50 000 allekirjoittajan raja rikki – sukupuolineutraalia henkilötunnusta vastustava kansalaisaloite eduskunnan käsiteltäväksi
No niin. Kansalaisilla sentään vielä järki päässä.
Kommentit (164)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en tajua miksi ihmisillä on tähän niin vahva kanta. Jos tuleville sukupolville annetaan hetu, jossa ei näy sukupuoli, niin mitä väliä? En kyllä näe järkeä siinä, että kaikille jaettaisi uusi hetu. Olen tyytyväinen nykyiseen, enkä millään jaksaisi opetella uutta. Varmasti olisi ikävä monille vanhuksillekin nimenomaa siksi, että sen vanhan todennäköisesti muistaa ulkoa.
Sitä väliä, että sitä ei annettaisi pelkästään tuleville sukupolville, vaan meille kaikille. Ja vaikka annettaisiinkin pelkästään uusille sukupolville, siitäkin syntyy monenlaisia kustannuksia. Itse työskentelen alalla, jossa käytetään monenlaisia järjestelmiä, joihin pitää ilmoittaa syntymäaika tai hetu. Tämä data on yleensä jollain tavalla yhteydessä siellä järjestelmässä, joten jos yhtäkkiä hetut ovatkin sellaisessa muodossa, ettei niistä näe syntymäaikaa, pitää monet ohjelmistot koodata ihan eri tavalla.
Ja ties mihin tietoihin teidänkin järjestelmän kautta kuka tahansa pääsee käsiksi. Ihan syytä siis päivittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän jälkeen onkin sitten turha väittää että vastustuksen kohde ei ole nimenomaan se uuden tunnuksen sukupuolineutraalius vaan vain kustannukset tai muu turhuus.
Ihmisten suurin huoli on siis se että he eivät enää sotusta saa selville toisen sukupuolta.
Miten niin?
Tänä niukkuuden aikana voi jotkut ei-kiireelliset hankkeet siirtää parempaan taloudelliseen tilanteeseen.
Miksi sitten se ei ollut tämän kansalaisaloitteen sisältö?
Olihan. Tämän aloitteen sisältöhän nimenomaan oli vastustaa tätä turhaa ja kallista uudistusta.
Ei, vaan nimenomaan sukupuolineutraaliutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän jälkeen onkin sitten turha väittää että vastustuksen kohde ei ole nimenomaan se uuden tunnuksen sukupuolineutraalius vaan vain kustannukset tai muu turhuus.
Ihmisten suurin huoli on siis se että he eivät enää sotusta saa selville toisen sukupuolta.
Miten niin?
Tänä niukkuuden aikana voi jotkut ei-kiireelliset hankkeet siirtää parempaan taloudelliseen tilanteeseen.
Olihan. Tämän aloitteen sisältöhän nimenomaan oli vastustaa tätä turhaa ja kallista uudistusta.
Älä nyt sano ääneen sitä minkä minä haluan sanoa mutten uskalla.
Koko hetu on vanhanaikainen käsite ja saa mennä romukoppaan.
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/162162/Liite…
Jos kerran sukupuolta pitää saada vaihtaa mennen tullen, niin miksei sitten nimeä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en tajua miksi ihmisillä on tähän niin vahva kanta. Jos tuleville sukupolville annetaan hetu, jossa ei näy sukupuoli, niin mitä väliä? En kyllä näe järkeä siinä, että kaikille jaettaisi uusi hetu. Olen tyytyväinen nykyiseen, enkä millään jaksaisi opetella uutta. Varmasti olisi ikävä monille vanhuksillekin nimenomaa siksi, että sen vanhan todennäköisesti muistaa ulkoa.
Sitä väliä, että sitä ei annettaisi pelkästään tuleville sukupolville, vaan meille kaikille. Ja vaikka annettaisiinkin pelkästään uusille sukupolville, siitäkin syntyy monenlaisia kustannuksia. Itse työskentelen alalla, jossa käytetään monenlaisia järjestelmiä, joihin pitää ilmoittaa syntymäaika tai hetu. Tämä data on yleensä jollain tavalla yhteydessä siellä järjestelmässä, joten jos yhtäkkiä hetut ovatkin sellaisessa muodossa, ettei niistä näe syntymäaikaa, pitää monet ohjelmistot koodata ihan eri tavalla.
Ja ties mihin tietoihin teidänkin järjestelmän kautta kuka tahansa pääsee käsiksi. Ihan syytä siis päivittää.
