Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on uskon vastakohta?

23.09.2020 |

Palstalla on myös uskontoon liittyviä keskusteluja. Viimeisin näkemäni on ehdotus, että sateenkaariväellä olisi oma kirkko, jossa toteutuisi aito tasa-arvo. Mutta mitä on tämä usko, joka näyttää synnyttävän vain riitaa kirkossa? Uskominen ylipäätään?
Mikä on uskon vastakohta? Olisiko mahdollista ymmärtää toisiamme paremmin, jos tästä päästäisiin yksimielisyyteen?
Ja ei, en kuulu sateenkaariväkeen enkä mihinkään kirkkoon tai seurakuntaan. Olen vain utelias ja innokas ymmärtämään, jos vaikka viisastuisin tällä palstalla.
Kerokaa mielipiteenne!

Kommentit (88)

21/88 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ettei usko. Ateisti kieltää Jumalan olemassa olon. Se joka ei usko, on uskovan vastakohta. Minä en kiellä, etteikö Jumalaa voisi olla olemassa, mutta en usko siihen. Olen ymmärtääkseni siinä mielessä Jumalaan uskovan vastakohta, jos nyt ollenkaan tällaisessa asiassa voi käyttää sanaa vastakohta. 

Ateisti uskoo ettei jumalaa ole. Uskohan sekin on.

Mun mielestä ateismi ei ole uskoa ja uskomista. Ateistilta vain puuttuu kaikenlainen usko jumaluuksien olemassaoloon.

Ihmiseltä  voi puuttua vaikka venäjänkielen taito. Venäjän osaamattomuus ei ole uskomista tai uskon puutetta, vaan vain reaalimaailman tosiasia. Voidaan todeta, että tuo ei osaa venäjää ja tuo ei osaa puhua jumalajuttuja.

Vierailija
22/88 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä elämä, raadollinen helvetti, jossa soisi kaikkien saavan elää ja antaa elää. Ja lopussa, tyhjyys, epätoivo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/88 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leila Koo kirjoitti:

Pitkällä kävelylenkillä tuli mieleen, että uskon vastakohta on varmuus. Voisiko olla?

Jos uskon vastakohta on varmuus, tästä seuraa, että muiden parisuhteen tuomitsevat ihmiset eivät voi olla varmoja siitä, että se on väärin tai huono asia. Uskovat vaan.

Voi vielä miettiä sitäkin, että Jumala luotuaan imisen totesi sen sangen hyväksi. Miksi Jumala sitten loi noin 6% maailman ihmisistä homoseksuaaleiksi? Sama määrä ihmisistä on ollut homoja niin kauas historiaan, kuin tiedetään. Eikö homouden tuomitseminen tässä valossa ole Luojan töiden moittimista?

Itse uskon Jumalaan, mutta samaan aikaan olen myös varma siitä että se on totta. Eli usko ja varmuus eivät mielestäni ole vastakohtia, vaan toisiaan täydentäviä asioita.

Vierailija
24/88 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ettei usko. Ateisti kieltää Jumalan olemassa olon. Se joka ei usko, on uskovan vastakohta. Minä en kiellä, etteikö Jumalaa voisi olla olemassa, mutta en usko siihen. Olen ymmärtääkseni siinä mielessä Jumalaan uskovan vastakohta, jos nyt ollenkaan tällaisessa asiassa voi käyttää sanaa vastakohta. 

Järjestääkö ateistinen kirkko jumalattomuudenpalveluksia?

Vierailija
25/88 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysjärkinen on uskovaisen vastakohta

26/88 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leila Koo kirjoitti:

Pitkällä kävelylenkillä tuli mieleen, että uskon vastakohta on varmuus. Voisiko olla?

Jos uskon vastakohta on varmuus, tästä seuraa, että muiden parisuhteen tuomitsevat ihmiset eivät voi olla varmoja siitä, että se on väärin tai huono asia. Uskovat vaan.

Voi vielä miettiä sitäkin, että Jumala luotuaan imisen totesi sen sangen hyväksi. Miksi Jumala sitten loi noin 6% maailman ihmisistä homoseksuaaleiksi? Sama määrä ihmisistä on ollut homoja niin kauas historiaan, kuin tiedetään. Eikö homouden tuomitseminen tässä valossa ole Luojan töiden moittimista?

Itse uskon Jumalaan, mutta samaan aikaan olen myös varma siitä että se on totta. Eli usko ja varmuus eivät mielestäni ole vastakohtia, vaan toisiaan täydentäviä asioita.

Minäkin uskon Jumalaan. On mahdollista, että olen itse luonut havainnoistani, kokemuksistani ja lukemastani Jumalan osaksi maailmankuvaani. Samoin voi uskoa mihin tahansa omaan tunteeseensa ja vääriin havaintoihinsa.

Yks kevät halusin löytää kukka-asetelmaan sopivia kauniita kepejä. Näin rinteessä kasan tosi hienoja sileiksi kuluneita, auringossa kimmeltäviä kepakoita. Riisuin repun ja kumarruin poimimaan kepit. Kunnes yksi kepakoista liikahti. Katsoin tarkemmin ja siinä oli kyyporukka noussut lämmittelemään auringossa. Uskoin näkeväni keppejä ja olin kepeistä niin varma, että vein käteni 20 cm päähän "kepistä". Väärin meni sekä usko että varmuus.

Vierailija
27/88 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskottomuus.

