Vähävaraisen äidin joululahjaostokset
Säästetty joulua varten jo aikaa sitten:
Poika 8v Kuoma-kengät (tarpeeseen) ja AkuAnkan taskukirja
Tyttö 5v: Paita ja housut alennusmyynnistä, värityskirja, kylpyvaahtoa
Tyttö 3v: Pinkki haalari (löysin kirppikseltä tosi siistin), saippuakuplia (rakastaa niitä) ja pieni merenneito-kuvioinen hammasharja johon kaupassa ihastui.
Jokaiselle olen neulonut villasukat ja lapaset lempivärein. Lisäksi ystäviltä ja sukulaisilta tulossa jotain.
Vähävaraisten perheiden joulupuutoiveiksi esitin 8v:lle LegoChima-pakettia, 5v:lle prinsessabarbieta tai prinsessakirjaa, ja 3v:lle Barbie-nukkea jota on toivonut.
Olen säästänyt rahaa että saadaan ihan oikea joulukuusi ja hieman parempaa ruokaa jouluna, askartelemme itse koristeita ja haemme kirjastosta jouluista luettavaa. Poltamme kynttilöitä ja kuuntelemme joululevyjä.
Viime jouluna kotipalvelun ihminen soitti että meidät on valittu saamaan 70e arvoinen HyväJoulumieli-lahjakortti, olin sillä hetkellä laskemassa lasten kanssa kerättyjä pullokuitteja ja surin sitä etteivät rahat riittäneet joulukuuseen kun pyysivät kuusista 30e. Itku tuli, ostettiin kuusi ja herkkuja. Lämmöllä ajattelen ihmisiä jotka lahjoittavat rahaa ja lahjoja joulukeräyksiin. <3
Mikäli oma rahatilanteeni tulevaisuudessa sallii, aion itse "maksaa takaisin" joulumielikeräykseen ja osallistua antajan roolissa joulupuu-keräykseen.
Kommentit (361)
No ei meilläkään olisi varaa 30 e kuuseen vaikka melko varakkaita ollaan, tai ei ainakaan tulis mieleen niin kallista ostaa vaikka oltais kuinka rikkaita, ennen jouluaattoa ne myydään pilkkahinnalla.
En ihan ymmärrä suomen vähävaraisia, pelkät lapsilisät joka kk 366 e ap: llä, lisäksi saa kaiken maailman tuet. En ostaisi vaatteita joululahjaksi, esim. 4 eurolla saa upeita joululahjoja, esim. minibiljardipöydän tarvikkeineen tigerista.
AP ihanaa joulua sinulle ja perheellesi! Olet todella lämpimän ja tunnelmallisen joulun suunnitellut perheellesi -rakkaudella. Lahjat eivät tee joulua vaan läheisyys, rakkaat ihmiset ja kiireettömyys.
Ja sitten te av-palstan haaskat, jotka haukutte aloittajan valintoja. Höpö höpö, hajotkaa omaan paheksuntaanne. Siitä ei oikeasti kukaan välitä. Olette vaan kateellisia aloittajan suunnitelmallisuudesta ja siitä, että hän saa tehtyä hyvän joulun perheelleen. Sitä, kun ei saa edes rahalla, jos on katkera, epäempaattinen riivinrauta:)
Kenelle mikäkin on tärkeintä. Taitaa olla näitten ilkeimpien kommentoijien lapset niitä materialismiin hukutettuja "omat bruttotulot vain 3000 e/kk ja miehelläkin vain 5000 e/kk" Toivottavasti joudutte työttömiksi ja päädytte tekemään niitä täällä ehdottelemianne siivoustöitä, joista saa vähemmän palkkaa kuin mitä liiton päiväraha on.
Meillä on vuosien mittaan taloudellinen tilanne vaihdellut paljonkin. Oikealle kuuselle olen allerginen ja sen takia meillä on muovikuusi, jonka kyllä tykkään laittaa jo hyvissä ajoin ennen joulua -oikeasta ei olisi jouluna jäljellä kuin runko. Mutta jos oikea kävisi niin varmasti sellaisen hommaisin.. Kuuluuhan se kuusi jouluun.
