Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Suomessa käytöstavat pidetään noloina?

Vierailija
24.11.2013 |

Opetetaanko niitä edes missään suomalaisissa kouluissa? Edes yksityisissä?

ulkomaalainen

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole huomannut, että täällä käytöstapoja pidettäisiin noloina? Oikeastaan päinvastoin; suomalainen on vähän jäykkä ja jopa ylen kohtelias, ei aina niin vapautuneen avoin toisia kohtaan. Antaa tilaa ja toimii aina korrektisti. Mutta tietenkin riippuu, minkälaisiin tilanteisiin on joutunut ja mitä vertailee...

ai jopa ylen kohtelias? no ei kyllä:D Täällä esim oma mielipidekin sanotaan suoraan kaunistelematta kuin esim keski-euroopassa se sanotaan ystävällisesti mutta suoraan. Täällä ei monet käytä termiä "otatko kahvia" vaan saatetaan sanoa ota kahvia "tee tämä" Mutta suht vakaviahan monet suomalaiset ja hassuttelua ja nauramista pidetään lapsellisena. Toi johtuu varmaan sitä että käytöstapoja pidetään hienosteluna mutta onneeksi nuoremmat on erilaisia

Vierailija
42/62 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mies, jolla on käytöstavat. Naisilta olen saanut tästä lähinnä oudoksuntaa ja syrjintää. Suomalaiset naiset pitävät tauskeista, eikä mistään kohteliaista miehistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mies, jolla on käytöstavat. Naisilta olen saanut tästä lähinnä oudoksuntaa ja syrjintää. Suomalaiset naiset pitävät tauskeista, eikä mistään kohteliaista miehistä.

Vierailija
44/62 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä niitä taideta pahemmin opettaa missään ellei sitten kotona.

Vierailija
45/62 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä niitä taideta pahemmin opettaa missään ellei sitten kotona.

armeijassa opetetaan. Oikeastaan armeijatyyliin voitaisiin opettaa ekaluokkalaisetkin jolloin asiointi kaikkialla helpottuisi.  -"Päivää rouva kauppias. Koululainen Matti/Maija ilmottautuu ostamaan jäätelön"

Vierailija
46/62 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kylläminäainakin arvostan kohteliaisuutta niin miehillä kuin naisilla. Juuri eilen nuori mies avasi mulle oven.Kyllä toi aina mieltä lämmittää.

90 syntyneet muuten tuntuu olevan kohteliampia kuin vaikka kasarilla syntyneet

Vierailija
47/62 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

minulla on syvää kokemusta kuudesta eri kultturista, pitkäaikaisten asumispaikkojen ja läheisten ystävien kautta tulleet, kaikki kulttuurit eurooppalaisia. Lapsettomana aikuisena tämä Suomen erikoisuus ei niin häirinnyt, mutta lasten saannin myötä se vaan alkoi ällöttämään. Röyhtämistä ei pidetä anteeksi, pieruhuumorilla mässäillään jatkuvasti, lapsia ei opeteta viittaamaan puheenvuoron saamiseksi, vaan kaikki huutaa päälle päiväkodista alkaen. Nämä ovat vain muutamia esimerkkejä.

ap

Siis minkälaisessa seurassa oikeit pyörit? Ei minun tuttavapiirissä, ei perhe- ja ystäväpiirissä eikä työyhteisössä ole tuollaista.

Vierailija
48/62 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytöstavat opetetaan kotona ja esimerkin voimalla. Ei niitä koulussa voi opettaa jos kotona ei ole mitään tapoja.

Noloa on ainoastaan avauksesi erittäin huono kieli. Käytöstapoja täällä ei pidetä noloina, päinvastoin. Liikut aika erikoisissa piireissä jos koet toisin.

Vierailija
49/62 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kylläminäainakin arvostan kohteliaisuutta niin miehillä kuin naisilla. Juuri eilen nuori mies avasi mulle oven.Kyllä toi aina mieltä lämmittää.

