Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Lihavuus on yhteiskunnan sairaus ja vika

Vierailija
22.09.2020 |

https://www.hs.fi/tiede/art-2000006640300.html (Koko artikkeli on vain tilaajille, joten en valitettavasti itsekään näe sitä)

Oho! Normaalipainoiset ihmiset ovat jo vähemmistöä. Tosin en ymmärrä miten koko lihavuusepidemian voi laittaa yhteiskunnan syyksi. Epäterveellistä ruokaa on aika vapaasti tarjolla, mutta ei se nyt tarkoita sitä, että ihmisten olisi pakko ostaa sitä. Ei olisi reilua, että epäterveellisen ruoan syömistä suitsittaisiin verottamalla, koska se iskisi myös normaalipainoisiin, jotka osaavat syödä sopivasti. Parempihan olisi vaikka pudottaa terveellisten ruokien alveja.

Kommentit (173)

Vierailija
101/173 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen seuraillut laihdutussivustolla kuvia, mitä sapuskoja laihduttajat syö. Perinteisesti kuvista ei kasvista löydy etsimälläkään. Päivällisen sivussa saattaa olla pilkottuna puolikas tomaatti.

Ainoa, kenen kuvista löytyy runsaasti erilaisia kasviksia on ketoilijat.

Tää kansa on ihan pihalla siitä, mikä on terveellinen ruokavalio. Mussutetaan kiloittain pastaa, mukaterveellisiä tuoremehuja, leipää yms. ja ihmetellään ku takamus leviää.

Just joo. Ketoilu onkin ainoa terveellinen ruokavalio ja kaikki muut elää jollain sipseillä. Mä olen vegaani enkä tiedä ketään, joka söisi enemmän kasviksia, hedelmiä tai marjoja kuin minä. Fiksuna ihmisenä tosin tiedän, ettei joku täysjyväpasta tai -leipä tee ihmisestä lihavaa tai sairasta. Voin jopa sanoa, ettei ihmisten tarvitse luopua lihasta tai maitotuotteista ollakseen terveitä.

Voisiko joku ketoilija kertoa, että miksi aasialaiset ihmiset ovat meitä terveempiä ja hoikempia, vaikka he syövät vähemmän lihaa ja enemmän hiilareita kuin me? He syövät jopa sitä kauhistuttavaa valkoista riisiä!

Vierailija
102/173 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oho, kerrankin joku ei ole työttömien tai matalasti koulutettujen syytä.

No työttömissä ja kouluttamattomissa on enemmän lihavia, että miten sen nyt ottaa...

Koulutus edistää tietoutta terveellisistä elämäntavoista ja nostaa usein elämänlaatua jo paremman taloudellisen tilanteenkin kautta, jolloin alttius mt-ongelmiin ja niistä johtuvaan ylipainoon vähenee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/173 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän lisäksi Hesassa jumppatunnit ovat vain eliitille. En maksa 15e jooga tunnista.

Mä teen ilmaisia tanssitunteja Youtubesta. Olen tykännyt tosi paljon afrikkalaisesta Kukuwa tanssista ja Leila Isaacsin pitämistä vatsatanssitunneista. Youtubesta löytää kaikenlaista kuntoilua, johon ei tarvitse mitään tarvikkeita, joten liikkumattomuus nykypäivänä on kyllä ihan oma syy.

Moni tarvitsee ainakin alkuun sen ryhmäpaineen tuen.  Somessa ihmiset voisivat sopia enemmän ryhmäliikuntatreffejä, esim. ulkoliikuntaankin. 

Noihin mun ehdottamiin treeneihin ei tarvitse mitään. Vatsatanssia varten en vaihda edes vaatteita ja eilenkin innostuin tekemään yhden treenin, kun Youtuben etusivulla oli kivannäköinen ja lyhyt video. Työnsin vaan tuolin syrjään ja aloin tanssimaan.

En tajua miten joillekin voi olla helpompi lähteä johonkin erilliseen paikkaan harrastamaan jotain kuin tehdä joku 20 minuutin tanssi tietokoneen edessä. Tai miten pitkäikäinen muutos se on, jos se on niin suurta pakkopullaa, että jonkun pitää pakottaa sut tekemään sen?

