Asiakaspalvelijat! Kertokaa älyttömin asiakaspalvelutilanteenne!
Millaisiin tilanteisiin olette työssänne joutuneet? Kuinka asia ratkesi?
Itse saan usein valituksia siitä, kuinka kallista on soittaa asiakaspalvelunumeroon ja tämä on asiakkaan huijjaamista. Sitten kuitenkin siihen langoille jäädään kertomaan lapsen lapsista ja puhelun maksu ei kiinnostakaan enää :D
Kommentit (181)
Tässä ei ole kyseessä mitenkään ärsyttävä asiakas, mutta hämmennyin kyllä tästä.
Noin 40-vuotias, fiksun oloinen naisasiakas, kysyi missä on TAVALLISTA ranskankermaa. Näytin hänelle yhtä tuotetta. Se ei kelvannut asiakkaalle: "kuule, minä pyysin TAVALLISTA, en tosiaan tarkoita noita tuotteita missä on tuo prosentin merkki. Haluan kunnon ranskankermaa ilman light-versioita"
SElitin sitten asiakkaalle että prosentin merkki tarkoittaa rasvaprosenttia, eikä missään tapauksessa ole automaattisesti kevytversio. Ehdottamassani ranskankermassa oli rasvaa 34%, mutta se ei kelvannut sen prosenttimerkin vuoksi. Hän otti sitten kilpailevan tuotteen (jossa ei isolla mainittu rasvan määrää) ja lähti tyytyväisenä pois. Katsoin vielä myöhemmin rasvan määrän asiakkaan valitsemasta tuotteesta, se oli 32%.
Muhun on enemmän kuin kerran yrittänyt käydä asiakas käsiksi, onneksi olen puhumalla saanut asian rauhoittumaan. Mua haukutaan vähintään kerran viikossa tyhmäksi tai surkeaksi asiakaspalvelijaksi,vaikka teen työni hyvin, mutta ihmiset jotenkin kokevat, että munun työssä olevia saa vapaaati haukkua ja arvostella. Usein asiakkaat vaativat ilmaista palvelua, kuka mistäkin syystä, hyvästä tai huonosta. Melkein joka päivä saa negatiivista arvostelua osakseen. En tiedä, miten jaksan tätä työtä tehdä, kun harvoin saa mitään positiivista palautetta osakseen.
Olin kesätöissä naturistirannan kioskilla. Ei ollut mitenkään erikoista, että asiakkaat tulivat alastomina ostamaan kahvikupposensa. Mutta useammin kuin kerran tiskille tuli mies, jolla oli erektio samaan aikaan päällä. Mikäpä siinä, jos ei hän siitä hämmentynyt, niin en minäkään - vaikka kyllä sitä tavallista huolellisemmin piti katseensa myytävässä tuotteessa tai vaihtorahoissa...
Kerran rannalle tuli muutaman ulkomaalaisen nuoren miehen porukka. Olisivat kovasti halunneet ostaa olutta. Ei ollut myynnissä kuin pilsneriä, ostivat sitten sitä koko varaston tyhjäksi. Yksi alkoi kehumaan, että minulla on kauniit silmät ja hymy. Kiitin kohteliaasti ja asiallisesti. Tajusi sitten kysyä, kuinka vanha olen. Kun vastasin rehellisesti olevani 15-vuotias, meni hiljaiseksi ja poistui nauttimaan niitä pilsnereitä kavereidensa kanssa.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 13:17"]
[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 08:24"]
Olin nuorempana tarjoilijana eräässä ravintolassa n. 10 vuotta sitten. Oli ihan tavallinen lauantai-ilta, ehkä tavallista rauhallisempaa. Minulle sitten tuli yksi neljän hengen seurue, jonka sitten heti kättelyssä kysyi, että saako he alennusta, kun he asuvat kumminkin jopa 20 km päässä ja ovat joutuneet ajamaan pitkän matkan tänne asti. Luulin tätä ensin vitsiksi ja rupesin nauramaan. Huomasin sitten kumminkin, että he olivatkin ihan vakavissaan tämän asian suhteen johon vaan totesin, että se ei ole alennusten tarkoitus, että annetaan jokaiselle, joka tulee jostain muualta. Lisäsin vielä, että osa asiakkaista tulee jopa toiselta puolelta maapalloa. " Mutta kun me varta vasten tultiin tänne, kyllä tuossa ajamisessa menee aikaa ainakin puoli tuntia" " silti."
:D
[/quote]
Mikä alennusten tarkoitus muuten on, kerrotko. Tai miten selitit sen asiakkaille.
[/quote]
Haha :D No jos luulet että tommosesta saa alea niin aika harhakuvat on, en siis ole tämän postauksen alkuperäiskirjoittaja, mutta vastaan silti. En itse ole asiakaspalvelualalla töissä, mutta eikö sen nyt järkikin sano että jos tulee jostain muualta kuin samalta paikkakunnalta niin ole aika noloa sitä pyytää.. :D Mulla ei varmaan pitäis pokka jos tulisit kysymään, että minkälaisissa tilanteissa sitä sitten saa jos ei tässä :D
Eikä mitä juttuja :D
Ja ne, jotka yrittää saada muovipussin kaupan päälle ruokakaupassa! Ei kannattaisi tulla ollenkaan kauppaan jos ei ole kassiin varaa. Joku edes kehtaa kysyä.
