Vähävaraisen äidin joululahjaostokset
Säästetty joulua varten jo aikaa sitten:
Poika 8v Kuoma-kengät (tarpeeseen) ja AkuAnkan taskukirja
Tyttö 5v: Paita ja housut alennusmyynnistä, värityskirja, kylpyvaahtoa
Tyttö 3v: Pinkki haalari (löysin kirppikseltä tosi siistin), saippuakuplia (rakastaa niitä) ja pieni merenneito-kuvioinen hammasharja johon kaupassa ihastui.
Jokaiselle olen neulonut villasukat ja lapaset lempivärein. Lisäksi ystäviltä ja sukulaisilta tulossa jotain.
Vähävaraisten perheiden joulupuutoiveiksi esitin 8v:lle LegoChima-pakettia, 5v:lle prinsessabarbieta tai prinsessakirjaa, ja 3v:lle Barbie-nukkea jota on toivonut.
Olen säästänyt rahaa että saadaan ihan oikea joulukuusi ja hieman parempaa ruokaa jouluna, askartelemme itse koristeita ja haemme kirjastosta jouluista luettavaa. Poltamme kynttilöitä ja kuuntelemme joululevyjä.
Viime jouluna kotipalvelun ihminen soitti että meidät on valittu saamaan 70e arvoinen HyväJoulumieli-lahjakortti, olin sillä hetkellä laskemassa lasten kanssa kerättyjä pullokuitteja ja surin sitä etteivät rahat riittäneet joulukuuseen kun pyysivät kuusista 30e. Itku tuli, ostettiin kuusi ja herkkuja. Lämmöllä ajattelen ihmisiä jotka lahjoittavat rahaa ja lahjoja joulukeräyksiin. <3
Mikäli oma rahatilanteeni tulevaisuudessa sallii, aion itse "maksaa takaisin" joulumielikeräykseen ja osallistua antajan roolissa joulupuu-keräykseen.
Kommentit (361)
[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 14:29"]
[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 14:09"]
On uskomatonta, kuinka jotkut eivät vaan ymmärrä, että lapsiakin on erilaisia! Itsekin olin juuri sellainen lapsi, että juuri oikea kuusi toi sen parhaan joulutunnelman kinkun lisäksi. Oli hykerryttävän jännittävää odottaa ja kuunnella lapsena kun isä kantoi kuusen sisään jouluaattoaamuna ja tuli sitten 'herättämään' kuusen koristeluun ja kinkun maisteluun :) Olihan ne lahjatkin toki tärkeitä, mutta lapsena oli kivempaa saada vaikka kymmenen höpö höpö -lahjaa kovissa paketeissa, olivatpa lahjat kuinka arvottomia hyvänsä. Se pakettien availu ja hypistely siinä mukavinta oli. Muistan kuinka koulussakin vertailtiin, että kuinka monta kovaa ja kuinka monta pehmeää pakettia tuli saatua ;)
Vasta teini-iän kynnyksellä alkoi lahjatoiveet kasvaa, mutta enpä muista koskaan pettyneeni vaikka en aina toivomiani lahjoja saanutkaan.
[/quote]
Sinä et ole oikea ihminen puhumaan mitään. Sinä sait lahjoja ja teillä oli rahaa.
Mutta nyt on kyseessä perhe, missä lasketaan pullonpalautusrahoja jouluruokaan.
Itse olen ollut köyhä lapsi ja olisin todellakin ilahtunut vaikka niistä haisaappaista tai vaikka halpisfarkuista, koska kuljin äidin ompelemissa teryleenihousuissa. Se kuusen luoma tunnelma ei paljoa lämmittäisi, kun menee kouluun ja siellä on vastassa kiusaajajengi ja äiti käytti rahat joulukuuseen.
[/quote]
no niinpä, jos kerran lasketaqan rahoja pullonpalautuksesta, mitä järkeä on ostaa kallista kuusta???
Eikö lapsilisät tule ennen joulua? Mihin ne ovat menneet, jos jouluna saa laskea pullonpalautuskuitteja että saisi ruokaa? Lahjaksi kuuluu mielestäni vanhempien ostaa jotain muuta kuin vaatetta tai hygieniatuotteita, koska vanhemman velvollisuus on ostaa ne muutenkin. Tietysti tulee halvemmaksi jos laittaa vaikka makaronipussin tai shampoon lapsen pakettiin...