Nyt en ymmärtänyt. Meinaatko, että jos nimenomaan tätä uudistusta ei tehdä, mitään järjestelmiä ei koskaan kukaan joudu päivittämään? Ja mistä sinä edes tiedät, mistä järjestelmistä puhuin, kun sanoit "teidänkin järjestelmä"? En tarkoita mitään yrityksen sisäistä pientä kivaa asiakasrekisteriä vaan esimerkiksi verohallinnon järjestelmiä, jotka ovat yhteydessä satoihin eri järjestelmiin ja ohjelmistoihin.
Miksi se siviilisäätykin on muka tärkeä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt en ymmärtänyt. Meinaatko, että jos nimenomaan tätä uudistusta ei tehdä, mitään järjestelmiä ei koskaan kukaan joudu päivittämään? Ja mistä sinä edes tiedät, mistä järjestelmistä puhuin, kun sanoit "teidänkin järjestelmä"? En tarkoita mitään yrityksen sisäistä pientä kivaa asiakasrekisteriä vaan esimerkiksi verohallinnon järjestelmiä, jotka ovat yhteydessä satoihin eri järjestelmiin ja ohjelmistoihin.
Hyvähän se on selitellä, mutta mitäs kun ne tiedot sieltä teiltä joutuvat vääriin käsiin?
Vierailija kirjoitti:
Miksi se siviilisäätykin on muka tärkeä?
Ei näy hetusta.
Vierailija kirjoitti:
Jos kerran sukupuolta pitää saada vaihtaa mennen tullen, niin miksei sitten nimeä?
Nimeä voi vaihtaa, sukupuolen voi vaihtaa, hetun voi vaihtaa vain sukupuolen korjauksen yhteydessä, tai vakavien ongelmien, kuten Identiteettivarkauden, vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin?
Nyt minun täytyy myöntää, etten enää tiedä, mistä puhutaan. Tässä käytetään nyt sellaisia sanamuotoja, jotka ovat minusta ihan merkityksettömiä. Tuossa aloitteessa lukee selvästi, että nykyinen järjestelmä tulee säilyttää, mutta ei siinä mielestäni erityisemmin korosteta, että nimenomaan sukupuoli pitää näkyä. Tuohan on vain se hallituksen esityksen kohta, johon tässä yritetään vaikuttaa. Perusteluissa puhutaan koko uudistuksesta eikä sukupuolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin?
Nyt minun täytyy myöntää, etten enää tiedä, mistä puhutaan. Tässä käytetään nyt sellaisia sanamuotoja, jotka ovat minusta ihan merkityksettömiä. Tuossa aloitteessa lukee selvästi, että nykyinen järjestelmä tulee säilyttää, mutta ei siinä mielestäni erityisemmin korosteta, että nimenomaan sukupuoli pitää näkyä. Tuohan on vain se hallituksen esityksen kohta, johon tässä yritetään vaikuttaa. Perusteluissa puhutaan koko uudistuksesta eikä sukupuolesta.
Aloitteen otsikko on:
"Henkilötunnuksen uudistamisesta sukupuolineutraaliksi luovuttava"
Eli eiköhän se sukupuoli ole se merkittävin osa,vai miksi muuten tuotaisiin noin isosti esille?
En halua sotaa, kriisejä tms., mutta joskus toivon, että tulisi oikea kriisi, jolloin ihmisillä ei olisi aikaa pahoittaa mielensä siitä, että sotusta voi nähdä sukupuolen tai että on jokin mystinen 3. sukupuoli tms. Ketä oikeastaan edes kiinnostaa sotu, muuta kuin virkamiehiä tai rikollisia. En olisi edes muistanut noita numerosääntöjä, ellei niitä nyt vartavasten olisi tuotu esille. Ja entä sitten? Keväällä olin toiveikas, kun tuota koronaa toitotettiin, että ehkä ihmiset yhteiskunnissa palaisivat jonkin verran perusasioiden äärelle. Ketuiksi meni.
Kaikki tällainen on mennyt aivan naurettavaksi kohkaamiseksi ja vain pienen marginaalin vuoksi. Jos olet tavallinen pulliainen, niin sinussa on pakko olla jotain vikaa.
Olin vähän aika sitten kaupassa, jossa eräs nainen olis ostamassa lapselleen tavaraa. Myyjä kysyi asiallisesti, että tuleeko tytölle vai pojalle. Nainen vastasti naurahten: "Tulee lapselle". Ei voi mitään, mutta ko. naisesta kyllä näki kauas ajatusmaailman. Voi stn, kun ihmiset ovat menneet sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti tämä nyt tyrmätään. Tuo tulee niin kalliiksi ettei mitään järkeä. Yrityksillä muutenkin tiukkaa saatika lähteä tekemään kalliita järjestelmäuudistuksia tämän takia.
