Sairausloma ja esimiehen kehoitus irtisanoutua
Olen ollut kuukauden sairauslomalla työuupumuksen vuoksi. Olemme käyneet esimieheni kanssa keskustelun, jonka tarkoituksena oli keskustella työhön palaamisesta. Esimieheni totesi keskustelussa, että muutoksia ei voi tehdä ja että minun kannattaisi pohtia pystynkö ylipäätään tekemään työtäni ja vihjaili, että en olisi työkykyinen. Samassa keskustelussa hän kuitenkin totesi, että ei ole huomannut minulla mitään ongelmia ennen sairauslomalle jäämistä eli koko juttu tuli hänelle puskista.
Nyt selvisi, että minulle on palkattu sijainen 6 kuukaudeksi vaikka sairauslomani mahdollisesti päättyy kuukauden sisään. Mitä tästä pitäisi ajatella? Yrittääkö ne syödä minut pois?
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Aika monta kertaa nähty että a) paketti kun palaa töihin täyspäiväisesti saikulta b) yt neuvottelut ja "työnkuvan" muutos ja ulos ja toinen, ehkä jo hommaa hoitanut vakkariksi.
Miten itse ajattelisit että sairasloma auttaa jos työolot on surkeat? Ei tullut mieleen etsiä sitä työpaikkaa sairaslomalla?
Mutta, älä vaan itse irtisanoudu, mutta varaudu siihen että lähtö tulee...
En tiedä, miten työhaastattelussa suhtauduttaisiin hakijaan, joka on työuupumusaikulla...
ap
Vierailija kirjoitti:
Ap, minulla oli vastaava tilanne kuin sinulla. Minun tapauksessani pomo kehoitti suoraan irtisanoutumaan ja syytti liiallisesta työkuormasta ja kiireestä minua, koska en vaan ”osaa priorisoida tarpeeksi hyvin”. Siinä ei paljon priorisointi auta, jos on ainoa työntekijä, joka osaa tietyt hommat ja niillä hommilla on kiire ja niitä on ajoittain paljon.
Menin sitten takaisin töihin ja kohtasin ikäväkseni todella kylmän vastaanoton. Pomo ja työkaverit olivat vihaisia, kun työkuormani oli siirretty heille ja maineeni kunnon luotettavana työjuhtana oli totaalisesti menetetty. Jatkoin kuitenkin ajatuksella päivä kerrallaan ja ihmeen kaupalla olen ollut töissä lähes vuoden enkä ole toistaiseksi saanut potkujakaan. Teen töitä edelleen kovasti, mutta olen yrittänyt pitää tiukemmin rajoista kiinni (ei aina onnistu työvoiman vähyyden vuoksi). Välillä on tuntunut etten taas jaksa, mutta sitten olen jotenkin selvinnytkin.
Olen kiitollinen tästä tilanteesta, kun on työ ja palkka, mutta toisaalta takaraivossa on usein tunne, että pelkään sairastuvani tässä työssä. Sosiaaliset suhteet pariin läheiseen työkaveriin menivät pieleen sairauslomani takia, eivätkä ne ole palautuneet yrityksistäni huolimatta, joten kokemani yksinäisyys ei hirveästi auta jaksamaan.
Ap hyvä, sinuna ehkä kokeilisin mennä töihin, kun voimia taas on. Voihan olla, että sinulla olisi helpompi alku. Voimia sinulle. Kaikki järjestyy!
Kiitos vastauksesta. On kiva kuulla muiden vastaavassa tilanteessa olleiden kokemuksia. Voimia sinulle!
ap
Et varmana irtisano itseäsi. Jos sinut irtisanotaan ja olet liiton jäsen, niin yhteys vaan luottamusmieheen tai liittoon laittomasta irtisanomisesta. Voit saada hyvät korvaukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, minulla oli vastaava tilanne kuin sinulla. Minun tapauksessani pomo kehoitti suoraan irtisanoutumaan ja syytti liiallisesta työkuormasta ja kiireestä minua, koska en vaan ”osaa priorisoida tarpeeksi hyvin”. Siinä ei paljon priorisointi auta, jos on ainoa työntekijä, joka osaa tietyt hommat ja niillä hommilla on kiire ja niitä on ajoittain paljon.
