Mitkä ihmeen ruuhkavuodet?
Onko se nyt tätä, kun aika ei tunnu riittävän työn, perheen ja parisuhteen välillä ja vielä pitäisi löytää aikaa itsellekin? Pitäisi jaksaa käydä töissä, rakentaa taloa, nähdä ystäviä, kuskata lapsia hoitoon/harrastuksiin yms. Tämä ainainen riittämättömyyden tunne.
Kommentit (145)
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 13:39"]
Ruuhkavuodet on sitä kun ollaan töissä, lapsia on, maksetaan velkaa jne. Sitten alkaa vapaus kun lapset omillaan. Voi kunnolla alkaa matkustelemaan, naattimaan kaksin käsin elämästä.
[/quote]
Elämä on valintoja. Ei ole pakko ostaa niin kallista taloa,että on pakko ottaa velkaa. Töissä ei ole pakko käydä, eikä lapsia tehdä.
Jokaisen on elettävä valintojensa kanssa. Tyhjä itkeä, kun paskat on jo housuissa.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 13:37"]
77, miksi tulit viisastelemaan ruuhkavuosiketjuun?
Kaikille teille, jotka ruuhkavuosissa elätte, tsemppihenkeä ja toivottavasti väliin sopivasti vaihteluakin! Toivottavasti teillä on lähipiirissä vertaistukea.
[/quote]
Noin kovastiko kolahti ;O)
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 13:35"]
Minkä lasten kanssa?????
[/quote]
Eli sä tulet nillittämään mulle VAUVA palstalla, että miksi kirjoitan ruuhkavuosista ja itselläsi ei ole lapsia ollenkaan?! (vai "nykyajan" eroperhe)
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 10:37"]
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 10:15"]
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 09:59"]
Kaikki ei voi tehdä osa-aikatyötä. Eikä halua. Minä teen 80% työaikaa ja samoin mies, silti on kiire koko ajan! 10-vuotias harrastaa 5 kertaa viikossa, 7-vuotias 3 kertaa viikossa. Pelit päälle. Lisäksi on taaperoikäinen. Omat harrastukset, miehen harrastukset. Työ, kotityöt. Ei tarvi miettiä, mihin aikansa käyttää.
[/quote]
Jos ei halua niin sitten on varmaan turha valittaakaan :) Ja itsehän te olette valinneet sen, että lapset harrastaa tosi paljon jne. Ja tuohon syssyyn kun vielä aletaan rakentamaan niin varmaan järkikin sanoo jo, että aika ja rahat ovat lujilla.
[/quote]
juu ja sinunlaiset vois jo vihdoin vetää vitun päähän.
ärsyttää, kun tällaisten vuoksi joka helvetin keju menee vänkäämiseksi, kun näissä vois joskus hyvässä hengessä vaihtaa kokemuksia ja purkaa mieltään
[/quote]
Vetäisin, mutta naiset eivät päästä minua lähellekään vittuaan.
- M34
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 13:22"]
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 13:16"]
Mä en ymmärrä, miksi koet tarpeelliseksi arvottaa toisten valintoja. Kukaan uhkavuosista kärsivä tuskin pitää valintojaan huonina, en minä ainakaan. Kiire on, kyllä. Kadunko lapsiani? En. Kadunko sitä, että teen mieleistäni työtä ja harrastan itse? En. Valintani eivät ole olleet huonoja. Hektistä elämä on nyt jonkin aikaa.
[/quote]
Kuten sanoin, jokainen tekee omat valintansa. Jos eriävästä mielipiteestä saatikka oman tilanteen kertomisesta loukkaannutaan noin verisesti niin väitän kyllä, että silloin ei siihen omaan valintaan olla aidosti tyytyväisiä. Hienoa että sinä olet! :) Kaikki ei ole :(
[/quote]
Kyllä noissa oma valinta-viesteissä sanoma on selkeästi se, että kehrätään omassa tyytyväisyydessä ja viisastellaan niille, jotka ovat valinneet toisin.