[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 14:38"]
On uskomatonta, kuinka jotkut eivät vaan ymmärrä, että lapsiakin on erilaisia! Itsekin olin juuri sellainen lapsi, että juuri oikea kuusi toi sen parhaan joulutunnelman kinkun lisäksi. Oli hykerryttävän jännittävää odottaa ja kuunnella lapsena kun isä kantoi kuusen sisään jouluaattoaamuna ja tuli sitten 'herättämään' kuusen koristeluun ja kinkun maisteluun :) Olihan ne lahjatkin toki tärkeitä, mutta lapsena oli kivempaa saada vaikka kymmenen höpö höpö -lahjaa kovissa paketeissa, olivatpa lahjat kuinka arvottomia hyvänsä. Se pakettien availu ja hypistely siinä mukavinta oli. Muistan kuinka koulussakin vertailtiin, että kuinka monta kovaa ja kuinka monta pehmeää pakettia tuli saatua ;)
Vasta teini-iän kynnyksellä alkoi lahjatoiveet kasvaa, mutta enpä muista koskaan pettyneeni vaikka en aina toivomiani lahjoja saanutkaan.
[/quote]
Sinä et ole oikea ihminen puhumaan mitään. Sinä sait lahjoja ja teillä oli rahaa.
Itse olen ollut köyhä lapsi ja olisin todellakin ilahtunut vaikka niistä haisaappaista tai vaikka halpisfarkuista, koska kuljin äidin ompelemissa teryleenihousuissa. Se kuusen luoma tunnelma ei paljoa lämmittäisi, kun menee kouluun ja siellä on vastassa kiusaajajengi ja äiti käytti rahat joulukuuseen.
[/quote]
no niinpä, jos kerran lasketaqan rahoja pullonpalautuksesta, mitä järkeä on ostaa kallista kuusta???
[/quote]
No ap.han vastasi, että oikea ja aito kuusi on se, joka luo aidon tunnelman ja 3v oli huokaissut, että se on kaunis. Se oli korvannut kaiken sen, että saivat vain riisipuuroa jouluruoaksi, koska saivat nauttia aidosta ja oikeasti kuusesta joulunpyhien yli.
Ja joulupuukeräyksestä lapset saavat sitten lahjat, joten seurakunnan lahjoitusrahan pystyi sitten käyttämään joulukuuseen.
Ei lapset muista, mitä tavaraa ja ruokaa ovat jouluna saaneet. Tunnelma on tärkein ja muovikuusi ei tuo sitä tunnelmaa, eikä edes kynttilät ja kuusenoksat.
Olette kyllä ihmeen materialisteja
[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 09:08"]
-hk sininen lenkki 1.99
-appelsiinimehu 70
-perunasäkki 5.55
-vehnäjauho 1.30
-jauheliha 2.90
-makarooni 5 pussia 1 euro
-tuorekurkku 70centtiä
-kaali 70senttiä
-juusto 4 euroa
-kuivahiiva, kananmunat, sokeri yms. 5 euroa
-sekavihanneksia5 pussia 2 euroa
Tässä ei ole edes 30 euroa täynnä, mutta kuusen hinnalla saisi jo ihan kivasti peruselintarvikkeita
[/quote]
Jos on oikeasti niin vähävarainen, että lapselle pitää ostaa hammasharja lahjaksi ja laskea pullonpalautuskuitteja, niin tässä olisi todella ollut järkevämpi sijoitus 30 eurolle.
Onko tosi, että kun sossun asiakas saa rahaa, se pistetään heti jonnekin haaskuun ja sitten itketään taas, että ollaan ilman ruokaa ja on niin vaikeaa.
Jauhopussista olisi leiponut kivasti joulupullaa lapsille. Vai eikö se olisi ilahduttanut lasten nälkäisiä massuja. Pelkästään se, että saavat mahat kuristen katsoa joulukuusta
[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 14:50"]
Eikö lapsilisät tule ennen joulua? Mihin ne ovat menneet, jos jouluna saa laskea pullonpalautuskuitteja että saisi ruokaa? Lahjaksi kuuluu mielestäni vanhempien ostaa jotain muuta kuin vaatetta tai hygieniatuotteita, koska vanhemman velvollisuus on ostaa ne muutenkin. Tietysti tulee halvemmaksi jos laittaa vaikka makaronipussin tai shampoon lapsen pakettiin...
[/quote]
Lapsi ei onneksi osaa ajatella että "vitsit - mutsi osti tuon paidan lahjaksi vaikka sen olisin saanut muutenkin". Lapselle kaikki mikä on kauniissa paketissa on ekstraa. Ei sitä pidä vähätellä. Noin meilläkin on aina tehty enkä näe siinä mitään pahaa, lapsille kun se pakettien määrä kuitenkin on tärkeintä.