Menin sitten takaisin töihin ja kohtasin ikäväkseni todella kylmän vastaanoton. Pomo ja työkaverit olivat vihaisia, kun työkuormani oli siirretty heille ja maineeni kunnon luotettavana työjuhtana oli totaalisesti menetetty. Jatkoin kuitenkin ajatuksella päivä kerrallaan ja ihmeen kaupalla olen ollut töissä lähes vuoden enkä ole toistaiseksi saanut potkujakaan. Teen töitä edelleen kovasti, mutta olen yrittänyt pitää tiukemmin rajoista kiinni (ei aina onnistu työvoiman vähyyden vuoksi). Välillä on tuntunut etten taas jaksa, mutta sitten olen jotenkin selvinnytkin.
Olen kiitollinen tästä tilanteesta, kun on työ ja palkka, mutta toisaalta takaraivossa on usein tunne, että pelkään sairastuvani tässä työssä. Sosiaaliset suhteet pariin läheiseen työkaveriin menivät pieleen sairauslomani takia, eivätkä ne ole palautuneet yrityksistäni huolimatta, joten kokemani yksinäisyys ei hirveästi auta jaksamaan.
Ap hyvä, sinuna ehkä kokeilisin mennä töihin, kun voimia taas on. Voihan olla, että sinulla olisi helpompi alku. Voimia sinulle. Kaikki järjestyy!
Kiitos vastauksesta. On kiva kuulla muiden vastaavassa tilanteessa olleiden kokemuksia. Voimia sinulle!
ap
Jaksamista molemmille. Mä olin myös uupumuksen takia aikoinaan sairauslomalla ja sain sitten lähteä, kun oli seuraavat yt:t.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monta kertaa nähty että a) paketti kun palaa töihin täyspäiväisesti saikulta b) yt neuvottelut ja "työnkuvan" muutos ja ulos ja toinen, ehkä jo hommaa hoitanut vakkariksi.
Miten itse ajattelisit että sairasloma auttaa jos työolot on surkeat? Ei tullut mieleen etsiä sitä työpaikkaa sairaslomalla?
En tiedä, miten työhaastattelussa suhtauduttaisiin hakijaan, joka on työuupumusaikulla...
ap
Ei sun tarvitse kertoa, että olet sairaslomalla. Mutta jos jaksat katsella työpaikkailmoituksia ja näet jonkun potentiaalisen paikan, niin suosittelen hakemaan. Oma pää ja terveys on tärkeämpi kuin se sinun nykyinen työpaikka.
Vierailija kirjoitti:
Neuvottele! Jos vähäänkään isompi firma; saattaisivat suostua esim 4,5 tai 6kk:den palkanmaksuun jos suostut irtisanoutumaan. Sillä rahalla pärjäisit karenssin yli ja saisit aikaa toipua.
Jos ehdottomasti haluat jatkaa ko firmassa/tehtävässä sitten irtisanoutuminen ei tietenkään kannata.
Karenssit juoksee sitten vain ja ainoastaan kun ilmoittautuu heti työttömäksi työnhakijaksi, ei siis vasta irtisanoutumiskorvauksen jälkeen ilmoittaudu vaan HETI, 3kk karenssi tulee kuitenkin jos irtisanoutuu itse, irtisanottuna vain omavastuu 5pv, ja jos syy on taloudellis-tuotannollinen voi tulla korotettua ansiosidonnaista.
Liity heti NYT liittoon jos et ole vielä jäsen, jotta saat kaiken tuen liitosta, ansiosidonnaiselle pääsemisessä on varmaankin pitää olla tietty määrä työkuukausia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ei sun tarvitse kertoa, että olet sairaslomalla. Mutta jos jaksat katsella työpaikkailmoituksia ja näet jonkun potentiaalisen paikan, niin suosittelen hakemaan. Oma pää ja terveys on tärkeämpi kuin se sinun nykyinen työpaikka.
Juuri näin. Itsekin olen vaihtanut paikkaa sairauslomalta käsin ja päässyt uuteen työhön. Kerää, ap, nyt voimia, ja katsele ja hae paikkoja, kun jaksat. Kyllä se siitä :)
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa nyt oikein juurta jaksaen miten se työ uuvuttaa niin että pitää saikulle jäädä. Kyllä itsekin työpäivän jälkeen usein väsyttää tai aamulla kun pitää herätä. Menen seuraavana iltana aikaisemmin nukkumaan, jolloin seuraavana aamuna olen pirteä.
Älkää kukkuko pitkin öitä somettamassa, vaan keskittykää lepäämään.
