Asiakaspalvelijat! Kertokaa älyttömin asiakaspalvelutilanteenne!
Millaisiin tilanteisiin olette työssänne joutuneet? Kuinka asia ratkesi?
Itse saan usein valituksia siitä, kuinka kallista on soittaa asiakaspalvelunumeroon ja tämä on asiakkaan huijjaamista. Sitten kuitenkin siihen langoille jäädään kertomaan lapsen lapsista ja puhelun maksu ei kiinnostakaan enää :D
Kommentit (181)
Minä tein joskus noita valeostoja, mutta ei niissä pitänyt mitenkään oudosti käyttäytyä. Piti vain ostaa joku pieni tuote, mutta nimenomaan piti ostaa, siitä sai sitten korvauksen. Jossain vaiheessa huomasin, että taisi myyjät jo arvata, kun menin ostamaan viidettä kertaa viiden euron arvoista tuotetta j kodinkoneliikkeestä ei oikein löytynyt...piti sitten ostaa paristoja. Muistitikut oivat siihen aikaan kalliimpia.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 18:51"]
Okei, voin siis mennä autoliikkeeseen ja kysäistä koeajolle 100.000 Audin, jotta voin kokeilla ruttaantuuko, kun kolaroin? Kyllähän se myyjälle kuuiluu, jos ruvetaan astioita viskomaan. Olisin joutunut omasta pussista maksamaan. 135
[/quote]
Voit mennä ja kysyä, ja asiansa osaava myyjä johdattelee keskustelun sinun kehitysvammaiseen ulkomuotoosi ja ulosantiisi, ehkä myös saa sinut ymmärtämään pelleytesi.
Huono myyjä taas saa riidan aikaiseksi, hämmentyy ja tulee kansalliselle keskutelufoorumille ihmettelemään typeryyttään. Pelle.
Kiitos fiksusta vastauksestasi 142! :D Voin kertoa, että tuosta tapauksesta on jo aikaa, ja olen ylennyt ihan mukavasti, ammattitaitoni takia. Työkaverit naisia, joten reittä pitkin ei ole matka käynyt. Voin kertoa sinulle myöhemmin, pienellä viiveellä tosin, lisääkin itsestäni, jos ei iltaasi muuta erikoisempaa kuulu. Hyvää joulua sinulle!
[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 19:26"]
Voit mennä ja kysyä, ja asiansa osaava myyjä johdattelee keskustelun sinun kehitysvammaiseen ulkomuotoosi ja ulosantiisi, ehkä myös saa sinut ymmärtämään pelleytesi.
Huono myyjä taas saa riidan aikaiseksi, hämmentyy ja tulee kansalliselle keskutelufoorumille ihmettelemään typeryyttään. Pelle.
[/quote]
Äääh, mene jo muualle kiljumaan.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 19:18"]
[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 17:38"]
Asiakkaita on moneen lähtöön. Kai ammattilaisena tajuat tämän.
[/quote]
Tämän kun nämä "ammattilaiset" tajuaisivat. Ihimisä on moneen junaan ja jokainen on saatava tyytyväisenä ulos kaupasta. SE on asiakaspalvelijan tehtävä.
[/quote]
Asiakaspalvelijan tehtävä on myydä tuotteita maksaville asiakkaille eli tuottaa voittoa yritykselle.
Olin viime vuonna hetken aikaa töissä kenkäkaupassa. Meillä oli sitten tarjous kumisaappaista. Kiillottelin niitä silikonisienellä samalla, kun järjestelin niitä nätimmin pöydälle. Tämän jälkeen menin kassalle. Eräs rouva tuli sitten maksamaan uudet saappaansa. Kaikki meni oikein mallikkaasti, kunnes aloin laittaa niitä muovipussiin. Rouva vaati minua yhtäkkiä lankkaamaan kengät. Uudet kumisaappaat! Yritin siinä sitten selittää, että kumisaappaita ei suinkaan tarvitse lankata ja olin jo jatkamassa, että voin kyllä ne kiillottaa, mutta rouva veti kunnon herneet nokkaan ja alkoi valittaa. "Minä vaadin samaa palvelua kuin muutkin asiakkaat täällä. Minä näin, että te lankkasitte kaikki nuo muut saappaat tuolla." En tiedä kauanko meni aikaa siihen, että sain rouvan uskomaan, että olin todellakin vain kiillottanut niitä muita. Ikuisuudelta tuntui, kun se oli niin arvonsa tunteva.
