Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairausloma ja esimiehen kehoitus irtisanoutua

Vierailija
21.09.2020 |

Olen ollut kuukauden sairauslomalla työuupumuksen vuoksi. Olemme käyneet esimieheni kanssa keskustelun, jonka tarkoituksena oli keskustella työhön palaamisesta. Esimieheni totesi keskustelussa, että muutoksia ei voi tehdä ja että minun kannattaisi pohtia pystynkö ylipäätään tekemään työtäni ja vihjaili, että en olisi työkykyinen. Samassa keskustelussa hän kuitenkin totesi, että ei ole huomannut minulla mitään ongelmia ennen sairauslomalle jäämistä eli koko juttu tuli hänelle puskista.

Nyt selvisi, että minulle on palkattu sijainen 6 kuukaudeksi vaikka sairauslomani mahdollisesti päättyy kuukauden sisään. Mitä tästä pitäisi ajatella? Yrittääkö ne syödä minut pois?

Kommentit (79)

Vierailija
1/79 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle lääkäri sanoi että että et sitten missään nimessä itse irtisanoudu tämän vaivasi takia. On kyllä käynyt mielessä, mutta karenssihan siitä tulee. Työnantajan pitäisi irtisanoa sinut.

Vierailija
2/79 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, missään tapauksessa et ala irtisanomaan itseäsi! Työnantaja on ollut typerä jos on palkannut ihmisen pidempään tuuraukseen, jos ei ole tarvetta sekä sinulle että hänelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/79 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tosiasiahan se on, että jos työ on sinut uuvuttanut ja siihen ei mitään muutosta tule, niin terveydelläsi leikit jos tuossa työssä jatkat. Että itsesi takia mieti muun työn etsimistä.  

Vierailija
4/79 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uupunut voi nähdä sijaisen salajuonena. Voi tietysti ollakin, mutta voiko työnantaja olla varautunut siihen, että lisätyövoimaa tarvitaan?

Älä ihmeessä irtisanoudu, vaan palaa töihin, kun sairausloma loppuu, jos siihen kykenet. Sittenpä näet, jakaako sijainen kanssasi työtaakkaa.

Vierailija
5/79 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on suurin virhe minkä voit tehdä! Älä vaan mene siihen lankaan. Totta kai esimiehelle se sopisi paremmin kuin hyvin, mutta itsellesi se on sama kuin ampuisit itseäsi jalkaan.

Vierailija
6/79 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tosiasiahan se on, että jos työ on sinut uuvuttanut ja siihen ei mitään muutosta tule, niin terveydelläsi leikit jos tuossa työssä jatkat. Että itsesi takia mieti muun työn etsimistä.  

Ilman muuta aina kannattaa etsiä uutta työtä, jos entinen sairastuttaa eikä muutoksia työhön suostuta tekemään. Mutta ennen uuden työn löytämistä ei kannata irtisanoutua entisestä, sen nyt luulisi olevan tyhmemmällekin selvää.

Vierailija
7/79 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irtautuminen työstä tapahtuu automaattisesti jos sairasloma on tarpeeksi pitkä.

Tai jos on ollut useita pitempiä jaksoja toistuvasti sairaslomalla.

Silloin asia käsitellään ja mukana on yleensä myös työterveys ja luottamusmies tai työsuojeluvaltuutettu.

Loputtoman pitkään toistuvasti sairaslomalla olevaa työntekijää ei voida pitää töissä.

Silloin katsotaan, että työntekijä on omaan tai juuri siihen työhön työkyvytön.

Tietenkään ap:n ei pidä nyt itse irtisanoutua, vaan mennä töihin jos kykenee ja jäädä odottelemaan työnantajan puolelta, että mitä sieltä kuuluu.

Vierailija
8/79 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvottele! Jos vähäänkään isompi firma; saattaisivat suostua esim 4,5 tai 6kk:den palkanmaksuun jos suostut irtisanoutumaan. Sillä rahalla pärjäisit karenssin yli ja saisit aikaa toipua.

Jos ehdottomasti haluat jatkaa ko firmassa/tehtävässä sitten irtisanoutuminen ei tietenkään kannata.

Vierailija
9/79 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa nyt oikein juurta jaksaen miten se työ uuvuttaa niin että pitää saikulle jäädä. Kyllä itsekin työpäivän jälkeen usein väsyttää tai aamulla kun pitää herätä. Menen seuraavana iltana aikaisemmin nukkumaan, jolloin seuraavana aamuna olen pirteä.

Älkää kukkuko pitkin öitä somettamassa, vaan keskittykää lepäämään.

Vierailija
10/79 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimies irtisanokoot. Ja sitten kantsii ottaa yhteyttä liittoon, että oliko lainvastainen irtisanominen, voi saada massia kivasti lisää.

Vierailija
11/79 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilman muuta aina kannattaa etsiä uutta työtä, jos entinen sairastuttaa eikä muutoksia työhön suostuta tekemään. Mutta ennen uuden työn löytämistä ei kannata irtisanoutua entisestä, sen nyt luulisi olevan tyhmemmällekin selvää.