Itse ostetaan lapsille lahjaksi sellaista, mitä oikeasti sillä hetkellä tarvitsevat. Voi olla jotain vaatetta tai vaikka ne hammasharjat. Mummot antaa monesti rahana niin sillä rahalla sitten jotain "turhempaa" paitsi tänä vuonna mummi ostaa pujamat ja korokeistuimet autoon kun niitä toivoin ja itsellä nyt aika tiukkaa kun mies pakkolomalla, uus vaiva tulossa jne.
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 00:52"]
Eikö ole muuten uskomatonta, että Suomen kaltaisesta maasta löytyy ihmisiä jotka lässyttävät joulukuusten tappamisesta ja niiden kärsimyksistä:j On vähän sama asia kuin porkkanoiden kärsimyksistä itkeminen. Sori vaan, mutta kuulostatte vähäjärkisiltä friikeiltä!
[/quote]
Niin samaa mieltä :D
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 06:49"]Kenelle mikäkin on tärkeintä. Taitaa olla näitten ilkeimpien kommentoijien lapset niitä materialismiin hukutettuja "omat bruttotulot vain 3000 e/kk ja miehelläkin vain 5000 e/kk" Toivottavasti joudutte työttömiksi ja päädytte tekemään niitä täällä ehdottelemianne siivoustöitä, joista saa vähemmän palkkaa kuin mitä liiton päiväraha on.
Meillä on vuosien mittaan taloudellinen tilanne vaihdellut paljonkin. Oikealle kuuselle olen allerginen ja sen takia meillä on muovikuusi, jonka kyllä tykkään laittaa jo hyvissä ajoin ennen joulua -oikeasta ei olisi jouluna jäljellä kuin runko. Mutta jos oikea kävisi niin varmasti sellaisen hommaisin.. Kuuluuhan se kuusi jouluun.
Itse ostetaan lapsille lahjaksi sellaista, mitä oikeasti sillä hetkellä tarvitsevat. Voi olla jotain vaatetta tai vaikka ne hammasharjat. Mummot antaa monesti rahana niin sillä rahalla sitten jotain "turhempaa" paitsi tänä vuonna mummi ostaa pujamat ja korokeistuimet autoon kun niitä toivoin ja itsellä nyt aika tiukkaa kun mies pakkolomalla, uus vauva tulossa jne.
[/quote]
Mitäs pahaa hammasharjoissa lahjana :D Meillä sattuu hampiharjojen vaihto olemaan juuri joulukuun lopussa ja pistän aina semmoiset lasten jouluaattoaamun lahjasukkiin, ja ei ole nyreitä naamoja näkynyt (toki on pari muutakin pikkujuttua).
AP:lle hyvät joulut :) Ei se ole lahjojen määrästä kiinni vaan tunnelmasta. Itse en lapsena kovin "kummoisia" lahjoja saanut kun nykyaikaan vertaa, mutta kyllä se kuusi ja muut asiat sen tunnelman toivat, ja arkisetkin jutut muuttuivat hienoiksi asioiksi, kun ne sai paketoituna. Ostavathan aikuisetkin toisilleen suklaata jota lojuu vuoden ympäri kaupoissa ostettavana, yhtä arkinen asia kuin hammasharja jos siltä kantilta ajattelee?