3:n lapsen YH saa pelkkiä lapsilisiä 515€/kk. Siis pelkkiä lapsilisiä. Olen alkanut pikkuhiljaa käsittämään, että köyhyys on todellakin suhteellista, sillä minä työssäkäyvänä saan nettona 1850€/kk käteen + lapsilisän 100€. Tuosta rahasta maksan ihan kaiken, lapseni saa jopa useiden satojen arvosta lahjoja jouluna. Mulle jää pakollisten menojen jälkeen PALKASTANI käteen lähes sama, mikä on Suomessa minimitoimeentulon raja eli 490€/kk. En aio tukea yhden yhtä yh:ta tai kuunnella, miten ei ole lapselle varaa ostaa lahjoja tai että jouluksi on rahaa 70€. Minne helvettiin te ne rahat oikein hassaatte? Olisipa erittäin mielenkiintoista kuulla ap:n tulot ja menot/kk!
[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 14:58"]
3:n lapsen YH saa pelkkiä lapsilisiä 515€/kk. Siis pelkkiä lapsilisiä. Olen alkanut pikkuhiljaa käsittämään, että köyhyys on todellakin suhteellista, sillä minä työssäkäyvänä saan nettona 1850€/kk käteen + lapsilisän 100€. Tuosta rahasta maksan ihan kaiken, lapseni saa jopa useiden satojen arvosta lahjoja jouluna. Mulle jää pakollisten menojen jälkeen PALKASTANI käteen lähes sama, mikä on Suomessa minimitoimeentulon raja eli 490€/kk. En aio tukea yhden yhtä yh:ta tai kuunnella, miten ei ole lapselle varaa ostaa lahjoja tai että jouluksi on rahaa 70€. Minne helvettiin te ne rahat oikein hassaatte? Olisipa erittäin mielenkiintoista kuulla ap:n tulot ja menot/kk!
[/quote]
Ja vielä piti lisätä, että ei myöskään käy kateeksi teidän "tunnelmoijien" mukulat, jotka saavat nauttia piparintuoksusta ja muovikuusesta sekä kahdesta lahjasta, joista toinen on kengät. Kyllä lapselle lahjat on joulussa SE juttu!
[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 14:50"]
[/quote]
Lapsi ei onneksi osaa ajatella että "vitsit - mutsi osti tuon paidan lahjaksi vaikka sen olisin saanut muutenkin". Lapselle kaikki mikä on kauniissa paketissa on ekstraa. Ei sitä pidä vähätellä. Noin meilläkin on aina tehty enkä näe siinä mitään pahaa, lapsille kun se pakettien määrä kuitenkin on tärkeintä.
[/quote]
Mutta kuomat ja aku ankka 8 vuotiaalle. Ihan oikeasti mammat. 8v on jo koulussa ja siellä jutellaan lahjoista. Olisko voinut siitä kuusirahasta hiukan sijoittaa sille koululaiselle johonkin kivaan, mitä se haluaisi.
[/quote]
Ap.lla ei ollut edes tuota 70 euroa, vaan he laskivat pullonpalautuskuitteja ja sitten yllätyksenä saivat avustuksena 70 euroa ja siitä mamma syöksyi ostamaan 30 euron kiskurihintaisen aidon joulukuusen.
Siitähän tässä on kyse. Eli perhe oli totaalisen perse auki ja rahaton ja kun saadaan rahaa, se tuhlataan johonkin hyödyttömään kuuseen.
Itse saan käteen kuussa 1570. Maksan vuokran, auton (töiden takia välttämätön), kaikki muut kulut ja ei todellakaan saada ilmaista rahaa mistään.
Lapsille on aina ollut varaa laittaa jotain kivaa lahjaksi.
Ei paljon työnteko kannata, kun tätäkin ketjua lukee.
Pitäiskö itsekin laittaa sähköpostiosoite, niin mammat lahjoittais hiukan tunnelmointirahaa, kun töissäkäyvänä hiukan ottaa tiukille talous joulun alla.
[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 15:06"]
[/quote]
Ap.lla ei ollut edes tuota 70 euroa, vaan he laskivat pullonpalautuskuitteja ja sitten yllätyksenä saivat avustuksena 70 euroa ja siitä mamma syöksyi ostamaan 30 euron kiskurihintaisen aidon joulukuusen.
Siitähän tässä on kyse. Eli perhe oli totaalisen perse auki ja rahaton ja kun saadaan rahaa, se tuhlataan johonkin hyödyttömään kuuseen.
Itse saan käteen kuussa 1570. Maksan vuokran, auton (töiden takia välttämätön), kaikki muut kulut ja ei todellakaan saada ilmaista rahaa mistään.