Olen ollut myös kotisiivoojana. Ai kamala niitä asiakkaita jotka kirjaimellisesti juoksivat perässä kun pyyhin pölyjä ja huomauttelivat, että "et ottanut vielä tuolta" ja "ota myös tuolta takaa". Ja tämä ennen kuin olin ehtinyt edes kyseiselle kohdalle. Vielä hirveämpää oli, jos epähuomiossa jäi joku kohta pyyhkäisemättä. Itse ainakin olen virhealttiimpi, jos joku koko ajan kyttää tuollaisissa tilanteissa.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 20:12"]
[/quote]
Tämän kun nämä "ammattilaiset" tajuaisivat. Ihimisä on moneen junaan ja jokainen on saatava tyytyväisenä ulos kaupasta. SE on asiakaspalvelijan tehtävä.
[/quote]
Asiakaspalvelijan tehtävä on myydä tuotteita maksaville asiakkaille eli tuottaa voittoa yritykselle.
[/quote]
Ihan kiva olis saada se asiakas tulemaan myös uudelleen. Pelle.
Täällähän kokoontuu asiakaspalvelijoiden kerma. Norsunvittujen talvipäivänretki. Jos asiakas ei ajattele, näytä, käyttäydy, tai muuten vaan miellytä, niin paska asiakas.
Ei saatana.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 21:05"]
Täällähän kokoontuu asiakaspalvelijoiden kerma. Norsunvittujen talvipäivänretki. Jos asiakas ei ajattele, näytä, käyttäydy, tai muuten vaan miellytä, niin paska asiakas.
Ei saatana.
[/quote]
No eiköhän niistä asiakkaista keskustella anonyymillä palstalla suht yleisesti, koska itse tilanteessa ollaan Asiakaspalvelijoita. Kyllä se oikeasti välillä kummaksuttaa, miten helvetin epäkohteliaita ihmisiä on olemassa. Aletaan huutaa vittusaatanaa tuntemattomille henkilöille. Luulisi, että kotona olisi opetettu peruskäytöstavat, eiköhän se riitä ihan jokaiselle aspalle. Sitten on niitä, jotka ovat ekstramukavia ja se motivoi esimerkiksi tekemään ekstrajuttuja tällaisten henkilöiden eteen (esim. kahvitauolla selvittämään jonkun asian, tietenkin kaikille on se tietty palvelutaso).
Silloin on hyvä ellei jopa erinomainen asiakas, kun käyttäytyy siten kuin kenen tahansa tuntemattoman henkilön kanssa.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 20:23"]
Olen ollut myös kotisiivoojana. Ai kamala niitä asiakkaita jotka kirjaimellisesti juoksivat perässä kun pyyhin pölyjä ja huomauttelivat, että "et ottanut vielä tuolta" ja "ota myös tuolta takaa". Ja tämä ennen kuin olin ehtinyt edes kyseiselle kohdalle. Vielä hirveämpää oli, jos epähuomiossa jäi joku kohta pyyhkäisemättä. Itse ainakin olen virhealttiimpi, jos joku koko ajan kyttää tuollaisissa tilanteissa.
[/quote]
Heh, ikävä kyllä mummoni taitaa olla juuri tuollainen asiakas, ainakin juttujensa perusteella. Tulee myötähäpeä häntä itseään kohtaan ja siivoojia käy sääli.
[/quote]
[/quote]
Joo, normaalien tapausten kanssa (99% tapauksista) se kyllä onnistuu, ei huolta.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 17:16"]
Itkettävän ilkeitä asiakkaita on kyllä ollut muutamia mutta vain yksi todella omituinen asiakas. Asiakas on ollut siis jo vuosia asiakkaana, varakas rouva ja hieman persoonallinen tapaus aina. Kerran hän saapui asiakaspalvelupisteelle pe-iltapäivänä sulkemisaikaan, pukeutuneena kumisaappaisiin, tikattuun aamutakkiin ja kukikkaaseen kesämekkoon. Huulipunaa oli levitetty paksusti ja leveästi. Rouva halusi keskustella jonkun kanssa siitä voisiko mitenkään ehkäistä sitä että naapuri lukee ufoilta saadulla laitteella jatkuvasti hänen ajatuksiaan ja lähettää kaikki tiedot Siriukselle. Kauan luulin että tämä oli hänen huumoriaan, mutta kun juttu jatkoi ja hän kertoi kaikki laitteiden hurinat ja varastetut ajatukset ja omat suojautumiskeinonsa niin alkoi ihmetyttämään ja naurattamaan. Aina välillä rouva piti tauon ja lisäsi huulipunaa paksulti. Rouvan tarinoinnit eivät liittyneet mitenkään tuotteeseemme tai muuhun, kunhan etsi uusia kuulijoita ja vinkkejä"säteiden"estämiseen. Onkohan sama rouva joka spämmää av:tä niillä homeopatiahumpuukeilla..?