90 syntyneet muuten tuntuu olevan kohteliampia kuin vaikka kasarilla syntyneet

Kyllähän pankinjohtajakin avaa sinulle ovet ensin huijattuaan sinua eli oven avaus ei liity käytöstapoihin mitenkään ellei toinen ole kädetön.

Vierailija
50/62 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut aivan saman ilmiön. Hyväkäytöksisiä ihmisiä pidetään naurettavina nössöinä, ja oikein ylpeinä esitellään kaikki vee-sanat, suolijutut, oksennustarinat yms. Mitään seksielämän yksityiskohtia ei pimitetä, ei vaikka toinen pyytäisi. Mitä vaivaantuneempi ja ahdistuneempi olo toisella on, sitä parempi.

Valitse seurasi paremmin. En ole ikinä törmännyt tuollaiseen.

Vierailija
51/62 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa nimenomaan on käytöstapoja, joita muualla maailmassa ei paljon näy. Suomalaiset tarkkailevat koko ajan muiden eleitä, ilmeitä ja käytöstä. Esimerkkinä vaikkapa se ettei bussissa tarvitse pyytää käytäväpaikkalaista siirtymään kun hän on jo eleistäsi huomannut sinun jäävän pois.

Suomessa ei ole kulttuurina mikään lasten viittaaminen jotta he saavat puheenvuoron, koska sen ei katsota edistävän lasten ja vanhempien suhteita. Sama juttu että Suomessa ei puhutella aikuisia herra ja rouvana, vaan etunimellä koska Suomessa uskotaan että kaikki ihmiset ovat tasa-arvoisia, eikä tarvitse siis herroitella ketään turhan päiten.

Itse USAssa aikanaan asuneena, pidän Suomen kohteliaisuussääntöjä huomattavasti terveempinä ja parempina.

Vierailija
52/62 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytöstavat opetetaan kotona ja esimerkin voimalla. Ei niitä koulussa voi opettaa jos kotona ei ole mitään tapoja.

Noloa on ainoastaan avauksesi erittäin huono kieli. Käytöstapoja täällä ei pidetä noloina, päinvastoin. Liikut aika erikoisissa piireissä jos koet toisin.

Tämä! Saan aina välillä hävetä silmät päästäni oppilaitteni menoa. Esimerkiksi viimeisellä kouluviikolla kävinme retkellä ja jäätelöillä oppilaiden kanssa. Juuri ennen jäätelöostoksia kertasin oppilaille, että muihin asiakkaisiin pidetä turvaväli sekä kassaa tervehditään ja kiitetään. Noh arvata saattoi, että kolme oppilasta reilusta kahdestakymmenestä tervehti ja kiitti..

Vierailija
53/62 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytöstavat on tärkeitä, ne on kuin kanssakäymisen liikennesäännöt. Ja jos olet Suomessa ajanut autoa, niin tiedät, ettei täällä osata kumpaakaan...

Missaan en ole pelannyt niinkuin Suomen liikenteessa. Matkustajana mieluiten oikaisen takapenkille ettei tarvitse nahda sita sahlaamista henki kurkussa.

Olen ajanut kehitysmaissa ja USAn metropoleissa , ei ole pelottanut.

Vierailija
54/62 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä! Saan aina välillä hävetä silmät päästäni oppilaitteni menoa. Esimerkiksi viimeisellä kouluviikolla kävinme retkellä ja jäätelöillä oppilaiden kanssa. Juuri ennen jäätelöostoksia kertasin oppilaille, että muihin asiakkaisiin pidetä turvaväli sekä kassaa tervehditään ja kiitetään. Noh arvata saattoi, että kolme oppilasta reilusta kahdestakymmenestä tervehti ja kiitti..