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 23:14"]
Minuakin vähän kummastuttaa, että eikö edullinen tekokuusi kelpaisi, ei tarvitsisi kaataa elävää kuusta muutaman päivän iloksi ja sitä samaa edullisempaa kuusta voisi käyttää seuraavinakin vuosina? Miksi lapset eivät arvostaisi tekokuusta? Jotenkin on vaikea ymmärtää noita keräyksiä (vaikka olen itsekin lahjoittanut niihin) enää, kun Suomessa kuitenkin varmasti sosiaalitoimistosta saa aika moni tarpeeksi rahaa elämiseen, moni saa enemmän sieltä (elämiseen piti jäädä joku tietty summa tyyliin yli 1000€) kuin mitä itse sain työttömänä ollessani (500€). Olisin ollut oikeutettu tukeen mutta en hakenut, koska pärjäsin vähemmällä. Ja jos pystyy käymään töissä (ei ole sairas, eläkeläinen tms) niin ihmetyttää kyllä että sitten valitetaan rahan puutetta ja "pyydellään" lahjoja ihmisiltä... Nimittäin kyllä sitä aina jotain siivousta tai lehdenjakotyötä saa jos vaan työ kelpaa, ei tarvitse kauan työttömänä olla kenenkään jos ei halua. Aika moni suomalainen köyhä kun on sitä siksi kun ei hallitse rahankäyttöään eikä vaikka säästä palkasta silloin kun niitä töitä on. Asutaan kalliisti, tuhlataan turhuuksiin ja sitten ihmetellään kun ei ole rahaa mihinkään tarpeelliseen. Vähän turhalle toisaalta tuntuisi lahjoittaa vähävaraisille jos se on oma valinta tavallaan... Sen sijaan mielelläni lahjoitan niille jotka avustuksia oikeasti tarvitsevat, kuten ne perheet joissa vanhempi/vanhemmat eivät ole työkykyisiä.
[/quote]
Sillä siivoustyöllä tai lehdenjaolla ei välttämättä pääse köyhyydestä vaan joutuu päälle hakemaan vielä sossusta. Ja se mitä pitää elämiseen jäädä on jotain reilu 400€, lapsilla vähän alle 300€ minkä sitten sossusta saa, jos ei muualta. Oli minullakin töitä, oma yritys jonka jouduin lopettamaan kun ei sillä elänyt. Sinä olet jotenkin ihan pihalla reaalimaailmasta. Jos on vaan välillä töitä niin ei ole realistista säästää työttömyyden varalle. Isompia hankintoja on tehtävä silloin. Kenenkään mielenterveys ei pidemmän päälle kestä elämää jossa ei ole mitään iloja, kituutetaan ja säästetään vaan ja kaikki muu kuin ruoka halvimman mukaan on turhuutta. Ollaan toisen luokan kansalaisia. Asenne on monilla ihmeellinen, jos on köyhä ei ole oikeutta omia rahojaan käyttää koskaan yhtään mihinkään muuhun kuin pakolliseen hengissä säilymiseen halvimman mukaan, jos jotain yli jää se pitää säästää vielä pahemman päivän varalle. Muuten köyhyys on oma vika kun ei osaa rahaa käyttää. Normaali kansanosa saa ostella kalliita käsilaukkuja, ostaa joulukuusia, syödä jouluna tavallista paremmin ja matkustella. Käydä jopa leffassa, mikä on köyhälle turhuutta! Köyhän muksun pitää kituuttaa kotona, pihalla hilluminen tosin on ilmaista, voi mennä vaikka kirjastoon kun kaverit menee leffaan ja sanoa että sori mä en pääse nyt mukaan kun olen köyhä. Moni on köyhä sitä koko elämänsä, ei kukaan sitä valitse tai halua. Ja moni näistä köyhistä käy töissä mutta pienemmillä palkoilla ei pääse köyhyysrajan yläpuolelle välttämättä ollenkaan, etenkään jos pitää pärjätä yhden ihmisen palkalla ja on lapsia. Haluaisin nähdä nämä viisastelijat nauttimassa elämästä joka on pelkkää hengissä selviämistä toisen luokan kansalaisena. Se on kovin helppo sanoa kun ei tarvitse elää siinä vuosikausia ja kasvattaa lapsia niin etteivät syrjäydy kavereistaan kun ei ole varaa mihinkään. Köyhänä