Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Lihavuus on yhteiskunnan sairaus ja vika

Vierailija
22.09.2020 |

https://www.hs.fi/tiede/art-2000006640300.html (Koko artikkeli on vain tilaajille, joten en valitettavasti itsekään näe sitä)

Oho! Normaalipainoiset ihmiset ovat jo vähemmistöä. Tosin en ymmärrä miten koko lihavuusepidemian voi laittaa yhteiskunnan syyksi. Epäterveellistä ruokaa on aika vapaasti tarjolla, mutta ei se nyt tarkoita sitä, että ihmisten olisi pakko ostaa sitä. Ei olisi reilua, että epäterveellisen ruoan syömistä suitsittaisiin verottamalla, koska se iskisi myös normaalipainoisiin, jotka osaavat syödä sopivasti. Parempihan olisi vaikka pudottaa terveellisten ruokien alveja.

Kommentit (173)

Vierailija
121/173 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isoin ongelma on ihmisten laiskuus. Ei viitsitä itse laittaa ruokaa perusaineksista, mielummin vedetään valmisaterioita ja pikaruokaa naamariin. Liikuntaa ei harrasteta edes arkiliikunnan verran, lyhyetkin matkat mennään aina autolla.

Toi on osittain kyllä myös valtion ongelma. Aterioille pitäisi olla tietyt vaatimukset eineksissäkin eikä mitä tahansa paskaa pitäisi saada myydä. Kaikki ei kuitenkaan tykkää ruuanlaitosta ja haluaa helppoa sekä nopeaa. Syöminen kuitenkin on samanlaista pakko pullaa kuin nukkuminen

Toki se on valtion ongelma, lihavuudesta aiheutuvat kulut räjähtävät jossain vaiheessa käsiin.

Mutta kyllä yksilölläkin joku vastuu pitää olla, ei kaikki voi sina olla kivaa. En minäkään tykkää käydä töissä, mutta käyn koska haluan säilyttää edes jonkinlaisen elintason. Ja olisihan se toki töiden jälkeen helpompi vaan kurvata mäkkäriin, mutta koska haluan pysyä kunnossa niin ajan kaupan kautta kotiin ja kokkaan itse.

Tähän mennessä yksilöllähän nimenomaan on se vastuu ollut. Kerran otit tuon töissä käymisen esille, voidaan ottaa esimerkki siitä. Työuupumus on lisääntynyt viime aikoina todella paljon, joten on aiheellista miettiä mitkä tekijät ajaa siihen ja voisiko sille tehdä jotain. Trendi hyvin monessa työpaikassa tuntuu olevan, että väki vain vähenee mutta työt eivät, eli samat duunit tehdään pienemmällä porukalla. Ei varmaan ihme, että osa ei sitä tahtia jaksa. Tämä ei varmaan ole vain yksilön oma vika?

Vierailija
122/173 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on naurettavaa väittää, että olen läski, koska ei ole rahaa. No syöt liikaa, siksi rahatkin loppu. Eivät ole ihan terävämmästä päästä nämä läskit. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/173 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on korona-aikana lähtenyt paino nousuun. Yritän saada itselleni vakaata taloudellista tilannetta, joten teen töitä usein yli 10 tuntia päivässä. Nyt olen tehnyt töitä myös viikonloppuisin. Asun yksin, aika eikä jaksaminen riitä ruoan laittoon. Työmatkat kuljen kyllä pyörällä, mutta muutoin liikkuminen on jäänyt koko ajan vähemmälle, koska olen aina töissä. Teen kahta työtä, ei vakisopparia kumpaankaan, työt ovat aika stressaavia ja olen päivän päätteeksi ihan loppu. Ja kieltämättä kohonnut stressitaso ja väsymys vaikuttaa siihen, että itsehillintä ei riitä siihen, että pystyisin samaan tapaan kontroloimaan syömistäni. Helpompaa se olisi, jos esim. valmisruokaa olisi sekä terveellistä että suht edullista. Hammaslääkäriin meni juuri se vajaa tonni, niin rahastakin on jatkuva stressi päällä.

