Mitkä ihmeen ruuhkavuodet?
Onko se nyt tätä, kun aika ei tunnu riittävän työn, perheen ja parisuhteen välillä ja vielä pitäisi löytää aikaa itsellekin? Pitäisi jaksaa käydä töissä, rakentaa taloa, nähdä ystäviä, kuskata lapsia hoitoon/harrastuksiin yms. Tämä ainainen riittämättömyyden tunne.
Kommentit (145)
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 12:14"]
Raha on tärkeää, ei siitä pääse mihinkään. Kaikki maksaa. Pariskuntien ja perheiden ylivoimaisesti suurin erimielisyyksien aihe on raha ja siihen liittyvät ongelmat. Jos downshiftaat, tilaat itsellesi rahaongelmia. Jos sen takia tingit asumisesta ja jopa toivomastasi perhekoosta, kuristat elämääsi vielä lisää. Moni mieluummin näkee parempana vaihtoehtona sen, että taloudellista pelivaraa on enemmän, saa perheelle tilaa asumiseen, voi kustantaa pari lasta enemmän, harrastuksia, matkoja ja muuta ja ehtii varautua yllättäviä rahavaikeuksia vastaan ja vastaavasti joutuu elämään kiireen kanssa kuin sen, että asuu ahtaasti, jättää lapset hankkimatta ja monenlainen epävarmuus kiusaa jatkuvasti.
Helpottaa paljon, kun asioista voi puhua jonkun sellaisen kanssa, jolle tilanne on itselleenkin tuttu. Ikävä kyllä silloin nuo "me elämmekin hetkessä ja Kirmo-Kyynel ja Vilkas-Volmeri voivat kävellä harrastuksiinsa naapuriin aivan itse jo eskari-iässä : )" -vinkit eivät ns. kosketa.
[/quote]
Sitähän tässä on koko ajan toitotettu. Valintoja, valintoja. Jotka jokainen tekee itselleen ja perheelleen parhaansa mukaan. Ainakin toivon mukaan. Todella ikävää, jos jollain on asiat noin mutta kerta toisensa jälkeen joutuu todistelemaan sitä, että vaikka eläisi suht pienellä rahalla, se ei tee elämästä ankeaa.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 12:19"]
Kaksi alaspäin peukutusta.
Voisiko joku avata, että minkähän takia?
[/quote]
En ole peukuttanut, mutta kysytkö siis ihan tosissasi? Jos kysyt niin luehan uudestaan tekstisi :)
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 12:39"]
Mä en tiedä, onko tämä hymiöitä kylvävä yksi ja sama tyyppi, mutta ärsyttävä hän ainakin on :)
[/quote]
Monesti totuus ärsyttää ja sehän siinä ärsytyksen takana loppujen lopuksi on :) En minä ole niitä teidän valintoja ollut tekemässä. Mutta jos tarkoitat tätä :)))))))))) tyyppiä niin hän on sitten joku muu tyyppi.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 12:52"]
Ihmeellistä lällättelyä. Koko ajan pitää korostaa omaa paremmuuttaan, omien valintojen ylivertaisuutta ja päälle kummastella, miksi niitä ei oteta ihailulla ja kiitollisuudella vastaan. Koko ketju on pilalla pätemistarpeisten ihmisten ylimielisten kommenttien takia. Ap haki vertaistukea. Ehkä jotain vinkkiä arjen sujuvuuteen mutta tuskin pilkkaa, ivaa tai omituisia kommentteja siitä, miten jonkun 5v palvoo kotiaan. Me ihmiset olemme erilaisia ja lapset ovat erilaisia. Mikä sopii yhdelle, ei sovi toiselle. Tuo 5v:n äiti voi olla ruuhkavuosista eri mieltä 4 vuoden päästä, kun esikoisella alkaa olla omia menoja, ja kuopusta kuskataan päiväkotiin ja työssäkin ehkä omat vaatimuksensa.
Minäkin muistan elämän esikoisen kanssa toisenlaisena. Hänellä oli yksi harrastus maanantaisin ja muuten puuhailtiin kotona. Ehdittiin kyläillä, sisustaa, askarrella ja minullakin oli harrastusaikaa pari kertaa viikossa. Lapsen kasvaminen kouluikään ja toisen pienen hoito moninkertaistaa kiireen ja aikatauluttaa elämää uudella tavalla. Kahden eri ikäisen tarpeet ovat hyvin erilaiset. Muistan hötkyilleeni jopa esikoisen kaverisynttäreistä, kun pieni vauva kainalossa yritin paimentaa 12 pikkupoikaa miehen kuvatessa. Ihania muistoja mutta siitä se kiire alkoi.