voi elää onnellisena oikealla asenteella, se on sellainen että ei suostu siihen uhrin rooliin kituuttamaan ja nöyristelemään vaan elää normaalia elämää. Meillä ei ole autoa, vakuutuksia, kalliita harrastuksia, vuosittaisia koko perheen kaukomatkoja, uutena ostettuja huonekaluja vain muutama. Sen sijaan on aika normaali elämä jossa matkat on olleet tähän saakka bonuskorteilla (nettikirppiksillä 13-30€ hytti) hankittuja risteilyjä, tyylikäs sisustus jossa huonekalut nettikirppiksiltä (voi ostaa laatua, ei tarvitse tyytyä pelkkään Ikeaan ja Ikeatkin halvemmalla), vaatteita on paljon joista osa käytettyjä ja merkkivaatteita, lapset pääsee välillä kavereiden kanssa leffaan ja kahvilaan, minä käyn kavereiden kanssa juhlimassa). Tulojen mukaan olemme niitä kaikista köyhimpiä ja välillä pitää sentilleen laskea ostokset. Mutta 20v köyhyyttä aikuisena on opettanut ennakoimaan niin että on vähän säästöjä joista pystyn lainaamaan jos rahat loppuu. On myös opettanut sen että terveys ja etenkin mielenterveys on se mitä pitää kaikin keinoin vaalia, nauttimalla elämästä niillä korteilla mitä itse kullekin on jaettu. En jaksaisi elää jos elämä olisi kitumista ilman iloja. Masennusriski on melko suuri köyhänä vuodesta toiseen eläessä, tuollaiset asenteet pahentaa sitä että köyhällä ei olisi oikeutta edes suklaalevyyn tai uimahallikäyntiin koska sellaiset on turhuutta, vaikka naapuriperhe pistäisi tonneja turhuuteen silmiään räpäyttämättä.
Tässä ketjussa näkee sen miten ihmisten auttamishalu on itsekästä. Kun antaa muutaman kympin jollekulle niin katsotaan että samantien on oikeus alkaa sanella miten se raha nyt sitten pitää käyttää ja mikä on oikea tapa viettää joulua.
Jos se on jollekulle, niinkuin itsellenikin, kuusen sisääntuominen ja koristeleminen niin se on varmasti hyvä tapa luoda joulun tunnelmaa. Jollekulle toiselle kuusella ei ole mitään merkitystä ja hyvä niin.
Itse ainakin muistan miten kivaa oli lapsena kun kuusi tuoksui ja kynttilät valaisivat pöydillä ja oli lämmin joulun tunnelma. En muista juurikaan enää yksittäisiä lahjoja, enkä mitä syötiin. Mutta kuusen ja kynttilät ja sen tuoksun muistan aina.
APlla on oikein kaunis tapa viettää joulua ja varmasti on saamansa avustukset käyttänyt hyvin.
Musta on outoa ostaa kenkiä lahjaksi omalle lapselleen, varsinkin jos kyse on talven ainoista kengistä jotka pitää ostaa muutenkin!
Hammasharja lapselle lahjaksi??? Ollaan mekin vähävarainen perhe, mutta ei tulisi mieleenkään antaa lapselle HAMMASHARJAA lahjaksi! Kirpparilta olisi varmaan löytynyt samalla hinnalla lelukin.
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 23:08"]
Pojalle 8v kengät, villasukat, lapaset ja Aku Ankan taskukirja.. Äiti tietysti yrittää parhaansa, mutta kyllä vähän säälittää poika, kun koulussa joulun jälkeen kavereiden kanssa vertailevat lahjojaan..
Toivottavasti sieltä sukulaisten paketeista tulisi jotain kivaa mistä 8v poika oikeasti tykkää.
[/quote]
Osta sinä jotain parempaa :)
Joka ikinen teistäkin kateellisista voi ottaa yhteyttä seurakuntaan ja "kerjätä" lahjat ja rahat. Jos ette kehtaa niin se on oma mokanne. Me elämme omilla varoilla, mutta tänä vuonna tuli niin epätoivoinen tilanne, että menin seurakuntaan. Ja sain ruokalahjakortteja ja toivon mukaan saadaan tuo 70 euron korttikin. Eikä varmasti olla teidän mielestä tarpeeksi vähävaraisia, kukapa olisi??