Meillä on ollut kiivastahtinen elämä ja tietoisesti olemme valinneet sen, koska edut ovat selkeästi olleet haittoja isommat. Siitäkin huolimatta sitä voi ja saa olla välillä väsynyt ja valittaa. Nyt sitten kun ap aloitti ruuhkavuosiketjunsa, niin eikös siihen heti putkahtanut tuo yksi, joka myhäilee, että ai, on se vaan kiva kun mulla ei ole noin, katsos kun se on ihan oma valinta, ja siihen vielä omahyväinen naurava naama perään.
Mutta syntyipä keskustelua sentään.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 13:43"]
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 13:35"]
Minkä lasten kanssa?????
[/quote]
Eli sä tulet nillittämään mulle VAUVA palstalla, että miksi kirjoitan ruuhkavuosista ja itselläsi ei ole lapsia ollenkaan?! (vai "nykyajan" eroperhe)
[/quote]
Minä en nillitä, vaan luin ketjua ihan mielenkiinnon vuoksi ja ihmettelin, että miksi ruuhkavuosia elämättömät tulevat nillittämään, vaikka eivät edes ruuhavuosia elä.
Ahdistaako sinua jokin? Kannattaa mennä lepäämään ja sulkea kone, jos palstailu ottaa noin tiukille.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 12:25"]
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 12:03"]
Niin, pitää jättää lapset tekemättä ja talo rakentamatta ja asua yksiössä loppu elämä, ettei joudu kamppailemaan kiirevuosien kanssa...
[/quote]
Me olemme miehen kanssa keränneet jo parin vuoden ajan "lapsirahastoa" eli sijoitamme joka kuukausi sellaisen summan, jonka lapsen elättämiseen menisi keskimäärin. Nykyisellä tuotto-odotuksella meillä on yli 200 000 euroa siinä vaiheessa, kun lapsi muuttaisi pois kotoa. Ei siis tarvitse asia yksiössä, nykyinen kaksio keskustassa riittää ihan hyvin. -34
[/quote]
Tämä on tosi hyvä idea, jos ei halua lapsia. Me ollaan varmasti saman verran tai enemmän miinuksella lasten takia. :/
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 13:42"]
Kaikille teille, jotka ruuhkavuosissa elätte, tsemppihenkeä ja toivottavasti väliin sopivasti vaihteluakin! Toivottavasti teillä on lähipiirissä vertaistukea.
[/quote]
[/quote]
Joo, suoraan sanoen suututtaa ap:n puolesta. Ei hän olisi ihan tuollaista ilakointia varmaan tarvinnut. Mutta kiva että sulla on ainakin hyvä mieli omista valinnoistasi.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 13:49"]
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 13:42"]
[/quote]
[/quote]
Joo, suoraan sanoen suututtaa ap:n puolesta. Ei hän olisi ihan tuollaista ilakointia varmaan tarvinnut. Mutta kiva että sulla on ainakin hyvä mieli omista valinnoistasi.
[/quote]
Minulla on hyvä mieli valinnoistani ;O)
Jotkut osaavat tehdä oikeita valintoja, eivätkä juokse rahan perässä. Ohjeita on annettu. Vähän lapsia, lyhennetty työaika, tarpeeksi nuorena tehdä lapset ja vanhemmille maksettua hoitoapua. Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää :O)
Minä olen elämääni tyytyväinen. Jos et sinä ole, se on ihan sinun syysi ;O)
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 13:41"]
Ruuhkavuodet on sitä kun ollaan töissä, lapsia on, maksetaan velkaa jne. Sitten alkaa vapaus kun lapset omillaan. Voi kunnolla alkaa matkustelemaan, naattimaan kaksin käsin elämästä.
[/quote]
Elämä on valintoja. Ei ole pakko ostaa niin kallista taloa,että on pakko ottaa velkaa. Töissä ei ole pakko käydä, eikä lapsia tehdä.
Jokaisen on elettävä valintojensa kanssa. Tyhjä itkeä, kun paskat on jo housuissa.
[/quote]
Ja siltikin sitä jaksaa paremmin, kun saa tukea samassa tilanteessa olevilta, jotka auttaa pesemään ne virtuaalisonnat sieltä housunperästä.
Viisastelijalle: jos lähimmäisesi sairastuu vaikka keuhkosyöpään, niin sanotko hänelle, että onsevaan hyvä kun itse olen tajunnut olla polttamatta tupakkia?