Pointti tässä on se, että painonhallintaan vaikuttaa todella moni asia: kun ihmisellä on aikaa ja jaksamista, jaksaa tehdä myös parempia valintoja. Jos elämä on jatkuvaa stressiä aamusta yöhön, niin monesti se vaikuttaa suoraan syömiseen ja liikkumiseen. Tähän kun lisää yksilölliset erot ruoansulatuksessa, lepokulutuksessa, nälän ja kylläisyyden tunteessa, kasvuolosuhteissa...

Ja sekin ajattelu on yhä edelleen vallalla jopa sosiaali- ja terveysalalla, että syömishäiriötä ei voi olla, ellei ole anorektisen laiha. Voi olla ja syyt taustalla ovat aika lailla samat.

Vierailija
124/173 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on korona-aikana lähtenyt paino nousuun. Yritän saada itselleni vakaata taloudellista tilannetta, joten teen töitä usein yli 10 tuntia päivässä. Nyt olen tehnyt töitä myös viikonloppuisin. Asun yksin, aika eikä jaksaminen riitä ruoan laittoon. Työmatkat kuljen kyllä pyörällä, mutta muutoin liikkuminen on jäänyt koko ajan vähemmälle, koska olen aina töissä. Teen kahta työtä, ei vakisopparia kumpaankaan, työt ovat aika stressaavia ja olen päivän päätteeksi ihan loppu. Ja kieltämättä kohonnut stressitaso ja väsymys vaikuttaa siihen, että itsehillintä ei riitä siihen, että pystyisin samaan tapaan kontroloimaan syömistäni. Helpompaa se olisi, jos esim. valmisruokaa olisi sekä terveellistä että suht edullista. Hammaslääkäriin meni juuri se vajaa tonni, niin rahastakin on jatkuva stressi päällä.

Pointti tässä on se, että painonhallintaan vaikuttaa todella moni asia: kun ihmisellä on aikaa ja jaksamista, jaksaa tehdä myös parempia valintoja. Jos elämä on jatkuvaa stressiä aamusta yöhön, niin monesti se vaikuttaa suoraan syömiseen ja liikkumiseen. Tähän kun lisää yksilölliset erot ruoansulatuksessa, lepokulutuksessa, nälän ja kylläisyyden tunteessa, kasvuolosuhteissa...

Ja sekin ajattelu on yhä edelleen vallalla jopa sosiaali- ja terveysalalla, että syömishäiriötä ei voi olla, ellei ole anorektisen laiha. Voi olla ja syyt taustalla ovat aika lailla samat.

Tekosyitä kaikki. Jos sinulla olisi oikeasti niin hirveä kiire, et ehtisi syödä liikaa. Ja ei muka ole varaa terveelliseen ruokaan vaikka teet 10 tunnin työpäiviä ja viikonloput päälle.

Painonhallinta ei oikeasti ole monimutkaista. Kivaa se ei ole eikä helppoa, mutta yksinkertaista se on.

Vierailija
125/173 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta on naurettavaa väittää, että olen läski, koska ei ole rahaa. No syöt liikaa, siksi rahatkin loppu. Eivät ole ihan terävämmästä päästä nämä läskit. 

Ei tarvitse nimitellä. Mutta se on totta että lihapiirakoistakaan ei liho, jos on varaa syödä vain yksi.

Vierailija
126/173 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä älykkyyden  heikentyminen on totta, ei kukaan viisas liho .

Yksikään kavereistani ei ole lihava ja ollaan kaikki akateemisia vaativalla alalla.

Koska samankaltaiset hakeutuvat toistensa seuraan. Laiha, akateeminen, vaativa ala. Poikkeuksia ei ilmeisesti sallita.