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 06:49"]
Kenelle mikäkin on tärkeintä. Taitaa olla näitten ilkeimpien kommentoijien lapset niitä materialismiin hukutettuja "omat bruttotulot vain 3000 e/kk ja miehelläkin vain 5000 e/kk" Toivottavasti joudutte työttömiksi ja päädytte tekemään niitä täällä ehdottelemianne siivoustöitä, joista saa vähemmän palkkaa kuin mitä liiton päiväraha on.
Itse ostetaan lapsille lahjaksi sellaista, mitä oikeasti sillä hetkellä tarvitsevat. Voi olla jotain vaatetta tai vaikka ne hammasharjat. Mummot antaa monesti rahana niin sillä rahalla sitten jotain "turhempaa" paitsi tänä vuonna mummi ostaa pujamat ja korokeistuimet autoon kun niitä toivoin ja itsellä nyt aika tiukkaa kun mies pakkolomalla, uus vaiva tulossa jne.
[/quote]
Me olemme olleet todella köyhiä yhdessä välissä. Mies loukkaantui töissä ja vakuutusten kanssa juttu meni oikeuteen. Rahaa ei tullut mistään. Se joulu oli todella tiukka.
Mutta: Se miksi selvittiin, oli arjenhallinta ja rahankäytön hallinta. Rahaa ei käytetty joulukuusiin ja muuhun turhaan. Se vähäinen raha käytettiin järkevästi ja lapsille saatiin lahjojakin. Elämä ei ollut kaaosta, koska emme heitelleet viimeisiä ruokarahoja joulukuusiin yms. Viimeisillä seteleillä täytettiin alennusmyynneistä pakastinta.
Sinä jouluna jouluntunnelmaksi riitti kynttilät ja koristeet ja kirpputorilta 5 eurolla ostettu muovikuusi ja joululaulut ja lapsille muutama paketti.
Ehkä siksi emme jääneet pohjalle, vaan kykenimme nousemaan sieltä, koska käytimme vähäiset rahat todella harkiten.
Lapset eivät särkyneet, eivätkä saaneet traumoja, vaikka sanoimme heille, että tänä vuonna ei ole rahaa oikeaan kuuseen. Heille tärkeämpää taisi olla se, että vietimme rauhallisen joulun ja emme murehtineet raha-asioita. Onnellisia olimme, kun olimme saaneet pakastimen täyteen 30% alennuslihoja srk.n 50 euron raha-avustuksella.
Mutta jokainen tavallaan. Rahankäytön opettelu pitäisi tulla pakolliseksi peruskouluun.
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 10:44"]
Hammasharja lapselle lahjaksi??? Ollaan mekin vähävarainen perhe, mutta ei tulisi mieleenkään antaa lapselle HAMMASHARJAA lahjaksi! Kirpparilta olisi varmaan löytynyt samalla hinnalla lelukin.
[/quote]
Sillä kolmellakympillä olisi varmaan saanut kirpparilta lapselle kivempiakin leluja.
Taitaa se kuusi olla tärkeämpi äidille, kuin lapsille.
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 03:03"]
Meillä ei viime jouluna annettu lahjoja ollenkaan, eikä lapset kärsineet yhtään. Ylipäänsä ei olla opetettu mihinkään materiaalin himoon. Meille joulussa on tärkeintä hyvä ruoka ja yhdessäolo. Rahaa kyllä olisi muuhunkin. Musta on perseestä nää äidit, jotka valittaa kun lapset ei saa sitä ja tätä ja tota, opettaa vaan lapsensa siihen että kaikki pitää olla tai elämä on kurjaa. Iloitsisi siitä mikä on hyvin.
Se kuusikaan ei ole mikään pakollinen, menkää vaikka metsään kävelylle katsomaan niitä kuusia?
