Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omakotitalorakentaja valitsetko mieluummin valmistalopaketin vai arkkitehdin suunnitteleman ja kokonaan paikan päällä rakennettavan talon?

Vierailija
23.09.2020 |

Perustelut?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloudellisten syiden takia valitsen valmispaketin joillakin omilla muutoksilla. Ja myös ajankäytöllisistä syistä.

Onhan nekin (ainakin nykyisin useimmiten) arkkitehtien suunnittelemia....

Vierailija
2/11 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistalon, jonka nykyään usein voi itse suunnitella omien mieltymysten mukaan.

Talot tehdään sisätiloissa ja näin minimoidaan sään aiheuttamat ongelmat.

Meidän perhepiirissä on nyt kolme itse suunniteltua valmistaloa.

Kaikki ovat tyytyväisiä ratkaisuunsa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. talomme oli itse suunniteltu puuelementtitalo johon teetimme rungon talotehtaalla ja tilasimme heidän kauttaan materiaalit sisustusta ja kalusteita lukuunottamatta. Rakentamiseen meni 15kk

2. talomme omi itse suunniteltu mutta arkkitehdin viimeistelemä ( kunnan vaatimus lupiin ja vaikean tontin takia tarpeellinen). Paikallaan muurattu harkkotalo, oman työn osuus n 40%

3. nykyinen talomme on avaimet käteen puutalo. Enää ei jaksettu itse tehdä kaikkea (ikää jo lähemmäs 60v) ja kun löytyi hyvä kompromissipohja niin runsaiden muutosten jälkeen siitä saatiin toimiva. Mm poistimme yhden mh:n (= ruokailutila), ikkunoita ja ulko-ovia lisättiin/suurennettiin, pesuhuonetta muutettiin, takan paikka vaihdettiin jne. Itse rakensimme autotallin ja varaston

Vierailija
4/11 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. talomme oli itse suunniteltu puuelementtitalo johon teetimme rungon talotehtaalla ja tilasimme heidän kauttaan materiaalit sisustusta ja kalusteita lukuunottamatta. Rakentamiseen meni 15kk

2. talomme omi itse suunniteltu mutta arkkitehdin viimeistelemä ( kunnan vaatimus lupiin ja vaikean tontin takia tarpeellinen). Paikallaan muurattu harkkotalo, oman työn osuus n 40%

3. nykyinen talomme on avaimet käteen puutalo. Enää ei jaksettu itse tehdä kaikkea (ikää jo lähemmäs 60v) ja kun löytyi hyvä kompromissipohja niin runsaiden muutosten jälkeen siitä saatiin toimiva. Mm poistimme yhden mh:n (= ruokailutila), ikkunoita ja ulko-ovia lisättiin/suurennettiin, pesuhuonetta muutettiin, takan paikka vaihdettiin jne. Itse rakensimme autotallin ja varaston

Ai niin perustelut: 1 ja 2 tonteillemme ei löytynyt mitään edes lähelle sopivaa taloa joten yksilöllinen suunnittelu on välttämätöntä

Vierailija
5/11 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on perustusten teko meneillään.

Arkkitehdin suunnittelema, ja itse rakennutetaan. Eli jokainen työn osuus kilpailutetaan itse: maatyöt, muuraus, sisätyöt, katto, rappaus.

Tehdään ilman kiirettä ja oman työn osuus arvioitu n. 40%.

Tuli halvimmaksi tavaksi kun rakennettavaa on 260m² ja tontti haastava.

Vierailija
6/11 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsopa vähän ympärillesi uusilla asuinalueilla, niin näet kumpia suositaan.

Vierailija
7/11 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Numero kutosen vastaus on hyvä. Jos asuinalueella on Alvsby taloja, ei kannata satsata arkkitehteihin yms. Itse teimme tämän virheen: oikein mukava katsella näitä Alvsby taloja ja miettiä miten omiaan ei omasta talosta näiden takia pois saa. Kummasti alentavat alueen hintatasoa.

Vierailija
8/11 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tuli valmistalo mutta tuttu arkkitehti katsoi suunnitelmat kanssamme läpi ja teimme valmiiseen malliin muutamia muutoksia. Onneksi näin koska juuri nämä asiat ovat osoittautuneet hyvin tarpeellisiksi muutoksiksi. Hän myös auttoi muutamissa rakennuslupaan ja piirustuksiin liittyvissä asioissa joihin ei talotehtaalta oikein saanut apua.

Vierailija
9/11 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on perustusten teoksessako meneillään.

Arkkitehdin suunnittelema, ja itse rakennutetaan. Eli jokainen työn osuus kilpailutetaan itse: maatyöt, muuraus, sisätyöt, katto, rappaus.

Tehdään ilman kiirettä ja oman työn osuus arvioitu n. 40%.

Tuli halvimmaksi tavaksi kun rakennettavaa on 260m² ja tontti haastava.

Anteeksi ajatusvirhe, 240m², josta 44m² on autotalli-varasto-teknistä tilaa.

Vierailija
10/11 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei härregud, tulis mieleenkään ostaa mitään valmista laaatikkoa meidän hienolle tontille.

Vierailija
11/11 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä pienempi talo, niin sitä vähemmän hyötyä arkkitehdillä. Ne pohjavariaatiot mitkä on mahdollisia, on jo suunniteltu.

Jos talo on yli 150 neliöinen, niin arkkitehdillä on jo enemmän mahdollisuuksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yksi