Vierailija
104/173 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoin ongelma on ihmisten laiskuus. Ei viitsitä itse laittaa ruokaa perusaineksista, mielummin vedetään valmisaterioita ja pikaruokaa naamariin. Liikuntaa ei harrasteta edes arkiliikunnan verran, lyhyetkin matkat mennään aina autolla.

Vierailija
105/173 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isoin ongelma on ihmisten laiskuus. Ei viitsitä itse laittaa ruokaa perusaineksista, mielummin vedetään valmisaterioita ja pikaruokaa naamariin. Liikuntaa ei harrasteta edes arkiliikunnan verran, lyhyetkin matkat mennään aina autolla.

YLE TV2 Ti 22.09.2020

klo 14.30

Katso ihmeessä, jutellaan sitten lisää;-)

Vierailija
106/173 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

YLE TV2 Ti 22.09.2020

klo 14.30

Katso ihmeessä, jutellaan sitten lisää;-)

Oletko se muinaisämmä, joka linkkailee asiaan kuulumattomia juttuja ketjun täyteen? En ymmärrä miten Kekseliäs nikkari -ohjelma liittyy mihinkään.

Vierailija
107/173 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi on osittain kyllä myös valtion ongelma. Aterioille pitäisi olla tietyt vaatimukset eineksissäkin eikä mitä tahansa paskaa pitäisi saada myydä. Kaikki ei kuitenkaan tykkää ruuanlaitosta ja haluaa helppoa sekä nopeaa. Syöminen kuitenkin on samanlaista pakko pullaa kuin nukkuminen

Vierailija
108/173 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen seuraillut laihdutussivustolla kuvia, mitä sapuskoja laihduttajat syö. Perinteisesti kuvista ei kasvista löydy etsimälläkään. Päivällisen sivussa saattaa olla pilkottuna puolikas tomaatti.

Tää kansa on ihan pihalla siitä, mikä on terveellinen ruokavalio. Mussutetaan kiloittain pastaa, mukaterveellisiä tuoremehuja, leipää yms. ja ihmetellään ku takamus leviää.

Just joo. Ketoilu onkin ainoa terveellinen ruokavalio ja kaikki muut elää jollain sipseillä. Mä olen vegaani enkä tiedä ketään, joka söisi enemmän kasviksia, hedelmiä tai marjoja kuin minä. Fiksuna ihmisenä tosin tiedän, ettei joku täysjyväpasta tai -leipä tee ihmisestä lihavaa tai sairasta. Voin jopa sanoa, ettei ihmisten tarvitse luopua lihasta tai maitotuotteista ollakseen terveitä.

Voisiko joku ketoilija kertoa, että miksi aasialaiset ihmiset ovat meitä terveempiä ja hoikempia, vaikka he syövät vähemmän lihaa ja enemmän hiilareita kuin me? He syövät jopa sitä kauhistuttavaa valkoista riisiä!

Mä voin kertoo sulle kun oot niin pihalla: ne syö tosi vähän riisiä, ne ei syö karkkeja, sipsejä yms, siellä on jumalaton sosiaalinen paine olla laiha ja etenkin monet naiset näännyttävät itseään ollakseen alipainoisia. Käyppä tsekkaamassa vaikka kpop diet ja sano kuinka monessa niissä mätetään puoli kiloa riisiä 6 kertaa päivässä? Aivan.

Viestissä, johon viittaat ei missään kohdassa sanottu, että ketoilu on ainoa terveellinen ruokavalio. Siinä sanottiin, että todella monet suomalaiset, edes laihduttajat, eivät syö kasviksia juuri ollenkaan. Miksi loukkaannuit asiasta noin kovasti, osuiko pahastikin omaan koipeen kun piti tulla selittelemään ja puolustelemaan just SUN ruokavaliota? Voi reppanaa.

Vierailija
109/173 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko ja pakko. Ei se noin toimi.

1950-luvulla tilanne oli täysin eri, koska tarjonta pienempää.

Ja nimenomaan pitäisi estää, että normaalipainoisista ei tule ylipainoisia niilä veroilla.

Eihän sillä nyt ole mitään väliä, jos joku 110 kg syö vähän karkkia ja onkin pari kiloa painavampi.