[/quote] Et taida oikein ymmärtää joulukuusen funktiota. Pakollinen se ei toki ole, mutta kuusten katselu metsässä, niin mukavaa ja suositeltavaa kuin se onkin, ei ole joulukuusen vaihtoehto.
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 21:47"]
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 21:21"]
Mieluumin tuhlataan kuuseen ja muuten kerjätään muilta?
Ei hitto olis tullut edes mun mieleen olla noin röyhkeä aikanaan...
Sori, en auta sua ja lapsiasi, menee mun pennit muualle.
[/quote]
En ole pyytänytkään apua tai rahojasi. Kerroin vain meidän joulunvietostamme. Mukavaa joulunodotusta sinulle, sijoita ihmeessä pennisi ihan mihin haluat. :)
[/quote]
No ap varmaan kuitenkin nostaa erinäisiä sosiaalitukia..? Muiden rahoilla elämistä sekin on, siis eräänlaista kerjäämistä.
Kyllä itse ainakin miettisin hyvin tarkkaan menoni, jos tilanteeni olisi noin tiukka. Nykyään tekokuuset ovat kauniita ja tosi aidonnäköisiä sekä kestävät hyvinä monta vuotta, rahansäästö on tässä kiistämätön tosiasia. En laittaisi leijonanosaa vähästä käyttörahastani oikeaan kuuseen, koska ovat niin tyyriitä. Pitää vähän osata suhteuttaa ne menot niihin tuloihin ja mukautua kulloisenkin tilanteen mukaan.
Ai niin, unohdin - siksi kai Suomessa on niin paljon niitä siivelläeläjiä, joilla rahat on aina lopussa, kun eivät ymmärrä, etteivät voi elää kuin kroisokset kun tulot ovat pienet. ne rahat loppuu muuten kesken.
Olen varma että teillä on tunnelmallisempi joulu kuin monessa hyvätuloisessa perheessä! Tärkeintä lapsille on kuitenkin rakastavat vanhemmat ja turvallinen koti, ei tavaravyöry.
On uskomatonta, kuinka jotkut eivät vaan ymmärrä, että lapsiakin on erilaisia! Itsekin olin juuri sellainen lapsi, että juuri oikea kuusi toi sen parhaan joulutunnelman kinkun lisäksi. Oli hykerryttävän jännittävää odottaa ja kuunnella lapsena kun isä kantoi kuusen sisään jouluaattoaamuna ja tuli sitten 'herättämään' kuusen koristeluun ja kinkun maisteluun :) Olihan ne lahjatkin toki tärkeitä, mutta lapsena oli kivempaa saada vaikka kymmenen höpö höpö -lahjaa kovissa paketeissa, olivatpa lahjat kuinka arvottomia hyvänsä. Se pakettien availu ja hypistely siinä mukavinta oli. Muistan kuinka koulussakin vertailtiin, että kuinka monta kovaa ja kuinka monta pehmeää pakettia tuli saatua ;)
Vasta teini-iän kynnyksellä alkoi lahjatoiveet kasvaa, mutta enpä muista koskaan pettyneeni vaikka en aina toivomiani lahjoja saanutkaan.
[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 10:01"]
En jaksanut luke koko ketjua, mutta ihmeteyttää kovasti joiden kapeakatseisuus.
Ensinnäkin köyhyys on S-U-H-T-E-E-L-L-I-S-T-A. Tässä länsimaisessa kulutusjuhlassa on hyvin helppoa tuntea itsensä osattomaksi ja ulkopuoliseksi, vaikka nyt just ruokaan olisikin rahaa. Ihan turha verrata mihinkään kolmansiin maihin, missä ihmisillä ei ole oikeasti juuri mitään. Me nyt asumme kuitenkin täällä ja tässä ympäristössä.
Ja mitä tulee tuohon kuusiasiaan... Niin olen todella surullinen siitä, että noin moni ajattelee, ettei köyhällä saisi olla varaa tehdä mitään valintoja.
[/quote]
Kun ne valinnat tehdään muiden veroeuroilla, siihen on hiukan sanomista.