Aina ei ole auvoisaa ja ihanaa. Miksi näihin elämän rankkoihin hetkiin ei saa tukea ja myötätuntoa vaan pelkkää besserwisseröintiä ja omakehua. Minä olen elämäni valinnut ja nautin siitä kyllä mutta on siinä nurjatkin puolensa. Juuri nyt on kiire, kuskaamista ja lasten tarpeiden ykköseksi laittamista. Meillä ei harrastuskertoja vähennetä siksi, kun aikuisia ei kuskaaminen huvita vaan ykkösenä on lasten tarpeet. Muutaman vuoden päästä ykkösenä voi olla jokin muu. Saan hurjasti iloa siitä, kun näen lasteni innostuksen hakiessani heitä harrastuksista. Saan kai silti sanoa, ettei se haku ole suurinta herkkuani.
26 tai 27
[/quote]
Kylläpä panee ruuhkavuodet pinnan tiukille ;)
Ketju ei ole pilalla muuten kuin teidän ruikuttajien takia. Neuvoja on annettu, mutta te vain haluatte valittaa
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 12:44"]
Millainen tästäkin ketjusta olisi tullut, jos hymiötyyppi ei olisi tullut heti alussa valaisemaan, kuinka te kiirevuosia elävät teette vääriä valintoja.
[/quote]
Vaikka sä tahallaan provoatkin niin vastaan silti, etten ole yhdessäkään viestissä sanonut kenenkään tehneen vääriä valintoja, vaan jokainen tekee OMAT valintansa. Ja aika monen kohdalla se näyttää valitettavasti olevan huono (ei siltikään väärä) kun tämä aihe suututtaa noin kovasti.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 12:55"]
Joo, en valittanut, mutta hymiötyyppi ei kommentoinutkaan mulle, vaan ap:lle. Halusi vain jostain syystä lainata mun tekstiä...
Mä olen samaa mieltä siitä, että ei lapsille niin vain sanota, että harrastaminen loppuu!Eikä kilpalajeja voi harrastella vain kerran viikossa. Jostain se jaksaminen pitää vain ottaa. Itseään unohtamatta...
[/quote]
Sinua tuntuu tosiaan nyppivän erehdykseni. Ensimmäisestä kommentistasi päättelin virheellisesti, että olet ap. PAHOITTELEN!
Lällättelijöille ja hymistelijöille ihan vain asiasta toiseen.
Naisen ruuhkavuosista kun puhutaan, ei yleensä puhuta siitä ajasta, kun lapset ovat pieniä. Monesti on kyseessä vuodet 40-55, jolloin omia vanhempia pitää käydä auttamassa. Jotkut jopa käyvät vanhainkodilla syöttämässä. Samaan aikaan työ (harvempi saa koko ikänsä tehdä lyhennettyä työaikaa) ja murrosikäiset lapset. Omiakin kremppoja on ja vaihdevuodetkin oirelee.
Toki valintoja voi tehdä ja ehkä asia on niin, että on parempi olla vain hiljaa näistä asioista. Mutta olen itse elänyt ajan, missä äitini oli terminaalihoidossa ja isääni piti auttaa kotona. Lapset murrosiässä ja töissä oli todella vaativaa.
En kokenut pikkulapsiaikaa ruuhkavuosiksi. Ne tulivat vasta kun oli ns. hoitovastuussa kahdesta sukupolvesta.
Mutta se on elettyä elämää. Kun tarpeeksi vanhaksi tulee, ymmärtää, että ne valinnatkaan ei aina auta. Ja oppii myötäelämisen ja kuunteleisen taidon. Toivottavasti. Siinäkin on valinta vapaa, miten haluaa suhtautua toisiin ihmisiin ja heidän murheisiin.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 13:00"]
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 12:19"]
Kaksi alaspäin peukutusta.
Voisiko joku avata, että minkähän takia?
[/quote]
En ole peukuttanut, mutta kysytkö siis ihan tosissasi? Jos kysyt niin luehan uudestaan tekstisi :)
[/quote]
Ohjeet olivat päteviä.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 13:04"]
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 12:44"]
Millainen tästäkin ketjusta olisi tullut, jos hymiötyyppi ei olisi tullut heti alussa valaisemaan, kuinka te kiirevuosia elävät teette vääriä valintoja.
[/quote]
Vaikka sä tahallaan provoatkin niin vastaan silti, etten ole yhdessäkään viestissä sanonut kenenkään tehneen vääriä valintoja, vaan jokainen tekee OMAT valintansa. Ja aika monen kohdalla se näyttää valitettavasti olevan huono (ei siltikään väärä) kun tämä aihe suututtaa noin kovasti.