OT, mutta mikä tää hyypiö on joka kuittaa joka kommenttinsa loppuun "pelle"?
Jos trolli meinaa olla niin käy vähän tylsäksi jo.
eräs asiakas, joka oli erittäin juovuksissa, halusi tietenkin ostaa lisää kaljaa. Kieltäydyin myymästä, johon kaveri totesi "tiedätkö mitä? mä menen nyt ostamaan huutokaupasta panssarivaunun ja ajan sun päällesi!" Huh, niin lähellä oli etten alkanut nauramaan päin kaverin naamaa... Huvittavinta, että niin sekavassa tilassa hän sai muodostettua noin pitkän lauseen!
eräs asiakas, joka oli erittäin juovuksissa, halusi tietenkin ostaa lisää kaljaa. Kieltäydyin myymästä, johon kaveri totesi "tiedätkö mitä? mä menen nyt ostamaan huutokaupasta panssarivaunun ja ajan sun päällesi!" Huh, niin lähellä oli etten alkanut nauramaan päin kaverin naamaa... Huvittavinta, että niin sekavassa tilassa hän sai muodostettua noin pitkän lauseen!
Selvästi mielisairaat on hirveitä. Esimerkiksi henkilö X, joka toi töihin tarkastettavaksi yhden jutun, koska siihen on asennettu vakoiluohjelmia. Jakoi samalla kokemuksensa sädettämisestä, naapurihuoneistossa olevasta vakoilulaitteistosta jne. No, vilkaisin sitä ja sanoin empaattisesti, että "ei tässä nyt kyllä mitään vakoilujuttua ole". Asiakas huokaisi, että "niin, tietysti ne on suhunkin ollut yhteyksissä ja olet samassa porukassa..." Eikä ole muuten ainoa tuollainen vaan noita samantyyppisiä käy usein. Yksi mies selittää aina, kuinka harrastaa nettiseksiä sukulaistyttönsä kanssa suojellakseen tyttöä ja ettei kukaan muu mies ehdi hyväksikäyttää tyttöraukkaa. Tytön vanhemmat ei usko, että hänen chattikaverinsa on heidän 13-vuotias. Poliisikin on jo tutkinut (ja ollut yhteyksissä chattikaveriin, joka asuu Yhdysvalloissa ja on 24- vuotias mustaihoinen nainen. Kun epäilin, että voisi olla erehtynyt, niin mies sanoi, että se tyttö käyttää mustaa ihomaalia ennen kuin myy itseään netissä... Apua. Pelottava tapaus. Oikeastaan noi kaikki tuollaiset on pelottavia.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 15:10"]
Se kone voi myös alkaa piipittämään valtavasti jos yrität avata painamalla väärää nappulaa. Ei se kaikissa koneissa ole se käteinen.
[/quote]
Tämä on totta. Meilläkin kahden eri nappulan yhdistelmä, jota ei voisi mitenkään arvata.
Itkettävän ilkeitä asiakkaita on kyllä ollut muutamia mutta vain yksi todella omituinen asiakas. Asiakas on ollut siis jo vuosia asiakkaana, varakas rouva ja hieman persoonallinen tapaus aina. Kerran hän saapui asiakaspalvelupisteelle pe-iltapäivänä sulkemisaikaan, pukeutuneena kumisaappaisiin, tikattuun aamutakkiin ja kukikkaaseen kesämekkoon. Huulipunaa oli levitetty paksusti ja leveästi. Rouva halusi keskustella jonkun kanssa siitä voisiko mitenkään ehkäistä sitä että naapuri lukee ufoilta saadulla laitteella jatkuvasti hänen ajatuksiaan ja lähettää kaikki tiedot Siriukselle. Kauan luulin että tämä oli hänen huumoriaan, mutta kun juttu jatkoi ja hän kertoi kaikki laitteiden hurinat ja varastetut ajatukset ja omat suojautumiskeinonsa niin alkoi ihmetyttämään ja naurattamaan. Aina välillä rouva piti tauon ja lisäsi huulipunaa paksulti. Rouvan tarinoinnit eivät liittyneet mitenkään tuotteeseemme tai muuhun, kunhan etsi uusia kuulijoita ja vinkkejä"säteiden"estämiseen. Onkohan sama rouva joka spämmää av:tä niillä homeopatiahumpuukeilla..?
Asiakkaita on moneen lähtöön. Kai ammattilaisena tajuat tämän.
Rasittaa asiakkaat, jotka on idiootteja tai sitten vaan vittuillakseen esittää sellasia. Ihmiset ei oikein tunnu muutenkaan ymmärtävän miten kaupat toimii.
"Miten niin tän tuotteen toimituksessa on vaikeuksia?!! Miten niin et tiiä mistä johtuu?! Ala kuule tyttö tilata lisää sitä ja vauhdilla!!"