Jos mä olen pysynyt normaalipainoisena jo melkein 35 vuotta, vaikka syön melkein joka päivä herkkuja, niin miksi minua pitäisi rangaista siitä, että en tunge naamaani koko pussia kerralla? Mä en halua maksaa enempää syömästäni epäterveellisestä pskasta vain sen takia, että muut ihmiset eivät osaa kontrolloida syömisiään/liikkumistaan senkään vertaa.

Koska on epäterveellistä mättää herkkuja melkein joka päivä vaikka et lihoisikaan.

Oliko tämä oikeasti uutinen?

Kerrotko mitä siitä käytännössä tapahtuu jos syön muutaman palan suklaata jota päivä tai pari keksiä? Jos muuten syö terveellisesti ja liikkuu. Kiitos! Linkkiä voi myös laittaa miten terveyteni tuosta tuhoutuu.

Vierailija
110/173 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä voin kertoo sulle kun oot niin pihalla: ne syö tosi vähän riisiä, ne ei syö karkkeja, sipsejä yms, siellä on jumalaton sosiaalinen paine olla laiha ja etenkin monet naiset näännyttävät itseään ollakseen alipainoisia. Käyppä tsekkaamassa vaikka kpop diet ja sano kuinka monessa niissä mätetään puoli kiloa riisiä 6 kertaa päivässä? Aivan.

Viestissä, johon viittaat ei missään kohdassa sanottu, että ketoilu on ainoa terveellinen ruokavalio. Siinä sanottiin, että todella monet suomalaiset, edes laihduttajat, eivät syö kasviksia juuri ollenkaan. Miksi loukkaannuit asiasta noin kovasti, osuiko pahastikin omaan koipeen kun piti tulla selittelemään ja puolustelemaan just SUN ruokavaliota? Voi reppanaa.

Osoita missä sanoin, että Aasiassa syödään puoli kiloa riisiä kuusi kertaa päivässä? Sinä vedit kaiken ihan överiksi heti ensi viestistä lähtien (kiloittain pastaa ja ketolaiset on ainoita, jotka syö monipuolisesti kasviksia), joten oli ihan järkevä olettaa, että kun mainitset ketoilun, pidät sitä myös superterveellisenä ruokavaliona.  Ja eikö ole ihan asiallista vastata, että osaavat muutkin syödä monipuolisesti kasviksia ja hedelmiä kuin ketoilijat? Vai menikö raukalla nyt tunteisiin, ettei kaikki pidäkään ketoilua terveellisenä?

Totta kai Aasiassa syödään muutenkin vähemmän, kun ihmiset ovat hoikkia. Se on se kokonaisuus eikä yksi ainesosa.

Vierailija
111/173 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nää ihmiset ketkä valittaa, että terveellinen ruoka on kallista, ovat ihan pihalla. Ensinnäkin, syökää vähemmän. Ja lopettakaa roskaruuan mussuttelu. Ja kyllä hevi-osastolta löytyy myös niitä edullisia vaihtoehtoja. Tai ostakaa vaikka pakastevihanneksia ja käyttäkää niitä ruokiin. Kana ja pavut halpoja. 

Anna kun arvaan. Et itse osta pelkästään halvimpia ruokia, vaan sulla on halutessasi varaa valita niille muitakin (kalliimpia) vaihtoehtoja. Jos sulla olisi varaa vain niihin halvimpiin ja niitä pitäisi syödä koko loppuelämä, saattaisit huomata että terveellisesti syöminen onnistuu halvallakin, mutta aika ankeaa se silloin tuppaa olemaan.

Vierailija
112/173 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mainostus pois, terveellinen ravinto edullisemmaksi, lihalle ja eineksille isompi verotus. Tietoisuutta esim resepteistä näkyville enemmän. Pikaruokaketjuihin terveellisempiä vaihtoehtoja samalla hinnalla enemmän.

Onhan jenkeissäkin kalliimpaa syödä terveellisesti kuin hukuttaa itsensä mäkkisafkaan.

Katsoin joskus ohjelman, jossa perheen lapsi olisi halunnut kaupasta yhden appelsiinin. Äiti kysyi, että otatko mieluummin tämän appelsiinin vai Happy mealin kun ne ovat saman arvoisia : (

No just joo. Appelsiini ei takuulla maksa 3-4 euroa. Haloo?!?!