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 13:48"]
Minä en nillitä, vaan luin ketjua ihan mielenkiinnon vuoksi ja ihmettelin, että miksi ruuhkavuosia elämättömät tulevat nillittämään, vaikka eivät edes ruuhavuosia elä.
Ahdistaako sinua jokin? Kannattaa mennä lepäämään ja sulkea kone, jos palstailu ottaa noin tiukille.
[/quote]
Ei suinkaan, mutta monia muita tuntuu ahdistavan...ja jos itse lapsettomana palstailee vauvapalstalla niin taitaa olla väärä henkilö arvioimaan sitä, kuka täällä saa minnekin kirjoittaa :)
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 13:53"]
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 13:41"]
[/quote]
[/quote]
Ja siltikin sitä jaksaa paremmin, kun saa tukea samassa tilanteessa olevilta, jotka auttaa pesemään ne virtuaalisonnat sieltä housunperästä.
Viisastelijalle: jos lähimmäisesi sairastuu vaikka keuhkosyöpään, niin sanotko hänelle, että onsevaan hyvä kun itse olen tajunnut olla polttamatta tupakkia?
[/quote]
Totta kai se on oma valinta. Kukaan ei pane tupakkaa väkisin suuhun.
Sinäkin olisit voinut opiskella itsellesi kunnon ammatin ja hommata pääomaa ja sitten vasta tehdä lapsia sen verran, kuin jaksat itse hoitaa.
Valinta on vapaa ;o)
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 13:54"]
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 13:48"]
[/quote]
Ei suinkaan, mutta monia muita tuntuu ahdistavan...ja jos itse lapsettomana palstailee vauvapalstalla niin taitaa olla väärä henkilö arvioimaan sitä, kuka täällä saa minnekin kirjoittaa :)
[/quote]
Selasin keskustelupalstan sääntöjä ja missään ei lue, että tänne pääsyvaatimuksena on lapset.
Edelleen ihmettelen tarvetta tulla kertomaan omasta elämästä jo kolmantena vastauksena, jos se ei liity tippaakaan aloitukseen.
Erikoista todellakin.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 13:45"]
Kyllä noissa oma valinta-viesteissä sanoma on selkeästi se, että kehrätään omassa tyytyväisyydessä ja viisastellaan niille, jotka ovat valinneet toisin.
Meillä on ollut kiivastahtinen elämä ja tietoisesti olemme valinneet sen, koska edut ovat selkeästi olleet haittoja isommat. Siitäkin huolimatta sitä voi ja saa olla välillä väsynyt ja valittaa. Nyt sitten kun ap aloitti ruuhkavuosiketjunsa, niin eikös siihen heti putkahtanut tuo yksi, joka myhäilee, että ai, on se vaan kiva kun mulla ei ole noin, katsos kun se on ihan oma valinta, ja siihen vielä omahyväinen naurava naama perään.
[/quote]
Tarkoituksena ei ollut viisastella, pahoittelut siitä. Tässä ketjussa on annettu monia neuvoja siihen, että miten elämän ei tarvitsisi olla tuollaista, kuten mainitsemani osa-aikatyö. Mutta kun ruuhkavuosia elävät syyllistyy niistäkin ja mikään ei kelpaa. On saatava monta lasta, on saatava iso talo, on hienoa että lapset harrastaa mutta kun itsellekin pitää saada aikaa ja harrastuksia, vaikka työ vie jo suunnattomasti aikaa jne. Jos ihminen on sinut valintojensa kanssa, ei varmastikaan hyökkää noin kovasti vastaan. Ja kieltämättä, totta kai olen onnellinen meidän valinnoista. Samoin muksut. Koululainenkin on iloinen, että äiti on välillä kotona, eskarilainen on mielissään vapaapäivistä, vaikka tämän erään mielestä näin ei voi olla, vaan lapset on aivopesty sanomaan näin....
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 13:57"]
Selasin keskustelupalstan sääntöjä ja missään ei lue, että tänne pääsyvaatimuksena on lapset.