Missä kohtaa mä sanoin että pitää irtisanoutua? Tosin jos olisi oma tilanne, mä irtisanoutuisin kyllä. Mutta mun tilanne voi olla vähän toinen kuin ap:n.

Vierailija
12/79 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Irtautuminen työstä tapahtuu automaattisesti jos sairasloma on tarpeeksi pitkä.

Tai jos on ollut useita pitempiä jaksoja toistuvasti sairaslomalla.

Silloin asia käsitellään ja mukana on yleensä myös työterveys ja luottamusmies tai työsuojeluvaltuutettu.

Loputtoman pitkään toistuvasti sairaslomalla olevaa työntekijää ei voida pitää töissä.

Silloin katsotaan, että työntekijä on omaan tai juuri siihen työhön työkyvytön.

Tietenkään ap:n ei pidä nyt itse irtisanoutua, vaan mennä töihin jos kykenee ja jäädä odottelemaan työnantajan puolelta, että mitä sieltä kuuluu.

Vähintään 12kk yhtäjakoisesti sairauslomalla samasta sairaudesta. Että ei nyt ihan just ap:lla tuo edessä.

Vierailija
13/79 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna ottaisin liittoon yhteyttä. Jos et liittoon kuulu, en osaa auttaa.

Vierailija
14/79 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tiedät, onko työnantajasi ollut yhteydessä työterveyteen tai lääkäriisi, joka on arvoinut asian niin, että et millään toivu kuukauden sairasloman aikana, vaan tulet tarvitsemaan lisää sairaslomaa, ollaksesi työkykyinen.

Sitten tehnyt oman päätöksensä ja hommannut sijaisen valmiiksi.

Tai sitten kusettaa sinua, jotta itse irtisanoutuisit, mikä olisi tietenkin työnantajalle helpoin ratkaisu jo palkanmaksunkin kannalta.

Nythän hän maksaa palkkaa sekä sijaiselle, että sinulle, niinkauan kun olet palkallisella sairauslomalla.

Miten pitkään olet nykyisessä työssäsi toiminut, ja oletko ollut aiemmin sairaslomilla ja kuinka pitkään? Niilläkin on merkitystä.

Vierailija
15/79 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaatte työt, tietysti. Sinähän olet uupunut siksi, että sulla on liikaa työtä. Nyt teidän vaan pitää vakuuttaa pomo, että on firmalle kannattavampaa että olette siellä molemmat. Aikaa on se puolen vuoden soppari loppuun. Teillähän on molemmilla voimassa oleva työsopimus, joten saikun jälkeen töihin vaan.

Vierailija
16/79 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 kuukauden sijaisen palkkaaminen ei välttämättä ole merkki ulossavustamisesta. Yhdistettynä tuohon esimiehen vihjailuihin (jos olet käsittänyt ne oikein) on tietty aika vahvat merkit siihen suuntaan.

Jos kuitenkin ajattelen itseni (empaattisen) esimiehen asemaan, niin 6 kuukauden sijaisuus on kyllä ihan kaikkien etu. Vaikka ap tulisikin takaisin, mikään ei takaa, etteikö hän jäisi uudestaan sairaslomalle, jolloin sijaisuus tulisi tietenkin uudestaan hakuun. Toisekseen sijainen voi tosiaan helpottaa ap:n työtaakkaa, jos uupumus johtuu siitä. Kolmanneksi, moneen työtehtävään on hankala palkata ketään esim. 6 viikoksi.

Vierailija
17/79 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa nyt oikein juurta jaksaen miten se työ uuvuttaa niin että pitää saikulle jäädä. Kyllä itsekin työpäivän jälkeen usein väsyttää tai aamulla kun pitää herätä. Menen seuraavana iltana aikaisemmin nukkumaan, jolloin seuraavana aamuna olen pirteä.

Työperäinen fyysinen selkävaiva, joka on aiheuttanut 24/7 hermokivut. Kiva jos olet pirteä aamuisin, minä en.

T. Ei ap

Vierailija
18/79 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä provoile, se on typerää.

Niinkuin tiedät, kysymys ei ole fyysisestä väsymyksestä vaan henkisestä uupumisesta. Ja siihen on olemassa monia syitä.

Mutta kyllä voi väsyä työssä sekä fyysisesti että henkisesti.

Hyvä esimerkki siitä on sairaan-ja lähihoitajat.

On paljon fyysistä työtä, esim. vanhustenhoivassa, lisäksi siellä työpaikalla on huono työilmapiiri, huono esimies työ, jatkuva kiire, sekä se, että on omantunnon tarkka ja haluaisi hoitaa kaikki potilaat hyvin ja tehdä työnsä todella kunnolla.  Siihen ei kuitenkaan anneta mahdollisuuksia.

Varmasti ihminen väsyy ja uupuu tälläiseen työhön.

Vierailija
19/79 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimies irtisanokoon itse jos haluaa sinusta eroon.

Vierailija
20/79 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lääkäri käskee irtisanoutua. Työuupumuksesta tai masennuksesta  ei anneta sairaslomaa, vaan joko reippaasti töihin tai irtisanoutuminen. Ei työnantajilla ole varaa maksaa saikuja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kolme