Vierailija
28/88 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ateisti kieltää Jumalan olemassa olon.

Väärin.

Vierailija
29/88 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väärin.

Vierailija
30/88 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kurko kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ateismi

Ateismi on uskonto. Agnostismi ei ole uskonto.

Ateismi on uskomus.

Väärin.

Vierailija
31/88 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon vastakohta voi olla ainakin:

a) Epäusko. "En saata uskoa silmiäni!"

b) Uskottomuus. "En usko tuohon."

c) Ateismi. "En usko jumaliin."

d) Tieto. "En usko, vaan tiedän."

Vierailija
32/88 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ateismi

Ateismi on teismin vastakohta. Ateismi tarkoittaa sitä, että uskot, ettei jumalia ole olemassa. Monoteismi tarkoittaa, että uskot yhteen jumalaan. Polyteismi sitä, että uskot moneen jumalaan.

Onko kristinusko monoteistinen vai triteistinen uskonto? Siitäkin on jossain käyty keskustelua, viitaten kristinuskon jumalan kolminaisuusoppiin. Onko Isä, Poika ja Pyhä Henki kolme eri jumalaa, vai yhden jumaluuden kolme eri ilmenemismuotoa?

Toisaalta, Jeesus oli tarinan perusteella puolijumala, joten jos kristinusko on polyteistinen, sillä on 2,5 jumalaa.

Vierailija
33/88 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leila Koo kirjoitti:

Varmuus on omasta mielestäni ainakin yksi hyvä vaihtoehto uskomisen vasakohdaksi. - Varmuus on tällöin lähellä sitä, mitä kutsumme tietämiseksi; jokainen asia on tosi ai epäosi niin kauan kuin toisin todistetaan. Uskominen on tällöin selittämättömän ja todistamattoman varassa oleva asia.

Uskoa ei siten voi, ainakaan toistaiseksi pakottaa tai todistaa olevan oikeassa (tai väärässä), vaan jokaisella on oma "uskonsa".

Esimerkiksi oli aika, jolloin  oli ihan yleien käsitys, että maapallo on pannukakku.

Nykyisin voimme tai ainakin suurin osa meistä on valmis uskomaan ne teoriat ja lopulta tieteelliset todisteet, joilla on osoitettu maapallomme olevan, kuten sanotu pallon muotoinen ei pannukakku.

Mutta ei se tai tämä niin yksinkertaista ole. Osa on edelleen siinä käistyksessä, etä maapallosa puhuminen on vaelta ja elämme "pannukakulla".    

Tietämistä ja uskomista en kuitenkaan pitäisi vastakohtina toisilleen. Monta kertaa joudutaan antamaan vain olettamus: näin on ja näin tulee olemaan vastakin. Vaikka se, minkä varassa jokin asia on ei täysin voida purkaa yksittäisiksi osiksi ja sanoa, etttä kun kokoamme nämä asiat yhteen niin syntyy sitä ja tätä vaan voimme vain sanoa, että uskomme enemmän ja vähemmän suurella todennäköisyydellä näin tulee tapahtumaan. 

Esimerkiksi On vanhastaan sanottu, että kuoleman rajana on sydämmen pysähyminen, jonka seurauksena  kehon solut eivät saa tarvitsemaansa happea.

Mutta kuoleminen ei ole kuitenkaan ihan näin yksinkerainen juttu, vaan moni elimistön solujen varassa oleva toiminto jatkaa elmistään ja sammuu ja lakkkaa olemasta eri aikoina 

Kysymys kuuluukin milloin olemme valmii uskomaan, että "nyt" n.n olisi kokonaan ja peruuttamattomasti kuollut.    

Vierailija
34/88 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurko kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ateismi

Ateismi on uskonto. Agnostismi ei ole uskonto.

Ateismi ei ole uskonto yhtään sen enempää kuin monoteismi tai polyteismikään. Usko ja uskonto ovat kaksi eri asiaa. Ihmisellä voi olla uskonto, vaikka ei uskoisikaan jumalaan, jumaliin tai jumaluuksiin. Samoin ihminen voi uskoa (tai olla uskomatta) jumalaan, mutta ei silti harjoita minkäänlaista uskontoa.

Suomessa on ateisteja, jotka kuuluvat johonkin kristilliseen yhteisöön ja osallistuu sen toimintaan. Miksi näin? En tiedä, enkä ymmärrä, mutta näin kuitenkin on.

Vierailija
35/88 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

sopimattomissa ja moraalittomissa elämäntavoista piehtarointi.

tee parannus, kurja.

Vierailija
36/88 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon vastakohta on uskonto, niin ajattelen tavallisena luterilaisena. 

Vierailija
37/88 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

uskon vastakohta on hullu

Vierailija
38/88 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa tapauksessa et ole ateisti vaan agnostikko. Kuten minäkin.

Vierailija
39/88 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

pökke pököttäjä kirjoitti:

sopimattomissa ja moraalittomissa elämäntavoista piehtarointi.

tee parannus, kurja.

Tuossa kommentissa kiteytyi tyypillisen uskovaisen "suvaitsevaisuus" ja "lähimmäisenrakkaus". Siiehnpäälle vielä aggressio toisin ajattelevia kohtaan.

Vierailija
40/88 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

uskon vastakohta on hullu

Tarkoittanet hulludella kuitenkin synonyymiä uskolle

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yhdeksän