Vierailija
127/173 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isoin ongelma on ihmisten laiskuus. Ei viitsitä itse laittaa ruokaa perusaineksista, mielummin vedetään valmisaterioita ja pikaruokaa naamariin. Liikuntaa ei harrasteta edes arkiliikunnan verran, lyhyetkin matkat mennään aina autolla.

No eikä ole. Valmisruuassa ei ole yhtään mitään vikaa, kunhan sitä ei syö liikaa. Ja "perusaineksista" lihoo aivan samalla tavalla kuin kaikesta muustakin, jos syö liikaa.

Vierailija
128/173 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ma ylensyön tai käytän päihteitä tai olen väkivaltainen niin mä olen tietysti uhri. Mua kuuluu ymmärtää.

Vierailija
129/173 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehopositiivisuus on saatanasta. Kehonegatiivisuus on tervettä järkeä.

Vierailija
130/173 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nää ihmiset ketkä valittaa, että terveellinen ruoka on kallista, ovat ihan pihalla. Ensinnäkin, syökää vähemmän. Ja lopettakaa roskaruuan mussuttelu. Ja kyllä hevi-osastolta löytyy myös niitä edullisia vaihtoehtoja. Tai ostakaa vaikka pakastevihanneksia ja käyttäkää niitä ruokiin. Kana ja pavut halpoja. 

Anna kun arvaan. Et itse osta pelkästään halvimpia ruokia, vaan sulla on halutessasi varaa valita niille muitakin (kalliimpia) vaihtoehtoja. Jos sulla olisi varaa vain niihin halvimpiin ja niitä pitäisi syödä koko loppuelämä, saattaisit huomata että terveellisesti syöminen onnistuu halvallakin, mutta aika ankeaa se silloin tuppaa olemaan.

Se on juuri niin ankeaa kuin sen itse tekee ankeaksi.

Vierailija
131/173 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eikä ole. Valmisruuassa ei ole yhtään mitään vikaa, kunhan sitä ei syö liikaa. Ja "perusaineksista" lihoo aivan samalla tavalla kuin kaikesta muustakin, jos syö liikaa.

https://www.mediuutiset.fi/uutiset/ruuan-lisaaine-voi-lihottaa/01c7616d…

Vierailija
132/173 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokkiohjelmat pois nyt ihan ensiksi! Nehän ovat pelkkää provokaatiota heikkomielisille pullukoille sekä syömishäiriöisille.

Samoin ruokaohjeet pois netistä ja lehdistä, ihmiset maksakoot herkullisista ruokaohjeista.

Ruokakaupathan tästä syömishysteriasta nettoavat.

Hei! Olen normaalipainoinen/ hoikka, paljon liikkuva ja terveellisesti syövä ja RAKASTAN kokkiohjelmia & ruoanlaittoa. Eipäs rangaista meitä turhaan.

Vierailija
133/173 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasviksissa on joo se kustannustekijä että niiden ravintopitoisuus on niin matala että niitä pitäisi mättää kilokaupalla. Vihannesten ja kasvisten keskimääräinen energiatiheys on 40 kaloria per 100g. Hintoja on ketjussa lueteltu. Lisäksi on tietysti se fakta, että harva ihminen yksinkertaisesti jaksaa pupeltaa mautonta, hajutonta, koostumukseltaan styroksia tai sahanpurua vastavaa prujua naamaan.

Kasvisten idea lautasella juuri on, että ne täyttävät mahaa tuomatta juuri kaloreita. Niitä ei kannata syödä pelkästään vaan esim. lautasmallin mukaan puoli lautasta, muu osa voi olla tukevampaa ruokaa. 

Se hinta on normaaleille kuolevaisille usein se kynnys. Maksat monta euroa et-mistään, siitä että saat mahan turvonneeksi. Tämä on tosin vähän kaksijakoinen juttu, koska yleensä vähävaraiset syövät kuitenkin liikaa kaloreita, koska eivät säästä toisesta päästä.