Vierailija
113/173 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja nimenomaan pitäisi estää, että normaalipainoisista ei tule ylipainoisia niilä veroilla.

Eihän sillä nyt ole mitään väliä, jos joku 110 kg syö vähän karkkia ja onkin pari kiloa painavampi.

Jos mä olen pysynyt normaalipainoisena jo melkein 35 vuotta, vaikka syön melkein joka päivä herkkuja, niin miksi minua pitäisi rangaista siitä, että en tunge naamaani koko pussia kerralla? Mä en halua maksaa enempää syömästäni epäterveellisestä pskasta vain sen takia, että muut ihmiset eivät osaa kontrolloida syömisiään/liikkumistaan senkään vertaa.

Koska on epäterveellistä mättää herkkuja melkein joka päivä vaikka et lihoisikaan.

Kerrotko mitä siitä käytännössä tapahtuu jos syön muutaman palan suklaata jota päivä tai pari keksiä? Jos muuten syö terveellisesti ja liikkuu. Kiitos! Linkkiä voi myös laittaa miten terveyteni tuosta tuhoutuu.

En ole lainaamasi, mutta eihän tuo ole mitään mättämistä. Ihan normaalia syömistä. Jos sulla kestää keksipaketti tyyliin viikon, sun budjetti tuskin kaatuu siihen vaikka se maksaisikin vähän enemmän. Jos kaatuu, niitä ei ole pakko syödä. Joudut muutenkin kymmenen vuoden sisään vähentämään, koska aineenvaihdunta hidastuu iän myötä vaikka söisi ja liikkuisi samaan malliin.

Vierailija
114/173 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasviksissa on joo se kustannustekijä että niiden ravintopitoisuus on niin matala että niitä pitäisi mättää kilokaupalla. Vihannesten ja kasvisten keskimääräinen energiatiheys on 40 kaloria per 100g. Hintoja on ketjussa lueteltu. Lisäksi on tietysti se fakta, että harva ihminen yksinkertaisesti jaksaa pupeltaa mautonta, hajutonta, koostumukseltaan styroksia tai sahanpurua vastavaa prujua naamaan.

Kasvisten idea lautasella juuri on, että ne täyttävät mahaa tuomatta juuri kaloreita. Niitä ei kannata syödä pelkästään vaan esim. lautasmallin mukaan puoli lautasta, muu osa voi olla tukevampaa ruokaa. 

Se hinta on normaaleille kuolevaisille usein se kynnys. Maksat monta euroa et-mistään, siitä että saat mahan turvonneeksi. Tämä on tosin vähän kaksijakoinen juttu, koska yleensä vähävaraiset syövät kuitenkin liikaa kaloreita, koska eivät säästä toisesta päästä.

Vierailija
115/173 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenen vika on se että tubettaja iida pasanen on lihava?

Vierailija
116/173 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toi on osittain kyllä myös valtion ongelma. Aterioille pitäisi olla tietyt vaatimukset eineksissäkin eikä mitä tahansa paskaa pitäisi saada myydä. Kaikki ei kuitenkaan tykkää ruuanlaitosta ja haluaa helppoa sekä nopeaa. Syöminen kuitenkin on samanlaista pakko pullaa kuin nukkuminen

Toki se on valtion ongelma, lihavuudesta aiheutuvat kulut räjähtävät jossain vaiheessa käsiin.

Mutta kyllä yksilölläkin joku vastuu pitää olla, ei kaikki voi sina olla kivaa. En minäkään tykkää käydä töissä, mutta käyn koska haluan säilyttää edes jonkinlaisen elintason. Ja olisihan se toki töiden jälkeen helpompi vaan kurvata mäkkäriin, mutta koska haluan pysyä kunnossa niin ajan kaupan kautta kotiin ja kokkaan itse.

Vierailija
117/173 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole lainaamasi, mutta eihän tuo ole mitään mättämistä. Ihan normaalia syömistä. Jos sulla kestää keksipaketti tyyliin viikon, sun budjetti tuskin kaatuu siihen vaikka se maksaisikin vähän enemmän. Jos kaatuu, niitä ei ole pakko syödä. Joudut muutenkin kymmenen vuoden sisään vähentämään, koska aineenvaihdunta hidastuu iän myötä vaikka söisi ja liikkuisi samaan malliin.

