt barbit. Sukulaisillehan kannattaa kertoa vinkkejä ja tuosta tiukasta tilanteesta. Moni varmasti pystyy ja haluaa auttaa.
Minuakin vähän kummastuttaa, että eikö edullinen tekokuusi kelpaisi, ei tarvitsisi kaataa elävää kuusta muutaman päivän iloksi ja sitä samaa edullisempaa kuusta voisi käyttää seuraavinakin vuosina? Miksi lapset eivät arvostaisi tekokuusta? Jotenkin on vaikea ymmärtää noita keräyksiä (vaikka olen itsekin lahjoittanut niihin) enää, kun Suomessa kuitenkin varmasti sosiaalitoimistosta saa aika moni tarpeeksi rahaa elämiseen, moni saa enemmän sieltä (elämiseen piti jäädä joku tietty summa tyyliin yli 1000€) kuin mitä itse sain työttömänä ollessani (500€). Olisin ollut oikeutettu tukeen mutta en hakenut, koska pärjäsin vähemmällä. Ja jos pystyy käymään töissä (ei ole sairas, eläkeläinen tms) niin ihmetyttää kyllä että sitten valitetaan rahan puutetta ja "pyydellään" lahjoja ihmisiltä... Nimittäin kyllä sitä aina jotain siivousta tai lehdenjakotyötä saa jos vaan työ kelpaa, ei tarvitse kauan työttömänä olla kenenkään jos ei halua. Aika moni suomalainen köyhä kun on sitä siksi kun ei hallitse rahankäyttöään eikä vaikka säästä palkasta silloin kun niitä töitä on. Asutaan kalliisti, tuhlataan turhuuksiin ja sitten ihmetellään kun ei ole rahaa mihinkään tarpeelliseen. Vähän turhalle toisaalta tuntuisi lahjoittaa vähävaraisille jos se on oma valinta tavallaan... Sen sijaan mielelläni lahjoitan niille jotka avustuksia oikeasti tarvitsevat, kuten ne perheet joissa vanhempi/vanhemmat eivät ole työkykyisiä.
ja hammasharja pienell lahjaksi... :( tuli suru. Kyllä siinä tapauksessa jättäisin sen kuusen ehkä hankkimatta ja ostaisin vaikka jotkut pienet kivat lelut kaikille lisäks.
Kannattaa hakea aku ankan taskukirjoja kirpparilta. Niin minä tein viime vuonna ja tänä vuonna lapset toivoivat samanlaista pakettia. Uuden hinnalla saa kirpparilta 2-3 akkaria.
joo tuo kolmevuotiaan lahjasaldo kyllä kans kylmää.. saippuakuplia ja hammasharja. :( Ja ite kun täällä just suunnitellaan mitä ostetaan meidän kolme vuotiaalle, niin todella alkoi säälittää. Lahjalista kun on pikkusen toisenlainen.
En voi sanoa muuta kuin että tsemppiä ap! Tuli tippa linssiin aloitustasi lukiessa, kuulostat niin ihanalta ja suurisydämiseltä äidiltä! <3
Jokainen tekee joulustaan omanlaisensa, ja panostaa asioihin, jotka ovat juuri heidän joulussaan tärkeitä. Eihän ap:kaan valittanut tilanteestaan, kertoi vain miten heillä saadaan kunnon joulu aikaiseksi :) Kyllä mielestäni vähävaraisella on oikeus esittää lapsilleen lahjatoivomukset, jos sellaiseen on mahdollisuus! Joku hyväsydäminen ne kustantaa aivan vapaaehtoisesti ja mielellään.
Viestistäsi inspiroituneena minäkin aion lahjoittaa opiskelijan tuloistani muutaman kympin Joulumieli -keräykseen! Minulta se ei ole paljoa pois, mutta jollekin aivan korvaamaton joulun pelastaja!
Vähän joulumieltä keskusteluun, kiitos. :)
Todella surkeat lahjat. Toivottavasti saatte joulupuusta ne lelut. Eniten säälittää 8v. Poika joka saa Kuomat joululahjaksi.
Toivotan ap:lle lämmintä joulua:) Täällä on hirviö ihmisiä, älä välitä. Kun olin lapsi, se kuusi oli tärkein asia, mikä tuo joulun. Olisin luopunut lahjoistakin, jos kuusta muuten ei olisi ollut. Ja tiedoksi monille älykääpiöille: Suomessa on paljon työssä käyviä ihmisiä, joiden palkka kokopäivätyöstä nettona jää reiluun tonniin.
En todellakaan ymmärrä tölviviä ja jopa halveksivia kommenttejanne. Ap kertoi perheensä joulusta mukavasti ja sympaattisesti. Palstahaaskat hyökkäsivät kritisoimaan lasten äidin valitsemia lahjoja ja joulukuusta, joka on monelle perheelle erittäin tärkeä joulumielen tuoja.