Olen kyllä samaa miletä tavallaan tästä. Nehän on loppujen lopuksi tosi pieniä määriä mitä, vaikka jossain pussissa on kasviksia. 100-200g vaikka määrällisesti näyttää tosi isolta. Ja noita pitäisi syödä 500g PÄIVÄSSÄ. On se määrällisesti oikeasti tosi paljon mitä noita pitäisi raahata kaupasta, mulla ehtii mennä melkein aina pilalle osa ennen kuin saan syötyä.

Siihen puolen kilon suositukseen kuuluu myös hedelmät. Banaani ja omena vaikka, niiin on jo puolet suosituksesta tullut täyteen.

Vierailija
134/173 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ostan pikkuruisen siivun kalaa, se maksaa 4,50-5 euroa. Saan siitä yhden aterian yhdelle ihmiselle. Muu perhe jää ilman. Aika helvetin kallista!

Katsoin japanilaista elokuvaa, jossa nelihenkiselle perheelle oli varattu yksi pieni kala. Suurin osa sen aterian kaloreista tuli riisistä, misokeitosta ja kasviksista. Voisi olla ihan terveellinen kehitys täälläkin.

Riisi ei ole terveellistä.

Kumma kun Aasiassa, jossa syödään paljon riisiä, ovat ihmiset hoikkia ja terveempiä kuin täällä. Toki terveellisempiäkin hiilarilähteitä on kuin riisi, mutta ei riisikään mikään myrkky ole.

Anteeks vaan mutta joka kolmas maailman diabeetikko on kiinalainen. Ja 2 tyypin diabetes yleistyy kaikista nopeiten Kiinassa ja Aasiassa, missä tyypillisesti syödään juuri näitä valkoisia riisejä. Hoikkuus ei ole terveellisyyden hyve

Lähde: Duodecim https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=kol0…

https://www.verkkouutiset.fi/miksi-kiinalaisten-diabetes-ei-nay-vyotaro…

Vierailija
135/173 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasviksissa on joo se kustannustekijä että niiden ravintopitoisuus on niin matala että niitä pitäisi mättää kilokaupalla. Vihannesten ja kasvisten keskimääräinen energiatiheys on 40 kaloria per 100g. Hintoja on ketjussa lueteltu. Lisäksi on tietysti se fakta, että harva ihminen yksinkertaisesti jaksaa pupeltaa mautonta, hajutonta, koostumukseltaan styroksia tai sahanpurua vastavaa prujua naamaan.

Kasvisten idea lautasella juuri on, että ne täyttävät mahaa tuomatta juuri kaloreita. Niitä ei kannata syödä pelkästään vaan esim. lautasmallin mukaan puoli lautasta, muu osa voi olla tukevampaa ruokaa. 

Se hinta on normaaleille kuolevaisille usein se kynnys. Maksat monta euroa et-mistään, siitä että saat mahan turvonneeksi. Tämä on tosin vähän kaksijakoinen juttu, koska yleensä vähävaraiset syövät kuitenkin liikaa kaloreita, koska eivät säästä toisesta päästä.

Olen kyllä samaa miletä tavallaan tästä. Nehän on loppujen lopuksi tosi pieniä määriä mitä, vaikka jossain pussissa on kasviksia. 100-200g vaikka määrällisesti näyttää tosi isolta. Ja noita pitäisi syödä 500g PÄIVÄSSÄ. On se määrällisesti oikeasti tosi paljon mitä noita pitäisi raahata kaupasta, mulla ehtii mennä melkein aina pilalle osa ennen kuin saan syötyä.

Siihen puolen kilon suositukseen kuuluu myös hedelmät. Banaani ja omena vaikka, niiin on jo puolet suosituksesta tullut täyteen.

Yksi omena on noin 150 g eli ihan ei riitä.

Tosin niitä hedelmiä ja kasviksia ei tarvitse järsiä sellaisenaan. Esim. Kasvissosekeitosta saa hyvin kasviksia ja hedelmät voi laittaa smoothieen.