Lapsille on aina ollut varaa laittaa jotain kivaa lahjaksi.
[/quote]
Mutta kuinka tuo perhe on noin perseauki, sen haluaisin kuulla..Yhteiskunnan tuet on niin vitun suuria, että niiden rinnalla keskipalkkaisen rahat näyttää pennosilta!!
[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 15:00"]
[/quote]
Ja vielä piti lisätä, että ei myöskään käy kateeksi teidän "tunnelmoijien" mukulat, jotka saavat nauttia piparintuoksusta ja muovikuusesta sekä kahdesta lahjasta, joista toinen on kengät. Kyllä lapselle lahjat on joulussa SE juttu!
[/quote]
Tässä ketjussa ap.lle ei kelvannut ehdotus, että ostaa joulun jälkeen alennuksesta muovikuusen, mikä kestäisi monta vuotta. Hänen on saatava aito kiskurihintainen kuusi lapsille, mitä voivat tunnelmoida.
Siitähän tässä on kyse, mihin köyhä ihminen rahansa tupertaa ja miksi sitä rahaa ei ole.
Kolmen lapsen yh todella saa kivasti avustuksia, mutta jos viimeiset rahat todella törsätään kaikkeen turhaan, ymmärrän, että sitä rahaa ei koskaan ole.
[/quote]
[/quote]
Pointti ei ollutkaan se, mikä minun perheeni varallisuus on ollut, vaan se, että niillä lahjoilla ei ollut oikeasti niin paljon merkitystä kuin sillä tunnelmalla ja tuoksuilla. Ne olivat asiat jotka jäivät mieleen. Ja höpöhöpö -lahjoilla tarkoitin esim. jotain pikkuisia muovieläimiä, tarroja, lasten helmikorusettejä jne. jotka siis todellakin maksavat vain muutamia euroja(jos sitäkään) per lahja, mutta tuntuvat lapselta upeilta. Jokainen tietty pakattava eri pakettiin.
Toki ymmärrän, että ei ole kiva, että lasta kiusataan vaatteiden vuoksi, mutta tietääkseni ap ei ole tällaista väittänyt ollenkaan?
Vähän pistää säälittämään ap:n lapset. Itselläni oli samankaltainen työtön äiti, nolotti niin vietävästi kun se soitti koulukavereitteni vanhemmille ja ruinasi rahaa lainaan.
Tällä rahalla hän sitten kävi hakemassa hampurilaisaterian minulle ja pikkusiskolleni, ja sitten huusin aikuiselle ihmiselle että olisit nyt helvetti ostanut edes makaronia että saadaan syötyä huomennakin.
Ei mennyt ikinä perille, eikä hän myöskään aikonut maksaa velkojaan, joten aloin sitten nyysiä rahaa suoraan hänen lompakostaan ja palautella niitä velkoja kavereiden kautta vähän kerrallaan. Ostin myös sitä makaronia kaappiin.
Joo, oli aito kuusi jouluna ja inhotti joka vuonna siivota neulasia ja ötököitä matolta. Onneksi en uskaltanut kysyä kuusen hintaa.
Ap oli VIIME jouluna pullokuitteja laskemassa ja todennut että rahat eivät riittäneet joulukuuseen. Missään ei sanottu etteivätkö lapset viime jouluna olisi saaneet muuta ruokaa kuin riisipuuroa. Tämän vuoden jouluaattona aikovat syödä riisipuuroa, mutta ei sanottu että mitään muuta jouluun liittyvää syömistä ei olisi. Mistä me tiedämme miten hyvät pöperöt heillä on joulupäivänä jos säästäminen jouluun on aloitettu aikoja sitten.
Mikäli oikein ymmärsin, Ap on tänä vuonna säästänyt aitoa kuusta varten ja järjestänyt jokaiselle lapselle muutaman paketin, ja lisäksi lapset saamassa lahjoja ystäviltä ja sukulaisilta eli lahjamäärä ei jää noihin Ap-n itse hankkimiin.
En huomannut myöskään vinkumista tai valitusta tai palstalta apujen kerjäämistä Ap-n viesteissä. Sen sijaan huomasin suurta kiitollisuutta lahjoituskeräyksiin osallistujia kohtaan.
[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 15:31"]
Ap oli VIIME jouluna pullokuitteja laskemassa ja todennut että rahat eivät riittäneet joulukuuseen. Missään ei sanottu etteivätkö lapset viime jouluna olisi saaneet muuta ruokaa kuin riisipuuroa. Tämän vuoden jouluaattona aikovat syödä riisipuuroa, mutta ei sanottu että mitään muuta jouluun liittyvää syömistä ei olisi. Mistä me tiedämme miten hyvät pöperöt heillä on joulupäivänä jos säästäminen jouluun on aloitettu aikoja sitten.