Mitä tarkoitat, keskittyä lepäämään? Jos työ on kovin stressaavaa tai työtä on liikaa, se voi viedä ne unet. Niitä väsyttäviä tekijöitä voi olla myös työympäristö tai kuten omalla kohdallani, totaalinen kyvyttömyys olla ajattelematta mitään. Eli tietotyöläisenä työt tuli aina kotiin, jonka lisäksi mulla on taipumus uppoutua mielenkiintoisiksi kokemiini asioihin. Aivot ei lepää, kun ne prosessoi jatkuvasti jotakin. Vaikuttaa nukahtamiseenkin.
Mä olin aikoinaan burn outin takia sairaslomalla muistaakseni 3kk, jonka aikana mun työterveyslääkäri sanoi, että kuulostaa ihan kauhealta tehdä työtä, mistä ei nauti yhtään. Järjestin sen 3kk aikana asioita ja mietin mitä haluan alkaa tekemään, ja hain uusia töitä.
Mun työpaikalla oli myös tilanne, että ne asiat mitkä kuormitti, oli sellaisia että niihin ei ollut tulossa muutosta, enkä olisi enää yksinkertaisesti mitenkään jaksanut. Yksi pahin ongelma oli taukojen totaalinen puuttuvuus, ei yhtäkään virallista taukoa 8-9h aikana, sillä työvuorossa oltiin yksin (hotellin respa). Sain ärtyvän suolen oireyhtymän siitä stressistä, että ei pystynyt syömään rauhassa.
Irtisanouduin, kun olin löytänyt toisen työpaikan, mutta olisin kyllä varmaan irtisanoutunut vaikken olisikaan löytänyt heti.
Mikään työpaikka ei ole oman terveyden menettämisen arvoinen.
Vierailija kirjoitti:
Neuvottele! Jos vähäänkään isompi firma; saattaisivat suostua esim 4,5 tai 6kk:den palkanmaksuun jos suostut irtisanoutumaan. Sillä rahalla pärjäisit karenssin yli ja saisit aikaa toipua.
Jos ehdottomasti haluat jatkaa ko firmassa/tehtävässä sitten irtisanoutuminen ei tietenkään kannata.
Nuo rahapumsit vain lykkäävät karenssia. Jos saat 6 kk palkkaa vastaavan irtisanomisrahan saat sen 2 kk (?) karenssia ja tuo lasketaan palkkatuloksi jolloin voit hakea ansiosidonnaista vasta 8 kk jälkeen.
Mun vinkki on, että pyydät lisää sairaslomaa niin kauan, kunnes tuntuu siltä että pystyt palaamaan, ja siihen asti etsit samalla muita töitä pikkuhiljaa. Ei oo sun syy, että sun työt on aiheuttanut sulle ton uupumuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa nyt oikein juurta jaksaen miten se työ uuvuttaa niin että pitää saikulle jäädä. Kyllä itsekin työpäivän jälkeen usein väsyttää tai aamulla kun pitää herätä. Menen seuraavana iltana aikaisemmin nukkumaan, jolloin seuraavana aamuna olen pirteä.
Älkää kukkuko pitkin öitä somettamassa, vaan keskittykää lepäämään.
Työperäinen fyysinen selkävaiva, joka on aiheuttanut 24/7 hermokivut. Kiva jos olet pirteä aamuisin, minä en.
T. Ei ap
Ei tuo ole mitään uupumista, vaan fyysinen vamma.
Olen ollut samassa tilanteessa. Jos irtisanoudut itse, saat karenssin 3kk. Sovi siis työnantajasi kanssa kultaisesta kädenpuristuksesta, 3kk palkasta, ja puratte yhdessä työsopimuksen.
Jos olet vielä sairauslomalla, saat sekä sairausajan palkan että korvaukset. Ja lomarahat yms. Kannattavaa.
Sitä ihmettelen, että sulle on jo palkattu sijainen, vaikka olet ollut vasta kuukauden poissa. Yleensä 3kk jälkeen pidetään työterveyden ja työnantajan kanssa neuvottelua siitä, miten voisit palata töihin ja mihin tehtäviin
Tl,dr:
1. Vaadi sairauslomalla ollessa se 3 kk palkka työsuhteen purusta, tulee halvemmaksi työnantajalle kuin sun mahdollisesti pitkä saikku
2. Ota yhteyttä liittoon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo rahapumsit vain lykkäävät karenssia. Jos saat 6 kk palkkaa vastaavan irtisanomisrahan saat sen 2 kk (?) karenssia ja tuo lasketaan palkkatuloksi jolloin voit hakea ansiosidonnaista vasta 8 kk jälkeen.