Vierailija
136/173 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveellinen ruoka on todella kallista. Syön noin 3000kaloria päivässä joten yhden päivän ruuat maksavat jo todella paljon. En yhtään ihmettele että ihmiset päätyvät mielummin halpaan epäterveelliseen ruokaan. (Urheilen normaalisti n. 25tuntia viikossa, painoindeksi 19)

Vierailija
137/173 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tutkijat ja ammattilaiset tiedä paremmin kuin sinö.

Oletko sitä mieltä, että vain tutkija ja ammattilaiset saavat sanoa mitään mistään asiasta? Muiden tehtävä on olla nöyrinä hiljaa ja ajattelematta itse? Tiede ei tiedä vastausta kaikkeen, tulee vääriä tutkimuksia myös. Todistetusti. Onko silloin kaikki tiedetieto väärää? Tutkimuksia voidaan myös tahallisesti tulkita jollakin näkökulmalla, jotta saataisiin jokin asia ajettua läpi, eikä se aina ole ihmisten yleinen etu.

Vierailija
138/173 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveellinen ruoka on todella kallista. Syön noin 3000kaloria päivässä joten yhden päivän ruuat maksavat jo todella paljon. En yhtään ihmettele että ihmiset päätyvät mielummin halpaan epäterveelliseen ruokaan. (Urheilen normaalisti n. 25tuntia viikossa, painoindeksi 19)

Normaali ihminen ei tarvitse noin järjetöntä määrää kaloreita. Ei ihme että ruokaan menee rahaa. Syöt lähes tuplasti sen mitä itse tarvitsen. Mutta itse olet harrastuksesi valinnut, ne yleensä maksavat.

Vierailija
139/173 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin uponnut moniin propaganda lihan haitallisuudesta. Säälittää lukea näitä tän tyylisiä komentteja: "ei ihme jos kansa on ylipainoisia kun syödään karkkia, limsaa, vanukkaita, jäätelöä, pullaa, sipsiä ja lihaa"

Koska lihasta on tullut syyllinen ylipainoon? Todella harmi jos lihaa vältellään tai kehotetaan välttämään, että saavuttaisi ja pystyisi ylläpitämään normaalipainoa.

Ylipaino on yhteiskunnan syytä senkin vuoksi, että ainoa oikea laihdutustapa on syödä 5-8 pientä hilaripitoista ateriaa tasaisin väliajoin ja kehoitus kuluttaa enemmän kuin syödä. Tollanen syöminen pitää yllä nälkää verensokerivuoristoradan vuoksi. On toki ihmisiä, jotka tuohon kykenee, mutta heillä on elimistön sokerin sietokyky parempi ja joustavampi metabolia. Nälkää ei pysty sivuuttamaan itsekurilla ja tahdonvoimalla. Viralliselta taholta pitäisi tulla viestiä ja hyväksyntää paastolle ja pätkäpaastolle. Voisi kertoa, että jokainen voi itse kokeilla mikä ruokailurytmi toimii ja verensokerimittarin hyödyntäminen oman kehon toiminnan tarkkailuun pitäisi neuvoa. Viljan, hedelmien ja kasvirasvojen tuputtaminen pitäisi lopettaa. Elintarviketeollisuus sanelee liikaa meidän ravintosuosituksia laadittaesaa.

Vierailija
140/173 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kehopositiivisuus on saatanasta. Kehonegatiivisuus on tervettä järkeä.

Kehopositiivisuuden oikea idea on, että kaikki saavat tuntea olonsa kauniiksi riippumatta siitä miltä keho näyttää(laiha, lihava, amputoitu jalka, ihonväri tms. ei siis vaikuttaisi mihinkään), mutta kaikkien epäterveellisesti elävien tulisi samalla pyrkiä terveellisempiin elämäntapoihin.

Valitettavasti suuri osa lihavista on ominut tämän sanan itselleen tarkoittamaan sitä, että lihavuudessa ei ole mitään vikaa. Liika ylipaino on vaarallista ja sitä ei tulisi ihannoida kuten he tekevät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yksi