Mättämisen tuo kommentoija veti omasta päästään, kyse oli siitä että syö herkkuja jokapäivä, se on kuulemma ehdoton no no, vaikka muuten olisi terveys ja mitat kunnossa.

Vierailija
118/173 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pudottanut painoa hiljalleen kohti normaalipainoa (BMI alle 25). Kenen vika pulkistuminen oli, ihan oma vika. Omassa päässä piti myös tapahtua naksahdus, ennen kuin aloin onnistua tavoitteessa. Laihdutettavaa ei ole ollut kymmeniä kiloja, vaan 8kg. Huomasin paksummaksi muuttuessani, että koko ajan alkoi ärsyttää paino enemmän ja toisaalta oli enemmän sitä holtitonta syömistä ja hällä-väliä asennetta.

En muista, mistä idea lähti järkeistää syömisiä ja pyrkiä normaalipainoon, jossa en ollutkaan viiteentoista vuoteen. Olen huomannut, että uuden syömistavan omaksuminen on vaatinut opettelua. En herkuttele arkena ollenkaan ja pyrin pitämään annoskoot kohtuullisina välttäen esim. buffetlounaita. Suurimmat haasteet lienevät: kasvisten reilun lisääminen lautaselle muun ruuan "kustannuksella", ruokailurytmin ylläpitäminen ja syömisen "himmailu" (tarvitsenko lisää ruokaa oikeasti vai onko vaikka jano?).

Ajattelen silti, että vaikka kasvisten arvonlisäveron alennus olisi tervetullut muutos, mutta epäilen että se ei silti saa vaikka ylipainoisimpia ostamaan herkkuja ja epäterveellistä syötävää sen vähempää. On siinä vaan lautasmallissa ja kohtuullisuuden opettelussa suuri työ jota ei lompakolla ratkaista.

Vierailija
119/173 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sen nyt pitäisi olla itsesäänselvää, että jokin meidän yhteiskunnassamme on muuttunut ja jopa kannustaa lihavuuteen, kerran se on nimenomaan nyt vasta räjähtänyt käsiin? Ruoka on bisnestä siinä missä muutkin kulutustavaramme. Herkkuja ihan tarkoituksella tavoitellaan suureen levikkiin myytävänksi ja mainostetaan niitä. Tämä yhdistettynä ihmisen luontaiseen kaipuuseen korkeakalorisiin ruokiin niin eikö tässä muka ole yhteiskunnankin vikaa taustalla?

Vierailija
120/173 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasviksissa on joo se kustannustekijä että niiden ravintopitoisuus on niin matala että niitä pitäisi mättää kilokaupalla. Vihannesten ja kasvisten keskimääräinen energiatiheys on 40 kaloria per 100g. Hintoja on ketjussa lueteltu. Lisäksi on tietysti se fakta, että harva ihminen yksinkertaisesti jaksaa pupeltaa mautonta, hajutonta, koostumukseltaan styroksia tai sahanpurua vastavaa prujua naamaan.

Kasvisten idea lautasella juuri on, että ne täyttävät mahaa tuomatta juuri kaloreita. Niitä ei kannata syödä pelkästään vaan esim. lautasmallin mukaan puoli lautasta, muu osa voi olla tukevampaa ruokaa. 

Se hinta on normaaleille kuolevaisille usein se kynnys. Maksat monta euroa et-mistään, siitä että saat mahan turvonneeksi. Tämä on tosin vähän kaksijakoinen juttu, koska yleensä vähävaraiset syövät kuitenkin liikaa kaloreita, koska eivät säästä toisesta päästä.

Olen kyllä samaa miletä tavallaan tästä. Nehän on loppujen lopuksi tosi pieniä määriä mitä, vaikka jossain pussissa on kasviksia. 100-200g vaikka määrällisesti näyttää tosi isolta. Ja noita pitäisi syödä 500g PÄIVÄSSÄ. On se määrällisesti oikeasti tosi paljon mitä noita pitäisi raahata kaupasta, mulla ehtii mennä melkein aina pilalle osa ennen kuin saan syötyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kuusi