[/quote]
Mä en ymmärrä, miksi koet tarpeelliseksi arvottaa toisten valintoja. Kukaan uhkavuosista kärsivä tuskin pitää valintojaan huonina, en minä ainakaan. Kiire on, kyllä. Kadunko lapsiani? En. Kadunko sitä, että teen mieleistäni työtä ja harrastan itse? En. Valintani eivät ole olleet huonoja. Hektistä elämä on nyt jonkin aikaa.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 13:14"]
[
[/quote]
Ohjeet olivat päteviä.
[/quote]
Ehkä susta itsestäsi, mutta kyllä se sun teksti meni niin äärimmäisyyksiin siinä toisessa päässä, etten ihmettele alapeukutuksia yhtään.
Josta tulikin mieleeni, että sangen erikoista että ruuhkavuosia elävät ovat ottaneet asiakseen loukkaantua sanottiinpa mitä hyvänsä, vaikka tässä ei "meidän" puolelta ole edes ruvettu haukkumaan tuota yhtä lukuun ottamatta. Sen sijaan te loukkaantujat itse olette haukkuneet "meitä" mm. noilla käpyjutuilla, lapset ei saa harrastaa, pitää asua yksiössä, on epänormaali jos ei tee kokopäivätyötä ja mitähän kaikkea siellä olikaan. Että aika lailla naurettavuuksiin lähditte.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 13:16"]
Mä en ymmärrä, miksi koet tarpeelliseksi arvottaa toisten valintoja. Kukaan uhkavuosista kärsivä tuskin pitää valintojaan huonina, en minä ainakaan. Kiire on, kyllä. Kadunko lapsiani? En. Kadunko sitä, että teen mieleistäni työtä ja harrastan itse? En. Valintani eivät ole olleet huonoja. Hektistä elämä on nyt jonkin aikaa.
[/quote]
Kuten sanoin, jokainen tekee omat valintansa. Jos eriävästä mielipiteestä saatikka oman tilanteen kertomisesta loukkaannutaan noin verisesti niin väitän kyllä, että silloin ei siihen omaan valintaan olla aidosti tyytyväisiä. Hienoa että sinä olet! :) Kaikki ei ole :(
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 13:20"]
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 13:14"]
[
[/quote]
Ohjeet olivat päteviä.
[/quote]
Ehkä susta itsestäsi, mutta kyllä se sun teksti meni niin äärimmäisyyksiin siinä toisessa päässä, etten ihmettele alapeukutuksia yhtään.
Josta tulikin mieleeni, että sangen erikoista että ruuhkavuosia elävät ovat ottaneet asiakseen loukkaantua sanottiinpa mitä hyvänsä, vaikka tässä ei "meidän" puolelta ole edes ruvettu haukkumaan tuota yhtä lukuun ottamatta. Sen sijaan te loukkaantujat itse olette haukkuneet "meitä" mm. noilla käpyjutuilla, lapset ei saa harrastaa, pitää asua yksiössä, on epänormaali jos ei tee kokopäivätyötä ja mitähän kaikkea siellä olikaan. Että aika lailla naurettavuuksiin lähditte.
[/quote]
Mitä nillität. Ethän sinä edes elä ruuhkavuosia.
Kumma kun mammat, jotka eivät elä ruuhkavuosia, tulevat suureen ääneen paasaamaan, että he eivät elä ruuhavuosia ketjuun, missä puhutaan ruuhkavuosista.
Omituista :=)
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 09:46"]
Eipä ole onneksi meillä tuollaista :) Ei ole isot tulot, mutta olen osa-aikatyössä, jää paljon aikaa lapsille, itselle jne. Ja talokin rakennutettiin, tosin pieni joten hyvin pystyi senkin tekemään :)
[/quote]
Jos et elä ruuhkavuosia, miksi tulet ketjuun kertomaan elämästäsi?
Lukutaito hukassa, vai ;)
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 13:26"]
Eipä ole onneksi meillä tuollaista :) Ei ole isot tulot, mutta olen osa-aikatyössä, jää paljon aikaa lapsille, itselle jne. Ja talokin rakennutettiin, tosin pieni joten hyvin pystyi senkin tekemään :)
[/quote]
[/quote]
Katsos kun tämä on keskustelupalsta ja keskustelut tuppaa rönsyilemään :)
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 13:24"]
Kumma kun mammat, jotka eivät elä ruuhkavuosia, tulevat suureen ääneen paasaamaan, että he eivät elä ruuhavuosia ketjuun, missä puhutaan ruuhkavuosista.