Mielestäni ap on ostanut ilahduttavat lahjat lapsiaan ajatellen.
Hän ei miettinyt lahjoja valitessaan ala-arvoisen ilkeitä ja kritisoivia palstalaisia.
Jokainen perhe elää omalla tavallaan. Ap:n perheellä on varmasti mukava ja herttainen joulu.
Hyvää joulua sinulle ja lapsillesi, ap! :)
Jos muutat mielesi lastesi lahjoista, niin tavoitat minut osoitteesta marja.t@gmail.com.
t. Barbiet luvannut sairauslomalainen
Minulle kuusi on aina ollut joulussa se juttu. Kuusivuotiaana itkin katkerasti, kun se joulun jälkeen vietiin ulos... Ja kyllä lapsuuden joulumuistoissakin juuri se kuusen tuoksu ja kynttilät loivat taianomaisen tunnelman. Hiukan myös hämmentää nämä, jotka valittaa että tuhotaan luontoa kun kaadetaan se puu ihan turhan takia. Mitä veikkaatte, paljonko sen muovikuusen valmistamiseen on käytetty luonnonvaroja? Tai niiden lahjojen? Muutaman vuoden päästä muksut ei kuitenkaan muista minkä muovinpalan milloinkin saivat lahjaksi, mutta lapsuuden joulujen tunnelma (jos sellainen on vaivauduttu luomaan) on unohtumaton!
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 22:52"]
psssssssst, käy pöllii se kuusi. ;) Niin mekin tehdään.
[/quote]
Joo kun itsellä ei ole varaa niin on oikeus varastaa toisten omaisuutta. Siitä varastetusta kuusestako hyvä mieli tulee, varastatko myös jouluruuat ja lahjatkin kaupoista? Mitä jos jatkossa tekisitte toisin ja ei nyt joulukuusi voi kellekään niin tärkeä olla että pitää varastaa, ihan oikeasti? Säälittävyyden huippu kyllä, kun itse sössii raha-asiansa niin katsoo että on hyvän joulumielen vuoksi oikeus varastaa toisilta. Jonkun kasvattamia ja omaisuutta ne kuusetkin on.
Nyt on paha ketju. Yäk. Silti luin!
Meidän perhe on köyhä tai perustoimeentuleva, eikä ole aikomustakaan hukuttaa lapsia lahjoihin jouluna. Oma 3vuotias toivoo niin hassuja asioitakin että kyllä tulee aina selväksi jouluun mennessä se lahjatoive mikä on ylitse muiden, ja se voisi hyvinkin olla hammasharja.
Mutta niinkuin sanottu, jokainen tyylillään...
Aivan ihanaa joulua ap:lle perheineen. :)
Ihan sama oliko köyhä tai rikas, mutta KUKA maksaa joulukuusesta KOLMEkymppiä?? Itselleni max. on 10 euroa.
Köyhyys Suomessa, köyhyysraja on yhdeltä aikuiselta vajaa 15000€/vuosituloja. Työttömän tulot ovat reippaasti alle tuon, ja sitä vielä haluttaisiin ottaa työttömiltä pois etteivät vaan makaa kotona toisten rahoila.
Suomessa on 700 000 ihmistä jotka elävät köyhyysrajan alapuolella, n 14% kotitalouksista.
Tuo joulukuusinillitys kuvaa hyvin nykyajan materialismia (ja tietysti myös halua ilkeillä ja päteä). Juku, joulukuusen hinnalla olisi voinut ostaa jotain kiiltävää kamaa!
Ap:n lapset saavat ihanan joulun ja sitä kaikkein arvokkainta pääomaa kotoaan. Köyhä voi olla talouden puolesta, mutta mielen köyhyys olisi lasten kannalta pahempi asia.
Eikö ole muuten uskomatonta, että Suomen kaltaisesta maasta löytyy ihmisiä jotka lässyttävät joulukuusten tappamisesta ja niiden kärsimyksistä:j On vähän sama asia kuin porkkanoiden kärsimyksistä itkeminen. Sori vaan, mutta kuulostatte vähäjärkisiltä friikeiltä!
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 22:59"]
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 22:53"]
Leffalippu ja karkkia on kyllä tosi surkea lahja. En kehtais.
[/quote]
Onko oikeasti? Siis sellainen neljän lipun vihko? En tiedä, mitä teinipojat haluavat lahjaksi, ajattelin ettei vähävarainen ehkä pääse kovin usein leffaan, nyt voi ottaa kaverinkin pari kertaa.
[/quote]
Siis minusta tuo on upea lahja! Sain itse monena jouluna noita leffalippuja kummilta, ja aina tuli käytettyä:) Ja jos miettii että tuntematon 14v, mitä ihmettä sille muka muuta voisi keksiä ellei ole ostamassa tyyliin uutta älypuhelinta....