Suuri osa heistä on kanssasi enemmän kuin vanhempiensa eli kannattaisiko opetukseen sisällyttää myös käytöstapoja? Toki olen tavannut myös todella moukkia opettajia , että kaikki tukin pystyvät johtamaan esimerkillä :D

Vierailija
55/62 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suuri osa heistä on kanssasi enemmän kuin vanhempiensa eli kannattaisiko opetukseen sisällyttää myös käytöstapoja? Toki olen tavannut myös todella moukkia opettajia , että kaikki tukin pystyvät johtamaan esimerkillä :D

Ai ope käy enemmän oppilaiden kanssa kaupassa? Lapsille käytöstavat on usein aika tilannekohtaisia, osataan vaikka ottaa se hattu päästä, kun mennään kouluun sisälle, muttei muissa rakennuksissa.

Vierailija
56/62 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oot varmaan niitä vanhempia, jotka ulkostaa koko kasvatustyön opettajille. Ei ihme, että ei käytöstapoja sit osata, ku käyttäytyä tarvii vaan sen 9 kk vuodesta 5 h päivässä 5 kertaa viikossa. Loput 8 000 h tuntia vuodesta voi elää kuin pellossa.

Vierailija
57/62 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytöstavat on tärkeitä, ne on kuin kanssakäymisen liikennesäännöt. Ja jos olet Suomessa ajanut autoa, niin tiedät, ettei täällä osata kumpaakaan...

Missaan en ole pelannyt niinkuin Suomen liikenteessa. Matkustajana mieluiten oikaisen takapenkille ettei tarvitse nahda sita sahlaamista henki kurkussa.

Olen ajanut kehitysmaissa ja USAn metropoleissa , ei ole pelottanut.

Et oo tainnu koskaan ajaa Ranskassa/Italiassa/Espanjassa? Saati sitten Intiassa...

Vierailija
58/62 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytöstavat Suomessa ovat melko näkymättömiä.

Ne jotka tajuavat mistä on kyse, poimivat tavat perheeltään, ja ne jotka eivät, ovat sitten näitä röyhtäileviä ostoskärryillä törmäilijöitä.

Huomion herättäminen kaikin tavoin on huonotapaista. Eli Suomessa ei ole tapana röyhtäillä, mutta jos sellainen vahinko pääsisi tapahtumaan, anteeksipyytäminen on huomion vetämistä omaan törkeilyyn, eli mieluummin vaan hävetään hiljaa.

Joissain maissa kiitetään ruuasta kehumalla sitä syödessä, Suomessa kiitetään ruokailun päätteeksi.

Pähkinänkuoressa: häpeä hiljaa ja kiitä aterian päätteeksi, kyllä se siitä 😘👍

Vierailija
59/62 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytöstavat parantaisivat suomalaisa yhteiskuntaa kaikin tavoin - olisi helpompi olla työpaikoillakin, jos ihmiset osaisivat käyttäytyä.

On silti Suomesssakin hyvätapaisia ihmisyksilöitä myös ja moni huonokäytöksinenkään ei silti ole paha ihminen.

Suomessa vallitsee ns. HERRAVIHA historiasta johtuen, on oltu alistettua kansaa - joten ei ole haluttua samaistua vierasmaalaisten aatelisten tapoihin.

Esim. Ruotsissa kaikki haluavat olla keskiluokkaisia, leikitään rikkaampaa ja parempaa kuin ollaan - mikä toisaalta tekee kaikesta jotenkin kivempaa ja nätimpää.

Venäjälläkin on paremmat käytöstavat ihmisillä, vaikka elo monilla paljon kurjempaa.

Vierailija
60/62 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsytti, kun vaarin hautajaisissa serkkupoika ei osannut käyttäytyä. Valitti koko ajan, laukoi pieruvitsejä, ei pystynyt syömään ottamaansa kakkua, kun oli pahaa, ei kuunnellut kun joku puhui.. äitinsä naureskeli poikansa toilailuille. Kyseessä kuitenkin 13v.

Ihmiset ei anna istumapaikkaa vanhoille ihmisille julkisissa, vaikka heillä on kävelykeppi mukana. Ovea ei pidetä auki rattaille.

Mielestäni teititellä ei tarvitse, mutta pitäisi skarpata sen kanssa miten muut otetaan huomioon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä seitsemän