[/quote]
Tämäkin on varmaan sitä rakentavaa keskustelua hyvässä hengessä :) Ehkä kannattaisi ne muutamat vapaahetket käyttää lasten kanssa eikä palstailuun? :)
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 13:29"]
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 13:26"]
[/quote]
[/quote]
Katsos kun tämä on keskustelupalsta ja keskustelut tuppaa rönsyilemään :)
[/quote]
Eli kun on otsikko ruuhkavuosista, tulet kolmanteen viestiin jo kertomaan omasta elämästäsi, mikä ei liity tippakaan ruuhkavuosiin.
Erikoista.....
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 13:31"]
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 13:24"]
[/quote]
Tämäkin on varmaan sitä rakentavaa keskustelua hyvässä hengessä :) Ehkä kannattaisi ne muutamat vapaahetket käyttää lasten kanssa eikä palstailuun? :)
[/quote]
Minkä lasten kanssa?????
77, miksi tulit viisastelemaan ruuhkavuosiketjuun?
Kaikille teille, jotka ruuhkavuosissa elätte, tsemppihenkeä ja toivottavasti väliin sopivasti vaihteluakin! Toivottavasti teillä on lähipiirissä vertaistukea.
Nyt pitää kyllä ihmetellä, miksi ihmeessä minkään harrastuksen pitäisi viedä viittä iltaa viikossa? Juuri niin kasvatetaan seuraavaa suoritus-sukupolvea!
Toki harrastukset ovat tärkeitä, mutta niin myös perheen yhdessäolo ja ihan vaan se kiireetön ja suorittamaton oleminen.
Vanhemmat vanhenee ja sairauksia tulee, eihän sekään nyt mikään ennakoimaton asia voi olla. Työikäisen tai lapsen sairastuminen taas on elämäntilanne, mitä itse ei voi valita ja sillä ei ole tekemistä ns. ruuhkavuosien kanssa.
Onpahan vaan niitä elämän eteentuomia kriisejä ja koettelemuksia. mitkä pistää asiat ja arvot uusiksi ja joista on vaan selvittävä.
Oikeastaan olisi osattava erottaa asiat, joihin voi itse vaikuttaa ja tehdä se. Erottaa asioista, joihin ei voi vaikuttaa ja hyväksyä ne ja tehdä parhaansa.
Oli vanha viisaus.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 12:46"]
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 10:15"]
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 09:59"]
Kaikki ei voi tehdä osa-aikatyötä. Eikä halua. Minä teen 80% työaikaa ja samoin mies, silti on kiire koko ajan! 10-vuotias harrastaa 5 kertaa viikossa, 7-vuotias 3 kertaa viikossa. Pelit päälle. Lisäksi on taaperoikäinen. Omat harrastukset, miehen harrastukset. Työ, kotityöt. Ei tarvi miettiä, mihin aikansa käyttää.
[/quote]
Jos ei halua niin sitten on varmaan turha valittaakaan :) Ja itsehän te olette valinneet sen, että lapset harrastaa tosi paljon jne. Ja tuohon syssyyn kun vielä aletaan rakentamaan niin varmaan järkikin sanoo jo, että aika ja rahat ovat lujilla.
[/quote]
Mielestäni tuo vastaaja ei mitään valittanut. Hän kertoi omalta osaltaan miten ruuhkavuodet näkyy heidän perheessään.
Meillä alkaa ihan pikkuhiljaa vähän helpottamaan, kun lapset on 5, 8 ja 10-vuotiaat. Me myös olemme molemmat vaativissa töissä, ja talokin on rakennettu. Ei raaskita sanoa lapsille, että ette saa harrastaa, kun intohimoa löytyy, joten kuskataan heitä. Eikähän tuolla 10-v:llä jo viimeistään viiden vuoden päästä ole joku moottoriajoneuvo, jolla voi mennä treeneihinsä itse : ) Ehkä jo mopoautolla kuskata veljiäänkin sitten.
Mutta joo. Arki-iltaisin ei ehdi tehdä mitään. Ei mitään, ikinä. Onneksi meillä käy siivooja kahdesti kuussa se on aivan valtava pelastus tässä puristuksessa.
[/quote]
Joo, en valittanut, mutta hymiötyyppi ei kommentoinutkaan mulle, vaan ap:lle. Halusi vain jostain syystä lainata mun tekstiä...
Mä olen samaa mieltä siitä, että ei lapsille niin vain sanota, että harrastaminen loppuu!Eikä kilpalajeja voi harrastella vain kerran viikossa. Jostain se jaksaminen pitää vain ottaa. Itseään unohtamatta...