"Jos meinaat tätä piimää tällä päiväyksellä mulle myydä niin vähän äkkiä laita se punalappu siihen tai anna tuoreempaa!!!"
"Ai et tiedä... mikä teidän omenista on happamin/mitä perunaa käytetään muussiin/pähkinöiden ravintoarvoja???"
"Onks nää mandariinit hyviä?"
Paikka: Pieni taloustavaraliike, meitä 2 työntekijää ja omistaja, joka silloin poissa.
Asiakas, n. 35v nainen saapuu liikkeeseen ja kävelee suoraan luokseni. Kysyy, mitkä ovat hyviä lautasia.
Alan esitellä tuotteita. Yht'äkkiä hän ottaa yhden lautasista käsiinsä ja kysyy: "Onko tämä lautanen kestävä"? Vastaan, että kestää normaalia kulutusta ja että tiskikoneeseen voi laittaa huoletta.
Seuraavaksi hän kysyy: "Mitäs jos pudotan lattialle, särkyykö"? Vastaan uskovani sen särkyvän. Pyytää kokeilla, johon vastaan, että jos särkyy, on myös maksettava. Johon reagoi niin, että lähtee ulos ostamatta mitään.
Olin varmaan huono myyjä, mutta mitäs tuollaiselle olisi tehnyt.
Sisimmässäni uskon, että oli omistajan pestaama testaaja. Näitä valeasiakkaita käytetään varsin paljon. Muitakin samantyyppisiä tapauksia on ollut, kuten pyyntö saada Rizla-paketista yksi paperi. Olin tän pyytäjän nähnyt omistajan seurassa aiemmin, eivät vaan huomanneet.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 18:34"]
Paikka: Pieni taloustavaraliike, meitä 2 työntekijää ja omistaja, joka silloin poissa.
Asiakas, n. 35v nainen saapuu liikkeeseen ja kävelee suoraan luokseni. Kysyy, mitkä ovat hyviä lautasia.
Alan esitellä tuotteita. Yht'äkkiä hän ottaa yhden lautasista käsiinsä ja kysyy: "Onko tämä lautanen kestävä"? Vastaan, että kestää normaalia kulutusta ja että tiskikoneeseen voi laittaa huoletta.
Seuraavaksi hän kysyy: "Mitäs jos pudotan lattialle, särkyykö"? Vastaan uskovani sen särkyvän. Pyytää kokeilla, johon vastaan, että jos särkyy, on myös maksettava. Johon reagoi niin, että lähtee ulos ostamatta mitään.
Sisimmässäni uskon, että oli omistajan pestaama testaaja. Näitä valeasiakkaita käytetään varsin paljon. Muitakin samantyyppisiä tapauksia on ollut, kuten pyyntö saada Rizla-paketista yksi paperi. Olin tän pyytäjän nähnyt omistajan seurassa aiemmin, eivät vaan huomanneet.
[/quote]
Mitäs tuossa oli ihmeellistä? Et voi tietää asiakkaan motiiveja, eikä sinun kuulukaan.
Okei, voin siis mennä autoliikkeeseen ja kysäistä koeajolle 100.000 Audin, jotta voin kokeilla ruttaantuuko, kun kolaroin? Kyllähän se myyjälle kuuiluu, jos ruvetaan astioita viskomaan. Olisin joutunut omasta pussista maksamaan. 135
Asiakkaat, jotka eivät maksa laskujaan ja kun niitä karhuaa, huutavat että eivät ikinä enää tule tänne asiakkaaksi. So, kuka noita asiakkaita kaipaa? Tuottamaton asiakas on turha asiakas.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 18:34"]
[/quote]
Tuntuupa ikävältä tuommoinen omistaja, kauhea tarve testata myyjiään. Onkohan sillä joskus ollut epärehellisiä työntekijöitä vai onko vain epäluottavainen ja kontrollifriikki? Kuulostaa minusta jälkimmäiseltä.
Olet täysin oikeassa, 138, jälkimmäistä oli, ja pahasti. Kontrolloi itselleen avioeronkin aika hyvin. Mutta se onkin jo toinen juttu.
[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 21:40"]
Olin ärrällä töissä ja yksi erittäin ärsyttävä asiakas olisi halunnut pelata jotain pitkäveto kohdetta joka oli jo sulkeutunut. No tämä ei mua uskonut vaan käski soittaa veikkaukselle. Sanoin että siitä ei ole mitään hyötyä koska peliä ei voi enää pelata vaikka soittaisin mihin. Asiakas sitten paineli ovesta ulos ja haki autosta puhelimen ja alkoi kuvaamaan minua ja kysyi vielä että soitanko vai en ja jos en soita niin hän lähettää videon joillekkin "ärrän pomoille". No sanoin että en soita koska ei ole sieltä mitään kysyttävää ja sanoin että täällä ei saa kuvata, painelin takahuoneeseen jotta ei nähnyt enää minua. Onneksi ei ollu muita asiakkaita silloin
[/quote]
Ilmapalloisä asiakkaana?