[/quote]
Oliko siellä sääntönä, että mitään aloitukseen kuulumatonta ei saa kirjoittaa? Niinpä :)
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 13:59"]
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 13:45"]
[/quote]
Tarkoituksena ei ollut viisastella, pahoittelut siitä. Tässä ketjussa on annettu monia neuvoja siihen, että miten elämän ei tarvitsisi olla tuollaista, kuten mainitsemani osa-aikatyö. Mutta kun ruuhkavuosia elävät syyllistyy niistäkin ja mikään ei kelpaa. On saatava monta lasta, on saatava iso talo, on hienoa että lapset harrastaa mutta kun itsellekin pitää saada aikaa ja harrastuksia, vaikka työ vie jo suunnattomasti aikaa jne. Jos ihminen on sinut valintojensa kanssa, ei varmastikaan hyökkää noin kovasti vastaan. Ja kieltämättä, totta kai olen onnellinen meidän valinnoista. Samoin muksut. Koululainenkin on iloinen, että äiti on välillä kotona, eskarilainen on mielissään vapaapäivistä, vaikka tämän erään mielestä näin ei voi olla, vaan lapset on aivopesty sanomaan näin....
[/quote]
Onneksi elämä menee niin, että älä sitä sano, mitä et tulevassa halua kohdata. Eli muista nämä viisastelusi jonain päivänä, kun elämäsi romahtaa ja voimavarasi loppuvat. Muista silloin todella tarkkaan, kuinka hanakka olit toisille kertomaan, miten pitää elää ja sinulta puuttui myötäelämisen kyky.
Usko pois, mutta elämä kostaa. Siihen asti ;) ;) ;) ;)
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 14:02"]
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 13:57"]
[/quote]
Oliko siellä sääntönä, että mitään aloitukseen kuulumatonta ei saa kirjoittaa? Niinpä :)
[/quote]
Toki saa. Ja ymmärrän, jos kokee, ettei kukaan kuuntele, pitää yrittää netissä jollain anonyymilla keskustelufoorumilla päästä jokaiseen ketjuun kertomaan omasta elämästä, että kokisi olevansa olemassa.
Hyvää jatkoa sinulle. Toivottavasti saat tästä keskustelufoorumista voimaa itsellesi, jos et sitä muualta saa, etkä näkyvyyttä itsellesi muualla.
Ehkä jonain päivänä saat elämäsi kuntoon
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 14:04"]
Onneksi elämä menee niin, että älä sitä sano, mitä et tulevassa halua kohdata. Eli muista nämä viisastelusi jonain päivänä, kun elämäsi romahtaa ja voimavarasi loppuvat. Muista silloin todella tarkkaan, kuinka hanakka olit toisille kertomaan, miten pitää elää ja sinulta puuttui myötäelämisen kyky.
Usko pois, mutta elämä kostaa. Siihen asti ;) ;) ;) ;)
[/quote]
Ja minäkö se ilkeä viisastelija olikin? Minusta tuntuu oikeasti pahalta, että joku suuttuu randomin valinnoista niin paljon, että toivoo tälle henkilökohtaista pahaa. Minä olen KOKO ajan sanonut (minä en ole täällä ainoa keskustelija) että kukin tekee ne omat valintansa, en ole missään vaiheessa sanonut että minun ratkaisuni ovat oikeita (paitsi meille)
Ja sitten asiaan. Olen kokenut muutama vuosi sitten vaikean romahduksen, jolloin kävin todella pohjalla ja olin sairaalahoidossakin. Ja silloin viimeistään arvot muuttuivat. Kamppailemme koko ajan mm. terveysongelmien kanssa. Kertoisitko mitä muuta meille vielä toivoisit? Miten toivoisit elämän kostavan meille ja miksi?
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 11:00"]
Menkää kunnon töihin, on varaa ostaa isovanhemmille ostopalveluja ja näin säästyy omaa aikaa. Opiskelu kannattaa, eikä kannata jäädä johonkin lähärin ammattiin. Elämä on valintoja. Tyhjää vingutte.
[/quote]
Voihan ne isovanhemmat ostaa niitä palveluja itsekin. Aika monella on velaton asunto, sen kun myy ja etsii halvan vuokra-asunnon, niin varmasti on rahaa ostaa jos vaikka minkälaista palvelua. Mutta kun ei, itse vaan kituutellaan että keski-ikäisille lapsille jäisi mahdollisimman paljon perintöä. Samalla odotetaan, että lapset omien lasten ja töiden ohella ehtisivät pitää huolta vanhemmistaan.