Mikäli oikein ymmärsin, Ap on tänä vuonna säästänyt aitoa kuusta varten ja järjestänyt jokaiselle lapselle muutaman paketin, ja lisäksi lapset saamassa lahjoja ystäviltä ja sukulaisilta eli lahjamäärä ei jää noihin Ap-n itse hankkimiin.
En huomannut myöskään vinkumista tai valitusta tai palstalta apujen kerjäämistä Ap-n viesteissä. Sen sijaan huomasin suurta kiitollisuutta lahjoituskeräyksiin osallistujia kohtaan.
[/quote]
Yh.n tuet on kyllä niin hyvät, että ihmettelen, ettei vuoden aikana ole saanut säästettyä sitä legopakettirahaa ja barbienukkerahaa. Näihin lahjoihin olisi mennyt 30 euroa. Mutta ei, kaikki pitää saada ilmaiseksi.
Mihin menee ne 500 euron lapsilisät ennen joulua? Eikö niillä olisi voinut käydä ostamassa lahjoja. Moni varakkaampikin harjoittaa suunnittelua ja ostaa lapsilleen pitkin vuotta alennuskoreista lahjoja. Kyllä se ap.n lapsikin olisi ilahtunut muutamasta pikkupaketista. Vaikka kiiltokuvista ja värikynistä ja piirustuslehtiöstä tms.
Mutta johonkin on saatu rahat niin menemään, että joulun alla kerätään pulloja.
En ymmärrä, en.
Mua kiinnostaa myös ap:n tulot.
Paljon tulee tukia kaikkineen kuussa?
Vai oletko työelämässä?
Mitä on vuokra?
[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 15:27"]
Vähän pistää säälittämään ap:n lapset. Itselläni oli samankaltainen työtön äiti, nolotti niin vietävästi kun se soitti koulukavereitteni vanhemmille ja ruinasi rahaa lainaan.
Tällä rahalla hän sitten kävi hakemassa hampurilaisaterian minulle ja pikkusiskolleni, ja sitten huusin aikuiselle ihmiselle että olisit nyt helvetti ostanut edes makaronia että saadaan syötyä huomennakin.
Ei mennyt ikinä perille, eikä hän myöskään aikonut maksaa velkojaan, joten aloin sitten nyysiä rahaa suoraan hänen lompakostaan ja palautella niitä velkoja kavereiden kautta vähän kerrallaan. Ostin myös sitä makaronia kaappiin.
Joo, oli aito kuusi jouluna ja inhotti joka vuonna siivota neulasia ja ötököitä matolta. Onneksi en uskaltanut kysyä kuusen hintaa.
[/quote]
Tällaisissa perheissä lapset joutuu ottamaan vastuuta liian aikaisin, kun äidistä ei ole siihen. Olen elänyt vähän samanlaisen lapsuuden ja en todellakaan muistele hyvällä niitä tunnelmointeja.
Vähällä rahalla olisi voinut tehdä niin paljon muuta järkevämpää. Mutta kun äiti halusi elää kuin varakkaat, vaikka rahaa ei ollut. Jouduin sitten itse kantaman vastuun äidistä ja pikkusisaruksista.
Mä en halua jeesustella yhtään ja aloittajan kirjoitus on kylläkin koskettava. Mutta haluaisin tietää, että onko lahjojen osto/kuluttaminen se mitä vähävarainen haluaa opettaa lapselleen? Meillä olisi teoriassa käytettävissä aika paljonkin rahaa joululahjoihin, mutta me on tehty päätös että näin ei tehdä,veronpalautukset laitetaan jemmaan. Joulu ei ihan oikeasti maksa paljoa, ja meidän joulu kestää monta päivää kun joululomalle keksitään tekemistä, käydään seurakunnan tapahtumissa ja torilla ja pulkkamäessä. Tuntuu että hirveän moni tähtää koko jouluna pelkkään aattoon ja lahjoihin, vaikka joulun aika itsessään on aivan ihanaa valonjuhlaa.
On jotenkin kaksipiippuista että vähävaraisista tuntuu kurjalta kun he eivät voi tarjota lapsilleen hienoja lahjoja, kun esim. me joilla olisi mahdollisuus tähän, halutaan olla ostamatta koska ei haluta opettaa lapsille että joulun pointti on lahjat...? Älkää pahastuko kukaan en halua loukata ketään, mutta tätä voisi mielestäni miettiä..
[/quote]