Ainakin mun liitossa lopputiliä ei lasketa tuloksi. Eli itsesain lomarahat+lomakorvaukset ja niitä ei laskettu tuloiksi. En ymmärrä miksi tuo irtisanomiskorvauskaan olisi tuloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Juuri näin. Itsekin olen vaihtanut paikkaa sairauslomalta käsin ja päässyt uuteen työhön. Kerää, ap, nyt voimia, ja katsele ja hae paikkoja, kun jaksat. Kyllä se siitä :)
Nimenomaan ETSI uutta työpaikka aktiivisesti, älä vain katsele avoimia paikkoja. Kaikki työttömät sen tietävät, että suuri osa "avoimista" on täytetty ajat sitten varsinkin julkisella puolella.
Ei kai siinä vaihtoehtoja ole kuin lähteä, mutta etsi työpaikka ensin ja irtisanoudu vasta sitten.
Vähän kääntöpuolena sanoisin, että tästä syystä pitäisi aina selvittää ihmisen taustat. Niin moni ajautuu burn outiin henkilökohtaisen elämän kuormittavana, mutta maksajaksi sukeutuu silti työnantaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin mun liitossa lopputiliä ei lasketa tuloksi. Eli itsesain lomarahat+lomakorvaukset ja niitä ei laskettu tuloiksi. En ymmärrä miksi tuo irtisanomiskorvauskaan olisi tuloa.
Tarkistin tuon ja mikäli irtisanomiskorvaus on vapaaehtoinen eikä sopimuksiin tai lakiin perustuva, se katsotaan tuloksi.
Minulta on tämä kuorma onneksi poistunut kun olen viimein päässyt ihan oikealle eläkkeelle.
Siitä ei aina muista enää olla kiitollinen! Minulle "empaattinen" esimies - kokemukseni mukaan on aika harvinainen - kertoi avokonttorin käytävällä, että jos en pysty tekemään töitäni, eli olen sairaslomalla niin pitää harkita minun siirtämistäni muualle. Sävy ei siis ollut todellakaan empaattinen vaan lähinnä uhkaava. Paikka keskusteluun ei myöskään ollut sopiva.
Sairastumiseni johtui aikoinaan nimenomaan aivan liiallisesta työmäärästä, jolle ei kuulema voinut mitään. Käskettiin jopa tekemään vähemmän tarkasti töitä, silloin ajattelin, ettei taida esimiesporras edes tajuta mitään toimistotöistä! Jos laitoit "epätarkemmin" tehdyn ostolaskun. matkalaskun jne. eteenpäin talousosastolle, sehän tuli tietenkin takaisin. Tai vähintään vihainen soitto, että puuttuu sitä ja tätä. Oliskos sellainen ajansääntöä? Saisin vielä huolimattoman maineenkin. Tämä siis ennen kuin kaikki meni tietokoneille.
Ylempi esimies harrasti myös simputtamista eikä suostunut keskustelemaan kun olisin halunnut tavata naamatusten. Vaikka tultuaan virkaan oli sanonut, että hänen ovensa on aina auki. Olihan se auki, juu. Monta aivan uskomatonta tapahtumaa tuolla sattui, ei voinut kuin ajatella, ettei ne pomotkaan aina ihan terävimpiä veitsiä laatikossa ole. En nyt jaksa enempää muistella, koska parasta olisi vaan unohtaa kaikki esimiesten toimet ja puheet. Uniin ne ovat tulleet vieläkin joskus, mutta en ole enää kenenkään mielivallan alla.
Talous on tiukilla, mutta niin se on ollut aina. Ammatinvalintakysymys, kuten sanotaan.
Hyvää tai ainakin parempaa jatkoa sinulle, ap, ja muillekin samoissa asioissa kärsiville. Anteeksi, olen huomannut, etten osaa enää oikein saada kirjoitettua ajatuksiani. Pelästyin, kun en osannut laskea erästä helppoa laskutehtävää. Muistisairaus kaiken muun ohella pelottaa. Pitkäaikainen masennus ei lupaa siinäkään suhteessa hyvää. Väitän, että jos vain edes kohtelu esmiesten taholta olisi ollut normaalia, ihmistä kunnioittavaa, olisin jaksanut huomattavasti paremmin työelämäni raskaat viimeiset vuodet. Esimiesten tärkeimpiä tehtäviä on alaisten kuunteleminen, heidän kokemustensa huomioon ottaminen.
Irtisanoutumisesta: luottamismies vannotti myös minua olemaan irtisanoutumatta. Kyllä se silti mielessä kävi ja jos olisikin ollut toinen henkilö tienaamassa, voi olla, että olisin sen tehnytkin. Mutta yksinasuvalle se olisi ollut iso riski.
Ei.