[/quote]
Tuliko mieleen, että ehkä oli oikeasti sairas ihminen?
[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 22:34"]
[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 17:16"]
Itkettävän ilkeitä asiakkaita on kyllä ollut muutamia mutta vain yksi todella omituinen asiakas. Asiakas on ollut siis jo vuosia asiakkaana, varakas rouva ja hieman persoonallinen tapaus aina. Kerran hän saapui asiakaspalvelupisteelle pe-iltapäivänä sulkemisaikaan, pukeutuneena kumisaappaisiin, tikattuun aamutakkiin ja kukikkaaseen kesämekkoon. Huulipunaa oli levitetty paksusti ja leveästi. Rouva halusi keskustella jonkun kanssa siitä voisiko mitenkään ehkäistä sitä että naapuri lukee ufoilta saadulla laitteella jatkuvasti hänen ajatuksiaan ja lähettää kaikki tiedot Siriukselle. Kauan luulin että tämä oli hänen huumoriaan, mutta kun juttu jatkoi ja hän kertoi kaikki laitteiden hurinat ja varastetut ajatukset ja omat suojautumiskeinonsa niin alkoi ihmetyttämään ja naurattamaan. Aina välillä rouva piti tauon ja lisäsi huulipunaa paksulti. Rouvan tarinoinnit eivät liittyneet mitenkään tuotteeseemme tai muuhun, kunhan etsi uusia kuulijoita ja vinkkejä"säteiden"estämiseen. Onkohan sama rouva joka spämmää av:tä niillä homeopatiahumpuukeilla..?
[/quote]
Tuliko mieleen, että ehkä oli oikeasti sairas ihminen?
[/quote]
Ei ne ymmärrä. Sehän tässä just onkin sairasta. Ne ei tajua, että on erilaisia ihmisä. Erilaisin motiivein, erilaisista lähtökohdista.
Asiakaspalvelijan työ on olla rajapintana yrityksen ja tuon outouden välillä. Ei ihmetellä, höhö, se ei ollu niinku mä, höhö. Olipa outo. Höhö.
Kyllähän noita olisi monia esimerkkejä täysin absurdeista tilanteista. Onneksi omassa työyhteisössä kyllä käsitellään noita "tapauksia" ja mieltä saa purkaa siellä. Törkeimmät ilkeilijät kyllä kieltämättä ansaitsisivat kuvan, nimen ja esittelyn lehden etusivulle ihan todella.
[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 23:59"]
R-kioskilla työskennellessäni tuli keski-ikää lähestyvä nainen ostamaan useampia tuotteita (en muista enää mitä) ja lähti maksun suoritettuaan. Kellon ollessa pari minuuttia yli sulkemisajan menin ulos hakemaan viimeistä mainostolppaa ja aiemmin asioinut nainen tuli vastaan sanoen: "et tasan laita kiinni nyt". Ystävällisesti selitin, että kello on jo yli sulkemisajan ja työvuoroni päättyneen. Alkoi riehua, että olen varastanut hänen aikaisemmin ostamansa tupakan rislat x 2 kpl. Vastasin, ettei tiskille ole jäänyt ostoksia - olisin muuten laittanut talteen. Kysyin, että olisiko käynyt niin, että rislat vain unohtuivat häneltä ostaa. Kuulemma ei ja nimittely alkoi. Kysyin, onko kuittia, jolla todistaa mutta sitäkään ei löytynyt. Tästä alkoi vielä kauheampi nimittely ja uhvaaka sekä agressiivinen käyttäytyminen. Olin myös maailman huonoin työntekijä ja roskasakkia ja uhkasi ilmoittaa minusta esimiehelleni sekä ärrän johtoon. Onneksi paikalle eksyi vanhempi mies, joka sai rauhoiteltua naista. Siinä oli kyyneleet lähellä ja todellinen pelko.