Ja kyllä, minä olen elänyt todella köyhän lapsuuden 70-luvulla. Äiti teki vaatteet itse ja jouluksi sai villasukat yms. Sosiaalitoimesta sai ns. vaatelapun
Muistan, kuinka tuntui pahalta mennä kouluun, kun ei ollut mitään ostettua, mitä muilla. Luokassa kiusattiin ja ivattiin.
Ja jos äiti olisi tuhlannut rahat johonkin vitun ostokuuseen mieluummin, kuin ostamalla minulle vaikka ne haisaappaat, mitkä oli tositosimuotia silloin, olisin ollut tosi katkera.
t. nainen 50v, joka vieläkin muistaa, miltä tuntui olla lapsi, kun ei ollut oikeasti mitään
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 21:06"]
Säästetty joulua varten jo aikaa sitten:
Poika 8v Kuoma-kengät (tarpeeseen) ja AkuAnkan taskukirja
Tyttö 5v: Paita ja housut alennusmyynnistä, värityskirja, kylpyvaahtoa
Tyttö 3v: Pinkki haalari (löysin kirppikseltä tosi siistin), saippuakuplia (rakastaa niitä) ja pieni merenneito-kuvioinen hammasharja johon kaupassa ihastui.
Jokaiselle olen neulonut villasukat ja lapaset lempivärein. Lisäksi ystäviltä ja sukulaisilta tulossa jotain.
Vähävaraisten perheiden joulupuutoiveiksi esitin 8v:lle LegoChima-pakettia, 5v:lle prinsessabarbieta tai prinsessakirjaa, ja 3v:lle Barbie-nukkea jota on toivonut.
Olen säästänyt rahaa että saadaan ihan oikea joulukuusi ja hieman parempaa ruokaa jouluna, askartelemme itse koristeita ja haemme kirjastosta jouluista luettavaa. Poltamme kynttilöitä ja kuuntelemme joululevyjä.
Viime jouluna kotipalvelun ihminen soitti että meidät on valittu saamaan 70e arvoinen HyväJoulumieli-lahjakortti, olin sillä hetkellä laskemassa lasten kanssa kerättyjä pullokuitteja ja surin sitä etteivät rahat riittäneet joulukuuseen kun pyysivät kuusista 30e. Itku tuli, ostettiin kuusi ja herkkuja. Lämmöllä ajattelen ihmisiä jotka lahjoittavat rahaa ja lahjoja joulukeräyksiin. <3
Mikäli oma rahatilanteeni tulevaisuudessa sallii, aion itse "maksaa takaisin" joulumielikeräykseen ja osallistua antajan roolissa joulupuu-keräykseen.
[/quote]
Ihan hienot lahjathan nuo on! Ei se hinta vaan määrä on tuonikäiselle tärkeintä:) Mun lapset saivat hyvin samanlaisia lahjoja kun olivat pieniä ja me hyvin köyhiä asuntovelallisia. Vaikka nyt ovat jo aikuisia ja meidänkin rahatilanne parempi ei lahjoihin mene kuin n 100€/nuppi. Ei vaan ole se tärkein asia joulussa!!
Jouluruuista: Cittareissa on mahtavaa tuoretta possunlapaa ja -etuselkää 3,99 euroa kilo - sen kun hauduttaa mausteliemessä ihan muruiksi saa kyllä kinkku pahan kilpailijan, ihan taivaallisen hyvää! Ja lapset tykkää varmasti! Kilon palasta riittää teille koko porukalle (siitä köntistä osa sulaa liemeksi joten syötävää n 700g). Itsekin harkitsimme että skippaisimme kinkun ja tekisimme tuota "pulled porkia" sen sijaan uunijuuresten kanssa.
Toivotaan että joku ystävällinen lahjoittaisi teille vaikka pienenkin kuusen - ne on niin törkeän kalliita ostaa!
Lapsia ei pidä hankkia, jos niitä ei ole vara pitää.