Hetut riittää hyvin jatkossakin. Omalle porukalle.
Ja jos välttämättä halutaan sukupuolineutraalit hetut niin annetaan sekaisin niitä parittomia ja parillisia uusille syntyville, ei maksa mitään.
Ei haluta, vaan halutaan tietoturvalliset hetut.
Miten tietoturva lisääntyy sillä ettei hetussa näy ikä eikä sukupuoli?
Koska jos tietää toisen syntymäpäivän ja sukupuolen, tietää jo suurimman osan hetusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvähän se on selitellä, mutta mitäs kun ne tiedot sieltä teiltä joutuvat vääriin käsiin?
Edelleen, mistä "meiltä"? En työskentele Verohallinnossa, mutta ihan päivittäin käytän heidän järjestelmäänsä. Siellä samassa järjestelmässä ne ovat kaikki ja sieltä siirtyvät moniin muihin järjestelmiin. Ja mistä ihmeestä sinulle tulee oletus, että nykyisessä muodossa tiedot ovat turvattomia, mutta kun se lukusarja siellä muutetaan, ne ovatkin yhtäkkiä turvassa eivätkä joudu vääriin käsiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin?
Aloitteen otsikko on:
"Henkilötunnuksen uudistamisesta sukupuolineutraaliksi luovuttava"
Eli eiköhän se sukupuoli ole se merkittävin osa,vai miksi muuten tuotaisiin noin isosti esille?
Jos koko hanke kulkee tuolla nimellä siellä hallituksen esityksen papereissa, niin tuohan se otsikko tietysti on. Sillä nimellähän tietysti pitää viitata, millä nimellä sitä asiaa käsitellään.
Hetun vaihtuessa vaihdan myös sukupuoleni naiseksi. Kaki kärpästä samalla iskulla. Se kun on nykyään vain ilmoitusasia vaikka kassit roikkuskin jalkovälissä.
Vierailija kirjoitti:
En halua sotaa, kriisejä tms., mutta joskus toivon, että tulisi oikea kriisi, jolloin ihmisillä ei olisi aikaa pahoittaa mielensä siitä, että sotusta voi nähdä sukupuolen tai että on jokin mystinen 3. sukupuoli tms. Ketä oikeastaan edes kiinnostaa sotu, muuta kuin virkamiehiä tai rikollisia. En olisi edes muistanut noita numerosääntöjä, ellei niitä nyt vartavasten olisi tuotu esille. Ja entä sitten? Keväällä olin toiveikas, kun tuota koronaa toitotettiin, että ehkä ihmiset yhteiskunnissa palaisivat jonkin verran perusasioiden äärelle. Ketuiksi meni.
Kaikki tällainen on mennyt aivan naurettavaksi kohkaamiseksi ja vain pienen marginaalin vuoksi. Jos olet tavallinen pulliainen, niin sinussa on pakko olla jotain vikaa.
Olin vähän aika sitten kaupassa, jossa eräs nainen olis ostamassa lapselleen tavaraa. Myyjä kysyi asiallisesti, että tuleeko tytölle vai pojalle. Nainen vastasti naurahten: "Tulee lapselle". Ei voi mitään, mutta ko. naisesta kyllä näki kauas ajatusmaailman. Voi stn, kun ihmiset ovat menneet sekaisin.
Muakin ärsyttää sukupuolen alleviivaaminen vaikka olenkin vastaan mitään muita sukupuolia kuin biologinen enkä kannata mitään lapsen sukupuolen piilottelua. Miksi lelut ja värit on sukupuolittuneet? Mäkkärin myyjä kysyy tuleeko tytön vai pojan lelu. Tyttölapselle tuodaan kasapäin pinkkiä vaatetta. Jopa jotkin huonekalut on sukupuolitettu, myynti-ilmoituksissa ”tytön sänky” tai ”vaatepaketti tytölle”.
On kyllä ihailtavaa miten kansalaiset päättävät yhdessä tuumin vastustaa tasa-arvoa ja ihmisoikeuksia....
Ihan oikeesti älkää yrittäkö perustella tätä taloudella, sama kuin sanoisi, ettei tehdä abortteja koronan aiheuttaman kustannusten vuoksi ja suunnataan rahat johonkin "hyödyllisempään".
Tämän sanon siitä huolimatta, vaikken itse mikään muunsukupuolinen ole.
Ei yhteiskunta toimi sen mukaan mitä av-mamma (sukupuolesta riippumatta) palstalla tai eduskunnan oppositiossa milloinkin keksii hysteerisenä vastustaa ja se on hyvä just niin.