En korvannut asiaa mitenkään naiselle. En tunne tehneeni mitään väärää.
[/quote]
Tarinasta on näköjään tykätty :--D Kammottavia tarinoita muillakin.
Mutta tosiaan tuli mieleen tässä keskustelun nähtyäni taas, että mikä tosiaan siinä harjoittelijassa on vikana? Miten saa kokemusta, jos asiakkaat nimi kyltin (Jörge - Harjoittelija) nähtyään välttävät kuin ruttoa? Tässä viikko sitten aloitin erään kauppakeskuksen vaateliikkeessä muutaman kuukauden kestävän, koulun pakollisen, työssäoppimisen.
Ekana päivänä jo sai paskaa niskaansa. Hei haloo, olin ollut liikkeessä töissä 2 tuntia, sori jos en nyt tiedä missä teeveessä näkemäsi sinivihreäliila paita, jonka materiaalia et muista, mutta siinä oli ehkä lintu vai oliko se kala vai oliko ne sittenkin housut, sijaitsee liikkeessämme.
Toinen esimerkki samalta päivältä, että autoin asiakasta ja sai haluamansa, niin silti sanottiin ikävästi. Ja erästä en osannut auttaa ollenkaa ja ystävällisesti käännytin toisen myyjän puoleen, niin tuli: "sulta ei varmaa kannata sit kysyä koskaan uudestaan". Ai koskaan uudestaan? En muka parin viikon päästä osaa kauppaa/tuotteita/alennuksia yms ulkoa? Ja tuliko mieleen, että saatan tehdä jotkin asiat paremmin tai yhtä hyvin kuin he, jotka saavat palkkaa? Hyvä jos saa edes kiitoksen esimieheltä kerran päivässä.
Yrittäkää ymmärtää ihmiset! :) kyllä tekin olette joskus olleet töissä ekaa päivää, vaikka siitä olisikin jo vierähtänyt 12 vuotta aikaa. Tsemppiä kaikille uusille ja etenkin harjoittelijoille.
146: Olen myös tehnyt kotisiivousta. Asiakaskunta koostui vanhemmista rouvashenkilöistä. Eräs jäi mieleen ikuisiksi ajoiksi. Vaikka oli siivousvehkeet vimpan päälle viimeisintä "teknologiaa", ei tää hyväksynyt ollenkaan.
Pesuvati ja kaksi rättiä (vanhat laamapaidat) tarvittiin ja tietty Andya. Lattialla kontaten piti pestä niin, että antoi aina rätin rouvalle, joka huuhtoi sen vadissa ja puristi, ja sitten toinen rätti jne. vuorotellen. Odotin koko ajan, että otsalla keikkuva peruukki olisi tipahtanut pesuvatiin.
Tämä oli (tahattoman) hilpeä huomautus:
"Hyvä jos saa edes kiitoksen esimieheltä kerran päivässä."
Tervetuloa työelämään! Tilanteesi on loistava, jos sinua kiitetään töissä päivittäin. :)
[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 23:35"]
Tämä oli (tahattoman) hilpeä huomautus:
"Hyvä jos saa edes kiitoksen esimieheltä kerran päivässä."
Tervetuloa työelämään! Tilanteesi on loistava, jos sinua kiitetään töissä päivittäin. :)
[/quote]
Juu, olen tietoinen loistavasta suhteestani esimieheeni :) Ja olen siitä iloinen ja kiitollinen. Huonosti vain muotoiltu lause. Tarkoitin, että joudun harjoittelijana painamaan töitä täysillä ja on harmi etteivät asiakkaat arvosta sitä, kuinka toinen kehittyy ja oppii - tai edes onnistuu työssään/palvellessaan.
Työharjoittelijoilla on vain vähä huono maine ja tuntuu todella, että saa tehdä töitä näyttääkseen osaamisensa. Jopa enemmän kuin ne, jotka saavat rahallisen korvauksen. Sanotaan, että "olet vain harjoittelija" ja kohdellaan niin, mutta samaan aikaan vaaditaan liikaa. Jonkinlainen ristiriita. Toisaalta taas hyvin realistista, koska joku on aina paremmalla pallilla missä yrityksessä tahansa.
[/quote]